Deze column verscheen afgelopen woensdag al op nu.nl en we gaan diesels bashen. Diesels zijn namelijk voor het zegeltjes-sparende en toiletpapier omdraaiende volk van deze aardkloot. Beetje lullig dat ik zelf ook diesel rijdt, maar dat mag de pret niet drukken.
In de afgelopen jaren zijn de ontwikkelingen op dieselgebied enorm hard gegaan. Het vermogen en het koppel schieten omhoog zoals zekere lichaamsdelen bij de gemiddelde puber tijdens het openslaan van een mannenblad. Zelfs 2.0 liter diesels pompen er al 150 pk of meer uit en dit soort diesels zijn verkrijgbaar in hele gewone middenklassers. Een merk als Skoda bracht de sportieve Fabia RS zelfs louter met een dieselmotor op de markt.
Voor de verkoopkrakers in het automobiele segment lijkt diesel een hele logische keuze. Immers vaak zijn het werkpaarden die zakelijk worden gereden en waar op jaarbasis veel kilometers mee worden afgelegd. De prijs per kilometer is voor hoge jaarkilometrages gunstiger en dus legt de baas op dat er een diesel moet worden uitgezocht.
Topdiesels
Tot zover kan ik het nog wel volgen. Zelfs de 3.0 liter diesels in het segment van BMW 5-serie, Audi A6 en Mercedes E-klasse zijn wat mij betreft een welkome aanvulling. De echte topdiesels waren tot voor kort de V8 (en V10) exemplaren van dezelfde merken die allemaal een dikke 300 pk ter beschikking hebben. Voor de volledigheid moet ook de 3.0 twinturbo diesel x35d van BMW worden genoemd die met 286 pk ook een aardig potje meeblaast.
Recent is daar de koning der diesels bijgekomen, Audi lanceert als eerste een 6.0 V12 TDI met 500 pk en 1000 nm voor de Q7. Een fantastische prestatie op technologiegebied, maar waarom zou je in die klasse nog een diesel willen rijden. Is een TDI in die klasse nog zuinig te noemen? Zuiniger dan een vergelijkbare benzine motor dat wel. Ook de actieradius is daardoor beter en over de tussensprint maak ik me weinig zorgen.
Kippenvel
Wanneer is de laatste keer dat je als autoliefhebber je nek verrekte om te zien welke exoot je aan hoorde komen? Dat zal niet voor een diesel zijn geweest, maar wellicht wel een Ferrari, Lamborghini, Audi RS4 of een M-model van BMW. Iedereen die wel eens op een circuit aanwezig is geweest voor een Formule 1 of andere race weet wat ik bedoel. Zelfs bij auto-haters zorgt het geluid van een aanstormende F1-bolide voor kippenvel op de armen.
Dan maar wat vaker tanken. De brandstofkosten lijken een argument, maar eigenlijk vormen de heftige afschrijvingskosten in het topsegment het leeuwendeel van de autokosten.
Playmate
De topdiesels zijn net als getrouwd zijn met een playmate die ook nog kookt, wast, strijkt en lief is voor de kinderen. Stiekem denk je toch nog terug aan dat ene buurmeisje met die sproetjes op haar neus en haar geweldige gevoel voor humor. Rationeel gezien heb je het nu beter voor elkaar, maar het hart wil eigenlijk wat anders.
stiggie zegt
zijn lage toerental
henk zegt
vind t allemaal vet hoor die dikke diesels….zo’n dikke diesel van BMW echt stoer en relaxt om te rijden
Autofreak zegt
Prachtige collum ;)
the real stig! zegt
diesels kunnen nooit van hun leven een benzine motor vervangen, je hoort het verschil gewoon met een diesel en benzine motor. en btw ik hou erg veel van de geur van benzine :).
Sander zegt
wacht maar af…
stefan zegt
Geef mij maar een dikke honda type r motor die 9000rpm toert.
slk55 amg zegt
mooie colum weer.
ik ben een beetje tegen die dikke diesels, geef mij maar gewoon een mooie dikke benzine motor. Wie is er eigenlijk begonnen met de ‘dikke diesel’ hype?
was het de touareg met zijn v10 tdi?
Frank zegt
Algemeen klassement VLN Nürburg laatste weekend:
http://www.ts-vln.com/valuation/2006-9-place.html
Let op de BMW’s … daar sta je dan met je M3 ;)
richard zegt
slk55 amg
ja de toureg is ermee begonnen
Solstice zegt
OK, diesels zijn dan soms sneller tegenwoordig, maar wat is de lol als je daarbij bijkans uit je stoel trilt, er qua geproduceerd geluid niks te genieten valt (er zijn erg weinig diesels die lekker klinken) moet blijven schakelen om het apparaat maar op het juiste toerental te houden zodat de turbo(s) blijven blazen, je in een bocht vooral rechtdoooor gaat en dan ook nog eens teveel roet uitstoot zodat ons mooie planeetje naar de knoppen gaat? Ik weet ’t niet… Diesel en sportauto is voor mij nog steeds een non-combinatie.
Danny zegt
Sorry, ik heb het echt volledig gemist volgens mij. Waarom deze hetze tegen diesels? Waarom is er toch altijd kritiek op diesels? Technologisch zijn ze net zo goed als benzine-motoren, maar dan met meer koppel, en ze zijn nog zuiniger ook.
Niemand gaat toch tegen diesels zijn puur vanwege het iets brommeriger geluid dat er tegenwoordig uit komt? Hoe bekrompen kan je zijn…
Rick zegt
@ Frank
Lol inderdaad, dat sta je wel ff voor lul ja met je M3 :D
Rick dos zegt
Ik rij zelf een diesel en mijn volgende zal ook wel een diesel worden. Ik moet zeggen dat ik de sportiviteit met deze diesel niet mis.
Echter, door het geluid van een diesel, gaat mijn hart uit naar een benzine slurper…….
