“Geef hem een nieuwe neus en hij kan wel weer even!”, dat moeten sommige design-chefs in autoland soms denken. Ik kan me er mateloos aan ergeren hoe sommige merken omgaan met hun modellenlijn. Een facelift wordt zuiver gezien als het moderner maken van een model dat al een tijdje loopt. Of de facelift past en goed oogt is een tweede.
Ik ben ervan overtuigd dat de ontwerpers zelf héél goed weten dat het over het algemeen geen vooruitgang is, zo’n facelift. Waarom? Worden er door de fabrikanten wel eens foto’s gepubliceerd van het model voor en na de facelift naast elkaar, zodat je goed kunt vergelijken wat de facelift met het model heeft gedaan? Nee, nooit!!! Heel stiekem wordt het vernieuwde model met veel tamtam geïntroduceerd en het “oude” model is hoegenaamd al vergeten, want de nieuwe is zo mooi en zo veel beter, net alsof de oude ineens slecht is. Dat doet me denken aan de wasmiddelenreclames. Als we die fabrikanten moeten geloven is ons wasgoed altijd smerig en was het voorheen nooit schoon want elke maand zorgt het nieuwe product dat alle vlekken er nu wel uitgaan terwijl dat bij de vorige versie niet het geval was. Regelrechte onzin en marketingpraat dus, leugens. Het is best goed eens in ons geheugen te graven en modellen naar voren halen die ooit wel mooi waren, of algemeen mooi werden gevonden en die na één, twee, drie of zelfs 4 facelifts in het geheel niet meer klopten. Eén van de grootste voorbeelden hiervan is de oude Alfa Romeo Spider, natuurlijk begonnen als Duetto. Prachtig gevormd, een klassieke schoonheid en de auto klopte helemaal. Daarna volgde de Coda Tronca en de derde serie met de lelijke rubberen Amerikaans bumpers en spoilers. Iedereen zal het erover eens kunnen zijn dat het heiligschennis was.
Alfa Romeo begreep dat gelukkig en kwam, zij het heel veel later, met de vierde serie wat meer een kruising lijkt tussen de eerste Coda Tronca en de Duetto, een heel stuk beter.
Maar dat is natuurlijk het verleden, ook tegenwoordig wordt er nog heel wat afgeklungeld. Kijk bijvoorbeeld eens naar het allerlaatste model van de Renault Laguna, wat in eerste instantie toch een mooi model was, en kijk nu wat ervan geworden is. Die koplampen en die achterlichten, wie heeft dat verzonnen! Maar nog erger, wie heeft dat goedgekeurd en in productie genomen! Logisch dat Renault minder auto’s verkoopt. Ik zal maar helemaal niet beginnen over de huidige Peugeot-modellen, want een facelift kan die modellen volgens mij alleen maar goed doen. Kijk sommige modellen zijn natuurlijk van zichzelf gewoon al lelijk, da’s bekend en dat vindt de overgrote meerderheid van de autoliefhebbers. Voorbeelden: de Fiat Multipla (type I), Ssang Yong Rodius, Porsche Cayenne (ja, ik zet hem er gewoon bij) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Welke auto kan op dit moment nou héél goed een uitgebreide facelift gebruiken, wat is op dit moment nou de lelijkste auto op de markt, die auto waarvan we allemaal zeggen: “een facelift kan het alleen maar beter maken!”
Een goede fotograaf zet zelfs de meest lelijke auto nog mooi op de foto, gewoon vanuit de goed hoek, met een perfecte lichtinval. Het lijkt mij een goed idee om die auto’s die iedereen zo lelijk vindt en die echt een extreme make-over nodig hebben eens op hun lelijkst te proberen te fotograferen zodat de slechte punten van de auto extra geaccentueerd worden. Hang eens een paar leuke zelfgemaakte foto’s bij de reacties, kunnen we er misschien nog om lachen!
En voor de heren fabrikanten het volgende: toon eens lef en maak eens een advertentie met het oude model naast het gefacelifte model, vanuit dezelfde hoek. Laat eens zien dat je kunt ontwerpen, dat je talent hebt (als dat zo is). Heb het lef eens!
Jip zegt
Jij hebt gelijk wat mij betreft. Maar ga je niet erg gefrustreerd door het leven, of lijkt dat alleen maar zo?
EJS zegt
@Jip:
columns zijn er om je frustratie weg te schrijven, soms is dat juist erg lekker, en lucht het op..
on topic;
het is wel waar dat veel facelift modellen minder mooi worden, helaas zijn de post-facelift modellen qua techniek vaak echter weer mooier.. en het interieur gaat er vaak ook op vooruit en niet op achteruit.. Kunnen we niet gewoon voorstellen dat fabrikanten alleen de techniek en het interieur faceliften?
