Ik ben van de generatie voor wie David Hasselhoff indertijd een ware held was. Iedere week zat ik dan ook steevast volledig in trance voor de buis gekluisterd voor weer een nieuwe aflevering Knight Rider met Michael Knight en zijn superauto KITT.
Toevallig zag ik niet zo lang geleden nog een aantal fragmenten uit een oude aflevering. Wat me nu dan vooral opvalt is de overdaad aan foute leren jasjes, te strakke spijkerbroeken, reuze zonnebrillen en overhemden die bol staan van getoupeerd borsthaar. En het was allemaal ontzettend hip.
Hoogtepunt in iedere aflevering was natuurlijk de inzet van de turbo-boost van KITT. De feitelijke landing zag je zelden, maar niemand die daarover klaagde. Waar je toen ook niemand over hoorde, was het gegeven dat KITT uitpuilde van allerlei kleurrijke knopjes die door Michael met de hand werden bediend, terwijl KITT ook uitstekend kon luisteren. Om de pret voor jezelf niet te verpesten moet je bij sommige dingen niet teveel nadenken; dat is tegenwoordig overigens niet anders.
Een ander aardig foefje van KITT was dat hij personen kon scannen en binnen enkele seconden wist te vertellen in wat voor toestand iemand verkeerde en wat de persoon in kwestie allemaal onder de leden had. Ondenkbaar in die tijd, maar langzaam maar zeker wordt dit steeds iets meer realiteit. Er komt een dag dat je geen huisarts meer nodig hebt en je bloed kunt prikken in de auto. Sterker nog: onze auto’s zullen ons net als KITT in een fractie doormeten en vertellen hoe we er medisch voor staan.
In die richting zijn er al een aantal ontwikkelingen gaande. Autofabrikanten investeren miljarden bij de ontwikkeling van veiligheidssystemen, aangeduid met de meest uiteenlopende drielettercombinaties. Toch blijft de grootste uitdaging nog altijd de onvoorspelbare bestuurder. KITT zou er nog wel raad mee weten, maar hoe voorkom je dat een bestuurder door oververmoeidheid in slaap valt, of onder invloed van alcohol of drugs tegen een boom rijdt?
Om te voorkomen dat de bestuurder beschonken achter het stuur kruipt, werken verschillende autofabrikanten aan systemen waarbij de bestuurder eerst een blaasproef moet afleggen alvorens de auto kan worden gestart. Anderen gaan daarbij nog een stapje verder en meten via sensoren in het stuurwiel het alcoholpercentage van de bestuurder. Hierbij wordt het zweet in de handen geanalyseerd en wanneer het alcoholpercentage te hoog is weigert de auto dienst.
Er wordt gewerkt aan het voorkomen dat een bestuurder in slaap valt. Hierbij worden camera’s gebruikt die de bewegingen van de ogen en pupil bewaken. Dreigt de bestuurder in slaap te vallen, dan wordt door middel van een luid geluidssignaal, een vibrerende stoel of een koude wind in de nek de bestuurder weer op scherp gezet. Het rijgedrag wordt continue gecontroleerd en bij onregelmatigheden kan de snelheid van de auto automatisch worden verminderd of de auto zelfs volledig tot stilstand worden gebracht. Deze systemen zijn nog volop in ontwikkeling, maar de eerste varianten kunnen we binnen 4 jaar verwachten.
Fantastische initiatieven, maar deze ontwikkelingen kennen ook een keerzijde. Ze gaan ten koste van onze privacy. Ondertussen worden steeds meer auto’s uitgerust met een zwarte doos, die al veel meer informatie verzamelt dan waar velen zich bewust van zijn. Vooralsnog is dit technische informatie over de toestand van de auto, waarbij je kunt denken aan zaken als afstand en snelheid, maar deze opgeslagen informatie wordt soms al gebruikt bij het bepalen van de schuldvraag in geval van een verkeersongeluk. Wanneer de auto straks ook informatie over de toestand van de bestuurder bijhoudt, blijft er nog weinig privacy over. De auto houdt dan bij waar we geweest zijn, wat we gedronken hebben en hoe fit we waren en hoeveel personen er op ieder moment in de auto zaten. Verzekeraars smullen natuurlijk bij deze gedachte, maar ik vrees dat de “Big Brother maatschappij” steeds een stapje dichterbij komt.