Robin zegt
ach ik maak me er allemaal niet druk om wat beter is… beide hebben voor en nadelen, uiteindelijk verdwijnen ze toch allebei om de simpele reden dat het op is…
Solstice zegt
@Danny. Ik denk dat bij veel autoliefhebbers emotie een grote rol speelt bij de keuze voor een auto. Zaken als motorgeluid tellen daarbij zeker mee. Een diesel is vaak veel ‘emotielozer’ dan een (sportieve) benzineauto. wat je overhoudt zijn de ‘kille’ boekhoudersredenen zoals laag brandstofverbruik. En dan is er altijd nog zoiets als het ‘patserappeal’ dat vooral bij de dikkere diesels meespeelt (iets dat je bij benzineauto’s natuurlijk al veel langer had, maar de laatste tijd ook steeds meer voor diesels lijkt te gaan gelden. Je was vroeger echt niet cool met een Golfje diesel).
BMW 545i zegt
@ slk 55 amg
volgens mij zat v10 tdi eerder in de pheaton dan in de toureg maarja we kennen het succes van de pheaton
JoCo zegt
De meeste van jullie gaan bij aanschaf van de auto echt luisteren naar het geluid van de auto? En dan bedoel ik wat voor soort geluid?
Hmm ik ook maar dan alleen als ik er in rij en dan met name dat ik het niet wil horen… het liefst gewoon fluister still over de weg zoeven.
Susp1cious zegt
@ Danny,
Het hoge koppel van diesels wordt veroorzaakt door de turbo(‘s) en niet door het soort brandstof. neem een golfje 1,9 SDI, (iedereen die zo’n ding heeft, ik heb medelijden) die heeft geen hoog koppel en is bovendien niet vooruit te branden.
Voor de rest, ja zo’n dikke diesel is leuk, maar een dikke benzinemotor is leuker!
Column was zeker weer leuk om te lezen.
UltimaGTR zegt
diesel zal nooit beter zijn dan benzine blok
slk55 amg zegt
@ BMW 545i
Ik heb het even opgezocht. De touareg v10 tdi was leverbaar vanaf december 2002, en de pheaton v10 tdi was leverbaar vanaf maart 2003.
Raven zegt
Dikke diesels zijn auto’s voor snel lange afstanden te overbruggen, zonder veel kabaal en hoge toeren en zonder elke 400km te tanken. Ik vergelijk mijn 745d met mijn 911.
Cuore sportivo zegt
en de hummer 6.0 V8 diesel ?? of wordt die niet meegerekend ?
Ondanks alle hedendaagse middelen is de uitstoot van de diesel partikels bijna niet meer te meten.
Maw ze zijn zodanig klein dat ze los door je vel gaan. De ozonlaag is niet het doelwit, maar de mensen zelf !!
Ik vind het jammer dat alles aan het ver-dieselen is. Steek LPG en het komt veel goedkoper uit !!
Ruben zegt
@Cuore Sportivo: In Amerika worden al jaren gigantische diesels geleverd. Ford heeft een 6.0 V8 diesel in hun pickups en SUV’s, en GM levert een 6.6 V8. Maar dat zijn ongecompliceerde, lawaaiige motoren voor de bouwvakker – niemand koopt ze behalve mensen die hun truck echt als werkpaard gaan inzetten. Ik denk dus dat het wel gezegd mag worden dat VW met hun V10 de grote-dieseltrend in de personenauto’s/SUV’s begonnen is.
joey zegt
ze hebben allebei voor en nadelen maar ik heb toch liever een benzine vooral al het in een sportive/sport auto is
joey zegt
ze hebben allebei voor en nadelen maar ik heb toch liever een benzine vooral al het in een sport auto is
SimonMc zegt
Een echte autoliefhebber zal NOOIT een diesel kopen.Waarom?
Wel, als autoliefhebber kijk je naar de schoonheid van een auto, en als je dan zo’n alfa gt ziet staan denk je ” best mooie auto” en dan komt de eigenaar af en start hij de wagen, en dan plotseling hoor je zo’n bestelwagengeluid en vervalt die schoonheid direct in het niets met dat rotgeluid.
Das de hoofdreden.Ook vind ik dat je met een auto lekker in de toeren moet kunnen gaan ( S2000 etc. ), en sorry, met een diesel kun je niet zeggen dat je lekker in de toeren kunt gaan.
Daarom dus dat ik NOOIT zelf met een diesel zal rijden, zelfs al heb ik weinig geld.Dan rijd ik nog liever met een 190 E 2.0 liter benzine van 20 jaar oud, dan met een golfje 1.9 SDI.
Die 190 E maakt dan nog een prachtgeluid ook vind ik.
Alleen als ik een wagen van het werk zou mogen gebruiken, kan ik het accepteren dat het een diesel is, omdat dat logisch is.Maar als persoonlijke wagen?NOOIT
Bart zegt
Luister eens naar dezd diesel http://www.youtube.com/watch?v=bKqeNd0IdLU En ja het is een diesel want je ziet heel even de toerenteller in het filmpje.
Mark zegt
Pff wat rijden die asociaal. Mochten ook even de auto van pap mee zeg.. Zielig. Ach het is gewoon een brom hoor, gewoon van een diesel dus. Niet storend natuurlijk, maar wel anders.
Mark zegt
Ik vind diesels trouwens een prima aanvulling. Ze zijn afhankelijk van de motorisering wel 50% zuiniger. Maarja zo’n Q7 met 500/1000 is natuurlijk niet te vergelijken met een benzinekrachtbon van het model, maarja relatief wel zuinig natuurlijk.
Die duw in je rug vind ik iig wel prettig. Maar goed, een benzinemotor met LPT of HPT is dan natuurlijk ook perfect. Rest alleen nog het verbruik en de actieradius die dan minder zijn.
De keuze hangt gewoon af van het gebruik.