Hardleers zegt
Geen zelfgemaakte, maar van wikicommons. Toch accentueert een foto als deze de ultieme treurigheid van deze auto.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Opel_Corsa_B.JPG
Benjamin1 zegt
@Hardleers:
Wat kraam jij nou weer voor onzin uit?!
Corsa B zag er eens stuk beter uit dan die oersaaie C. De D, mits in 3deurs vorm, ziet er dan wel weer redelijk uit.
Desondanks nog niet echt een heel erg verouderd model hoor, zo’n Corsa B
timo zegt
Leuke column! Die Alfa Romeo is echt ongelofelijk mooi! Ook al is het model op de foto getuned door novitec, blijft prachtig!
De lelijkste auto van dit moment moet een willekeurig volvo zijn. Echt waar daar zit geen greinje design aan. Zoals JC zei: A box to carry your airbacks around…
Jesper zegt
Laatste Opel Vectra was een facelift die er mijns inziens een grote verbetering in bracht. Die originele koplampen waren té saai.
Verder, Renault Clio Phase II??
Jesper zegt
@ Hardleers:
Je pakt nu ook wel de meest treurige uitvoering in de meest treurige kleur he ;) Een Corsa B 3-deurs GSI is dan weer een hele frisse auto om te zien, mits niet ‘versjonnied’.
bozewolf zegt
Dit is gewoon een relaas over je persoonlijke smaak….wat was dat ook alweer met smaak? Viel niet over te twisten, hm.
Sorry, maar wederom vind ik het een waardeloze column, want wederom maak je geen punt.
JPM zegt
Om daar nou het woord heiligschennis voor te gebruiken…
troyk zegt
@Timo
Lulkoek, een S80 scoort qua design sowieso al beter dan al ’t andere in vergelijkende klasses. Laat staan een C70 of full-option C30 T5. En dan laat ik de klassiekers nog weg: Amazone (een icoon) en een 850 R !
Die quote daarentegen is inderdaad erg geinig.
timo zegt
@troyk: Wat je nu zegt is juist wat ik bedoel. Ga ff naar google en zoek de s80, de c70 en de c30. Als jij aan 1 van die auto, zeker de eerste 2, iets van design ziet wil ik het weten. Ze zien er allemaal min of meer hetzelfde uit! Net als Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen. Misschien klopt het niet helemaal dat volvo het ergst is qua not-design, maar is wel ongelofelijk inspiratieloos. Wil je design zien moet je echt naar de Italianen. Ferrari, Lambo, Alfa ; daar zitten designers! Niet dat die merken in dezelfde prijsklasse behoren als Volvo of BMW maar daar hadden we het niet over.
RoT___ zegt
Het stukje over de Laguna ontgaat mij even. Voor zover ik weet heeft de laatste serie nog geen facelift gehad? Of lees ik het verkeerd en wordt er gedoeld op de voorlaatste (tot halverwege 2007) serie? Bij deze vond ik de facelift namelijk nog wel mee vallen. Alle 2 mooie voorkantjes, ik weet alleen zo even niet welke de mooiste is. De huidige serie, tsja, wat moet er van gevonden worden, ik weet het niet.
Grote afwezige in de column: De Grande Punto naar Punto Evo. Een nadere toelichting hoeft denk ik niet?
Bosnia_love zegt
ik vind dat echt zo’n onzin, he, als mensen zeggen het is heiligschennis om een carrera gt of ferrari te tunen…
dan denk ik altijd rot ff een eind op
Bart_V zegt
de clio 2 phase 1 ziet er practig uit met de ronde lampen de phase 2 ziet er niet uit
Tinus zegt
@ Bozewolf, je doet je naam eer aan. Defenitie column: Een column is een kort stukje proza waarin de auteur spits en uitdagend zijn MENING ventileert.
Ik vind t wel een goede column.
In de tijd dat niet alle auto helder koplampglas hadden waren die facelifts wel geslaagd. Vorige C-klasse bijvoorbeeld. Van dat ouderwetse matte en geprofileerde glas naar mooie frisse heldere koplampen.
bozewolf zegt
@Tinus: Ik kan een pagina vol schrijven waarom ik een hekel heb aan de kleur blauw….maakt dat een goeie column?
Neen.
Dit is een stukje over hoe de schrijver vindt dat elke facelift een auto lelijker maakt. Gefeliciteerd voor hem, maar wat moet ik ermee? Hier kan ik niets mee. Het zet niet aan tot nadenken, het prikkelt niet, het laat me niet lachen, het irriteert me zelfs niet eens.
Een nietszeggende column dus.
