Zondag was het grote F1 circus neergestreken in Frankrijk. Zelf ben ik altijd veel te druk met filmpjes kijken op internet, dus ik had de race weer eens gemist. Later bleek dat ik deze keer écht iets gemist had. Het is overigens standaard dat uitgerekend die keren dat je een race mist, deze achteraf superspannend blijkt te zijn geweest, maar deze keer was er echt spektakel. Veel sappiger wordt het bijna niet in de wereld van de Formule 1.
Onze volksheld Christijan Albers had namelijk een klein foutje gemaakt tijdens een bezoekje aan de pits. Het zal bijna niemand ontgaan zijn, want de media smult van dit soort akkefietjes. Na een ietwat rommelige pitstop rukte Albers in zijn Spyker F1 bolide de tankinstallatie uit elkaar doordat hij te vroeg vertrok. Met de benzineslang als een gevlochten paardenstaart wapperend in de wind, schoot Christijan weer de baan op. De aanwezige pompbediende viel op zijn snufferd en men schrok zich een hoedje.
Iedereen had ineens een mening over Albers en met name “de experts” deden stuk voor stuk hun woordje over het incident. De wat onhandige actie van Albers actie leidde tot woede van onze punktliche Duitse vrienden, die liever zelf de zaken met de grond gelijk maken. Ook de Engelse media waren niet erg gecharmeerd van Albers zijn stunt, want humor en auto’s moet ten slotte hun exclusieve domein blijven. Weltmeister Nikki Lauda ging zelfs zo ver dat Albers voortaan maar helemaal verbannen moest worden uit de Formule 1. Hij vindt het een hele stomme actie van Albers want fouten maken, dat gebeurt in de F1 natuurlijk niet!
Wedstrijden winnen, dat is pas stoer. Onze andere topcoureur Robert Doornbos pakte afgelopen weekend het goud in een Champcar wedstrijd, maar haalde daarmee veel minder media-aandacht dan Albers met zijn tankincident. Wie heeft het dan beter gedaan?
Formule 1 is entertainment voor het volk en een mooi marketingvehikel voor de grote ondernemingen. Beiden zijn gebaat bij veel spektakel en dan het liefst spektakel waarbij geen onschuldige mensen, dieren of autojournalisten permanente beschadigingen oplopen. Het incident met Albers voldeed aan al deze criteria en bovendien was het grappig om te zien.
Om die reden wil ik Christijan ook dan ook voordragen voor een lintje. Hij heeft tenslotte ons kikkerlandje en onze Nederlandse trots Spyker toch maar weer eens op de kaart gezet. Er zijn mensen die voor heel veel minder met een lintje werden beloond.
Christijan zal ondertussen al genoeg over zich heen hebben gekregen en waarschijnlijk staan er nog de nodige emmers stront gereed om over hem te worden uitgestort. Toch was Albers niet de enige die de lachers op zijn hand kreeg dit weekend. Je kunt wel raden wat er gebeurt als twee teamgenoten, die allebei kans maken op de titel en naast elkaar vanaf pole position vertrekken. De solidariteit was bij Zuber en Glock ver te zoeken en dat was geen foutje.
[ gepubliceerd op nu.nl, 4 juli 2007 ]
jurrian zegt
Groot gelijk wouter, zo is er tenminste wat om naar te kijken, ik vind daarbij ook dat die duitse spyker coureur een grotere lul is. gaat die in de ronde van albers pitten. Albers stond al hevig onder druk, hij wil zo graag presteren en laten zien wat hij kan, gaat er zo’n lul voor hem de pit in, vind je het gek dat hij fouten maakt, gaatie weer onder zijn teamgenoot eindiggen terwijl hij voor de race heeft gezegt dat dat hetgene is waarop hij moet focussen.
het gevecht tussen heidfeld en allonso vind ik trouwens het meest interessant.
lennert zegt
@jurrian, kijkt zkr sinds dit jaar f1?
