Het afgelopen jaar van Jenson Button had het script voor een Hollywoodfilm kunnen zijn. Na twee zeer magere jaren werd Honda deze winter opgeheven en was Button werkloos. Na een onzekere winter, waarin de werknemers hoopvol keihard bleven doorwerken, werd het team alsnog gered en omgedoopt tot Brawn GP: Button zou rijden. Vanaf de eerste race versloeg hij alles en iedereen, inclusief de gevestigde orde, en werd wereldkampioen.
Succesvolle films worden altijd opgevolgd door een sequel. Deze vervolgen zijn slechts zelden beter dan het origineel. Ook Jenson Button heeft gewerkt aan de sequel van zijn succesjaar: volgend jaar rijdt hij bij McLaren naast Lewis Hamilton. Een marketingtechnisch dreamteam: twee Britse kampioenen bij een Brits team. Nooit eerder had een team de twee meest recente kampioenen als rijdersduo.
Het was geen voor de hand liggende keuze van Button: hij verlaat ‘zijn’ Brawn GP team, waarmee hij door moeilijke tijden is gegaan maar waar hij en het team elkaar altijd hebben gesteund. Het is ook het team waarmee hij kampioen is geworden en waar men met de steun van Mercedes een goede basis legt om het succes van 2009 voort te zetten.
Button vertrekt naar het McLaren van de zeer getalenteerde Lewis Hamilton. Het team heeft Lewis al op jonge leeftijd gecontracteerd en van jongs af aan klaargestoomd voor de Formule 1. Tijdens zijn debuutseizoen kreeg hij Fernando Alonso, de regerend wereldkampioen van toen, als teamgenoot. Hamilton en Alonso waren zeer aan elkaar gewaagd. Alonso stond onder druk en vond dat Hamilton een voorkeursbehandeling kreeg binnen het team. Het leidde tot meerdere confrontaties, waarvan die in Hongarije de opvallendste was: Alonso bleef aan het einde van de kwalificatie langer in de pits staan, zodat Hamilton achter hem moest blijven wachten en vertraging opliep. Hamilton miste hierdoor zijn laatste kwalificatieronde, McLaren en Alonso werden voor dit incident als schuldigen aangewezen en bestraft. De spanningen, incidenten en het gebrek aan een duidelijke eerste rijder zorgden ervoor dat zowel Alonso als Hamilton het kampioenschap op slechts een punt verloren aan Kimi Raikkonen.
Na een rumoerig jaar bij McLaren keerde Alonso weer terug naar Renault: een team waar alles wel om hem zou draaien.
Veel mensen vinden het dan ook geen verstandige keus van Jenson Button om volgend jaar naar McLaren te gaan. Wat drijft hem dan toch om zich in het hol van de leeuw te begeven?
Ik denk dat het antwoord simpel is: de uitdaging. Button heeft in mijn ogen bewezen dat hij een waardig kampioen is, maar veel mensen schrijven een groot deel van zijn succes toe aan de dominantie van zijn auto. Wat valt er voor hem extra te winnen en te bewijzen als hij wederom kampioen wordt bij Brawn? In plaats daarvan kiest hij ervoor om de grootste uitdaging als F1-coureur aan te gaan: naast Lewis Hamilton plaatsnemen in de andere McLaren.
De regelwijzigingen voor volgend jaar zorgen ervoor dat er tijdens de race niet meer wordt bijgetankt. Ook zijn de voorbanden van volgend jaar smaller, wat zorgt voor meer onderstuur in de auto’s. Dit speelt in op Buttons rijstijl: hij heeft graag een auto die wat meer onderstuurt, terwijl Hamilton de voorkeur geeft aan een auto met wat overstuur. Door het hogere gewicht van de auto’s zal het managen van de banden een grotere rol gaan spelen, en laat Button nou net bekend staan om zijn vloeiende rijstijl. Hamilton en Button zouden volgend jaar dus wel eens beter aan elkaar gewaagd kunnen zijn dan verwacht.
De meningen over Buttons beslissing zijn verdeeld, maar over een ding moet iedereen het eens zijn: hij kiest niet voor de makkelijke weg, en dit kun je alleen maar bewonderen.
Wellicht zal men over een jaar zeggen dat Button een grote fout heeft gemaakt, maar deze beslissing gaat de geschiedenis in als een van de meest dappere en strijdlustige beslissingen ooit in de Formule 1. En wie weet een van de meest succesvolle.
