Het is voorjaar. Voorjaar in Nederland betekent: drukte op de weg. Grijze muizen die het wegverkeer ophouden. Lege hoor-apparaatjes die niet op of om kijken en de doorstroom op fietspaden belemmeren en heel veel andere mensen met nog meer problemen. Problemen met iedereen behalve zichzelf. Bottomline: wielrenners zijn de duivel. Zij moeten bestreden worden, en dat mag de automobilist gaan opknappen. In de laatste plannen van grijs Nederland wordt deze groep kunstmatig klein gehouden door ze onder auto’s te duwen. Iedereen met een racefiets moet zich maar tussen het overig verkeer zien te handhaven. Alsof het nog niet druk genoeg is op de weg.
Nu fiets ik zelf vrij veel, gemiddeld zo’n 5 dagen en 200km per week. Het liefst op de mountainbike, maar ook regelmatig op de racefiets. Bij die laatste gaat het natuurlijk puur om de snelheid. De 30km/u heb je zo bereikt, en als je goed aanzet rij je 50km/u. Net zoals je met de auto niet overal 130km/u kan rijden, kan je ook niet overal onbeperkt hard met de fiets. Zeker op zonnige dagen zitten de paden vol met langzamer fietsers. Dan roep je wat (soms heel luid omdat ze echt niks horen), gaan ze opzij, en accelereer je weer door naar kruissnelheid. Lastig als het druk is, maar that’s the price you have to pay.
Moeilijker wordt het als je de weg op moet. Er is geen fietspad of je moet oversteken. Waar bejaarde mede-fietsers nog betrekkelijk onschuldig over het pad slingeren, kan het tussen de auto’s knap gevaarlijk zijn. Ze zien je niet, kunnen je snelheid niet inschatten en komen het liefst rakelings langszij zetten 60km/u of meer. Fietsers reageren vervolgens eerder agressief dan terughoudend, en bij de daaropvolgende acties wordt vergeten hoe groot, on-wendbaar en moeilijk te manoeuvreren een auto eigenlijk is.
Tussen de auto’s fietsen is in Nederland gevaarlijk. De ergernis over en weer tussen de automobilist en fietser is groot, en begrip is ver te vinden. Twee fietsers kunnen elkaar op ongelukkige manier tegenkomen en beiden weglopen of misschien zelfs fietsen. Een auto en fiets kunnen dit niet. Ondanks dat de automobilist altijd strafbaar is, heeft de fietser toch het grootste probleem. Deze twee dwingen eenzelfde stuk asfalt te delen is dan ook niet anders dan “dodelijk” te noemen.
Als het Nederlands verkeer dan ook iets niet nodig heeft, zijn het wel méér weggebruikers. Mensen die zich met een alternatief voertuig over de openbare weg verplaatsen. Alles kleiner dan een Fiat 500 wordt over het hoofd gezien, en alles langzamer dan een GTI zorgt voor files. Zou er een wetsverandering komen, dan moet die juist het verkeer van elkaar scheiden. Vrachtwagens op aparte rijstroken, tunnels en fly-overs in plaats van stoplichten. Alles voor een betere doorstroom. In ieder geval moet er geen langzame groep zonder kennis van regels bij op de weg.
Hennep zegt
Kan me hier redelijk in vinden. Sommige wielrenners zijn nogal arrogant in het verkeer, ze kunnen beter alleen gaan fietsen daar waar fietspaden zijn.
lincoln zegt
woon zelf in de randstad ..
maar heb werkelijk nooit last van fietsers ..
kwestie van een beetje rekening met elkaar houden ..
een heel klein beetje is al genoeg ..
en als het regent of stormt krijgen ze van mij altijd voor-rang ..
