Vroeger toen hadden supercars 300 pk en was je onder indruk van een topsnelheid van 250 km/u. Nu zijn er zelfs al diesels die begrensd zijn op 250 km/u en lijkt het allemaal niet zo bijzonder meer.
Waar gaat het allemaal heen
De eerste Golf GTI had 110 pk, de tweede 139 pk, nummer drie 150 en de huidige versie heeft er 200. Dat valt nog mee, het kan nog veel heftiger. De eerste generatie BMW M5 was met 286 pk niet bepaald een stakker, in de huidige 5-serie is er een diesel die hetzelfde vermogen op de weg brengt. De tweede generatie bracht het tot 316 en later tot 340 pk. De derde M5 had al 400 pk en de vierde en huidige generatie heeft 507 pk. Zonder het grafiekje te tekenen heeft de goede lezer al door dat daar nogal een forse stijging in zit.
Haasje over
Leuk voor de liefhebber van de M-modellen van BMW, maar het creert wel een probleem. De producten van supercar fabrikanten moeten uiteraard wel sneller zijn dan een familiesedan die toevallig 500 pk heeft. De huidige instap Ferrari (prijstechnisch absoluut de klapperrrr van de week) heeft dus 490 pk, de grote broer van de F430 moet al meer mee brengen om nog verkocht te worden. Overigens geef ik er de voorkeur aan om Italiaanse schonen vrouwelijk aan te spreken, maar taalpuristen weten dat een auto mannelijk is. Terug naar de redenering maar weer: de 599 GTB Fiorano heeft een heftige 620 pk. Wat weer aanleiding was voor Lamborghini op de Murcielago op te pompen naar 640 pk.
De 1000 pk barriere
Sinds het verschijnen van de Veyron met 1001 pk is dat de nieuwe benchmark geworden en zien we talloze pogingen om de Veyron te evenaren of te overtreffen. Sommigen komen voort uit hobbyisme, maar ook de kleine, specialistische autofabriekjes hebben graag een imagebuilder die de magische 1000 pk grens doorbreekt.
Verfrissend – lichtgewichten
Mocht er ooit nog een opvolger voor de Veyron komen, dan is de grote vraag uiteraard of die dan weer meer pk’s moet hebben. Wellicht een leuke suggestie is om dat niet te doen (gratis advies voor VAG, het moet niet gekker worden): zet de Veyron II maar op een dieet. Er zijn immers fabrikanten die kiezen voor een andere weg. Niet het nastreven van zo veel vermogen staat voorop, maar een licht gewicht in combinatie met voldoende pk’s. Donkervoort, Lotus, Caparo zijn enkele van de fabrikanten die juist die route kiezen, tot groot genoegen van een groeiende schare fans.
He aint heavy…
De pk’s komen ook weer niet uit de lucht vallen, auto’s worden de laatste jaren rap zwaarder. Om te kunnen voldoen aan milieu-eisen, luxe-eisen en een beetje lekker te crashen in de EuroNCAP test is meer ijzer nodig. Bovendien hebben veel automobilisten een dringende behoefte ontwikkeld om meer lucht te verplaatsen als ze in de file staan en dus bestellen we en masse MPV’s en SUV’s.
Meer pk’s voor de massa
Kortom over 10 jaar heeft iedereen 500 pk onder het rechterpedaal en hebben echte supercars 2000 pk. Alternatief scenario is dat Nederland door het broeikaseffect volledig onder water staat en we allemaal in een speedboat rondvaren of peddelen.
[ gepubliceerd op nu.nl, 22 november 2006 ]
L.A.moved zegt
cool…. dan kan ik al rondkijken op de sunseek website welke predator ik wil. misschien komen er dan ook GOLF modelletjes uit hahahaha
Ejay zegt
Motoren worden steeds zuiniger en efficienter. Nu halen ze met hetzelfde verbruik een hoop meer vermogen uit auto’s.