[ gepubliceerd op nu.nl, 10 januari 2007 ]
fred zegt
Nou en ? , als je je aan de verkeersregels houdt, niet in slaap valt achter het stuur, en ook niet sronken aan een rit wilt beginnen, dan kun je dus nog steeds gewoon autorijden…
dus hetvolgende gebeurd dan niet meer, stomdronken om 03.00 ‘s-nachts uit de kroeg komen , en half slapend door rood rijden…
Prima toch ?
PigPen zegt
Ja, Knight Rider, A Team en in mindere AirWolf…. da waren nog eens tijden.
Het mooiste vind ik nu dat er in Kitt twee CRT beeldschermen zitten… zo jaren 80.
PigPen zegt
Sorry voor de spelfouten, ik ben net wakker ;)
Klassiekerrally zegt
Wat denk je van de mogelijkheden van trajectcontrole?
OK, het is niet te achterhalen wie de bestuurder is, maar het is wel bij te houden waar het voertuig op welke datum en tijdstip hoeveel te hard reed… (wat een zin..;) )
Is er al een duidelijk beeld van de invloed die al deze elektronische helpers hebben op de veiligheid? Mensen gaan vertrouwen op ABS, ASR, Airbag, trillende stoelen als je over de streep rijdt enzovoort. Daardoor wordt een bepaalde mate van schijnveiligheid gecreëerd die een negatief effect heeft op de echte veiligheid. Hoeveel veiligheid blijft er onder de streep over?
Iemand?
Ik rij overigens (nog) in een auto zonder gordels (bouwjaar 1968). Daar ga je heel anders door rijden, dat kan ik je melden. Maar op invloeden van buitenaf (iemand die je geen voorrang geeft of zo) kan je natuurlijk niet altijd zo snel anticiperen. Binnenkort dus toch gordels in de Morris, maar verder moet ik m’n gezonde verstand gebruiken en zelf nuchter, gezond en wakker achter het stuur kruipen. Voor mij geen betuttelende auto aub!
Jappy zegt
Lijkt mij als je dan net gaat slapen in de auto en je hoort een hard geluid of een koude wind blaast in je nek, dat je dan schrikt en dan ook tegen een boom aan kan rijden, omdat je dan een onverwachte stuurbeweging maakt!
Fej zegt
@ Fred
Ik heb geen probleem met me aan de snelheid te houden als de snelheid een aanvaardbare snelheid is voor de weg waar ik op rijd. ‘S nachts op een lege tweebaansweg 70 rijden vind ik namelijk absurd. Ik rijd eigenlijk overal zo hard als ik zelf aanvaardbaar vind, zonder hierbij te overdrijven of al driftend over de ronde punten te vliegen. Gevolg: 6 snelheidsovertredingen in 2006. Maar ik weiger om mij aan belachelijke snelheden te houden!
Drinken als je rijd kan ik natuurlijk ook niet goedkeuren, maar ik heb dus liever geen Big Brother in mijn auto!
tweaker zegt
@ Fred
links zeker?
fred zegt
ja, ik ben linkshandig..hahaha
@ fey ; het systeem wordt pas uitgelezen als je een ongeluk hebt veroorzaakt, dus niet als je op een willekeurige dag/avond/nacht wat harder rijdt dan toegestaan. op het moment dat JIJ een ongeluk veroorzaakt, beginnen ze pas met controleren vd “blackbox”.
wat ik bijvoorbeeld een onnozel systeem vind is het parkeersysteem van Lexus. Dat is een overbodig “veiligheidssysteem”.
Rick dos zegt
Ach ja, ik kom uit het tijdperk dat er werd gezegd dat we in het jaar 2000 in vliegende auto´s rondreden………rondvliegen……..zouden voortbewegen.