Jesper zegt
Hij toont lef en karakter en daarvoor mijn respect. Als hij naast Hamilton kampioen wordt kan niemand hem nog iets wijsmaken.
*Zwaait met Brits vlaggetje*
Joejojo zegt
I agree!
Nu nog kijken of M. Schumacher in de zilveren pijl stapt naast die andere Duitser in het Duitse Mercedes team. Zou toch wel gaaf zijn….. *droomt verder*
bakkerst zegt
en waarom lees ik niks over bier en popcorn>? kom op man, ik was zo nieuwsgierig naar de link die je ging leggen, komt ie niet! ;)
mooi stukje btw, goede analyse van de situatie
donaldduck zegt
Andere mogelijkheden,
– Brawn wilde eigenlijk niet met Button verder
– Button heeft altijd als droom gehad een keer voor McLaren te rijden.
– Als wereldkampioen verliezen van Hamilton bij McLaren is
geen schande. Van Rosberg bij Brawn wel.
– Once in a lifetime opportunity om voor een established top-team te rijden.
bozewolf zegt
i.i.g. weer eens een goeie column op AB. Of je ’t er mee eens bent, hele andere kwestie, maar goeie column.
Kaaskabouter zegt
@ donaldduck:
Of McLaren bood gewoon meer geld. Lijkt mij het meest voor de hand liggend.
Marchel zegt
Ik vrees dat Button het volgend niet gaat redden van hamilton, maar heeft dan wel lef getoond en dat siert hem.
Mr.V8 zegt
Ik denk dat er maar 1 reden is: geld!
Svensson zegt
Leuk geschreven stukje, ik sluit me erbij aan. Verheug me echt op volgend jaar zonder bijtanken, zodat er eindelijk op de baan ingehaald moet worden in plaats van de pitsstraat!
b0z4 zegt
Al die stomme regel wijzigingen !
DRU zegt
Deze column is echt baas! Het wordt een spannende sequel!
Windhoos zegt
@b0z4,
Over het algemeen wel mee eens, zo ook de regel voor smallere bandjes, slaat echt nergens op! Maar de regel dat je niet meer tijdens de race mag bijtanken kan ik alleen maar goedkeuren, doen ze eindelijk weer eens iets wat de amusements waarde ten goede komt….
GOD zegt
Button is overrated. Hij is niks meer als een middenmoter die afgelopen seizoen het geluk aan zijn kant had.
niks meer niks minder.
bij gelijke kansen zal ie aan het kortste eind trekken.
ik heb niks tegen button dat echt niet. ik gun het hem echt van harte. maar ik kan er zo een stuk of 8 of meer opnoemen die beter zijn dan hem. volgend seizoen gaat het een gefrustreerd mannetje worden aangezien Hamilton hem gaat declasseren en de droom voorbij is.
bramwillemse zegt
Ik ben erg benieuwd, het is een verrassende stap. Maar een volledig Brits team tegenover een “volledig” Mercedes team (Duits merk, Duitse coureurs) vind ik erg leuk voor de competitie. Ik ben er ook van overtuigd dat Button & Hamilton het elkaar een stuk minder moeilijk zullen maken dan Hamilton & Alonso elkaar behandelden, ze zijn beide intussen ervaren genoeg om daarmee te dealen. Ik denk dat de uitdaging wat dat betreft vooral ligt bij het teammanagement beider teams.
@GOD: je spreekt jezelf redelijk tegen. Daarnaast had hij dit seizoen slechts de eerste paar races de beste auto. Tóch heeft hij met ruimere marges gewonnen dan Hamilton het jaar daarvoor kon. Dus: oneens! :)
GOD zegt
en wat gebeurde er die laatste paar races?
precies hij bakte er weinig meer van.
bramwillemse zegt
@GOD: de laatste race van Button vond ik tamelijk briljant. Zijn rijstijl en -techniek is (niet alleen volgens mij) één van de meest indrukwekkende van het hele F1 veld. Heel constant, vloeiend, één van de dingen die F1 voor mij zo’n plezier maakt om naar te kijken.
frans zegt
GOD bedoelt natuurlijk ‘Hij is niks meer dan‘ en ‘die beter zijn dan hij‘. En liever had hij wat meer hoofdletters gebruikt, maar de shift bleek deels stuk.
sjaak1234 zegt
”Button heeft in mijn ogen bewezen dat hij een waardig kampioen is”
En dat is het moment dat ik stopte met lezen en besefte dat de schrijver geen flauw idee heeft waar ie het over heeft.