Over 10 jaar staat Nederland niet onder water, maar staat nederland dicht. Files overal en moet men in golf karretjes rijden net als in Hong Kong. Het is dan ook weer wat kouder dan nu, want de zon is dan weer minder actief. Verder zijn we tot inzicht gekomen dat Kyote een kloteverdrag is dat er eigenlijk op doelt de hele wereld kapot te maken en der derde wereld achtergesteld te laten.
BMW320CI zegt
Tja de PK’s moeten toch een keer stoppen…eerlijk gezegd denk ik dat je we over 10 jaar 500 PK onder de rechtervoet hebben….het zal zeker stijgen maar misschien komt er dan een begrenser ofzo
Citrofiel zegt
“Alternatief scenario is dat Nederland door het broeikaseffect volledig onder water staat en we allemaal in een speedboat rondvaren of peddelen.”
LOL! :D
Ik denk niet dat het aantal PK’s zo snel door zal gaan. Ik ben het met BMW320CI eens.
TomRS6 zegt
Ik dacht altijd dat de Golf 1GTI meer PK’s had dan de de Golf 2GTI, De Golf 1 blijft overigens wel mij wel de mooiste.
]M[ zegt
Misschien is de golf gti over tien jaar wel een speedboot, of komt de eend als amfibivoertuig terug (voor als je op vakantie wilt naar de bergen zijn wielen wel handig) :P
]M[ zegt
P.S. een speedboot met meer dan 200 pk is wel lomp of niet :| ? … als de trend doorzet als in wouters voorspelling hebben we dan dus allemaal een 500 pk speedboot :P tsja, ka je natuurlijk ook meteen allemaal ’n helicopter aanschaffen, met 500 pk speedboot vlieg je ook meer dan dat je vaart :P
mvagusta zegt
Doe mij dan maar een Silvetris! ( spelfouten daargelaten )
Maar ja…. Het is misschien wel de harde waarheid! :( Ik vraag me echt ten zeerste af wat er met het klimaat aan de hand is! We hebben elke maand minimaal een paar records op klimaatgebied! Of het was extreem nat, of het was extreem warm, of dit en of dat!
En inderdaad blijven mensen maar groter en groter willen op autogebied!
Als het aan mij ligt komt er een belasting op basis van milieuvervuiling en worden zuinige auto’s beloond met belastingvoordeel!
Ook op oudere auto’s moet je dit systeem dan toepassen, want ik word er altijd zeer onsmakelijk van als er van die oude rotte Mercedes(Golfje II, enz, enz…) diesel(of oude amerikanen) voorbij tuffen met een dikke rookpluim!
Mensen die weinig geld (over) hebben voor een auto, koop gewoon lekker een klein zuinig autootje! En mensen die groot willen doen!; Oké, maar omdat jij zo graag de aarde naar de kl*te wil helpen, moet je ook meer betalen!
Dit echter wel op één voorwaarde: Het extra belastinggeld wat dan binnenkomt moet wel in milieubevorderende projecten gestopt worden! ( extra bomen plaatsen, subsidie voor de zuinige auto’s, enz…)
Dit hoeft echt geen beperking te zijn voor de automobilist! Je kan zelf kiezen wat je rijd! Met een Lotus Elise beleef je misschien nog wel meer lol dan met een BMW M5! Tevens kan de snelheidsverhoging naar 130km/u(geen 160) ook heel goed zijn voor het milieu en is ook weer beter voor de automobilist!
Pffff…. Zo! Dat is eruit! ( Ik had misschien toch Groenlinks moeten stemmen!) :)
]M[ zegt
idd mvagusta! ik maakte ‘r grapjes over, maar ik vermoed dat ’t over ’n aantal jaren (meer dan 10 hoop ik) wel “eng” gaat worden; als de waterspiegel over de hele aarde veel stijgt hebben wij hier in nederland een aardig groot probleem. Dan kunnen we namelijk net als nu de landen met minder middelen, niet meer voorkomen dat grote delen van ’t land onder water komen te staan.
Bovendien denk ik dat ook extremer weer een vrij gevaarlijk punt gaat worden. Bij ons valt dat misschien nog mee, momenteel hebben we een nogal gematigd zeeklimaat, dus ’t kan wel iets extremer, maar in andere delen van de wereld gaat dat voor grote overlast zorgen.
