Eigenlijk zijn we een typisch ras. We pronken graag met wat we hebben en we willen dan ook graag (h)erkend worden aan onze bijzondere eigenschappen of bezittingen. Je wilt dat je medemens je associeert met een intelligente opmerking, een paar prachtige lange benen of dat grote huis waar je in woont. Op zich verschillen we daarin niet van andere soorten in het dierenrijk, maar het bijzondere is dat zelfs nadat we de laatste adem uitblazen, onze status nog steeds belangrijk is. Zoals we een bruiloft of verjaardag vieren, verzorgen we ook onze uitvaart tot in de puntjes.
Inmiddels hebben rode wijn en tapas de koffie en cake vervangen, maar het uitzonderlijke vervoer tijdens de laatste reis is gek genoeg nog niet populair. Tegenwoordig is het daarentegen wel enorm hip om tijdens de vrijmibo de laatste wensen door te spreken. ‘Ik wil met een lijkkoets naar mijn stamkroeg gebracht worden alwaar tijdens de wake de glazen champagne op mijn kist staan!’ roept de laatste toevoeging aan het kantoorsmoelenboek. Je krijgt bijna zin in die begrafenis als de desbetreffende blaaskaak stilletjes de aftocht blaast zonder de rekening te betalen. Natuurlijk, grootspraak zat in landje en uiteindelijk is men bij de doorsnee begrafenis al tevreden met een nietszeggende zwarte Mercedes (Binz).
Een beetje begrafenisondernemer doet wel aan subtiele lijkwagentuning. Je kunt daarvoor terecht bij S&S (Lincoln), Superior Coaches (Cadillac), Eureka (Lincoln en Cadillac) en Krystal Enterprises (Chrysler). Maar het waren niet altijd Amerikanen die de sector domineerden, de eerste Nederlandse lijkauto werd, ironisch genoeg, door Spyker gebouwd. De Studebaker volgde rond 1925. Deze wagens werden gebruikt voor lijktransport, maar nog niet voor begrafenissen. Tussen 1923 en 1930 werden slechts 130 begrafenissen uitgevoerd met auto’s. Bij het overige deel werd de ouderwetse koets nog ingezet. Tijdens en kort na de oorlog was er gebrek aan benzine en onderdelen, dee koets bleef daardoor het gebruikelijke vervoermiddel naar het kerkhof. In de jaren vijftig steeg de welvaart en kwamen er veel nieuwe auto’s op de markt. De stalhouderijen die de lijkkoetsen exploiteerden schakelden over op auto’s of gingen failliet.
Als je zo’n publiek figuur bent en je hebt de levens van velen op een bijzondere manier geraakt dan kan ik me voorstellen dat jij of je nabestaanden het laatste feestje in stijl geven. Naast de prachtige koetsen van de Koninklijke familie, herinner ik me nog de markante eigenaar van de iT, die in een roze Cadillac door Amsterdam werd gereden. Herman Brood lag in een paarse Amerikaan bezaaid met bloemen en Pim Fortuin had, gelijk zijn voorkomen, een hele opzichtige lijkwagen. De mensen langs de route verzuchtten allemaal: ‘ja zowasiehè?’
Mocht je in het dagelijkse leven een muurbloempje zijn en postuum herinnerd willen worden, denk dan eens aan een uitvaartbus, fiets, caravan of zijspan.
Renny zegt
heu… interessante studie
Toevallig last van writers block ?
ml zegt
Zeurnie Renny, geschiedenislesjes zijn altijd leuk.
Ik ga zelf toch voor de ouderwetse paard en wagen, want ik heb nooit van langzaam autorijden gehouden.
Greg zegt
Valt volgensmij reuze mee… Kan dit niet echt relateren aan mijn beeld van uitvaarten.
Je hebt idd excentriekelingen die zelfs van hun uitvaart een onvergetelijke show willen maken. Maar volgensmij is het overgrote deel van alle begrafenissen sober en zitten er geen 20″ spinners op de Mercedes Benz lijkwagen.
westerstraat15 zegt
@ lotte
Grappig deze column, is weer een wat anders… Meer geschiedenis/ uitleg dan je eerdere colums waar de nodige fictie in voorkwam. Die ik overigens vaak erg creatief en briljant vond.
verklaar je eens nader?: ‘de eerste Nederlandse lijkauto werd, ironisch genoeg, door Spyker gebouwd’
Belgische Uitvaartverzorger zegt
Hoewel er honderden soorten lijkwagens bestaan is er tegenwoordig geen enkele mooie meer op de markt. De Amerikaanse lijkwagens lijken allemaal op elkaar en zijn nog steeds hetzelfde als 25 jaar geleden (op de neus na, die telkens wordt aangepast aan het nieuwe seriemodel). Rappold (Duitse carrosseriebouwer) heeft één mooie op basis van de E-klasse, maar de neus van de E-klasse is helemaal niet tijdloos. Oplossing: neus van de CLS (zie Binz) maar daarvan is de achterkoets dan weer heel lelijk.