Ik zit verdomme nog steeds op mijn vliegende auto te wachten!
But dat heeft hier helemaal geen relevantie realiseer ik me……..
Auto´s die dronken bestuurders verhinderen om weg te kunnen rijden. Goede zaak zo niet uitstekende zaak.
Auto´s die de bestuurder waarschuwen bij het wegsukkelen goede zaak.
Zwarte dozen en al dat andere bs slechte zaak en hoort ook niet in een auto thuis!
Markus zegt
Ik ben ’t met Klassieke rally eens en voel dat nog sterker. Wat er gebeurt is dat je als mens alle gevoel en notie van verantwoordelijkheid wordt afgenomen.
Ik kan me trouwens goed voorstellen dat dergelijke initatieven juist in Nederland goed worden ontvangen, want er heerst zo’n mentaliteit: alle risico uitbannen en altijd maar dan ook altijd op zeker en safe spelen. Vooral zelf geen verantwoordelijkheid hebben. Laat de overheid het maar regelen, laat de autofabrikant het maar regelen… laat alles maar geregeld worden, dan hoef je alleen nog maar te vegeteren.
Daarbij, denk eens even goed na. Hoe vaak stap je in je auto. Wil jij elke keer dat je in je auto stapt eerst een minuut (het klinkt niet veel maar we hebben altijd al haast) in een pijpje blazen. Elke dag weer? Schiet op, niemand ziet dat zitten.
En ja, natuurlijk is het vervelend dat er nog steeds mensen dronken achter het stuur stappen. Die mensen hebben een probleem. Niet met de auto, maar met drank. Help die mensen of neem ze als overheid meteen hun rijbewijs af, al voordat er dodelijke ongelukken gebeuren.
Hulpmiddelen, daar ben ik voor. Gadgets die van ons mensen een mindless dummy maken, daar ben ik tegen.
Esc zegt
KITT (an acronym for Knight Industries Two Thousand)
Michael zegt
Allemaal niet zo zeiken over Big Brother, zolang je een overheid hebt die betrouwbaar is en je dus niet in een dictatuur woon of iets dergelijks is er niets aan de hand en is het uiteindelijk beter voor iedereen!
Safety first!
Jellert zegt
@ Michael, grapjas
Deon zegt
@ Michael
Het kenmerk van overheden is echter dat ze over het algemeen onbetrouwbaar zijn, omdat niemand ze op de vingers kan tikken als ze iets doen waarvan ze eerst zeiden dat ze het niet zouden doen :P
KoboC zegt
@ Fred: Wat zei je ook al weer over dat inparkeersyteem van Lexus…
http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/11/foute-mix-vrouw-italiaans-temperament-parkeren#post-7991
http://www.kladblog.com/content/html/200701/driving.asp
Maar verder… dat er een systeem is dat mensen ervan weerhoudt om een levensgevaar voor anderen te zijn; prima, maar ik hoef geen brief van de overheid of nog erger; het CJIB dat uit mijn ‘Blackbox’ blijkt dat ik weer eens ergens 3km te hard gereden heb… het zou mij niks verbazen al wij daar uiteindelijk naar toe gaan in dit betuttelende landje.
Deon zegt
@ KoboC
Heb jij een Blackbox ja? Nooit gezien in die auto van jou ;) :P
KoboC zegt
@ Deon: Dan heb je nog nooit bij mij op zolder gekeken… ach nee… dat was een matchbox ;)
Deon zegt
lol :P
Michael zegt
@ Deon,
De over heid heft toch ook alle andere informatie van je? je adres, leeftijd, werk etc etc etc? Ik zie serieus niet het gevaar van de ‘problemen’ die hier worden genoemd? Maar misschien zie ik het gewoon verkeerd.
Kan iemand mij vertellen wat er precies nadelig aan deze zaken is? En niet alleen zeggen ze weten waar je bent of wat je hebt gedaan, mar meer de gevolgen hiervan.