Daarom denk ik dat we zeker ook op autogebied niet teveel moeten toegeven aan onze “lusten” (meer pk’s, meer kilo’s en meer liters). Daarom ben ik ook zo blij met auto’s als de Tesla en de Prius, ik denk dat we heel hard op weg moeten naar een energie- en vooral uitstootarme maatschappij / wereld. Daar mogen we best wat in investeren, dus gooi de prijzen van milieuonvriendelijke auto’s omhoog om de -vriendelijke te subsidieren en stimuleer mensen minder in de auto minder te gebruiken (snik)…
… ik mocht nog niet stemmen, maar groenlinks was idd ook optie geweest… ik denk dat we ons niet zo druk moeten maken om onze welvaart, we hebben het hier ongelofelijk goed in nederland en moeten ook bereid zijn geld in te leveren, en onze heilige koe te ontheiligen…
hopelijk ben ik nog te volgen en vinden jullie ’t nog een beetje met ’t topic te maken hebben, maarja… ook dit moest eruit! ;)
Ejay zegt
Mensen toch, zijn jullie allemaal geindoctrineerd door de milieumaffia? Kijk eens verder dan je neus lang is. Kijk eens naar deze google search en kijk ook eens wat er allemaal tussenstaat: Oxford, Stanford, NASA etc. gerenomeerde instituten die de zon aanwijzen als oorzaak van klimaatverandering:
http://www.google.nl/search?q=climate+change+sun&hl=nl&lr=&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official_s&start=0&sa=N
Wist je verder dat een mens bijna een kilo (900 gram) gemiddeld per dag uitstoot? 6 miljard x 900 gram = 5,4 miljard kilo = 5,4 miljoen ton per dag. Dat is gelijk aan het feit dat ieder mens (van baby tot bejaarde) op deze planeet ongeveer 8.65 km per dag rijd in een Prius.
Mamoe zegt
Jullie zijn de KOPPEL race vergeten!
Trevor zegt
@Mvagusta
1) Wij (Nederland dus) zijn een druppel op een gloeiende plaat. Zolang er niet wereldwijd naar het probleem “CO2” uistoot wordt gekeken kan Nederland wel vooruitstrevend zijn op dit gebied maar het helpt echt helemaal niks!!! Steden als Mexico City, Jakarta, Bangkok, New York, Caracas, Buenos Aires enz enz stoten allemaal al meer CO2 uit dan heel NL…
2) Daarbij is het helemaal nog niet bewezen dat CO2 de boosdoener is. Er worden immers pas 100 jaar klimatologische gegevens verzameld en de Aarde is een paar miljard jaar oud… Een heleboel geleerden denken dan ook dat dit er niks mee te maken heeft..
3)Ik ben het wel mee je eens dat wij de “vervuilers” moeten aanpakken… Probleem is echter, technisch zijn er namelijk al lang mogelijkheden voor “schone” auto’s”, als dit gebeurt stort de hele wereldeconomie in… Vrijwel de hele economie draait om de handel in olie…. en als dat stopt dan onstaat er een ware financiele crisis…. geen optie (op dit moment) dus.
4) Ook jouw laatste punt dat je met een lotus(of een donkervoort oid) meer lol hebt ben ik absoluut met je eens.. maar dan moet je geen 2 meter zijn en 130 kg oid wegen.. Ook daar is weer een oplossing; kunstof auto’s.. Is ook al lang mogelijk probleem is weer dat auto’s “onbeperkt” houdbaar zouden blijven waardoor auto fabrikanten dus binnen enkele jaren de toko’s kunnen gaan sluiten… ook op dit moment dus nog geen oplossing…
De snelheid omhoog zou idd goed voor het milieu(kunnen) zijn omdat veel auto’s bij 100 of 120 geen ideale verbranding hebben… dit is echter ook weer een miniem probleem daar die snelheden van 100 of 120 of 130 ook niet het probleem zijn maar de FILES…. dat zijn de grote CO2 uitstoters… (vraag maar bij je garage…) Oplossing?? Als jij m weet mail m dan gelijk naar rijkswaterstaat…
En over dat groenlinks.. ben blij dat je daar niet op gestemd hebt… !! Auto’s zijn alleen leuk om in te rijden maar ook mooi.. en als we zoals halsema wil allemaal in een Prius of een Smartje oid gaan rijden zou ik me toch echt dood ongelukkig gaan voelen.. (tja auto’s is ook een stuk emotie…)
mvagusta zegt
@Ejay..