Robbert zegt
Heb je er ooit weleens bij stil gestaan dat de ontwikkeling van een nieuw model 4 tot 7 jaar duurt en dat de kosten van zo’n project toren hoog zijn. je hebt hier een geruime tijd voor nodig om dat allemaal terug te verdienen. Ook komt de concurrentie met een nieuw model waardoor je als merk geen auto meer verkoopt. Je moet doe snel een kleine verbetering maken aan de auto om de tent draaiende te houden. Zie hier de “facelift”. Doe je dit niet kun je je tent wel sluiten.
Dus ik zeg niet dat het een goed ding is zo’n facelift, het is alleen een noodezakelijk kwaad.
Zie het maar in deze context: de zon komt op in het oosten en auto’s krijgen en facelift. Dit zijn 2 feiten waar je niet om heen kunt.
lincoln zegt
heiligschennis suggereert verafgoding suggereert ultieme domheid ..
lincoln zegt
en vergeet nooit dat die zogenaamde design frutsels alleen maar verpakking zijn ..
leuk om hoge ogen te gooien bij de gay-car top 10 ..
en ECHTE autoliefhebbers (zijn er hooguit 8 op autoblog.nl) hebben volgens mij wel iets anders te doen ..
bozewolf zegt
@lincoln: helemaal mee eens. Elke (zogenaamde) autoliefhebber moet een voorbeeld nemen aan die Ludolfs. Die jongens worden nog enthousiast van een ouwe Astra…doe ze dat maar eens na.
ipv al die gastjes die de snikkel uit de broek halen als er een stier of steigerend paard langskomt…
Sharp zegt
Het lijkt mij een goed idee om die auto’s die iedereen zo lelijk vindt en die echt een extreme make-over nodig hebben eens op hun lelijkst te proberen te fotograferen zodat de slechte punten van de auto extra geaccentueerd worden. Hang eens een paar leuke zelfgemaakte foto’s bij de reacties, kunnen we er misschien nog om lachen!
Lachen om zelf gemaakte foto’s met daarop auto’s. Poeh, poeh, dat wordt me toch een potje lachen…
Als je het stukje zo terugleest, vind je het dan nog steeds een goed idee?
Leslie zegt
Ja die (nieuwe) Transporter is ook een regelrechte mislukking. Omdat de hele VW familie een nieuw neusje heeft moet de Transporter dit ook maar hebben. Hij zag er goed uit, had dat zo gelaten en kom anders met een heel nieuw model.
Timmie zegt
Qua heiligschennis zijn er al veel merken de revue gepasseerd, onderandere BMW (introductie diesel in 3-cabrio, terwijl ze dat ontkenden) en Porsche (diesel, vijfdeurs, lompe SUV)
Er zijn al veel heilige huisjes tegen de vlakte gegaan. Maar hier is het hetzelfde verhaal als een snelwegbrug versus huizen eronder. Het algemene belang primeert, in dit geval: de totale omzet van een merk. Naar de buitenwereld toe klinkt het zelden zo, maar binnenshuis staan al die tradities op losse schroeven die met geldstukken makkelijk los te draaien zijn.
Majinstar zegt
Alfa romeo ziet er goed uit !!!!!
MGMIDGETMKIII zegt
Een facelift is gewoon een marketingtechnische stunt om dalende verkopen van een model weer een boost te geven. Het gaat er niet om of het mooier/beter/(zuiniger) is, maar het gaat erom dat de consument gelooft dat het zo is. Dat facelifts niet altijd bevordelijk zijn is een gevolg van het fenomeen MARKETING.
Timmie zegt
@MGMIDGETMKIII:
Volledig mee eens!
GJ zegt
Er zijn ook voorbeelden van auto’s die er zeker niet lelijker op worden met een facelift. De 406 was na de facelift beter imho, hetzelfde geldt voor de huidige 3-serie (E90/91). Maar vaak wordt het er idd niet beter op.
Groet
GJ
PS een Multipla (type I) is een fantastische bak. De ultieme fuck aan alles-auto. ;-))
Laue zegt
soms lijkt het wel dat je als autoliefhebber op zn minst één alfa romeo mooi moet vinden…. ik vind alle alfa’s het aankijken niet eens waard.
Bart_V zegt
@Laue: Jij hebt echt de pest aan alfa’s niet?
Ik kan me nog een discussie herinneren ;)
Laue zegt
@Bart_V:
ja sorry, ik kan er echt niets aan doen.. :( ik vind echt geen één alfa mooi, de hele alfa scene vind ook helemaal niets. fan van een merk zijn=OK maar typisch iets voor alfa bezitters is dat ze de realiteit/objectiviteit compleet verloren hebben.(niet altijd zo, er zijn uitzonderingen) ik geef toe, ik ben echt een fanboy van een 2 merken, maar ik blijf naar eigen zeggen objectief –> profiel ;)
Benjamin1 zegt
@Laue:
nee dit is lekker bedoel je: Zelden zo’n onbehouwen traktor gezien
http://images.thecarconnection.com/sml/2010-dodge-caliber-r-t_100227662_s.jpg
Tenzij je een Viper of een Challenger rijdt, dan heb ik niks gezegd….