Sutil is een toppertje, niks geen grotere lul, fouten maken is menselijk, als Albers F-1 materiaal was geweest, had hij zich niet gek laten maken door een fout bij de pitstop, en al helemaal niet zo’n domme fout.
Sutil is een toppertje, let maar op.
greetz, Lennert
mongoose zegt
mensen die het woord “toppertje” gebruiken kun je niet serieus nemen
Fej zegt
@ mongoose
nu heb je het zelf gebruikt :-)
mashell zegt
“hij wil zo graag presteren en laten zien wat hij kan”
Och wat zielig. Nu zijn er nog zo’n 21 meer in de F1 die het zelfde willen waarvan zo’n 15 de ook niet zo uit de verf komen als ze zelf wel niet zouden willen. Maar dat heet competitie. Dat je teamgenoot met reserve auto met kappotte radio (waarom zijn die radio’s zo vaak stuk?) in de foute ronde de pit in rijdt is natuurlijk geen enkele reden om de tank installatie naar flarden te rijden, je pit crew in gevaar te brengen en jezelf uit de wedstrijd te nemen. Het is goed dat Albers al de adrenaline heeft, het is minder goed dat ie zichzelf niet onder controle heeft.
Aston Martin Rapide zegt
We kunnen er wel uren over kibbelen. Maar het feit blijft dat het wel een lachertje was toen ie de hele tankinstallatie meenam de baan op. Ik wil er wel op wijzen dat wij ook maar mensen zijn en dat zulke fouten nou eenmaal kunnen gebeuren…zelfs hele domme fouten. Niemand is perfect! Anders zou het erg doodsaai zijn op de wereld als wij allemaal “perfect” zijn…dan was er niks leuks te beleven op onze lieve planeetje.
jurrian zegt
@Lennert, als je bedoelt dat ik niet elke pre-voor-oefenqualificatie van voorbespreking tot afsluitreclame bekijk heb je gelijk.
overigens volg ik ook niet elke race.
Maar een kapotte radio (waar of niet waar) met als gevolg op het verkeerde moment de pit inrijden vind ik een even stomme fout als albers zijn fout. daarnaast snap ik ook wel dat sutil beter is, hij is sneller met de reserve wagen. Ik ben overigens absoluut geen albers fan ofzo, maar ik vind al die comotie over een nerveusiteits foutje veelste overdreven.
David USA zegt
Albers moet er gewoon uit, die kerel presteert niks, hij is niet sympathiek… Gewoon een balletje met teveel geld, en altijd maar dat eeuwige: “Balen” en zn slogan “meksimum ettek” slaat ook nergens op!! Gewoon de F1 uit gaan Albers, en niet Doornbos in een Spyker zetten want daar is Robert veel te goed voor!!!! Christiaan Albers, de nederlandse trots… Laat me niet lachen… En verstappen hoeft ook niet terug te komen. Er is maar 1 goede NL Coureur en dat is Robert Doornbos!!!
Rick dos zegt
Mooi, zo´n column doorspekt met cynisme. ;)
RenJie zegt
ik zou zeggen, laat Albers lekker rijden.. Ik kijk meer naar ScuderiaFerrari, maar ik geloof wel dat de doorbraak van Spyker (ooit) nog komt. Volgend jaar mogen de topteams hun chassis verkopen, dus zal Spyker het waaarschijnlijk beter doen met een “Ferrari-F1”. We zien wel! :D laat ik dit seizoen nog even de strijd daarboven volgen! :D
henk zegt
ik hoop dat het sarcastisch bedoelt was allemaal. want je gelooft toch niet werkelijk dat die albers een geweldige coureur is wel? die doornbos, dat is jammer dat hij vertrok uit f1, maar die maakt iig wel kans op een kampioenschap. en albers zegt zelf dat je je teamgenoot moet verslaan, want dan heb je het goed gedaan: sutil racet een betere wedstrijd (lees betere rondetijden) in een auto die afgesteld is op albers, iemand met een totaal ander rijdkarakter enz.