Ja… Zo dacht ik er ook altijd over!
Maar denk eens verder dan je neus lang is!
Al die onderzoeken neem ik met een korrel zout! Of ze worden gesponsord, of dit…enz.. NASA… Tjaa, had jij verwacht dat hun zouden zeggen dat het door de mesn komt? Als er een grote milieuvervuiler is, dan is het NASA wel, en daar komt bij dat de rest van jou genoemde onderzoeken gesposord worden door de staat! En welke staat?: Die geen Kyotecontract wil ondertekenen en de grootste mileieuvervuilende staat is! ???
Als ik het weer van de afgelopen jaar bekijk, dan word ik daar toch een beetje bang van en denk ik…. Pfff…. Zou het toch aan ons zelf liggen? Kom..op! Kijk naar het weer van vandaag! Het is eind November!!!! Een aantal jaar geleden had dit een frisse zomerdag geweest!
En ook al komt het niet door ons! Dan nog mag je wel stilstaan bij het milieu! Ooit in Milaan geweest? Als je daar rondloopt in de grijzige lucht van uitstoot van auto’s en fabrieken??
mvagusta zegt
@ Trevor…
Ik weet dat ik niet had moeten stemmen op Groenlinks! Daarom ook niet gedaan! Milieu stond ook niet op mijn prioriteitenlijst bij de verkiezingen…
Maar om ff te reageren:
Er worden immers pas 100 jaar klimatologische gegevens verzameld en de Aarde is een paar miljard jaar oud…
Sinds wanneer is de aarde een paar miljard jaar oud!? Hoe kunnen wij dit nou weten? Dit word berekend op basis van gegevens hoelang bepaalde materialen nodig hebben om te veranderen van structuur enz…. Maar hoe weten wij dat het klimaat toen hetzelfde was en daardoor… Hoe weten wij dat die materialen in andere omstandigheden niet gewoon sneller en anders veranderden dan nu?
Over de onderzoeken—-> lees bovenstaand bericht!
En dat je vind dat wij werledwijd wat er aan moeten doen? In pricipe mee eens! Maar ik denk dat we dan heel lang kunnen wachten! De maatschappij begint bij jezelf! Als wij het goede voorbeeld geven en kunnen aantonen dat het werkt volgt de rest misschien wel! En kunnen wij bedrijven uit Amerika benadelen als ze niet milieuvriendelijk zijn door een extra importbelasting! Genoeg mogelijkheden lijkt mij!
Ik denk dat ik zelf maar de Politiek in ga! Gewoon hard een standpunt innemen, veel in de media en je krijgt toch wel 9 zetels dan! ;)
Peter zegt
Deze column is gewoon dikke poep!
Dit is een lijst van de krachtigste autos die in dat jaar te koop waren. Extrapoleer je dat hebben de krachtigste autos pas in 2076 1472kW.