Bart_V zegt
@Benjamin1: ik denk dat hij een RAM 1500 rijdt wat op zich ook wel een mooie auto is
Laue zegt
@Benjamin1:
Ik houd van wel van hoekig design,gerichte prestaties en anders als andere. een alfa vind ik tot nu to te sierlijk gelijnt, all-round … vrouwenbak :P
Markus zegt
@Laue: er is inderdaad wel een ‘algemene mening’ dat Alfa’s mooi zijn. Zelf vind ik ze ook niet erg bijzonder, maar mijn beleving van een merk heeft niet alleen met uiterlijk te maken. Als een auto mooi is, maar de kwaliteit is beroerd, dan is mijn feeling met zo’n auto al meteen minder.
Guido zegt
@Laue: Je bent dus geen autoliefhebber.
Laue zegt
@Guido: dan maar geen autoliefhebber.
Mineraal zegt
@ Timo: Wat verwacht je dan? Dat ieder model er compleet anders uitziet zodat je op het laatst niet meer weet wat de voor- of achterkant is? Of ben je een beetje gefrustreerd omdat je in een Alfa Rommelo rijdt en daarom DEGELIJKE merken gaat afbreken? Het design van elk gevestigd merk gaat toch bijna compleet op met de herkomst van deze merken? Scandinavisch design staat juist om de abstractie en koelheid, en de Germans staan toch bekend om hun zakelijkheid? En ja, Italianen zijn flamboyant. Maar dat moet ook wel, willen ze hun enorm tekort aan technische degelijkheid en ontwikkeling compenseren…
johnny m zegt
dan hoop ik voor jouw dat je geen golf rijdt . Dat argument zal dan ontbreken …
ps. kopen we een auto dan op uiterlijk ?. Ik denk het niet .
Wij hebben eigenlijk niets met styling , we praten er wel veel over.
johnny m zegt
mineraal : VW scoort het slechtst in de Autobild 100.000 km alsmede de adac. Je weet het is 2009 ?
Henkie zegt
@ Autoblog
Ik mis een foto van de échte Duetto!
Markus zegt
@ allemaal: doe eens chill zeg. Wat een gezeik om niets. Laat ieder lekker zijn mening hebben. Toch niet nodig om wat een ander vind gelijk af te zeiken!?
@ bozewolf: ik ben wel benieuwd, schrijf maar eens een column over waarom auto’s niet blauw moeten zijn (of een andere kleur). Kan best leuk leesvoer maken denk ik!
Dan nog even over ouwe Astra’s… zeg eens eerlijk, wordt jíj daar enthousiast van?
NielsB zegt
Ik merk ook dat de Peugeot 306 niet genoemd wordt: een voorbeeld van een wel zeer geslaagde facelift.
en
pdebie zegt
@NielsB: 106 en 306 zijn inderdaad hele mooie facelifts geweest.
406 coupe (pininfarina) 1e model was daarentegen weer veel mooier dan zijn facelift.
Jesper zegt
@ Benjamin1:
Wat Hardleers goed doet is aangeven dat je een normale auto puur d.m.v. fotograveren lelijker kan maken. Moet ie ook wel net een stoffige 1.2 5 deurs Swing uitvoering hebben.. :P
@ Bart_V:
Het is een autoliefhebber zijn goed recht bepaalde voorkeuren te hebben. Laue toont ballen door niet met de alfa-geilende menigte mee te gaan. Zo wordt ik de enige dag heel vrolijk van een frisse Micra, terwijl ik de volgende dag echt volledig afknap op een E-Klasse.
Bart_V zegt
@Jesper: uiteraard ik kan me ook goed indenken dat Laue een Dodge fanaat is. ik kan me ook goed indenken dat hij Alfa’s haat (niet betrouwbaar etc.) daarom zeg ik erbij dat ik nog een discussie kan herinneren ;) net zoals Walter de’Silva de Audi A5 “de mooiste auto die hij ontworpen heeft”
Ik vind (nu nog steeds) de alfa 156 veel mooier dan die A5
Citrofieleviltwin zegt
Saab 9-3 heeft ook een geslaagde facelift gekregen :)
Benjamin1 zegt
159 is gewoon mooi, toch geil ik niet op alle alfa’s, de 147 vind ik bv echt lelijk….
Toms zegt
De 156 is een icoon qua design en vernieuwing in die tijd. Ik kan me geen auto heugen die een grotere schok te weeg heeft gebracht de afgelopen twintig jaar. (in positieve zin althans)
Ook de 156 van na de facelift is veel lelijker dan ervoor.