S AMG zegt
ja ik weet het heb zo vader met een dikke diesel brabus getuned het gaat snel maar er zit geen sensatie in dat komt natuurlijk door de S klasse . Kortom nog liever een iets langzamer benzine motor met een dik geluid dan zo saaie snelle diesel
Roelth zegt
Er is dus echt niks mis met diesels. Vooral het ontzettende koppel zelfs al onder de 2000 toeren spreekt me toch wel aan. Bovendien heeft een dieselmotor een hoger rendement en minder uitstoot van schadelijke gassen zoals stikstof en zwavelverbindingen.
Wat betreft die roetdeeltjes, dat is dus nogal allemaal wat overdreven iedereen praat elkaar (en de overheid) maar een beetje na dat het dan zo schadelijk zou moeten zijn. Buiten dat: wat denk je dat er aan fijnstof word veroorzaakt door de industrie, en die dikke walmen uit stadsbussen en vrachtwagens. Wat dat betreft hebben we deze zaken in de automobielindustrie zo slecht nog niet voor elkaar
En wat klinkt er nou lekkerder dan 5 roffelende cilinders van een volvo diesel? ;) je hoort gewoon dat daar pit in zit!
mashell zegt
“Diesels zijn namelijk voor het zegeltjes-sparende”
Nee, nee, nee. Zegels gaan per liter. Als het je om de benzine punten te doen is moet je LPG gaan rijden. En tja diesel. Als je veel op de snelweg rijd, wil je koppel en actieradius en dat is wat een diesel levert.
Schep zegt
Ik rij inderdaad LPG voor de freebees :).
Overigens zal ik zo veel mogelijk doen om géén diesel te hoeven rijden, puur om dat geluid. Nog niet eens zozeer buiten, dat boeit me niet zoveel, vooral binnen, en zelfs een gloednieuwe Mercedes E280 CDI (73 km op de teller bij ontvangst, huurauto) biedt mij niet de stilte die mijn (5 jaar oude) Plymouth Voyager mij biedt.
Voor mij geen diesel, gewoon LPG (of benzine, als mijn portemonnee het toelaat). Kun je ook een keer om 5 uur ’s nachst van huis gaan zonder de buren wakker te nagelen.
Overigens heeft die weinig met ratio te maken, veel meer met emotie. Maar als je rationeel een auto koopt, moet je dan niet met het OV gaan? Stadsbussen hebben trouwens vaak ook diesels……
Rob Huting zegt
Duw maar een chipie onder de motorkap van je diesel en ga met de familie en de caravan van 1400 kilo achter je auto maar eens een ritje maken naar Oostenrijk.
Je lacht je de hele weg suf.
Met m’n 1.9 TDI rijd ik een 3 liter V6 met caravan het strond voor de ogen tegen die hellingen aan. Wha.
Verder een Super Column.
marc zegt
Benzine is compleet out. Iedereen die al eens met een klassediesel gereden heeft (vergeet de geschiedenis waarbij diesels enorm veel lawaai maakten en 20 seconden moesten voorverwarmen) wil nooit nog benzinemotoren.
Het leven begint in een correcte diesel bij 1.500 toeren. Bij een benzine niet voor 4.000 toeren hetgeen betekent dat die bezine ook veel lawaai moet produceren om een beetje vooruit te komen.
Vergelijk de koppelcurves van beide types motoren en het wordt onmiddellijk duidelijk met wel type motor het “plezant” rijden is zonder altijd hoog in de toeren te draaien.
En zonder twijfel, het verbruik is veel lager voor dezelfde prestaties. U kan er ook van op aan dat een 150 pk diesel hogere prestaties aflevert dan een 150 pk benzine.
Het wordt langzaam maar zeker tijd dat de benzinejunkies hun ogen open doen. Diesel is here to stay.
w0o0dy zegt
leuk artikeltje maar discussiëren heeft geen zin… we hebben de mensen die koste wat het kost (in dit geval ook letterlijk) diesel haten/afzeiken en we hebben de mensen die met een goede moderne diesel hebben gereden die weten dat een diesel helemaal zo gek niet is. Ja als je van hoog in de toeren janken houdt dan is een diesel geen optie….. maar in de dagelijkse praktijk is een diesel veel eenvoudiger vlot te rijden dan een hoogtoerige multi kleppenmotor.
Als je je rijstijl aanpast aan het karakter van een diesel kom je (met een vergelijkbare auto met dieselmotor) ondanks de vermeende herrie meer ontspannen in dezelfde tijd op je bestemming aan tegen lagere kosten…. tja ik hou ook niet van de herrie als het ding koud start….pak daarom gewoon de fiets als je naar de buurtsuper gaat en rij echte afstanden snel,zuinig en comfortabel met je diesel.
Voor sportwagens zie ik diesels voorlopig niet zitten. Zuinig is niet sexy en uitstraling is toch waarvoor (te)veel mensen een dure sportwagen kopen….dus geen diesel…. ongeacht of het ding efficiënter of bij normaal gebruik sneller is….
dekster zegt
Dikke diesels zijn een gevolg van de hoge taksen; auto’s worden(zijn) melk-koeien v/d regering. Zo heeft de belgische regering 50% van wat de benzine gezakt is gecompenseerd door belastingen. Benzine is practisch onbetaalbaar geworden voor iemand die dagelijks de weg op gaat (of voor zelfs mensen die het maar wekelijks doen).
Een diesel is (en zal waarschijnlijk) nooit beter(zijn) dan een benzine. kijk bijvoorbeeld eens naar de porsche 911turbo, die heeft dezelfde techniek als bij wat men krachtige diesels noemt (variabele turbo-techniek). en het gevolg is een koppen van 660nm bij 1980 rpm. ik ken geen diesel met dezelfde cilinder capaciteit die daar kan aan tippen. endaar komt nog bij dat de turbo nog 490pk heeft bij hoge toeren en het koppel blijft constant beschikbaar.
kent iemand misschien een diesel die hem dat na doet?
tweaker zegt
@ Solstice
>moet blijven schakelen om het apparaat maar op het juiste toerental te houden zodat de turbo(s) blijven blazen
jij kent overduidelijk niets van auto’s
tweaker zegt
@dekster
660Nm bij 1980rpm is voor een diesel in de cilinderinhoudsklasse van een porsche turbo een makkie
waar haal jij je info?
die pk’s, dat is andere koek… maar je eerste statement klopt langs geen kanten
dekster zegt
@tweaker
gelezen in een autoblad ;)
w0o0dy zegt
de BMW 335d heeft 580Nm bij 1750 tpm uit een 2996cc inhoud.
de mercedes E-klasse 320cdi haalt 540Nm uit een 2987cc inhoud.