1975 110 BMW 525
1976 136 Mercedes-Benz 280
1977 145 BMW 633
1978 145 BMW 633
1979 221 Porsche 911
1980 221 Porsche 911
1981 221 Porsche 911
1982 221 Porsche 911
1983 221 Porsche 911
1984 221 Porsche 911
1985 221 Porsche 911
1986 221 Porsche 911
1987 235 Porsche 928
1988 235 Porsche 928
1989 243 Aston-Martin Virage
1990 390 Lamborghini Diablo
1991 390 Lamborghini Diablo
1992 390 Lamborghini Diablo
1993 390 Lamborghini Diablo
1994 390 Lamborghini Diablo
1995 390 Lamborghini Diablo
1996 390 Lamborghini Diablo
1997 410 Aston-Martin Vantage
1998 410 Aston-Martin Vantage
1999 410 Aston-Martin Vantage
2000 410 Aston-Martin Vantage
2001 410 Aston-Martin Vantage
2002 426 Lamborghini Murciélago
2003 485 Ferrari Enzo
2004 485 Ferrari Enzo
2005 460 Mercedes-Benz SLR
2006 736 Bugatti Veyron
Mpower zegt
@Peter
Ga maar rustig verder met extrapoleren, maak me maar wakker als je weet wanneer ik een auto kan rijden met 500pk
]M[ zegt
ehh.. Peter? weet je zeker dat je lijstje klopt? heeft de Veyron geen 1001 pk?… klopt de rest wel?
nog ff weer over milieugedoe, we weten idd niet zeker of we de oorzaak zijn van de klimaatveranderingen maar we weten wel dat er een kans is dat dat zo is, en we weten dat milieuvervuiling slecht is voor de wereld, bijvoorbeeld voor de natuur en voor onze gezondheid…
Mamoe zegt
en die KOPPEL oorlog dan???????
mvagusta zegt
Peter….
Als je jou lijstje bekijkt zie je dat de toename in de laatste jaren steeds sneller en sneller gaat! Als je er een grafiekje dan kom ik toch op ongeveer een 10 jaar totdat de 1400-1500 KW word behaalt!
M… 1001pk = 736Kw! :)
Ejay zegt
@ MVAugusta: Komt bij dat auto’s 8% van de CO2 uitstoot veroorzaken en de rest dus niet. Vraag is dan ook of je de auto’s moet aanpakken en niet de industrie die procentueel veel meer vervuilt.
Die onderzoeken komen o.a. uit de VS. Reden dat ze Kyoto niet ondertekenen is vanwege deze onderzoeken. Er zijn momenteel vier theorien die klimaatsverandering veroorzaken:
1: CO2
2: Zonne-activiteit
3: Vulkanen
4: Afstand tot de zon
Daarvan worden nr. 1 en 2 als de twee hoofdtheoriën aangewezen. Let wel, het zijn theoriën, dus er is nog niks bewezen. Echter zonneactiviteit kan gechecked worden door te kijken naar de zonnevlekken. Iets wat men al vrij lang doet. Daaruit blijkt dat er dus een hoge (negatieve) correlatie bestaat tussen het aantal zonnevlekken en de temperatuur hier op aarde.
Qua CO2 kan er niet zoveel gezegt worden omdat de mens pas heel kort nauwkeurig de concentratie CO2 kan meten.
Echter lijkt het wel in de wereld zo dat wanneer de CO2 theorie niet accepteerd, je een soort moordenaar bent. Iedereen ziet dat de temperatuur stijgt, maar de temeperatuur op de aarde fluctueerd al miljarden jaren en wie zegt dat dit niet gewoon een cyclus is? De CO2 adepten, die bij hoog en laag beweren dat de wereld kapot gaat door de CO2. Ja, de wereld gaat kapot, bossen eraan, olie raakt op en word moeilijker te winnen, maar om CO2 nou als hoofdoorzaak aan te wijzen…
Het blijft de vraag wat de echte oorzaak is en of het een cyclus is. Niemand weet het en in mijn ogen is het daarom onzin om maatregelen te nemen. Eerst goed onderzoek doen naar wat de oorzaak of oorzaken zijn en dan kun je pas gerichte maatregelen nemen. Niet als kippen zonder kop geld over de kling jagen omdat je een vermoeden hebt. Bovendien, als Kyoto doorzet moeten derde wereld landen daar ook aan voldoen, maar die hebben daar geen geld en technische kennis voor. Gevolg, kennis importeren en de landen zitten met een nog grotere schuld. Ga zo maar even door…
PS Motoren zuiniger maken om olie te besparen is iets heel anders, maar het is wel verbonden met CO2 uitstoot.
mvagusta zegt
@Ejay:
Tuurlijk is niet alleen de auto de oorzaak! Maar je moet toch ergens beginnen! Ik zou het absoluut niet erg vinden als men de belastingen verhoogd voor onzuinige en milieu-onvriendelijke auto’s! Dat is gewoon redelijk!