Button heeft gewonnen op het moment dat zijn auto veel sneller was dan de rest. Vanaf het moment dat de rest van het veld hun auto’s op orde had heeft ie in de middenmoot mee gereden.
de sjonnies zegt
@sjaak1234:
‘dat zijn auto veel sneller was dan de rest’ – had’ie dan met een driewieler moeten winnen?
henkie zegt
ik denk ook toch vooral het geld. dat werd ook iedere keer naar buiten gebracht. Daarnaast weet Button ook dat de Brawn auto volgend jaar niet sterker zal zijn dan de rest. Dit jaar was uniek te noemen. Bij McLaren hebben ze aangetoond van een brakke auto toch een winner te maken. dat zie ik Brawn niet zo snel doen
John zegt
Ehm.. in een column met een titel als deze verwacht ik in ieder geval een link tussen deze onderwerpen, ofwel serieus ofwel als grap. Daarnaast zie ik het meer als een nieuwsbericht met ietwat veel mening dan als column maar goed. Het was het lezen waard, scheelt mij weer een hoop naslagwerk lezen. (hoef niet te zeggen dat ik het met je eens ben want dat is gewoon zo)
Andries Bedankt!
RaceMeulen zegt
Een grotere uitdaging ging Damon Hill aan toen hij besloot bij Williams te vertrekken als regerend wereldkampioen in 1996 en plaats te nemen in de Arrows…. Dit heb ik meer bewondert dan Button nu doet, vooral omdat het (altijd meer weer) over de centjes gaat!
GK91 zegt
Ik denk dat Button het niet doet om het geld, Brawn heeft hem op het laatst zelfs meer geboden dan McLaren. (als we Ross moeten geloven…) Persoonlijk denk ik dat Button een stukje zekerheid wil hebben, McLaren is een groot team met een groot budget.
maar ondanks alles gaat hij nooit meer kampioen worden….
JPM zegt
“maar deze beslissing gaat de geschiedenis in als een van de meest dappere en strijdlustige beslissingen ooit in de Formule 1”
Lul niet zo stom. Geld, geld, geld, geld, geld, geld. Dat is de enige reden, niets anders. Hij heeft al 2 jaar zwaar moeten minderen op z’n salaris en McLaren bied gewoon de jackpot. Dus voor mensen die het artikel niet gelezen hebben, niet doen, Button gaat naar McLaren omdat hij daar meer geld krijgt dat is alles wat men moet weten.
JPM zegt
@ GK91
Brawn bood 5,5 miljoen pond en McLaren volgens schattingen het drievoudige. BAR/Honda/Brawn wat zijn team, en meer zekerheid dan de komst van Mercedes als eigenaar kun je niet krijgen.
GOD zegt
“maar deze beslissing gaat de geschiedenis in als een van de meest dappere en strijdlustige beslissingen ooit in de Formule 1″
Is inderdaad dikke bullshit.
Brawn is komend seizoen geen top team meer.
Natuurlijk ga je dan naar een team als Mclaren die dat wel zal zijn. Geld speelt ook een grote rol.
Button gaat niet werken tot zijn 65e en moet nu pakken wat ie pakken kan.
GJ zegt
@ GOD, dat hoeft Button nu ook al niet meer hoor. Ja, hij heeft een pay cut genomen afgelopen jaar, maar het is niet alsof hij opeens terug viel naar 3x modaal.
JPM zegt
@ GJ
Zo zien die jongens dat niet, als jij als Button zijnde ziet dat jongens in Ferrari’s en McLarens ruim 20 miljoen verdienen en jij 4 miljoen krijgt terwijl je wereldkampioen wordt dan voel je je gewoon genaaid.
3-serie zegt
het lullige is dat Brawn volgend jaar niet de ‘1’ op de auto heeft staan, vindt ik persoonlijk wel jammer. Dat nummer heeft mclaren dus weggekocht
Frankypanky zegt
“Nooit eerder had een team de twee meest recente kampioenen als rijdersduo”
Niet correct. Eerder had het team van Lotus Jim Clark en Graham Hill als wereldkampioenen in 1 team (1965?)…
OT;
Button kiest voor het geld! Dat deed ook Damon Hill, die in 1997 voor McLaren kon rijden naast Hakkinen. Maar omdat McLaren slechts enkele miljoenen voor Damon overhad, ging hij naar het Arrows van Walkinshaw!