Dit zijn huis tuin en keuken dieselauto’s in vergelijking tot de 911turbo….
Helaas zijn er nauwelijks 3600cc diesels dus het blijft een beetje appels met peren….
Dat het aantal pk’s lager ligt dat is logisch aangezien een diesel nooit boven de 5500 toeren uit komt… en pk’s zijn een berekende waarde aan de hand van het koppel bij een hoger toerental…
(formule P = M x 2 x 3.14 x n
Waarin: P = motorvermogen in watt (= 0.001 kW)
M = motorkoppel in Nm
n = motortoerental in omw/seconde (!))
Raven zegt
De nieuwe 911 turbo heeft op elk toerental genoeg leven, heb ik laatst na een proefrit ondervonden. Mijn 745d doet dat ook, ik vergelijk een lichte 3.6 liter auto met een zware auto van 4.4 liter. Conclusie is dat beide auto’s in hun klasse super rijden. Tegenover mijn 911 (997) 4S (zonder turbo) is de power van de diesel veel directer oproepbaar. Het enige verschil is en blijft is dat een benzine motor feller is en uiteraard meer geschikt voor een sportwagen, hetgeen in het dagelijks verkeer te verwaarlozen is. Een moderne POWER diesel is sportief genoeg, persoonlijk is deze meer geschikt voor een zwaardere auto waar je lange afstanden mee rijdt.
Weet zeker dat als je van a naar b, 500 km moet rijden is de power diesel de winnaar, zeker 1 tankstop minder en vaak kom je toch niet boven de 250 km per uur op de snelweg, dus is de diesel in het voordeel. Als je op het circuit rijdt is dit natuurlijk een ander verhaal.
w0o0dy zegt
kijk…. iemand met een genuanceerde mening die weet waar hij het over heeft….
@Raven: stoor jij je ooit aan het geluid van de diesel als je op de snelweg rijdt?
Wat je zegt is dat de 911 soms (in vergelijking tot de 745d) aanvoelt alsof de auto in een te hoge versnelling zit terwijl je dat bij de diesel eigenlijk nooit hebt?
Karaya zegt
Als ik koppel bij lage toerentallen wil hebben koop ik wel een Bentley Azure in plaats van zo’n stinkdiesel.
w0o0dy zegt
en daar hebben we dan gelijk ook weer iemand met een absoluut ongenuanceerde mening (waarschijnlijk op basis van vooroordelen ipv op basis van ervaringen)
Een 6,75 liter V8 in een Bentley is vrijwel zeker onbetaalbaar en niet alleen in het gebruik. Als je nou had gezegd dan koop ik wel een 2 liter turbo of de Bmw 135i/335i dan had je een punt kunnen scoren….dit was meer een hard schot dat ruim over/naast de goal vloog…
Schep zegt
Erg jammer dat een aantal mensen van mening is met harde sneren een punt te kunnen scoren.
“we hebben de mensen die koste wat het kost (in dit geval ook letterlijk) diesel haten/afzeiken en we hebben de mensen die met een goede moderne diesel hebben gereden die weten dat een diesel helemaal zo gek niet is”
Oftewel, mensen die diesel niet zien zitten zijn gek, mensen die willen dieselen zijn heilig, spijtig dat je op zo’n manier je gelijk wilt halen.
Overigens is dat koste wat het kost een mooie benaming, want het kostenplaatje wordt hier maar wat vaak aangehaald. Diesels zijn goedkoper. Overigens waag ik te betwijfelen of mijn 3.3 op LPG niet goedkoper is dan de 2.5 die ze vaak in de Voyager-besteller hebben liggen, maar dat terzijde.
Een auto kopen is emotie. Je moet een lekker gevoel hebben als je de deur dichtsmijt, je moet een goed gevoel hebben als je je handen over dat dashboard laat glijden en je moet een goed gevoel krijgen als je je motor start. IK krijg dat goede gevoel niet bij een diesel, vrachtwagenchauffeurs wel (en zo’n Scania V8 klinkt ook wel errug lekker), en de meeste leaserijders krijgen dit gevoel hopelijk ook.
Ik denk dat we niet moeten discussieren over het ‘beste’, ik denk dat we ons er bij neer moeten leggen dat de ene een diesel koopt, en de ander een benzine. Daar spelen fabrikanten gelukkig ook op in, door een V10 TDI en een W12 naast elkaar te leveren in dezelfde auto’s, voor ieder wat wils.
Overigens laat de Golf 1.4 TSI (zo noemen ze hem geloof) zien dat je met een niet-atmosferische benzinemotor ook een heel eind komt.
Karaya zegt
@WOoOdy
Als die diesels zo fantastisch waren dan lag er wel één achterin de Enzo.
Diesels zijn voor mensen die zich groter voor doen dan ze zijn.
JANUS zegt
@Karaya.
“Diesels zijn voor mensen die zich groter voor doen dan ze zijn.”
HUH ?????????????
Ik zeg”.:”Verklaar u nader !”
w0o0dy zegt
@Karaya: Sorry hoor maar die laatste zin vind ik zo ongelofelijk dom dat ik daar verder maar niet op in ga.
@Schep: waar staat in mijn comment dat mensen die diesel rijden heilig zijn? Dat staat er niet, maar jij maakt er totaal wat anders van dan er staat. Ik citeer: “dat een diesel helemaal zo gek niet is.”