Ik weet alleen wel dat de lucht enorm aan het vervuilen is! In Den Haag heb je in sommige straten van die borden hangen met CO2 concentratie en nog een paar dingen! Ik heb ze nog nooit ziet Smilen! Altijd een verdrietig koppie!
Dat zegt toch over het milieu en over hoe wij er mee omgaan! Ik heb jaren in het bos gewoond en merk echt wel verschil in de luchtkwaliteit tussen stedelijk gebeid en landelijk gebied!
Als ik naar het bos ga vind ik het heerlijk ruiken, een lekkere frisse lucht! In de stad absoluut niet!
Dan kunnen ze wel zeggen dat het door de aarde zelf komt en de verandering in het stelsel rondom de aarde, maar dat maak je mij niet wijs!
Wij moeten gewoon veel bewuster met ons milieu omgaan! Hoe vaak mensen hun afval gewoon op straat gooien en nog veel meer voorbeelden zijn er!
Daarom pleit ik voor een belastingsschema waarin zwaar verbruikende en milieu-onvriendelijke auto’s VEEL meer moeten betalen als zuinige milieuvriendelijke auto’s! Dit moet dan ook echt ver gaan in onderzoek naar de milieuvriendelijkheid, dat ook het fabricageproces goed is! Want bij de Prius is dit te verwaarlozen en gaat het meer om het Hybride zijn dan om het zuinig zijn!
Ejay zegt
@ MVAgusta, daar ben ik het mee eens. Vooral op het punt van de Prius. Zuinigheid en uitstoot zijn belangrijk. Het is echter niet de CO2 die het leven in de stad zo naar maken, maar meer het fijnstof en andere bijproducten. CO2 is op zichzelf niet schadlijk. Verder hoop ik dat je niet het schema aanhoudt waarbij men binnen een catogorie gaat kijken. Dus dat je op een 207 minder subsidiie krijgt dan op een Voyager zoals destijds.
pvl zegt
Ik snap de mensen echt niet. Vroeger zaten ze te zagen dat het weer veel te koud was. Als dan blijkt dat de aarde opwarmt, lijkt mij positief, beginnen ze opnieuw te zagen. Ik heb er geen probleem mee, het is bijna december en nog altijd aangenaam weertje. En so what dat het zee niveau stijgt. Ik woon in Gent, mss woon ik binnen enkele jaartjes aan de zee, en dat zonder te verhuizen ;). Stijgt het niveau nog meer, geen probleem we hebben nog een huisje in de ardennen.
Nu moet je altijd kiezen, weekendje ardennen of weekendje zee. Dat probleem heb je dan ook niet meer je doet ze gewoon bijde!!!
Wat een mooie toekomst!!!
PS: als Nederland uiteindelijk toch overstroomd is kopen jullie gewoon een stukje Rusland op, het zal daar tegen dan toch al beduidend warmer zijn en er is plaats zat!
Klassiekerrally zegt
Jammer dat dit ineens een ecologisch verantwoorde reeks posts is geworden.
Ook ik ben voor ‘lastenverlichting’: in een andere post citeerde ik Anthony Bruce Colin Chapman al… To add speed, you have to add lightness.
Doe je dat, dan nemen de prestaties toe en ’t verbruik af. En dat is dan weer minder slecht voor ’t milieu.