Jaguar (in Engeland, uitvaart Diana enzo) heeft trouwens ook zo’n afschuwelijke achterkoets.
Volvo had vroeger mooie rechte modellen met de 940, 960 en S90 maar sedert de S80 zijn die wagens ook niet meer om aan te zien.
Wie vindt er nog een mooie lijkwagen voor mij?
Vinden de meeste mensen de Cadillac nog steeds de mooiste of eisen de mensen tegenwoordig iets moderner?
lotte zegt
@westerstraat15: misschien moeten ze er ook mee eindigen?
Robin zegt
ik kan er niet echt me ei in kwijt gelukkig ;-)
lotte zegt
@Belgische uitvaartverzorger: lijkt me een uitdaging voor Michiel v/d Brink! ;)
DAT zegt
@Belgische uitvaartverzorger
Dit is een streched limo op basis van de Rang Rover.
Maar je kan er evengoed een mooie lijkwagen van maken.
En met de 4×4 kom je nog eens ergens.
DAT zegt
Kijk, zo doen de Afrikanen dat:
Koen zegt
@ iedereen in Winterswijk is een bedrijf waar ze autos ombouwen tot lijkwagens zij zeggen dat ze van IEDERE auto een lijkewagen kunnen maken.
Dr.156 zegt
Hoewel ik geen terminale ziekte onder de leden heb en nog ruim onder de 30 ben, heb ik mij stiekem toch wel eens ernstig zorgen gemaakt over de lijkwagen die mij ooit moet vervoeren.
Als liefhebber van Italiaans blik, moet ik er niet aan denken om mijn laatste ritje in een Taxi af te leggen. Of in een patserige en deinende amerikaan liggend vervoerd worden (wordt al zeeziek als ik er aan denk).
Op deze site is er iemand die een soort van hobby van gemaakt heeft:
http://mitglied.lycos.de/albeyer/id27.htm
Je kunt hier Ossie stijl voor een FSO kiezen. Of als Jan met de pet in een Mondeo. Ook elegant in een CX, op z’n frans is mogelijk. Maar geen recente Echte Italiaan (wat italiaanse coach builders van Engelse auto’s ja, maar das niet Italiaans genoeg), en dat terwijl de Thesis best een mooie basis zou zijn.
JLJ zegt
Mij kan het persoonlijk helemaal niks schelen hoe ze mij naar het crematorium brengen (géén graf aub, dat kost alleen maar geld, en “verplicht” mijn nabestaanden het ook nog eens te bezoeken). Voor mijn part zo:
westerstraat15 zegt
@ lotte
oh jij behoort ook al tot de orde van zuurpruimen als het om Spyker gaat?
lotte zegt
@JLJ: my thoughts exactly!
Ik wil jullie ook nog even attent maken op deze meneer: http://www.uitvaart.nl/index.php?s_page_id=92&nid=fp&id=2735
Mairsil zegt
@ml
Langzaam rijden is inderdaad niks… Regel gewoon dat je begraven wordt in een RS6 die met 200 km/u naar de begraafplaats stuift. Alleen mensen die hem bij kunnen houden mogen komen…
C200 Kompressor zegt
Ik wil in een Mercedes lijkwagen weg gebracht worden met volg auto’s (Mercedes) en AUB niet in een lelijke Volvo of een amerikaan.
joep zegt
vouw mij maar dubbel in de achterbak van een oude cadillac…. Als mn uitvaart dan toch een feestje moet worden, hebben ze gelijk een mooi thema…
lotte zegt
@westerstraat15: helemaal niet, maar het is wel een grappig feitje!
Murrrphy zegt
@ Mairsil LOL
Ik wil niet begraven worden in de buurt van een spoorlijn, dat is me te lawaaiig. Maar wel graag vlak bij het water, want ik ben een dorstig mens.
Was een quote van m’n opa (en die is daadwerkelijk begraven op zo’n plek).
Ik weet alleen niet in welke auto hij de laatste trip maakte (maar was vast geen RS6)
Jan C. zegt
Lotte, de stap van Spyker was niet zo raar, daar ze al veer ervaring hadden met ambulances.
Klassiekerrally zegt
@ Koen: Yep… Werkte er vlakbij. Dan zie je heel wat lijkwagens voorbij scheuren (vaak letterlijk!): http://www.huiskamp.com
De mooiste vond ik een Daimler. Daar wil ik wel in vervoerd worden als ik ’t licht uit gedaan heb.
Pieter zegt
De ironie rond Spijker kan je ook uitleggen als dat het de omgekeerde vorm van het gezegde “Spijker in doodskist” is. Doodskist in Spijker dus.