McelloNL zegt
Ik wielren dagelijks en rijdt ook elke dag met de auto. Als ik aan het fietsen ben ga ik er altijd van uit dat niemand mij ziet (dat heb ik geleerd na 4 aanrijdingen -> 2 scooters en 2 auto’s binnen een paar maanden). Zodoende zorg ik er voor mezelf voor dat mijn risico zo minimaal mogelijk is. Maar is eigenlijk is dat te tragisch voor woorden? Mensen kennen de regels niet of in ieder geval passen ze deze niet toe (hierbij bedoel ik voornamelijk fietsers en scooters met bestuurders van ALLE leeftijden). Er wordt niet gekeken, geen richting aangegeven en met z’n 3en of soms meer naast elkaar fietsen is de normaalste zaak van de wereld.. Maar goed ik kan nog wel even doorgaan, ik heb me voorgenomen om de stad (woonachtig in almere, binnenkort niet meer) zoveel mogelijk te vermeiden. Buiten de steden herinnert iedereen zich de regels opeens weer, heel raar geval.. Als automobilist let ik ook extra op fietsers en vooral scooters omdat ik weet dat ze zeer onberekenbaar zijn.
Bottomline, als iedereen wat meer op elkaar let en zich aan de regels zou houden zou het een stuk relaxeder zijn op het fietspad en op de weg!
Gezondverstand zegt
Veel fietsers bij elkaar zoals bijvoorbeeld in de Utrechtse binnenstad is een ramp. Het is net een zwerm insecten die om je heen cirkelen.
En als je ze aanrijdt (omdat ze niet opletten of de verkeersregels negeren) dan ben je als automobilist ook nog aansprakelijk al valt je niks te verwijten :(
frits zegt
Ik doe zelf ook aan racefietsen. We hebben in tegenstelling tot het buitenland prachtige fietspaden in dit land. Maar waar je echt gek van wordt, is dat er steeds meer drempels worden neergelegd om de snelheid op de fietspaden eruit te halen. Als wielrenner is er geen lol meer aan! Lig je net op vaart, kun je weer uit je zadel en op je remmen. En dan heb je als wielrenner – zeker in de weekenden – ook nog last van die fietsers die twee of drie rijen dik gaan rijden en totaal geen haast hebben om plaats te maken voor je als je voortijdig flink belt.
Wat dat betreft vind ik het geen slecht idee om racefietsers op de openbare weg te laten rijden. Kunnen we weer eindelijk doen waar een een racefiets voor bedoeld is. Hard fietsen!
York zegt
-edit: check, bedankt-
lincoln zegt
rare vraag misschien ..
snorfietsen mogen maar 25 km/u ..
maar hoe hard/snel mag een wielrenner ??
bozewolf zegt
@lincoln: Daar zit komisch genoeg geen specifieke snelheidslimiet op. Volgens mij geldt de algemene snelheidsbeperking ook voor wielrenners.
Lekker met 50 per uur door de bebouwde kom jakkeren. lol
Headhunterz zegt
Inderdaad, flikker op met jullie fietsen, koop toch een auto man, dan hoef je ook niet zo’n gaytenuetje aan :?
AMG Powerrr zegt
Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel fietsen. Ze hebben toch niet voor niets de auto uitgevonden?
EnRiCo zegt
fietspaden vanaf den haag richting Zandvoort hebben drempels speciaal voor wielrenners, ik kom daar gelukkig ook bijna nooit als serieuze fietser. Ik houd van auto’s maar ook van wielrennen, probeer met beide rekening te houden. Ook tijdens het fietskoerieren, waneer er wel eens confrontaties ontstaan. In een drukke stad kun je beter fietsen dan opgefokt in je Q7 telkens je paarden krachten laten zien na elk stukje file!!
Timberleek zegt
Er zijn foute figuren in beide groepen. automobilisten die zich koning voelen en overal voorrang nemen etc.
maar ook onder de fietsers zit veel fout. mensen die inderdaad rijendik fietsen en weigeren aan de kant te gaan (soms rij ik daar opzettelijk op in, anders wordt de boodschap nooit duidelijk.
maar er zij ook zat aso wielrenners die met een hele groep tegelijk en met een noodgang langs komen zeilen zonder waarschuwen en je soms ook nog eens letterlijk de berm in douwen om er beter langs te kunnen. ik heb er wel eens een van zijn fiets getrokken toen hij dat deed,maar meestal gaan ze daar te snel voor.
overigens heb ik een hekel aan fietsen en doe het ook zo min mogelijk.
Carbagerun zegt
@Amg powerrr
De één doet aan fitness, de ander doet aan handbal, wij fietsen.
Waarom: om onze conditie op pijl te houden en om niet te dik te worden.