Let wel dat de alfa van hierboven zo lang is gemaakt dat ze de bumpers op enig moment moesten wijzigen ivm wetgeving.
jorden zegt
Alfa Romeo: vergane glorie en teleurstellde kwaliteit
Hardleers zegt
@ Jesper
Dat was toch de bedoeling van dit stukje?
@ Benjamin1
Ga toch weg… elke corsa is een enorm truttige beige auto die alleen gereden wordt door bejaarden, huisvrouwen of zustertjes. Er zit kraak nog smaak aan en spannend is het ook niet.
Wat Jesper zegt is dat de GSI nog enigsinds leuk is, maar dat is de GSI ook niet meer geweest sinds de kadett of manta, er zijn tig spannendere en mooiere hot hatches te krijgen.
Ik heb deze foto als voorbeeld genomen omdat dit het gemiddelde straatbeeld is. De gemiddelde auto staat er zo bij, op een druilerige dag. Als een auto dan nog aansprekend kan zijn en niet door middel van uitgekiende fotografie is het design geslaagd.
Als voorbeeld; ikzelf kijk uit over een groot parkeerterrein van een ziekenhuis en de enigste auto’s die er op het moment enigsinds nog spannend uitzien kwa design zijn een aantal seat leons, new mini’s en een jaren 70 buick. De rest versmelt samen tot een massa saai blik.
Laue zegt
@Hardleers:
Ik parkeerde laats mijn pa’s auto (audi A6) bij een ziekenhuis en toen ik terug kwam stond er aan de één kant een S6 en aan de andere kant een RS6!!! exact zelfde model,kleur,avant.
Benjamin1 zegt
seat leon ben ik met je eens, maar een new mini? wtf?
En dit vind jij een bejaardenbak?
Of deze:
Hardleers zegt
Gatverdamme die 2de; en dan ook nog moeite erin gestopt om em “mooi” te laten lijken. Blijft een bossche bol als je er goed naar kijkt. Die 1ste gaat er mee door; maar das ook niet het model wat ik gepost heb… tevens, er zijn zat mooiere hot hatches te vinden die er boven die auto’s uitspringen:
, en
Die ziet er zelfs op de meest flauw grijze foto nog knap uit
amg zegt
Ik snap de foto niet
Hardleers zegt
@ laue… er staat hier af en toe een DB9 – daar verbleekt alles bij. Maar nu niet; dus veel meer knaps is hier opt moment niet zien.
@ Jesper
PS… een new mini ziet er strakker en knapper uit dan al die ouwe renault scenics, vento’s, daihatsjoes, fiats, zx-en, xsaras en noem het maar op hier
Laurens zegt
Iets van een facelift voor de Brera, om aan te geven dat weer een fantastisch italiaans blokje in het vooronder ligt, zou ik toch wel passend vinden.
Vincenzo zegt
en ja hoor het gaat over vormgeving en dan komen de kleuters met duitse saaie hokken. Typisch voor NL he…saaiheid troef.
En een gast neemt Volvo en design in zijn mond? hahah moet toch niet gekker worden.
Jesper zegt
@ Hardleers:
Voor alle duidelijkheid, ik was je aan het verdedigen voor wat betreft je foto ;) Alleen draaf je vervolgens iets te ver door, door álle Corsa’s over een kam te scheren.
(En psst; een New Mini ophemelen –> not cool dude) ;)
@ Laue:
Respect voor je smaak hoor, maar als je op hoekig design en prestaties valt, waarom dan niet voor een 155 V6 of Q4?
Enneh, kon je je eigen auto in één keer vinden, of stond je net als Ruben eerst 2 maal bij de verkeerde? :P
sebastianchubasco zegt
@Andre F
wat een goede oefening is: probeer je mening te onderbouwen. Noem iets niet mooi of lelijk maar probeer te omschrijven wat een auto met je doet. Je roept alleen maar dát je de cayenne of multipla lelijk vindt, maar dat is niet echt een opsteker, je bent alleen maar je mening aan het opleggen en niet aan het onderbouwen. de lezer met een wat gefundeerdere beleving heeft dan geen zak aan je veronderstellingen en zullen het snel laten vallen.
Hardleers zegt
@ Jesper; dat had ik wel door… Alleen vind ik corsa’s gewoon echt verschrikkelijk… Die opc die je laat zien is best ok, maar nog steeds vind ik dat een redelijk grijze auto.
En tsjah; de new mini, ik ben ook geen liefhebber van het volk dat erin rijdt en met name de reden dat ze erin rijden, maar zet em es naast een rijtje gemiddelde auto’s en hij springt er qua vormgeving wel uit.
alpitlum zegt
Ieder zij eigen mening, we hoeven daar niet over te gaan schreeuwen of schelden. Een Alfa is niet hoe-dan-ook-mooi, wat mij betreft. De neus van de Mito vind ik bijvoorbeeld niet mooi, ook al ben ik wel een Alfa-fan. Wat ik het lelijkst vind van een facelift is wanneer neus romp en kont niet meer bij elkaar lijken te passen. Dat is wat mij betreft te vaak het geval.