Een coureur stelt zichzelf altijd een doel, meeste coureurs: top 10 of in de punten, de toppers: podium, of zelfs eerste. de echte slechtere rijders: zo hoog mogelijk. albers: uitrijden!!!! dat was serieus zijn doel voor de afgelopen race. Dan denk je , duhhh, tuurlijk, het zou pech zijn als het niet gebeurd. Wat denk je, voor de zoveelste keer weer niet gehaald. Misschien moet hij z’n doelstelling naar beneden aanpassen. Misschien: zo veel mogelijk rondjes rijden, of tweede pitstop halen ofzo. Waar gaat het heen! Wisselen, zou van Gaal zeggen.
Nemus zegt
@ David USA
Je mening is wel enigszins bekrompen lijkt me. Albers is een topper, dat bewees ‘ie in de DTM al. Dat het in de F1 niet goed gaat ligt ook niet volledig aan hem. Team staat nog niet op punt, en hij heeft (net als Raikkonen trouwens) enorm veel last met het aanpassen aan de nieuwe banden. Vorig jaar was hij wél sneller als Sutil. En voor je denkt dat ik Albers fan ben: Ik ben en die hard Mark Webber fan, en die droogde Albers ook af in de F3000. Dat albers af en toe wat ligt te mekkeren over het materiaal is misschien zwak, maar rijden kan ie wel.
En dat je Verstappen te kakken zet vind ik er al helemaal over. Verstappen is de grootste nederlandse racer die er geweest is (ja, je hebt ook nog Lammers en Van Lennep… maar toch).
Doornbos IS goed, maar overdrijf niet. Ik denk dat veel mensen hier A
Nemus zegt
Albers meteen neersabelen zodra hij een fout maakt, maar er zijn honderden voorbeelden van mensen die monteurs omver rijden, te vroeg doorrijden, enz… Zelfs de grote Schumacher reed sosm mensen omver (en meer dan eens)
Citrofiel zegt
@ Rick dos; Zou het?
David USA zegt
@ Nemus; Iedereen die in de F1 komt kan rijden. Maar om nou te zeggen dat Christiaan Albers een topper is, neen! Hij zeurt veel te veel zonder te presteren. En het ligt niet alleen naar het materiaal; kijk maar naar de GP van Australie, de GP van Canada en om over de GP van Frankrijk maar niet te beginnen. Hij bezit niet de kwaliteiten van een topcoureur!
En over Verstappen, hij heeft geinige dingen laten zien, hij is misschien de succesvolste Nederlandse coureur, maar zo’n man kun je niet vergelijken met een Schumacher of Hakkinen, wat de meeste mensen wel doen. En dan praat ik in de trand van; Zet ons joske maar in een Ferrari en hij presteert hetzelde. Nou ik denk het niet! En als hij de kwaliteiten wel had, waarom heeft hij dan nooit een deal kunnen sluiten bij een topteam? Omdat zij coureurs met kwaliteit zoeken!
Bramzel zegt
@ Nemus: Tuurlijk maken anderen ook fouten. Maar mensen als Schumacher of teams als McLaren stellen daar in tegenstelling tot Albers ook goede prestaties tegenover. Albers is zichzelf gewoon voor lul aan het zetten door continu zo ver achter Sutil te staan. Nu Silverstone ook weer, 5 tienden er achter. Een halve seconde, da’s gewoon veel in F1. Dan moet je gewoon een andere hobby gaan zoeken.
Mack zegt
Alleen jammer dat hij de grootste bek heeft in de paddock ( zijn arrogantie werkt iedereen op het systeem) maar nog geen deuk in een pakje koelkastsmeerbare boter rijdt. Schuiven jongen. Hier rijden de echte piloten.
wilco zegt
Albers heeft de pech meegezogen te zijn in een veel te ambitieus team (Spyker). Helaas hebben zowel Spyker als team als Albers net niet de middelen en de ervaring om voor verrassingen te zorgen. Iets wat Super Aguri (wat als minste team werd getipt) wel lukte.
Spyker kan beter maar kappen, en Albers moet in een ander team zn kwaliteiten eens echt bewijzen. Toch zie ik Albers niet zo stunten als Jos Verstappen destijds.