Vaak doen wij het om een uitdaging, bijv. de Amstel Gold fietsen (= naar mijn weten zo’n 200km. over allemaal heuvels) of de Elfstedentocht (240km.).
Vandaag ook weer 100km. gefietst achter Nijmegen. Heel mooi gebied om te fietsen, vooral bij Groesbeek en omgeving, alleen tjah, op zo’n mooie dag is het wel heel druk en veel verschillende voertuigen op de weg/dijk waarbij je toch moet proberen rekening met elkaar te houden.
Wat ik dan wel jammer vind is dat er een auto nog snel voor je langs wilt schieten en even verderop geen richting aan geeft als ie eraf gaat.
Op de dijk waar het echt heel druk was is dat gewoon dom om te doen.
Ines zegt
@Carbagerun: Dus jij bent een van die fietsers waar ik me groen en geel aan erger hier in de Ooijpolder en rond Groesbeek. Ik begrijp je argumenten, maar mijn geduld met (sport)fietsers is toch best wel op. Zou het door al die scheldpartijen komen, terwijl ik net 20 man het leven heb gered omdat ze ineens van links komen aanzeilen en lak hebben aan de verkeersregels? Zou het de deuk in mijn motorkap zijn, die er ooit in werd geslagen door een fietser die ergens reed waar het niet mocht en kon, en door de daardoor onstane gevaarlijke situatie besloot dat het allemaal mijn schuld was? Zou het misschien het oponthoud zijn van zo’n enorme zwerm op de dijk, die dus voor geen meter van plan is opzij te gaan voor de rest van het verkeer? Of zou het gewoon komen omdat fietsers over het algemeen geen boodschap hebben aan verkeersregels en medeweggebruikers, en wel een vinger kunnen opsteken om een ander te beledigen, maar nooit een vinger kunnen uitsteken om richting aan te geven? Dat soort dingen?
Je doet aan een sport die misschien niet de slimste keuze is in een overbevolkt land waar de wegen scheef staan van de hoeveelheid verkeer. En om daar de nadelen van op iedereen behalve jezelf af te wimpelen – terwijl JIJ degene bent die geheel vrijwillig voor dat fietsen heeft gekozen – vind ik, zoals bijna al jullie gedrag op de openbare weg dat is, schreeuwend ONSPORTIEF.
MrWest zegt
Pfffff…
Sorry maar ik vind dit column totaal onleesbaar, afgaand op de titel verwacht ik een scheldkanonnade aan het adres van fietsers, maar dan blijkt de schrijver zelf fietser te zijn?
Ik kan totaal geen lijn ontdekken in het stuk, het gaat van de hak op de tak en na twee maal lezen weet ik nog niet wat nou de boodschap is.
lambo4all zegt
beetje saai eigenlijk dot stuk. en nogal lang.
trouwens ik racefiets zelf ook en met een beetje meewind haal je de 60 wel hoowr:P
Benoit zegt
@MrWest: Totaal mee eens.
tommiejjj zegt
@lincoln
voor fietsers geld geen snelheidsbeperking.
je mag zo hard als je kan, ookal geld er voor auto’s een beperking van 30km/h
IksEm zegt
@tommiejjj, lincoln:
Althans in België, worden fietsers gelijkgesteld aan bestuurders en zijn dus onderhevig aan de geldende snelheidsbeperkingen, dus ook bebouwde kom en 30km/u zone.
@alle debielen die zitten te zwetsen over wat ze de fietsers allemaal gaan aandoen, misschien krijgt ge wat verstand als zo een opgefokte mongool uw zoontje/dochtertje eens van zijn sokken rijdt. Nee, iedereen hier voert hen iedere dag met de auto naar school zeker.
Maar als er ’s ochtends of ’s avonds file in het dorp is kunnen we daar wat over zagen, “kunnen die domme kinderen niet met de fiets naar school?”
tommiejjj zegt
http://www.youtube.com/watch?v=YJ5Qertz2OA
lincoln zegt
@tommiejjj:
thanks for the input dude ..
GOD zegt
@ Alwood
“en als je goed aanzet rij je 50km/h”
Met aanzetten bedoel je dan sprinten?
Zit niet zo in de wielersport dus vroeg het me af.