Frank zegt
Nog een mooie, speciaal voor de liefhebbers van Italiaanse wagens: de voorkant is volgens mij een of andere SUV, de achterkant een Lancia Thesis:
http://lanciacollection.skynetblogs.be/post/4915417/lancia-or-not-lancia
lotte zegt
@Pieter: scherp! ;)
Chrizzzie zegt
Ik heb ooit in een Lexus GS430 lijkenwagen gereden toen ik nog voor een Lexus dealer werkte in Ierland. Het was op een verlengde basis en een zo typische engelse “Hears” met van die grote ramen.
Ik heb er alleen jammer genoeg geen foto´s meer van
L-Fred zegt
@ Lotte
De brainstorm-sessie kan losbarsten met varianten op dit onderwerp, de lijkwagen. Denk eens aan een ambulance, een taxi, bouwvakkersbus (leuk oor jouw als vrouw), brandweer, personenauto van de doktor, de tandarts (of de vrouw van de dokter….), de wegenwachtauto, enz. Noem een beroep en zijn manier van transport. Lijkt me erg leuk om te lezen.
Bas en Waldo zegt
Vorig jaar op het concours in Apeldoorn met achter op de sticker:
“je voelt je lekkerder in een Peugeot”
http://album.zoom.nl/user/5937/images/388/1866665/y2Jm3y.jpg
lotte zegt
Bas en Waldo: Haha!
Belgische Uitvaartverzorger zegt
En toen kwam Volkswagen met de oplossing voor mijn probleem…
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7153
Maerten zegt
Helemaal mooi dat hij Maxi Life heet…. lekker ironisch :)
Rob USA zegt
@ C 200 compressor; Zo das makkelijk dan kan je gewoon de taxicentrale
bellen lekker voordelig. :)
@ Lotte ; Zo vond mijn toenmalige vriendin het vreemd dat ik in een file uit mijn auto stapte en een kaartje vroeg aan de bestuurder van een zeer mooie Buick Roadmaster lijkenwagen ( de naam alleen al is “to die for”) dat voor just in case. Moet echt in een US car begraven worden zodat ik mijn zo geliefde V8 sound nog 1x kan voelen in mijn bones. :) AMEN
Rick dos zegt
Leu……nee, niet het juiste woord…….apar…….nee ook niet……een macabere column, Lotte!
Hoe ik mijn uitvaart zie?
Ik word gewoon bij het vuil gedumpt.
Met en kaartje op mijn borst waarop staat:
“Hij had een hart van goud.” “z.oz.”
“Om zijn nek hangen. Kon het alleen niet vinden. Mocht je het vinden, stuur het dan svp aan mevr. dos……”
Ondernemers zullen over mijn dode lijk iets aan ijn heen gaan verdienen! Ik word opgehaald ik word gecremeerd en het kost me niets. Life doesn´t get any better than that!
lotte zegt
Rob USA: heel gepassioneerd natuurlijk! ;-) Maar, what is the point of it all? Dan ben je toch DOOD?
@RD: Hahaha: ‘stuur het dan svp aan mevr. dos’
Pieter zegt
Quote: “Life doesn´t get any better than that!”
Da’s mooi, maar we hadden het over de dood.
Rick dos zegt
@Pieter
Ja, maar ik had het over de voorpret of it all!
Jandepandaman zegt
Ze mogen mij in mijn eigen Panda begraven- Laatste rit in laatste eigen auto.
Alhoewel- ik heb altijd gevonden dat ze mijn auto mochten weggeven als hij nog wat waard zou zijn tegen die tijd en dat ze mijn lijk aan de straatkant mogen zetten voor de vuilnis ophaal. Maar goed, omdat dat dus niet mag, mogen ze mijn lichaam aan de wetenschap geven als die er wat aan hebben. En anders zien ze maar. Geen graf, geen gezeik. Ik ben er dan toch niet meer bij.
Rob USA zegt
@ Lotte ; Het is gewoon het gevoel, als je je hele leven met passie voor US cars hebt geleefd dan wil je ook met die passie eindigen vind ik.Ik vind ook dat terwijl ik nog leefde wilde ik al niet zo’n volvo of mb waarom zal ik er dan wel mee begraven willen worden. Het is tenslotte je laatste rit die je in een auto maakt en bij de gedachte dat dat niet per US car gaat iiieeewww. Stel ook eens voor dat er een hiernamaals zou zijn dan wil ik ook wel in style aankomen, toch??
H.J. Vaesen zegt
@ Robbie USA
Hey Robbie, “iiiewww” is niet echt een passende kreet voor iemand die van V8-slurpend-brullend-geweld houdt. Learn the Lingo.
@ Lotte
Inderdaad beetje een door PMS geïnspireerde column lijkt mij. Maar goed, moet kunnen vindt Vaesen. Begraven of gecremeerd, moet je aan de nabestaanden overlaten. Veel heb je daar toch niet mee te maken. Doe mij maar een 911 dan, moet je me wel even dubbel vouwen.
Paul zegt
Leuk hoor, zo’n ouwe lijkwagen; ik rij er bijna dagelijks mee rond…. http://img185.imageshack.us/img185/3219/rotondemz1.jpg