Rens zegt
Ik denk dat hij door zijn connecties nog het seizoen uitrijdt, maar wat vond ik het jammer hoe hij zichzelf neerzette in het interview met NOS sportjournaal, door onder andere te zeggen: “laten we wel wezen, ik ben natuurlijk in alles succesvol geweest”.
Oh oh oh, als je nu weet dat je de reputatie ‘arrogant’ hebt, of het nu terecht is of het niet, zoiets ga je dan toch niet roepen?
Het klopt wel enigzins, want in de DTM, en het tijdperk daarvoor, was Albers gewoon erg sterk, maar ik had het niet gezegd in dit interview. Hij verteld verder dat zijn fout bij de pitstop in France ‘gewoon een fout was’, die iedereen zou kunnen maken.
Een beetje waar, maar toch ook weer niet, want dit was een blunder van groot formaat. Had hij gezegd: “jezus zeg wat was dat stom van me”, had hij mijns inziens veel meer respect verworven bij het publiek en de media.
Maar nee, hij verheerlijkt het allemaal weer, erg jammer
frederic zegt
nee man, alberts moet gewoon weg die presteert niks. Dan kan iemand aankomen met het team staat nog niet op. Slaat nergens op in het vorige team presteerde die ook niks. Doornbos is en blijft gewoon beter.(zal ook niemand ontkennen,hoop ik) En dit is egt een domme fout. oprotten met die gozer!! geef iemand anders die kans die egt presteert:)
RenJie zegt
@frederic
Maar waarom vergelijk je Doornbos met Albers?? Ze hebben niet veel gemeen, behalve dat het Nederlanders zijn, ik zou zeggen, laat die Doornbos lekker in de Champ Car zitten, daar doet ie goede zaken…
– Oke, Albers is bij de QF Silverstone laatste geworden, dus veel aanwinst hebben we denk ik niet.. Het ligt niet aan hem denk ik, maar meer aan de samenwerking binnen het team, dat lijkt een beetje rommelig te zijn, hoewel Suttil het aardig doet met zn aggresievere rijstijl. Geef hem nog 1 seizoen de kans en als ie het dan niet flikt, dan kan hij DTM gaan doen.
frederic zegt
@RenJie
Daar heb je opzich wel gelijk in dat we die 2 niet kunnen vergelijken. Maar doornbos was vrij nieuw in de f-1 en die deed betere zaken. je mag langzamerhand tog wel verwachten van alberts dat ie iets gaat presteren of niet?.. hij heeft nooit goed gepresteert en om nou tezeggen het ligt niet aan hem maar de samenwerking vin ik vrij zwak. want suttil doet het best aardig. En ik denk niet dat de samenwerking anders is tussen het team en hem. Ik vint dat hij geen kans meer verdient hij heeft nu egt laten zien dat de f-1 niet de plek is waar hij thuis hoort. Lekker terug naar de dtm.
DeAutogids.nl zegt
Doornbos deed niet betere zaken. Albers reed hem er toentertijd uit als teamgenoot.
Overigens kreeg Verstappen wel degelijk contractaanbiedingen van grote teams. O.a. Benetton (toen groot), McLaren en Ferrari hebben dat gedaan.
Begin ’t wel een beetje moe te worden. Alsof Albers de enige is die fouten maakte, McLaren heeft bijvoorbeeld in deze GP een paar jaar terug vergeten de wielmoeren aan te draaien.
Rick dos zegt
@Citrofiel
Ik heb zo´n vermoeden……wat denk jij? ;)
bramwillemse zegt
dankje Wouter, eindelijk iemand die er wat positiefs over probeert te zeggen.. :)
Zet Viah zegt
@column
… Albers heeft Spyker en NL op de kaart gezet….
Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Zo WIL ik niet dat NL/Spyker op de kaart komt en velen met mij. Als de hele natie je Kwalbers noemt, je na de zoveelste blooper, gevolgd door een stoere ING bank reclame waar je heel stoer je verhaal doet, etc.etc nog niet begrijpt dat je gewoon je racepak uit moet trekken en de pleiterik moet maken vraag je erom.