Kevski-Style zegt
Inderdaad. Alleen denk ik dat dat maar voor een deel gaat gebeuren. Ik denk dat het gewicht niet veel toe af zal namen, maar ongeveer gelijk zal blijven aan hoe het nu is. De materialen die gebruikt gaan worden zullen gewoon lichter zijn, maar op die manier blijft het huidiege comfort lvl gehandhaafd. Op zich jammer, maar ja, er zijn genoeg mensen die er van alles en nogwat in de auto willen hebben zitten.
verder denk ik ook dat we die pkgrens van 500Pk voor normale auto’s nooit zullen halen. Waar ik wel heil in zie is het downsizen van motoren. kleinere motoren met turbo’s erop. ik denk dat dat gemeengoed zal gaan worden, en dat de turbo niet meer weg te denken zal zijn. Diesel zal daardoor van zichzelf minder in trek komen, omdat diesel dan ook niet langer loont. Zodra je namelijk op de gewenste snelheid rijdt zal je motor vanzelf off boost gaan rijden en is het dus niks anders dan een normale 1.4 of 1.6 met een gelijkwaardaig benzineverbruik. Uiteindelijk verwacht ik dan ook dat benzine weer terrein terug gaat winnen op diesel. benzine is nu eenmaal het veel zijdigste. Ik zal dan ook maar afsluiten met het aloude gezegde: “Op gas moet je koken en op diesel moet je stoken”….
Lampredi zegt
Ik vind die hele pk race zo ontzettend oninteressant. Is een Veyron leuker om te rijden dan een lotus 7?
Rallye zegt
Waarom zou een “onzuinige” en “smerige” auto zwaarder belast moeten worden, terwijl de milieudruk lager is als je er minder mee rijdt dan bijvoorbeeld een Prius????
“Diesel zal daardoor van zichzelf minder in trek komen, omdat diesel dan ook niet langer loont.”
Daarmee suggereer je dat het diesel proces tenopzichte van het otto proces alleen efficienter is vanwege de turbo….Dacht het niet.
off boost rijden is niet echt ideaal lijkt me, tenzij je de uitlaat energie op een andere manier wilt gaan gebruiken dan voor de turbo.
Overigens denk ik idd dat de otto motor weer terein gaat terugwinnen vanwege zijn veelzijdigheid (aardgas, waterstof, ethanol etc. )
Ben trouwens best wel benieuwd wat nu het percentage personenvoertuigen is dat boven de 500pk zit.
Kevski-Style zegt
Of boost is juist wel erg efficient. in principe doet elke turbomotor dat nu namelijk ook al. Het is dus al jaren bewezen dat het werkt. Alleen je hebt minder lucht in de motor, dus daarom voeg je ook minder benzine toe. En minder benzine is dus minder verbruik. Komt erop neer dat als je je gaspedaal verder intrapt dat je on boost gaat rijden, waardoor het verbruik toeneemt maar ook de prestaties. Rij je daarentegen een vaste snelheid van 100 of 120 dan draait de motor of boost, om zo brandstof te besparen. Koppel daar een 1.4 turbomotor aan vast waar normaal een 2.0 NA motor voor gebruikt werd en je hebt evenveel vermogen, en waarschijnlijk meer koppel met de voet er vol op, maar een lager verbruik als je een constante snelheid rijdt. Redelijk simpel. ik verwacht dan ook dat dat er binnen nu en 5 jaar wel al is. Vermoedelijk zelfs al eerder, aangezien Peugeot en Fiat nu al modellen hebben die dat kunnen….
Mamoe zegt
koppel oorlog zal wel de volgende item worden, vanwege de gigantische 500 pk/1000nm sterke 6.0 v12 DIESEL van Audi….
Dus jongens kom maar op met de discussies!
dbr9 zegt
@ Kevski Style: Zoiets als de Volkswagen 1.4 TSI krachtbron dus… 170 pk uit 1.4 liter met minder verbruik dan vergelijkbare 2 liters…
Jammer dat er nog steeds zo op pk’s en Nm’s gehamerd wordt. Juist nu het besef zou moeten groeien dat we iets moeten veranderen om de aarde bewoonbaar te houden is het einde zoek met de pk-smijterij.
Inderdaad is autorijden niet het grootste probleem, maar wel het probleem waarvoor de oplossing in de vorm van het gebruik van waterstof al klaar ligt.
Als die linkse partijen eens niet zo hypocriet zouden zijn en zouden instemmen met kernenergie is een zeer groot deel van het klimaatprobleem al opgelost.
(dit laatste echter nogal off topic)