Citrofiel zegt
Peugeot was inderdaad een tijdje goed met facelifts, de op ‘6’ eindigende modellen werden goed gemoderniseerd zonder de basis van het design te verloochenen. Maar gezien de recentere facelifts zijn ze dat helaas weer kwijt… De Citroën DS werd trouwens ook geslaagd gelift. BMW, vind ik ook goed in liften. Eigenlijk zijn er best wel wat voorbeelden te bedenken van geslaagde facelifts. Er zijn genoeg mislukte, maar ook genoeg gelukte. Net als bij auto’s in het algemeen. Dus. Waar doen we moeilijk over?
alpitlum zegt
Trouwens, goed idee om de oude en de gefacelifte modellen, op dezelfde wijze gefotografeerd, in de bladen terug te zien. Dan is in één oogopslag duidelijk of het een vooruitgang is of niet. Ook het idee van de facelift die (nagenoeg) alleen onderhuids plaats vindt (liposuctie??) vind ik een goed idee. Niet dat het haalbaar is voor de meeste modellen, maar never change a winning design.
Initial_D zegt
De facelift van de huidige Fiat Punto is ook zo’n catastrofe. De oude versie had het uiterlijk van een Maserati, zeer geslaagd, en nu heeft ie een snor gekregen ofzo!
alpitlum zegt
@Initial_D:
Helemaal mee eens. De Grande Punto was zo veel mooier dan de nieuwe Evo. Ik denk (bijna) iedereen het daar wel over eens is. Dit is nou typisch zo’n auto die geen nose-job nodig had. Ze hadden kunnen volstaan met onderhuidse verbeteringen en wellicht een licht aangepaste achterzijde, die ik toch wel een beetje saai vind, maar dat is weer heel persoonlijk.
DAT zegt
@Initial_D:
Helemaal mee eens, even naast elkaar:
Jesper zegt
@ Guido:
I beg your pardon, maar ik miste het stuk waar jij dat mocht bepalen…
@ Hardleers:
Dat de New Mini er uit sprint is een ding, maar in positieve zin??
De Classic Mini vind ik een veel frissere verschijning, en de 99% van de mensen rijden er wél om de juiste redenen in ;)
HDM zegt
De R-Klasse facelift die ze nu voorbereiden geeft voor mij de R toch wel een beter uiterlijk, en zelfs de Fiat Multivlaai ging erop vooruit.
GJ zegt
@ HDM, niet eens. Ze hebben bij de facelift geprobeerd de Multipla (originele woordspeling die je gebruikt trouwens) meer middle of the road te maken, terwijl dat Gods onmogelijk is. De Multipla type I was compromisloos en daarom ontzettend goed.
De Peus 306 is ook een goed voorbeeld van een geslaagde facelift idd.
ErwinLagcher zegt
Deze vindt ik dan wel weer geslaagd.
De Seat Ibiza. Alleen jammer dat ze de facelift niet hebben doorgetrokken op de Inca.
ErwinLagcher zegt
@ mezelf: VIND
Cantago zegt
Super leuk stukje! Maar voor mij is de Toyota Prius de winnaar van lelijkste hok! En dan die facelift? Wat is het voor een ding geworden? BAH!
johnny m zegt
De Golf ! Niemand kan met droge ogen beweren dat ie mooier is als de vorige. Ergo, we kopen geen golf (auto) op het uiterlijk .
Bimmerfahrer zegt
Fiat Multipla update maakte het ook erger. Het was een abnormaal lelijke auto, daarna een gewoon lelijke auto en dat is saai.
F355GTB zegt
Hmm… Vrij scherpe kritiek op dit stukje.
@ lincoln:
Heiligschennis suggereert inderdaad verafgoding, als je het letterlijk neemt. Maar als je ziet wat men met sommige klassiekers doet, dan komt dat woord ook wel eens in mij op.
Facelifts zijn vaak niet heel fraai. Maar dat is mijns inziens ook wel logisch. Een facelift is zo veel goedkoper dan een heel nieuw model ontwikkelen. En dat het dan niet mooier wordt dan het origineel… tsja… De fabrikant had in eerste instantie de auto natuurlijk al zo mooi mogelijk gemaakt (al zou je dat bij sommige modellen niet zeggen). Maar ik snap wel dat een fabrikant een model eerst een facelift geeft, voordat er een heel nieuw model op de markt komt. Zeker als kleinere autofabrikant moet je wel.
Bij “heiligschennis” denk ik ook niet direct aan facelifts, maar meer het tunen van exclusieve klassiekers. Dat kan ik vaak niet aanzien.