En ja, bij een bagger-team rijden met dito auto is ook een keuze, daar kan je niet steeds alles op afschuiven.
J. zegt
Ik blijf er bij, met de nieuwe auto zie je het verschil pas echt tussen Albers en Sutil, nu zijn de verschillen in de tienden, omdat ze beiden makkelijk tegen het maximum van de auto aan kunnen rijden.
Zodra ze een nieuwe auto hebben zul je zien wie het snelst zijn afstelling op orde heeft, en als ze aansluiting vinden met het middenveld gaat het niet alleen maar meer om die 2 tienden per rondje maar dan gaat het er om wie het beste kan inhalen, en wie de hoogste finishes haalt voor Spyker.
Dan zie ik Albers nog wel een sprongetje maken, want de inhaalacties die ik van hem in het DTM gezien heb vind ik van het niveau Sato (gewoon er naast gooien, en vanzelf wel zien waar het schip strand) en dat is leuk om naar te kijken.
Der Deutscher zegt
….und Tschüssssssssssss…………… bye bye Chrissie. tot nooit meer ziens. Misschien is er een “stoeltje” vrij in het kart centrum van die andere kneus: Grindbak Verstappen! Nederlanders achter het stuur in Formule 1: jokers!!
Alex zegt
@ Der Deutscher Even een stukkie scorebord-journalistiek. Van de 107 races die Jos gereden heeft, zijn er 58 in een DNF (Did not Finish) geëindigd. In slechts 10 van die 58 DNF’s was een ongeluk het gevolg van de uitval en in slechts 6(!) van die 10 ongelukken was het Jos zijn eigen stomme schuld. De overige 48 DNF’s zijn het gevolg van de rotslechte auto’s waarin hij rondknetterde. Je kunt Jos er voor verantwoordelijk houden dat hij een geldwolf is, dat hij slecht management heeft en dat zijn (niet-bestaande) carriere van de laatste jaren altijd hetzelfde rondje maakte, maar hij komt niet in de buurt van de echte crashmasters als Andrea de Cesaris.
Over Albers: Tsja, daar is al zoveel over gezegd. Hij heeft meer dan eens kansen laten liggen om positief op te vallen tegenover zijn teammaat. Sutil rijd ook maar met dezelfde erbarmelijk Midland rond (Ik weet: er staat Spyker op, maar het is nog steeds die oude Midland). Ik vind het jammer dat hij niet in de B-spec heeft kunnen rijden, ik vind het jammer dan hij zijn fouten niet kan rechtzetten. Waarom? Omdat hij een Nederlander is nondedju. Net als Jos zat hij toch maar in die wagen, en dat kunnen we van al die zuurpruimen die zo graag met modder naar Nederlandse F1-coureurs gooien niet zeggen. Het lijkt wel of in dit zo “tolerante” land een coureur eerst 2x Wereldkampioen moet zijn voor er iemand iets positiefs zegt. En dan nog zal er wel iets te zeuren zijn.
Was getekend,
Een autosportfan
a_buis zegt
@Alex: Zo is het maar net. Heb altijd genoten van de acties van onze Limburgse agressor! Was toch de aanleiding van de huidige aandacht voor de F1. Durf hier wel te stellen dat zonder JV er geen Albers in de F1 had gereden en wij het er nu met zijn allen over iets anders hadden gemiept. Wist overigens niet dat JV slechts 6 blunders had gemaakt, door de media ophef met koppen als ‘grindbakkenpiloot’ kun je maar zo geloven dat dit dan waarheid is. Ergo, iedere Nederlander in de koningsklasse is welkom, of ie nu vooraan rijdt (graag!), het middenveld doorklieft (van achter naar voren doorstomen na een start, werelds toch?) of achteraan tankinstallaties meezeult, spectakel en aandacht verzekerd! F1 zonder NL? Gaaaaaap!