Ik beweer niet dat diesel fantastisch is…. ik vind het alleen wel tamelijk dom om aan argumenten tegen vast te blijven houden, die bij de betere moderne diesels al lang niet meer gelden…. Hetzelfde zie je bij de discussie turbo geen turbo…. veel rationele argumenten voor, maar toch blijven er altijd mensen die (vaak zonder relevante ervaring) blijven vasthouden aan het standpunt van vroeger…
De techniek ontwikkelt zich sneller dan de vooroordelen van mensen…. en dat is jammer voor hen want met blijven vasthouden aan de argumenten van vroeger levert niemand iets op. Verder staan ouderwetse vooroordelen de vooruitgang in de weg….
Schep zegt
W0o0dy (onmogelijke roepnaam ;-)); Jij voert inderdaad het argument aan, dat veel dieselrijders aanvoeren: “De techniek staat niet stil”. Natuurlijk is dat zo, de DVD is van veel betere kwaliteit dan de oude VHS band, en de nieuwe runflat banden zijn vele malen beter dan de normale banden (of wacht, nee toch niet…).
De zinsnede die ik quote is natuurlijk een beetje uit de context gerukt, maar het gaat er om, dat jij eigenlijk beweert, dat iedereen die roept dat ‘ie geen diesel wil onmogelijk ooit in een moderne diesel heeft gereden, want anders zou hij wel zeggen dat een diesel zo gek nog niet is, en dáár heb je ongelijk in. Daarnaast haal ik uit die comment (en dat zal wel aan de ontvanger liggen), dat iedereen die wél een moderne diesel heeft gereden en nóg steeds (hardleers…) zweert bij benzine wel gestoord moet zijn. Wellicht wat gecharcheerd, wellicht verkeerd begrepen, maar dat haal ik er uit.
Ik ben particulier chauffeur en rij regelmatig in auto’s van klanten, maar ook in huurauto’s, niet zelden een diesel, en niet zelden gloedjenieuw. Een diesel blijft luidruchtiger dan een benzine, dat IS GEWOON ZO, en iedereen die anders beweert luistert gewoon niet naar zijn auto. Oók die 745d is vele malen luidruchtiger dan een 750i, dat is gewoon zo. Ook in het interieur maakt een diesel meer kabaal. Het is toch niet voor niets dat autobladen auto’s roemen waarin je ‘bijna niet kunt horen dat het een diesel is’. Bijna, is nog niet helemaal, zongen wij vroeger op de achterbank. Natuurlijk zijn ze minder luidruchtig dan de oude diesels uit de Mercedessen, maar roep nou toch niet dat je niets hoort.
Mijn probleem met de moderne dieselrijder (en of jij dat nu bent of niet, doet er voor mij even niet zo toe, wie de schoen past trekke hem aan) is dat hij diesel de hemelt in prijst, met z’n kop in het zand. Die koppelkromme, prima, maar is dat écht waar het je om gaat, of probeer je de keuze voor de goedkopere diesel goed te praten met dat soort argumenten? Als die BMW 745d-rijder (Raven) de keuze had kunnen hebben tussen een 745d of een 750i op LPG (met behoud van garantie :-)), zou je dan écht gaan voor die 745d? Ik in elk geval niet. Even afgezien van het ontbreken van mijn financiele middelen om überhaupt maar een 7 aan te schaffen, laat staan te rijden.
Ik rij zelf een grijs kenteken uitvoering van de Voyager, en tuurlijk is dat niet mijn droomauto, maar ik merk wel, dat ik de keuze voor dat ding bij mezelf ga goed praten. ‘Ik heb de beenruimte nodig,’ (ben nogal lang) ‘die bagageruimte is ideaal op vakantie’, bottom-line: Als ik het geld zou hebben om een grote sedan te kopen (formaatje 7, Vision, 300M) en te rijden dan zou ik dat doen. Is dat bij jullie dieselaars niet ook zo? Zit er diep van binnen niet dat verlangen naar een benzine?
(Schep beloof in het vervolg zich te onthouden van comments langer dan 2 alinea’s)
Karaya zegt
@JANUS
Je hebt gewoon geen geld voor benzine, daarom rij je in zo’n deerniswekkende diesel.
Karaya zegt
Eigenlijk geeft het argument van de caravan de doorslag om niet met diesel geassocieerd te willen worden. De liefhebbers van zo’n mobiel huis wens ik natuurlijk alle geluk met hun nagelende spaarvarken.
Wouter zegt
Leuke discussie zo! :-)
Ik ga even reageren op wat zaken:
“Iedereen die al eens met een klassediesel gereden heeft (vergeet de geschiedenis waarbij diesels enorm veel lawaai maakten en 20 seconden moesten voorverwarmen) wil nooit nog benzinemotoren.”
Die topdiesels (zoals de A8 4.2 TDI) heb ik gereden. Fantastisch, echt waar. Toch mist er ook wat. Het geluid is ok, maar we hebben recent ook gereden met de 4.2 FSI V8 benzine van Audi. Wow, da’s echt een feest. Qua geluid, maar ook het vermogen, koppen en als toetje een redline bij 8200 toeren.
Het hoge koppel van de moderne diesels heeft ook zijn nadelen in mijn ogen. Zeker de pieken die geleverd worden rond 2000 toeren zijn niet altijd een voordeel. Op wat gladder asfalt (of nattigheid) zijn er een hoop diesels die dat koppel helemaal niet op de weg kwijt kunnen. Bij de meeste benzine-motoren komt het koppel veel geleidelijker en is het makkelijker om de kracht ook op het wegdek kwijt te kunnen. De meeste diesels leveren overigens niet het maximale koppel in de eerste twee (soms drie) versnellingen. Het zaakje wordt begrensd, omdat je het toch niet kan gebruiken en om de mechaniek te beschermen.
Moet je vaak met de caravan op pad, dan kan het voordeel zijn. Gelukkig verwoordt Karaya prima welke gevoelens dat bij veel mensen oproept. :-)
PS: 740d was er al in 1999 en de S400 CDI in 2000.
Wouter zegt
Nog even reageren op Wooooooody:
“@Raven: stoor jij je ooit aan het geluid van de diesel als je op de snelweg rijdt?”