BaRa zegt
Ik mis nog een irritatie i.v.m. fietsers. Ze gaan er altijd van uit dat ze perfect zichtbaar zijn, ook bij valavond of ’s nachts. Dat terwijl je een fietser, als hij al lichten voert, nauwelijks kan zien met die zwakke dynamo-prutslampjes. Er is al een en ander verplicht op de fiets, doe dan ook maar pulsverlichting met batterij/accu.
jan1666 zegt
lincoln, wat ben je toch een heer int verkeer, fietsers voorrang geven.
smeck zegt
ik vind het best als mensen met een geaardheidscrisis zo nodig in een strak latex pakje op de openbare weg willen fietsen.
Maar als ik ze dan van de weg druk omdat ze de 50km/h niet halen (soms zelfs op 80km/h wegen) moeten ze ook niet zeuren als ze in de greppel flikkeren.
Voordelen van de openbare weg betekend ook direct de nadelen aanvaarden.
-Kan je niet meekomen met de verplichte snelheid: opflikkeren
-ga je op de bek omdat je door een automobilist wordt geraakt omdat je als een idioot midden op de weg 30 gaat rijden met 3 man naast elkaar: niet zeiken en opflikkeren
-wordt je aangereden door je eigen schuld: zelf aansprakelijk, betalen voor schade aan de auto en niet zeiken
de Sjonnies zegt
Fietsers en klassieke ‘sport’wagens = beiden een plaag met mooi weer.
Geef ze altijd maar voorrang.
heb geen zin in gekissebis om nix.
heb gelukkig geen boot ook zo’n zootje op het water, behalve als je een zeewaardig jacht hebt.
maar dan eet je weer droog brood om dat te kunnen betalen
weet je wat, ik blijf wel thuis in de tuin met mooi weer.
Hendrik zegt
Que pasa autblog?
Fietsers?
Zondag -check!
Diversificatie in de breedste zin van het woord -check!
Pruimentijd -nope!
Waarom?
Hint-:http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/02/rijtest-video-carlsson-ck63-s
robert-123 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Jigzoz zegt
“Zeker op zonnige dagen zitten de paden vol met langzamer fietsers. Dan roep je wat (soms heel luid omdat ze echt niks horen), gaan ze opzij, en accelereer je weer door naar kruissnelheid. Lastig als het druk is, maar that’s the price you have to pay.”
Nee, that’s the price the others have to pay.
Ja, ik zal dan wel een langzamere fietser heten, maar ik houd wél rekening met medeweggebruikers. Dat geschreeuw van die wielrenidioten is echt te lomp voor woorden. Ja, leuk dat je lekker gaat fietsen, maar doe wel even normaal.
En weet je, als ik lekker 120 wil rijden in de bebouwde kom, dan doe ik dat ook niet. Niet omdat het niet mag, maar omdat het verschrikkelijk asociaal is.
Sportiva-Italia zegt
Ik heb geen hekel aan fietsers, maar als je soms ziet hoe ze rijden! Inderdaad 3 breed, oversteken zonder uit te kijken, geen verlichting voeren..
Dat fietsers maar gevrijwaard worden van enige schuld als ze door n automobilist aangereden worden is te gek voor woorden.
Hoe vaak rijd ik niet door t centrum, al dan niet met de auto, en fietst er een vrouw, die zo te merken naar rechts of desnoods links wil. Dan zie je ze aan de kant gaan en uitrollen en nèt als ik denk er dan omheen te kunnen, slingeren ze zonder uit te kijken weer terug om dan weer stug door te fietsen..
Vorige week zondag was bij ons in het dorp een of andere wielerronde en ik moest met de auto over een stuk van die route. Ik kon niet anders, want bijna alle wegen waren afgezet. Alsof iederèèn die dag aan die wielerronde meedoet! Ik zag dat een kruising niet afgezet was en er waren ook geen verkeersregelaars te bekennen en ik dacht dat het weer vrij was. Nee dus! Word ik na n 100 meter tegengehouden door een motormuis. Direct de eerste gelegenheid eraf, want ze kwamen eraan.