J. zegt
Goede column, ik wil daar graag nog iets aan toevoegen.
Ik ben namelijk van mening dat alle veiligheidssystemen in auto’s nuttig kunnen zijn, maar dat de schaduwkant niet onbelicht mag blijven.
Er word namelijk alleen gesproken over veiligheidssystemen die de veiligheid vergroten, er word met geen woord gesproken over de scheinveiligheid. Bestuurders die onverantwoord hard gaan rijden want ‘de auto remt toch vanzelf wanneer er gevaar dreigt’ is daar een voorbeeld van. Scheinveiligheid kan daarnaast ook onbewust optreden, een bestuurder die zichzelf veilig voelt zal minder alert zijn dan een bestuurder in een Fiat Panda tussen 4 vrachtwagens in.
Die scheinveiligheid is lastig te voorkomen, de overheid zou een actieve rol kunnen spelen tegen de roekeloze rijders, door trajectcontrole en strengere strafmaatregelen. Jammergenoeg pak je daar ook mensen mee die genoeg rijervaring hebben om verantwoord 140 te kunnen rijden. De onbewuste vorm van scheinveiligheid lijkt mij echter gevaarlijker, omdat er weinig tegen te doen is behalve goede voorlichting geven over de gevaren van blind vertrouwen op de auto.
Bristol zegt
Nieuwste afleveringen van Nicht Rijder staan online bij Mastermovies
http://www.zelan.be/zelan/filmpjes/776/Mastermovies_Nicht_rijder.html
Willy zegt
@ J
Dus iedereen in een Panda, dat voorkomt schijnveiligheid :)
Markus zegt
@ J. Mee eens. Jij noemt het schijnveiligheid, ik noem het alle verantwoordelijkheid wegnemen.
smoke zegt
Over KITT gesproken: hij staat op het moment in Japan, op de Tokyo Auto Salon: http://www.carview.co.jp/news/0/28781/
Topless zegt
Wanneer het rekeningrijden wordt ingevoerd, kan precies iedere snelheidsovertreding worden geconstateerd. Wanneer via satelieten bijgehouden kan worden welk voertuig wanneer welke afstand aflegt, kan dus ook berekend worden met welke snelheid het zich voortbeweegt. Ook of het op de plek waar het stilstaat wel stil mag staan. Wanneer de computers voldoende capaciteit hebben om alle voertuigen permanent te volgen, is er dus geen ontkomen meer aan om je voortdurend aan de regels te moeten houden. Dus Big Brother komt ons in 2012 vergezellen.
Dennis zegt
@Sir Smokalot: Jij speurt ook alle sites af hè. Zelfs de Japanse sites schuw je niet. Hoe zit het eigenlijk met jouw Japans? ;)
smoke zegt
@Dennis
Needs improvement :) maar gelukkig spreken foto’s voor zichzelf.
Citrofiel zegt
Ik vind het goed dat er zo minder ‘gevaarlijke’ bestuurders de weg op kunnen, en ook dat duidelijk bepaald kan worden wie er schuldig is aan een ongeluk. Prima ideeën dus, maar die black box moet alleen gebruik kunnen worden bij een ongeluk. Stel je voor dat de politie de hele tijd alle info van die black boxen bijhoudt… Dat wanneer je dronken rijdt dat je dan gelijk een agent op je af gestuurd krijgt… Verschrikkelijk. Maar als het goed is kan dat dan toch niet meer door die blaastest/zweetanalyse.
Citrofiel zegt
En te hard rijden kan dan vast ook niet meer door een elektronische aansturing waardoor je niet meer harder kunt dan je mag of zo… Waar gaat het toch heen met de transportsector…
Citrofiel zegt
O, en dan heeft iedere auto ook vast wel een adaptieve cruise control waardoor je automatisch afstand houdt en waardoor in principe dus geen ongelukken meer kunnen gebeuren… De bestuurder hoeft gewoon niets meer te doen, dus waar zijn die systemen dan nog voor nodig? :P