Ik wel ja. En ik heb nog nooit de raampjes opengedraait, versnellinkje terug geschakeld en volgas door een tunnel gereden in een diesel. In een Alfa 156 1.6 T.spark wel en zo’n exoot is dat nou ook weer niet. Die 1.6 miste wel koppel, maar als ik nu de keuze zou hebben, zou die weer voor de deur komen te staan ipv. de veel sterkere diesel die er nu staat.
w0o0dy zegt
Er wordt wat afgekletst en ook regelmatig komen er feiten bij die geen feiten zijn of van geen kant kloppen…. zo ook het
feitvooroordeel dat diesels meer herrie maken dan benzine motoren….“Een diesel blijft luidruchtiger dan een benzine, dat IS GEWOON ZO, en iedereen die anders beweert luistert gewoon niet naar zijn auto.”
In sommige gevallen is het gewoon niet waar!!!
Bmw 330d geluid bij 100/120 km/u 63,5/65,5 dB.
Bmw 330i geluid bij 100/120 km/u 68,6/70,6 dB
Tijd om je ideeën bij te stellen heren!
w0o0dy zegt
@Wouter: Dank voor je goede inhoudelijke opmerkingen. (Ik rij niet voor niets niet in een diesel ;-) )
Tuurlijk kun je zo je voorkeur hebben en het geluid van de meeste diesel klinkt gewoon NIET mooi. Dat is een reden om er wat tegen te hebben. Ja je hebt minder toeren om mee te spelen en er zit een piek rond de 2000 toeren die je in de regen juist niet wil. Mij zul je niet horen beweren dat je een diesel moet nemen, maar de vooroordelen zijn soms gewoonweg achterhaald…. (en soms ook niet) en daar wil ik mensen best op wijzen.
De beste diesel motoren kunnen leuk meekomen tegenwoordig! En mensen afzeiken omdat ze een diesel rijden is gewoon niet cool. Je mag het best oneens zijn, maar laten we het leuk houden.
Schep zegt
Prima, dan zijn diesels stiller. Dit is precies die ‘kop in het zand’-mentaliteit waar ik op doel. Er is één diesel die stiller is, en misschien zijn er wel 10, maar verkijk je dan toch niet op de 1.9-tjes die allemaal NIET stiller zijn.
Ik hoop wel dat jij intens gelukkig wordt van je diesel, en dat je altijd kunt roepen dat je écht niet hoort dat het een diesel is, ík blijf lekker benzine en LPG rijden, doe ik ook nog wat voor het milieu (like I care :)).
Nog even een kleine kanttekening, het gaat niet om de HOEVEELHEID geluid, maar om het geluid. Een scooter van 75 dB vind ik vervelender dan een V8 van 75 dB. Maar, ‘nagel’ on!
LTZ zegt
@ SimonMC
Waarom de 190E inruilden voor een auto van de zaak? De meeste typische “Auto’s van de zaak” hebben niet zoveel karakter als de 190E:)
Auto’s van tegenwoordig zullen in tegenstelling tot de W201 in het volgende millennium in ieder geval niet meer bestaan!
Schep zegt
Ik realiseer me net, dat ik niet helemaal juist heb neergezet, en ik ga het meteen even rechtzetten voordat ik daar weer een aanval van houtje op krijg.
Een benzine maakt geen storend geluid, een diesel maakt een indringend geluid. Dan kan het geluid best zachter zijn, irritanter is het wel. Wellicht dat een 745d met de dB meter ook stiller is dan de 750i, maar het geluid komt anders op je over. Ik heb niet zoveel aan een meting, autorijden blijft gevoel, en dat gevoel is juist iets wat je niet moet rationaliseren met metingen. Ik ga me verder onthouden van reacties, want dit wordt een zinloze wellus-nietus strijd waar ik totaal geen zin in, en tijd voor heb.
Karaya zegt
@Wooody
Die decibelvergelijking zegt helemaal niets, diesel-geluid is namelijk irritant daar waar een mooie benzinemotor een geluid voortbrengt waardoor je express je rechterraam een stukje opent om er van te genieten.
Feit blijft dat diesels louter gekocht worden uit financiele motieven, niet omdat ze zo fantastisch zijn.
mashell zegt
“Een benzine maakt geen storend geluid, een diesel maakt een indringend geluid.”
Whoeha. Een 1.6 benzine die bij 120 km/h meer dan 3000 rpm maakt in een auto uit golf klasse klinkt echt storender dan een 1.6 diesel die dan krap 2000 rmp maakt.
Maar het is allemaal perceptie, persoonlijk vind ik maar weinig motoren echt mooi klinken (daar heb je dan hele oude met carburatoren voor nodig of een 12 cilinder).
Ik vind het praktisch dat een zachte diesel brom zich gemakkelijker door de radio laat overstemmen dan een 1000 rmp hoger werkende benzine motor in dezelfde auto.
SimonMc zegt
@LTZ: hahaha nee idd, ik zou die 190E eigenlijk dan nog niet inruilen nee :-)
w0o0dy zegt
we kunnen lezen toch? Ik schrijf ook al dat het geluid van de diesels zelden mooi is en je ervaart het idd bij sommige diesels als erg storend. Ik heb een Toledo (vorige type, 130pk tdi) gereden en die was qua koppel en pk’s wel goed, maar de diesel in dat ding klinkt echt niet lekker……
Als we het over 6 cilinders of zelfs v8 motoren met diesel gaan hebben dan kun je nog maar moeilijk roepen dat die dingen slecht klinken. De 5 cilinder van Alfa Romeo heeft zelfs een aardig geluid.. Maar je zult mij niet horen zeggen dat ik de V6 van Alfa niet stukken mooier vind klinken…. Ik snap mensen best die liever een benzine motor hebben dan een diesel. Ik rij zelf geen diesel en dat is ook met een aantal goede redenen. Mijn auto is op LPG goedkoper, zowel in het gebruik als in de aanschaf. Verder is de benzine uitvoering is ook wel prettiger qua geluid, maar de diesel uitvoering is wel sneller bij dagelijks gebruik.