Nou en????? Zet dan potverdorie de kruising af en zet er iemand neer het verkeer te regelen. Een niet afgezette kruising, zonder mededelingen van enigerlei aard, houdt voor mij nog altijd in dat ik er langs mag. Dan zie je ineens overal politie en als mijn auto bekrast is, of mijn aso buren zetten de boel weer op stelten (want altijd bezopen), dan komen ze niet..
Ik gun ze best n wielerronde, maar kan zo’n clubje fanatiekelingen niet zelf vrijwillers aandragen en niet driekwart van de belangrijkste doorgangswegen afzetten??
Hoe moet ik dan op m’n plaats van bestemming komen?
Vince zegt
Op een fiets, zowel racefiets als gewone fiets, moet je er gewoon van uit gaan dat een groot deel van de automobilisten je geen voorrang geeft, geen ruimte geeft en afsnijdt. Dit komt mede doordat daar nooit op gecontroleerd wordt. Wat mij betreft mogen de 5km te hard boeter geschrapt worden en de aandacht hiernaar verlegd worden: er vallen onder fietsers (en voetgangers)relatief veel verkeersdoden. Aan de andere kant is er ook een groep fietsers die ten alle tijden naast elkaar blijven rijden, niet opletten en totaal niet anticiperen op de verkeerssituatie. Ook dat mag wat mij betreft gewoon strafbaar worden. Helaas dat mensen niet allemaal van nature rekening met elkaar houden.
Robbert zegt
Als er wielrenners op de rijbaan rijden?
Run de Bastards down, put your car in reverse and run them over again. If you see any sign of life, you will know what to do
mashell zegt
Wielrenners moeten natuurlijk niet lopen schreeuwen. Dat staat banaal. Ze moeten gewoon hun fietsbel gebruiken (hoewel ik de vanwege de onvoorspelbare reacties (waarbij omkijken wel de meest storende is) dat niet doe bij wandelaars). Die paar gram meezeulen is immers wel gewoon verplicht!
Alwood zegt
@mashell: het klopt dat wielrenners niet onbeleefd moeten gaan schreeuwen, een bel werkt alleen niet. Misschien als je zo’n hele grote bel hebt die een half uur door blijft rinkelen, maar iets anders dringt nooit door.
Guust Flater zegt
Vandaag in het heuvelland weer wat over verkeerregels voor wannebe wielrenners geleerd.
-Je mag best met een hele groep 3 dik op de weg fietsen en auto’s ophouden.
-Verkeerslichten gelden niet voor fietsers.
-Wanneer je een lekker tempo erop hebt, mag je in onoverzichtelijke bochten de hele breedte van de weg gebruiken. Auto’s die van de andere kant komen moeten maar zien hoe ze je ontwijken.
-Richting aangeven is niet nodig.
-Waarom op het fietspad als je ook op de rijbaan kan.
-Bij drempels mag je auto’s aan elke kant passeren. En vervolgens weer midden op de weg gaan fietsen.
Wanneer je als automobilist net zo met regels omgaat als fietsers doen, ben je zo je rijbewijs kwijt. Dat je een racefiets en een Rabopakje hebt, wil niet zeggen dat de regels niet meer gelden. Dat is hetzelfde als met een brandvrije overall en helm in een Ferrari stappen en als een idioot gaan rijden op de openbare weg. Dat wordt niet geaccepteerd, alle Tom Boonen wannebe’s wel.
P.S. Ik rijdt niet alleen auto, ik fiets ook. Maar zonder overlast te veroorzaken.
Esprit_de_Flandre zegt
Niets tegen de doordeweekse of weekendrecreatiefietser.
Maar van de gasten die zo’n koersfiets kopen en dan de zaterdag mèt van die belachelijke truitjes van een officiële ploeg gaan rijden, terwijl ze eigenlijk gewoon luie vetzakken zijn, daar kan ik me aan ergeren.
Die vinden zichzelf dan plots topatleten, dus:
– hoeven ze het aanwezige fietspad niet gebruiken want het asfalt is zoveel beter,
– voorrang van rechts of gewoon voorrang toutcourt telt niet voor anderen, want in hun kop zijn ze de ronde van Vlaanderen aan het winnen,
– met een normale snelheid een fietsend kind of oud vrouwtje passeren is niet nodig, want die doen ook mee aan de Ronde dus die moeten daar maar tegen kunnen.