Wat ik veel treuriger vind dan facelifts, is dat automerken hun identiteit verliezen. Een Alfa GTA had nog zo’n heerlijke Alfa V6. De V6-versie van een 159 heeft een GM-V6. Dát vind ik jammer. Of als je in een autoblad een test leest tussen zes compacte middenklassers (Golf-klasse) en je leest dan dat de Ford Focus, Citroen C4 en de Peugeot 308 excact dezelfde 1.8 dieselmotor in het vooronder hebben liggen… dat vind ik pas jammer.
lincoln zegt
@F355GTB:
welnee man ..
als er van elke klassieker 1tje in originele staat blijft bestaan is dat genoeg ..
en als die in de fik vliegt blijft de wereld nog gewoon draaien hoor ..
we hebben de foto,s nog ..
overrated schroot ..
Rick dos zegt
Elke lulhannes met een computer en internetaansluiting denkt tegenwoordig dat ie een columnist is.
Ga eens wat nuttigs doen met je tijd. Voordat je het weet ben ik je sociale dienst uitkering aan het betalen. Of doe ik dat al?
alpitlum zegt
@Rick dos:
Ik snap niet dat jij de tijd neemt, en hebt om wekelijks deze columns te lezen en af te zeiken. Als je ziet dat een bepaalde columnist je niet bevalt dan ga je daar je tijd toch zeker niet aan besteden. Wellicht is het verstandig dat jij eens wat nuttigs met je eigen tijd gaat doen. Ieder zijn meug, heb een beetje respect voor elkaar.
Bitt zegt
@hardleers
Ok, een Corsa B 5 deurs onder de stof is echt lelijk. Maar de GSI variant is toch wel aardig.
Daarnaast heb je zelf een avatar van een Jetta, dat is gewoon dé oude lullen bak vooral in trieste staat. Had dan daar een foto van geplaatst.
Larick zegt
“Geef hem een nieuwe neus en hij kan wel weer even!”, dat moeten sommige design-chefs in autoland soms denken.
Dat zal geen enkele design-chef denken, eerder een marketing manager die op zn flikker krijgt omdat zn verkopen terug lopen. Het nieuwe model is nog niet af en een facelift is het gevolg. Een facelift kost stukken minder dan een nieuw model dus het is zeer lonend voor een extra productleven van 2-3 jaar.
northspotting zegt
Op de Inca? Volgens mij bedoel je de Cordoba?
toyota prius zegt
Volgens mij heeft iedereen wel een mening over de lelijkste auto. Maar dan vraag ik mij dan af.
De verkiezing, tot de meest niets zeggende auto.
Niet lelijk, absoluut niet mooi. Eigenlijk gewoon te modaal.
Zoiets als de Ford Escort bijvoorbeeld.. Zo’n model dat niemand echt wat zegt.. Gewoon heel erg anoniem.
Naar zo’n lijst, daar ben ik dus heel erg benieuwd naar..
Knokkespotter zegt
‘k ben het helemaal eens met je
tripple zegt
alfa rijders zijn toch sukkels, die denken dat ze apart zijn door alfa te rijden,of alfa te mogen
en die aantallen in sukkels blijven maar afnemen
hoe je het ook wendt of keert ALFA verkoopt gewoon niet..
w0o0dy zegt
@tripple: als dat zo zou zijn..ze halen het niet bij jou op dat vlak. Ben je zo ongelukkig dat je het nodig hebt om mensen te beledigen op een blog? Ik hoop voor je dat je indicatie snel rond komt.
JeroenS zegt
@ Laue: Je vroeg hoekig design..
@ Tripple: Zijn we ook. =) Rustig maar..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wat een amateuristische column…
Alsof het commercieel exploiteren van de looks het enige argument voor een face lift is!
Je vergeet dan de zeer strikte (Europese) regelgeving wat betreft auto’s. Bv: Vrijwel alle laatste face lifts hebben ermee te maken dat er een bepaalde ruimte tussen de harde delen van de motor en de motorkap moet zitten. Dus alle neuzen omhoog en een grote grille eronder.
Dit gaat veel verder dan menigeen denkt. Zo zijn ook glazen koplampunits inmiddels verboden, dus allemaal helder plastic tegenwoordig. Regels voor reflectoren achter aangepast: veel merken andere achterbumper.
Heeft niks met mode oid te maken, gewoon verplicht vanuit Europa…
Amen
Timmie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Jouw reply is eerder amateuristisch. Je moet maar eens de persberichten lezen voor zo’n facelift: staat vol marketing-gel*l!
troublesome88 zegt
Die Brera van Novitec is toch eigenlijk mooi..