De diesel haters zijn niet te overtuigen, zoals zo vaak doet geen enkel argument er toe. Niemand wil jullie dwingen een diesel te gaan rijden. Ik wil jullie niet eens overtuigen dat wel te doen. Ik zou het wel een goed idee vinden als jullie mensen niet meer zouden afzeiken omdat ze een diesel rijden. Het is onsympathiek en onnodig en de “argumenten” die jullie aandragen zijn vaak geen feiten. Dus laat iedereen in zijn/haar waarde en als het nodig is…. geef dan je mening (inclusief je onderbouwing) maar verlaag je niet tot beledigen of aanvallen.
Frank zegt
Nou ik zal hier maar dan niet vertellen dat ik heb testgereden met de 335i en de 335d; en dat ik geopteerd heb voor de 335d. Enkel het sound van die 335i, moooooi, maar dat was dan ook alles voor mij persoonlijk ivg :)
Raven zegt
Zeker zou ik geen 750i nemen meneer Schep, actieradius is gewoon
veel lager dan de 745d en trouwens van het geluid binnenin hoor je bijna niks.
Van buiten is de sound natuurlijk bij de benzine wat mooier, maar de 745d is veel soepeler onderin (330PK/750NM) en fijner om lange afstanden mee te doen, de 745d rijdt dus 200 per uur op 3000 toeren.
Trouwens hier hebben we het over POWER diesels geen tokkel tokkel 1.9 of 2.5 tdi bakken, iemand die in een 4.2 TDI of een S 420 CDI of 745d gereden heeft weet wat ik bedoel.
SimonMc zegt
@W0o0dy : ik ben niet echt een dieselhater, ik vind diesels in vrachtwagens wel goed klinken en in bestelwagens.Maar die keuze is logisch.
Vrachtwagens hebben het hoge koppel nodig en ook zijn er genoeg vrachtwagens die meer dan 1.000.000 km staan hebben, want zo’n vrachtwagen kost wel genoeg geld, stel je maar eens voor dat een bedrijf met 10 vrachtwagens ipv 15 jaar maar 7 jaar doet met een vrachtwagen (om te overdrijven) omdat het een benzine zou zijn.Dieselmotoren zijn rustiger, dus gaan langer mee.
Ook komt het voor een bedrijfsleider wel goed uit dat het goedkoper rijden is.Dus hier zijn de voordelen wel duidelijk, alsook bij een bestelwagen.
MAAR ik vind dat in een personenwagen geen diesel thuishoort, ook omdat die het zwaar gegrom van een vrachtwagen niet heeft, wat die diesel juist mooi doet klinken.Nee, in een personenwagen klinken de meeste diesels als een (slecht geisolleerde ) bestelwagen.Ik zelf ben al meerdere malen opzij gegaan met de fiets omdat ik de bestelwagen achter mij doet wou laten, bleek het een vw/audi/seat/skoda te zijn met zo’n ratelende diesel.
Ook heb ik zo de indruk dat in sommige personenwagens met dieselmotoren het koppel te bruut is, het is soms niet comfortabel rijdbaar, maar dat zijn dan wel meestal de goedkopere wagens.
Ik heb wel al eens meegereden met zo’n oude bmw 725 td, en daar bleef het bij een diep gegrom (vond ik wel mooi ).
Wat wel waar is, is dat de (heel) dikke diesels over het algemeen wel mooier klinken dan zo’n lichte diesel.
Maar wie zo’n dikke diesel kan betalen, kan ook de benzineversie betalen, dus daar zie ik het punt niet.
En ja, sportwagens en dieselmotoren is zeker een no-go area.(zie mijn eerdere reactie ).
SimonMc zegt
*door wou laten
MCM zegt
een dikke diesel rijdt heerlijk lekker soepel en maakt daarbij naar mijn mening een mooi stoer geluid..doet een beetje denken aan die dikke boten…en daarbij komt dat het vermakkelijk is om in dld met je brabus e400 cdi een “dikke benzine” voorbij te blazen achterlatend in het roet..
Tombnolz zegt
Ik heb nog geen auto, aangezien ik een student op kot ben. Maar moest ik op dit moment een auto kopen, ik zou enorm op het verbruik letten (omdat ik niet veel geld heb dus). Ik zou dus ook voor een diesel of lpg’er gaan. Lpg’ers worden echter in de meeste gevallen pas na een groot aantal kilometers verkocht, omdat ze natuurlijk eerst moeten renderen.
Wie vandaag niet bovengemiddeld verdient, zou gek moeten zijn om gewoon op benzine te gaan rijden, gewoonweg omdat je op 1 jaartje algauw € 1000 meer aan brandstof moet spenderen. Daarvoor kan je al een reisje of 2 maken!
Maar ik zeg heel eerlijk: ik ben TEGEN 5.0 V10 TDI’s en 6.0 V12 TDI’s en dat is mijn recht! Wie zulke wagens koopt, hoeft hélemaal niet rekening te houden met de brandstofprijzen. En het kán gewoonweg niet dat zo’n ürberdiesel mooier klinkt dan een even dikke benzine.
En daarbij komen we aan de volgende vragen:
1. Is er eigenlijk wel een publiek voor zulke diesels? Ikzelf heb nog maar 1x een Touareg V10 TDI gezien (waarschijnlijk ben ik er wel nog een paar gepasseerd, V10’tjes zonder opschrift dus). Worden zo’n motoren niet gebouwd om de knowhow van de fabricant te showen? Mij niet gelaten, maar ik had toch liever gehad dat men de ontwikkelingskosten aan een (nog) milieuvriendelijkere moter hadden gespendeeerd.
2. Waarom zou iemand in de catalogus een Q7 V12 TDI aankruisen? De enige redenen die ik kan bedenken zijn: zich willen onderscheiden en status. Een minder verbruik weegt écht niet op tegen de hogere taksen, hoor.