– en als je je niet aan bovenstaande regeltjes houdt EN je zit dan nog in een auto ook, dan ben je natuurlijk een kruising tussen Hitler, een stel aambeien en het scrotum van God.
Jokkebrok zegt
Aan de andere kant; Hoe vaak krijg je als fietser voorrang in de stad als je die zou moeten krijgen? Ik heb al zo vaak vol in de ankers moeten gaan omdat iemand deen voorrang verleend, ook als je zelf wel aan de regels houdt!
HDM zegt
Fietsers gaan altijd door rood en letten nooit op de rest, en als je tijdens het lopen bijna wordt aangereden door ze is het altijd jouw schuld. Bovendien zijn fietsen niet goed voor het milieu, er moeten allemaal lelijke stallingen voor worden gebouwd. Kijk bij een gemiddeld treinstation, zoals Groningen…
Zoals de column zegt: fietsers, flikker op.
Pressman zegt
Laatst las ik in de krant dat er afgelopen jaar weer minder verkeersdoden waren gevallen, blijkbaar had iemand het ´heldere´ idee om die ingezette daling dit jaar maar even te levelen :|
timberleek zegt
@BaRa
pulsverlichting is verboden. Eigenlijk kun je voor die knipperlampes(die heel veel mensen gebruiken) ook een boete krijgen, maar dat doen ze bijna nooit.
overigens is de verlichting heel makkelijk beter te maken. Nu heb je een niet efficient halogeen lampje (of soms niet eens halogeen). Vervang die dingen door luxeon LED’s. Die zijn retefel en hebben amper stroom nodig. Dus ze doen het makkelijk op een gewone dynamo.
Frankypanky zegt
@Lincoln:
Je hebt gelijk, hoor! Dat je fietsers voor laat gaan als het regent of stormt. Immers zit men met zijn dikke reet in een droge auto, maar dat “vergeet” men iets te graag…
@timberleek:
Liever pulsverlichting, dan helemaal geen verlichting!!!
On topic:
Ik ben een autoliefhebber, trucker en rij ook graag op mijn motor. Toch zit ik best vaak op de fiets!
Ook ik erger mij aan mensen (en het zijn niet alleen maar scholieren!!!) die het nodig vinden om met z’n drieën op het fietspad te rijden…
En rechts houden is blijkbaar niet alleen een probleem op de snelweg. Ik zie vaak genoeg lui met hun piepende en krakende tweewielige roestijzers, onnodig links rijden.
Waarom?
En ja, ook ik rij soms op mijn racefiets (Peugeot, het enige Franse vervoermiddel wat ik durft te kopen… :D ), maar ik bedenk vooraf een leuke route, waarvan ik denk dat het racen zonder te veel problemen verloopt. En dus niet “effe van punt A naar B rijden en men moet maar uitkijken”…Met een goede voorbereiding is het halve werk al gedaan, zeg maar!
En toch…Ik denk dat het gewoon dat het ligt aan het (belabberde) Nederlandse mentaliteit…
Er zijn genoeg Youtube-filmpjes uit Aziatische landen te bekijken, waarbij honderden mensen zonder problemen een kruispunt oversteken.
Kwestie van mentaliteit…
bennyb zegt
kijk als iedereen eens wat begrip wilt opbrengen voor elkaar, en niet alleen bezig bent met ikke ikke dan waren deze discutie’s niet nodig.
de autos zijn echt niet heilig hoor (fieters ook niet)
Cantago zegt
Het klinkt gek, maar ik ben het hier gewoon 100% mee eens! Water door een waterleiding gaat goed, gas door een gasleiding ook, combineer het en het is rotzooi! Lekker op je SNELweg met de Lamborghini, geen last meer van caravans! Ik zie het al voor me;) Met de fiets lekker zo’n 45km/u wagentje inhalen! Ideaal;) Ja, ik zeg doen!
Clint zegt
Bij mij is er een flinke haat ontstaan tov wielrenners.. Stoertjes met hun geschreeuw en dominante gedrag op de “weg”. Heb het al regelmatig met zo’n benenscherende zak aan de stok gehad. Als ik met de benenwagen op stap was, met de fiets, tijdens mn bromfietstijd regelmatig vol in de ankers gemoeten ivm een groep die dan zonder richting aan te geven linksaf slaat terwijl je aan het inhalen bent, met de auto en met de motor. Altijd gezeik met die gasten. Waarom: omdat ze zich de king voelen als ze in zo’n apenpakkie rondfietsen en mega asociaal & arrogant gedrag vertonen. Opflikkeren met wielrenners op de rijbaan dus.