Jesper zegt
@ Timmie:
Er is niets amateuristischer, dan níet door al dat marketing-gelul zoal jij het noemt heen te prikken. Denk je echt dat een merk ooit zal zeggen; “Nou het model dat nu 3 jaar in de omloop is, is nog prima, maar omdat er een nieuw regeltje is hebben we het even aangepast.”
Dat klinkt zo saai als maar kan, dus pakken ze het in met een modieus lifestyle praatje.
Jelle zegt
@Timo: Jij zegt dat Volvo’s lelijk zijn omdat ze inspiratieloos zijn. Hoe kun je nou in godsnaam een saaie auto lelijk noemen?
Rick dos zegt
@alpitlum/multipla:
Time management noemen ze dat.
Als ik zie dat het niveau van deze site wel heel erg ver weg begint te zakken, dan wil ik daar heus wel mijn tijd insteken. Dat zet ik dan scherp in, want in het huidige klimaat krijg je met lieve woorden dan wel opbouwende kritiek geen aandacht noch word je serieus genomen.
En als we het dan toch over respect voor elkaar hebben, geef dat advies dan ook aan André F.. Met zulke columns respecteert hij/zij mijn en menig bezoeker zijn/haar intelligentie niet…
alpitlum zegt
@Rick dos:
Als je het niveau zo graag omhoog wilt zien gaan dan zie ik jouw columns voor de komende weken met veel plezier tegemoet. Ik zal ze met veel interesse lezen.
Rick dos zegt
@alpitlum:
Die is te makkelijk. Maar goed, daar staat ook een makkelijk antwoord tegenover.
I.t.t. André F. dicht ik mijzelf geen columnist-kwaliteiten toe noch pretendeer ik columnist te zijn.
Als wat meer mensen over dezelfde zelfkennis zouden beschikken dan had ik mijn comment niet hoeven te maken.
De van Dale omschrijft een column met; …bijzondere eigen inhoud.
Laten we met elkaar afspreken dat met “bijzonder” niet dom gel*l wordt bedoeld.
sebastianchubasco zegt
@alpitlum
schoenmaker hou je bij je leest. het lijkt mij dat de columnschrijvers eens een cursusje nemen of zich beter door collegaschrijvers laten inlichten.
kritiek van rick dos e.a. is uiteindelijk constructief bedoeld.
Esprit_de_Flandre zegt
Niet gewoon een facelift maar een volledige rebadge: nieuwe Seat Inca op basis van de VW Caddy (is wel een shop natuurlijk, maar het zou wel kunnen)
JH zegt
Is inderdaad een slappe column; klinkt een beetje als een gefrustreerde designer die zijn zin niet krijgt. Zulke facelifts zijn voor designers ook niet altijd de leukste opdrachten. Stel je voor dat je als opdracht krijgt een facelift te maken maar je mag de spatborden, motorkap,deuren, zijwand, etc. niet veranderen/aantasten (want dat zijn te dure onderdelen om aan te pakken) dus enkel andere koplampen, etc. Tja dan kan je weinig beginnen. En zoals sommige hier al gemeld hebben zijn er ook goede facelifts dus waar gaat dit stukje dan over. Heeft iedereen liever dat een auto 8 jaar lang ongewijzigd rondrijdt? dan koopt geen mens meer zo’n auto, toch?
Mr. Dj M. zegt
Ik zie dat de Laguna wordt genoemd, als je was begonnen over de vorige Laguna en de phase 2 ja dan was ik het met je eens. Het karakter van de auto was weg!
De nieuwe vind ik echter heel erg mooi! Ik snap dus echt niet dat mensen er niks aan vinden en de grote verkopen blijven helaas uit. Ik ben alleen bang dat dit ook erg van doen heeft met de reputatie van de vorige Lagnua die mensen op uiterlijk aantrok maar door de ervaringen bij velen is afgeschreven. Nee ik vind die nieuwe Laguna een mooie verschijning, al geld net als bij de vorige dat je eigenlijk wel voor de Estate moet gaan. Doe mij maar een mooie blauwe GT, jammie!
En wat betreft facelifts, mag in het lelijk rijtje ook wel de Matrix. De eerste had niet echt een mooie neus, maar bij de tweede facelift was Hyundai al een stuk volwassener en werd deze auto dat dus ook met meer aankleding en een minder koraanse neus. Resultaat een mooi kloppend geheel (en nog een echt leuk ding als je hem met alle opties aankleed, doelend op mooie wielen en privacyglass):
Nu mag het Pinifarina logo er niet eens meer op! en groot gelijk!:
harmenasselt zegt
gewoon afblijve! (maar peugeot mag wel een facelift)
enne deze column is egt geweldig geschreven
156 / 2005 zegt
Ik mis de 156 facelift, dat is toch een van de mooiere facelifts van de laatste jaren. Hoewel ik de huidige gefacelifte Golf ook écht als een revolutie zie.