E320 cdi zegt
Ik vind de column mooi geschreven hoor, maar waarom al de kritiek op de diesels?
mijn vader rijdt nu een 320 CDI van Mercedes dus, en als je daar even lekker het gas in trapt komt er echt geen typisch “bestelbus-geluid” uit! het klinkt toch best vol voor een diesel en het mooie van diesels is juist dat ze bij de lage toeren al veel kunnen brengen. Dat voorbeeld wat iemand een stukje terug gaf over het schakelen e.d. dat maakt volgens mij geen reet uit… ik neem over een paar jaar geen diesel, maar als het even kan, zou ik graag een dikke (ML/E) 420CDI willen, en als 2e auto een mooie (CL/SL) 500, benzine dus.
Mic zegt
Ik heb hier eigenlijk nog bijna niks gelezen over de betrouwbaarheid van diesels.
Het verschil was vroeger groter, denk maar aan die Mercedes taxi diesels met 1000000km op de teller die nu nog in Afrika rondrijden.
Tegenwoordig zal dat verschil wel kleiner zijn, maar het lijkt me een goede reden om voor een diesel te kiezen.
BITURBO zegt
Teveel tekst om allemaal door te nemen…maaarrre wie heeft LeMans ook al weer gewonnen en met wat voor een motor? …het grote voordeel v.e Diesel t.o.v een gevallletje Ottoverbranding is dat den eerste zuiniger rijd over het algemeen en dat je daarom minder vaak hoeft te tanken, was dat niet misschien de reden waarom leMans mede door is gewonnen?..kweenie hebniet 24u zitten kijken…overigens gaat mijn voorkeur wel naar gewone benzine uit..ruikt net iets minder vies zullen we maar zeggen..
Turbo zegt
Laten we alle benzinemotoren met turbo’s uitrusten en dan weer de diesel vs benzine discussie aangaan ;)
ZOEF zegt
Biturbo ik wist al niet waar het bleef.
Audi mocht met een 5.5 liter diesel MET turbo rijden, de benzines moesten het doen met dezelfde cylinderinhoud ZONDER turbo, of de halve cylinderinhoud met turbo. Ja zo kan mijn tante Truus het ook hoor.
ZOEF zegt
Overigens is Europa het énige achterhoekje op de wereld waar gedieseld wordt. Dat halen ze nergens anders in hun hoofd.
SEAT addicted zegt
Uiteraard gaat ieders voorkeur wanneer het op geluid en sportiviteit aankomt naar een benzinemotor uit (ik bedoel, deuhhh). Ach wat, een benzinewagen rijdt gewoonweg 10 keer soepelder dan een diesel.
Maar, er is toch ook een klein plaatsje gereserveerd in m’n hartje ;-) voor de dieselwagens, en dan heb ik het voornamelijk over het segment van de kleinere middenklassers (zeg maar VW GOLF, SEAT IBIZA en LEON, … you know what I mean) Zelf heb ik een SEAT ibiza TDI 130 pk voor dagelijks gebruik en ja, ik ben er zeer tevreden over… Je ‘scheurt’ lekker en je verbruikt amper 6l/100 km… En dan heb je nog die verbaasde blikken wanneer je er een BMW 320D of whatever aftrekt, gieren gewoon :-d Maar daar houdt het dan ook mee op… Neem nu deze Q7 waar het in de column over gaat, wie zo een wagen kan betalen, neemt toch geen diesel????? Waar ben je dan mee bezig… Dat is al een minderwaarde op zich voor die superwagens…
Conclusie, laat de dieseltjes hun werk in de ‘simpelere’ auto’s maar doen, en ja laat die ook maar lekker 130 of zelfs 150 pk hebben, maar ga geen griezeltje steken in een wagen van 75000 euro…
Ik groet u ;-)
geefmijmaarweereendiesel zegt
Voordelen van diesels:
– veel hoger rendement ( .. 45% benzine tot 30%) en daardoor zuiniger, wordt minder warm
– meer koppel bij lage toeren, waar je ook bent, ik bedoel je rijd toch meestal rond de 3000 toeren en niet rond de 6500 toeren waar een benzinemotor zijn hoge koppel heeft…
– betrouwbaarder
– waar een benzine bij 3.5 -6 ton al versleten is kan een diesel een miljoen of meer rijden ok niemand rijd een miljoen in 1 auto maar de toestand van een diesel die 2 ton heeft gereden is beduidend beter dan een benzine motor die 2 ton heeft gedraait. Dit komt omdat een benzine motor sneller moet draaien om enigzins kracht te leveren en door die aluminium koppen. Aluminium is rotzooi, wel makkelijk te produceren (leuk voor de fabrikant) en licht maar voor de rest heb je er als gebruiker echt helemaal niets aan, het gaat alleen maar veel eerder kapot.
voordelen benzine:
-mooier geluid
meer koppel bij hoge toeren daardoor op papier meer pk’s
geef mij maar een diesel. Ik ben overgestapt van een golf diesel op naar een saab op benzine omdat diesel voor mij niet meer uit kon en ik heb spijt als haren op mijn hoofd. Die golf was echt veel beter. Ik kan echt niet zeggen dat die saab nou minder lawaai maakt, vooral niet op de snelweg. Elke keer als ik in die saab zit denk ik aan die goeie ouwe tijd dat ik nog een diesel had en wanneer ik die saab eenmaal weer goed heb is het eerste wat ik doe hem weer inruilen voor een ouwe diesel. Die saab is trouwens echt niet de enige benzineauto waar ik in gereden heb maar ik vind het bij elke auto benzine auto bloed irritant dat je eerst je voet de motorkap in moet drukken om enigzins wat kracht te verkrijgen, dat gekut met die chokes en vooral elektrische chokes zijn een ramp, dat constante getank enz enz.
Nick zegt
Diesel ftw!
Minder slijtage, minder algemeen verbruik, minder NO2.
Meer roet, maar roet is dus alleen schadelijk voor de longen, niet voor het milieu da’s bullshit.