BaRa zegt
@Timberleek: in Nederland is die misschien verplicht. In België daarentegen… Ik schrik me nog geregeld een ongeluk omdat op 5 meter van me af plots een fietser uit de nacht opduikt … die omdat hij in de stad fietst het onnodig vindt lichten te gebruiken. Alsof stadsverlichting voldoende licht zou geven voor dat soort van dingen.
Henk_he zegt
Zonder te generaliseren (want natuurlijk zijn er wielrenners die het wel doen), 3 dingen:
1) Koop en gebruik een fietsbel, kleine moeite, groot plezier
2) Fietsers horen op het fietspad, niet op de weg (te druk? Jammer dan, iedereen heeft recht op zijn ontspanning, ook de fietsbejaarden)
3) Hou rekening met elkaar, maar accepteer dat niet iedereen je (hoge) snelheid kan inschatten. Reageer niet arrogant als het een keer wat langer duurt.
der otto zegt
Moet ik op autoblog ook nog eens naar dat gezeik gaan luisteren van spandexjeanetten op hun kutfietsies.
Jullie wielerterroristen vinden het ook volstrekt aanvaardbaar om een potje te gaan brullen als je vind dat een andere fietser, al dan niet oud, soms moeder met kind achterop, niet snel genoeg gaat voor jullie.
Idd flikker op met jullie fietsen.
Als ik met de auto hard wil gaan moet ik naar een circuiten betalen. Mss moeten jullie de goegemeente ook maar eens met rust laten en op wielerbaan gaan prutsen of zo.
ikke zegt
@der otto: ik ben zelf wielrennen. ik train 14 uur in de week en fiets elk weekend een wedstrijd. wij moeten in de wedstrijd een grote afstand afleggen. ik 120km nog maar de profs 250km en omdat te gaan trainen op een rondje dat 1.5 km lang is, 14 uur in de week is geen lol aan. Ik respecteer een fietser en auto.
Prinz Prinz zegt
Ik snap niet waarom langzame fietstoeristen niet gewoon rechts houden. En maar klagen als je er voorbij wilt. Net zoals op de snelweg, gewoon rechtshouden, dan is er niets aan de hand.
mashell zegt
@Prinz Prinz: de fietsbejaarden heb je op de snelweg ook, die noemen we dan vrachtwagens en die houden ook niet netjes rechts.
blaat zegt
Ik fiets ook dagelijks maar hou m’n vingers toch goed geklemd om de rem op rotondes, auto’s remmen vaak laat en dat geeft je nog wel ‘ns het gevoel dat ze doorschieten.
Daarentegen kom ik ook zat fietsers tegen die het met de regels niet zo nauw nemen: Door rood rijden, geen licht, schijt aan voorrangsregels waardoor automobilisten hard moeten remmen, tja ’t is triest dat er toch een aantal mensen schijt hebben aan anderen in het verkeer.
Mr. V8 zegt
Fietsers horen thuis op het fietspad en niet op de weg. Als er geen fietspad is, afstappen en lopen.
blaat zegt
BTW, wielrenners moeten oprotten, stelletje arrogante zakken die je de huid volschelden als je niet 30km/h fietst.
Hele colonnes van dat soort zakken ben ik met m’n auto tegengekomen op een 80 weg zonder dat ze ff aan de kant gaan, ik snap wel dat je de aarde wil redden enzo maar moet je dan tegelijkertijd zo’n zak zijn?
Prinz Prinz zegt
Het is gewoon bloedirritant dat fietsers niet opletten. Ze kijken niet om zich heen, gebruiken het volledige fietspad zonder rechts te houden en dat op toeristen tempo. Prima hoor maar ga dan niet zeiken dat als iemand er langswil hij wat roept.
Overigens vind ik dat ook wielrenners niet op de weg thuishoren. Je bent als snelle fietser sowieso al loslopend wild voor onoplettende automobilisten. Dat wordt dan alleen maar erger, de zielige wraakacties van een aantal 19-jarige petjes boven mij incluis.