De enige die echt mijn respect verworven heeft, was Senna die desnoods gratis in de Wiliams van 1993 wilde rijden…
Arno zegt
Ik zeg WORD! Moedige beslissing idd. Maar ik denk wel dat Hamilton toch iets meer talent heeft en ook de betere auto zal krijgen. Alhoewel ik meer fan ben van Button (ik heb hem zelfs ‘gesponsord’ 2 jaar geleden met het ‘Earth-project’ waarbij mijn naam op de auto stond :-)
Aad zegt
Button zal niet sneller zijn als Hamilton maar wel betrouwbaarder, daarom won Button dit jaar het wereldkampioenschap.
GOD zegt
@ bramwillemse
omdat de auto een goede wegligging heeft.
daardoor kun je mooi vloeiend rijden.
laat hem dat maar eens proberen met een 2005 Minardi.
Rick dos zegt
“Wellicht zal men over een jaar zeggen dat Button een grote fout heeft gemaakt, maar deze beslissing gaat de geschiedenis in als een van de meest dappere en strijdlustige beslissingen ooit in de Formule 1.”
De keuze is: Ik vang hier miljoenen om te racen of ik vang daar miljoenen om te racen met Lewis Hamilton.
De gemene deler in die keuzes is miljoenen vangen. De rest is je alleen maar druk maken over hoe anderen jou zien.
Al met al is daar niets dappers of strijdlustigs aan. En al helemaal niet OOIT in de geschiedenis van de F1.
Tenminste….tenzij je mij miljoenen wil betalen. Dan kan ik ook wel “strijdlustig” of “dapper” zijn. En als je dat dan in één of andere zin samen wil gooien met een “ooit”, dan is dat alleen maar een bonus. Een egostreler zeg maar.
bozewolf zegt
Iedereen heeft het nu wel over miljoenen, maar het aspect dat je “met het team” op een hoger niveau meedoet (Brawn zal idd niet het niveau van vorig seizoen gaan halen) zal toch ook meetellen?
Om maar even een analogie te trekken waar ik zelf mee uit de voeten kan, als een voetballer van een middenmoter naar een topclub verhuist, hoeft dat toch ook niet altijd om het geld te zijn?
JPM zegt
@ bozewolf
En hoezo zou Brawn niet het niveau van vorig seizoen halen?
Mercedes heeft McLaren verlaten voor Brawn, if anything wordt McLaren juist zwakker en Brawn alleen nog maar sterker.
chivas zegt
Correcte analyse. Button maakt echt wel kans tegen Hamilton. Als Hamilton 1 maal slechter kwalificeert zal hij nerveus worden en fouten maken. Het worden leuke tweestrijdjes. Hamilton vs Button, Alonso vs Massa, Rosberg vs Schumacher ?
Frankypanky zegt
@chivas:
Vreemde opmerking, want Kovalainen kwalificeerde beter dan Hamilton tijdens de eerste races van 2009. Ik heb toen geen nerveuze Hamilton gezien, hoor!
@CowboyHenk:
Het zou ook kunnen zijn dat BrawnGP achteraf of te laat is gaan roepen dat zij een lucratiever bod deden dan McLaren. Leer mij de F1 kennen!!!
En idd. is het nog zeker of BrawnGP/MercedesGP net zo dominant wordt als begin 2009!Button lijkt mij iemand die dicht bij het vuur zat en mss. bepaalde zaken gezien heeft, waar hij het niet mee eens was???
CowboyHenk zegt
Iedereen die roept dat het om het geld gaat, heeft er duidelijk weinig van gehoord. Het is zelfs zo dat Brawn hem een lucratiever contract heeft aangeboden dan Mclaren.
Ik hoop dat hij naast Lewis Hamilton wat potten kan breken, al vrees ik het ergste. Lewis Hamilton blijft toch het kindje van Mclaren en de wagen zal ook volledig rondom hem ontwikkeld zijn.
mashell zegt
Van het kampioensteam en volgend jaar Mercedes hoofdteam gaan naar het Mercedes B-team van volgend jaar met een flink betere teamgenoot doe je echt alleen als je er heel veel geld meer krijgt.
wilco zegt
Ja, vind ik dappere keus. En hoop dat ie er wat mee bereikt.
Jaap zegt
“deze beslissing gaat de geschiedenis in als een van de meest dappere en strijdlustige beslissingen ooit in de Formule 1”
Vind ik niet!
McLaren is een snel team en is het dus makkelijk om daar weer wereldkampioen te worden.
Als je kijkt naar Schumi, die heeft Ferrari echt weer tot een top team gemaakt.
Dat vind ik veel meer waard!