Carmaster zegt
@ Clint
Amen!
Ik als brommerrijdende jeugd ben voor de wielrenner nog een grotere antichrist dan een autobestuurder. Zij haten mij, en ik haat hen. Het maakt niet uit hoe je rijdt, als je je op een brommer wenst te verplaatsen ben je niet goed snik. Zeker als het een overpowered schakelbrommer betreft. De blikken die je dan krijgt alleen maar door langs te rijden of er zlefs maar langs te willen, waar slaat dat dan op? Ok, ik ben niet de meest rustige rijder op een lege 80km weg midden in het Groningse platteland, dan ga ik tot het gaatje. Een wielrenner doet dat dan toch ook, maar dan ik ben de aso? Dat stelletje benenscheerders in hun gekleurde condooms loopt te brullen en te schreeuwen tegen idereen die ze in de weg staat. Zoek dan een rustige weg of een pakje ritalin op man. Van mij zul je niks horen als er iemand in de weg rijkt, rustig wachten tot je de kans krijgt er langs te gaan. Schreeuwen en zeiken heeft helemaal geen nut, daar gaat het dus echt niet sneller van.
Waarom ben ik dan de aso? Verklaar dat eens.
Dimglor zegt
Ik heb niets op fietsers op zich, maar als ik sommige fietsers ziet rijden dan kan je toch niets anders dan ze te vervloeken ;)
Als ze mooi langs de kant rijden en het fietspad gebruiken waar er 1 is, dan is er geen probleem, maar je ziet ze soms met 2-3 naast elkaar rijden en ze gaan niet uit de weg wanneer ze echt wel weten dat je achter hen aan het rijden bent…
Ook fietsers die het fietspad niet gebruiken waar er 1 is vind ik echt heel vervelend…! En het zijn dan net die mensen die zouden aangeven dat er te weinig fietspaden zijn! En sommige fietsers kijken ook totaal niet uit hun doppen en rijden maar wat naar eigen goeddunken… ( mja dat kan ook wel over sommige automobilisten gezegd worden….. ;) )
Mr. Dj M. zegt
Een hele strakke collum!!
Alex zegt
Het is Niet de fietser, het is Niet de automobilist, het is Niet de oudjes, het is Niet de bromfietser. Het is nog altijd het karakter van de persoon die er in, of op dat voertuig zit.
Ik ben zelf een perfect automobilist, een perfecte motorrijder, een perfecte wielrenner, een perfecte brommerrijder. Want dat doe ik allemaal. Omdat ik ‘ik’ ben.
Als ik op de racefiets zit ben ik niet meteen asociaal enzovoort.
Vooroordelen dat zijn het. Veel mensen hebben een hekel aan Automobilisten, aan motorrijders, aan wielrenners, aan brommerrijders.
Daar klopt niks van, want dat zou betekenen als je mij ziet wielrennen dat je meteen een haatgevoel tegen mij hebt terwijl ik altijd, waar ik ook in of op rijd, heel goed rekening met een ander houd.
Daarnaast wil ik zeggen dat goede wielrenners taaie sportmensen zijn en bepaald geen mietjes in gaykleding !
Het zijn ook momentopnames. Ook ik als voorbeeldig weggebruiker heb wel een een “sorry” situatie, maar we hebben nu eenmaal geen woordenbordjes in de auto of iets dergelijks.
george zegt
Ik heb 2 woordenbordjes !
De perfecte en voorbeeldige alex mag er 1.
Sorry.
patrick zegt
Ik blijf het apart vinden.
dat iedereen het hier heeft over schreeuwende racefietsers.
Jullie scheren iedereen een beetje over 1 kant.
Ik heb genoeg fietsers in het verkeer gezien die gewoon netjes optijd richting aangeven.
Ik fiets zelf ook, en vergeet ook wel is richting aan te geven.
maar daarin tegen vind ik dat hier “soms”
heel zwakke post worden geplaatst van gaypakkies?
en ander gezeik.
Ja en ik rijd ook auto en ja die is ook groot en lomp.
en ik ben geen perfecte rijder.
maar we moeten gewoon is wat beter rekening met elkaar houden.