Met de ‘meh’ van McLaren.
Al decennialang kunnen heren (m/v) van stand met een dikke beurs en een voorliefde voor de Britse stijl terecht bij Aston Martin om passend vervoer te regelen. Aston Martin, een trots traditiemerk zo Brits als strak in je op Savile Row gemaakte maatpak aardbeien met slagroom bikken bij het tannis op Wimbledon. Niet voor niks zijn Aston Martins van verschillend pluimage het favoriete vervoer van Brit par excellence James Bond.
Om een dergelijk instituut te worden zijn er in Groot-Brittanië wel een paar vereisten. Ten eerste moet je zoals het heurt wel een paar keer failliet gaan, anders kan je niet laten zien dat je plucky genoeg bent om weer uit het dal op te krabbelen. Daarnaast moet je liefst zo min mogelijk veranderen aan het recept van je product. Is een Morgan nog een Morgan als het chassis niet van hout is gemaakt? Is een London Taxi Cab nog een London Taxi Cab als het een Nissan is? I think not…
Tot nu toe heeft Aston Martin zich prima gehouden aan deze prerequisites. Een Aston is niet per se technologisch perfect als een Porsche, zo lichtvoetig als een Ferrari of zo flamboyant als een Lambo. Tuurlijk al deze eigenschappen zijn wel in zekere mate aanwezig, maar een Aston is vooral een gedestingeerde mokerhamer. Oneerbiedig zou je het een musclecar kunnen noemen, maar dan wel eentje met stijl en klasse.
Auto’s als de DB4, DB5, DB6, DB7, DB9 en DB11 passen allemaal prima in deze omschrijving. Nog beter passen de oude Vantage (die uitblonk in The Living Daylights en een glorieuze comeback zal maken in de nieuwe Bondfilm), de V8 Vantage Le Mans V600, de V12 Vanquish, de nieuwe Vanquish en de DBS Superleggera. Stuk voor stuk heerlijke GT’s die brute spierbundels combineren met dat ongrijpbare maar oh zo duidelijk aanwezige randje Britse klasse. Het British Empire is misschien een schim van wat het geweest is, maar bij de aanblik van een Aston kan je dat spontaan vergeten.
Maar helaas! Er staat een ongekende tragedie op het punt zich te ontvouwen. Aston Martin is namelijk van plan McLarens te gaan maken. Nou ja, niet lettelijk natuurlijk, maar kijk maar eens naar die nieuwe Valkyrie en Valhalla. Als iemand zou zeggen dat ze uit Woking komen, zou je het zo geloven, toch? Een beetje generiek design, gedreven door aerodynamica met louter nog een goedkope suggestie van ouderwetse Aston Martin design cues.
Nou is het allemaal nog wel te begrijpen in het geval van de Valkyrie. Dit projectje, opgestart in samenwerking met Red Bull Racing met bemoeienis van Adrian Newey, kan je bijna letterlijk zien als de McLaren F1 van vandaag de dag. Dat je voor zo’n auto geen concessies doet om er een breed grijnzende Aston-grille op te schroeven is evident. Maar na de Valkyrie komt er dus ook de Valhalla. Voordat je het weet worden de ’traditionele’ GT’s verdrongen…
Dat zou in mijn ogen eeuwig zonde zijn. Zeker ook omdat McLaren zelf al 5.286 modellen maakt. Aston Martin heeft daar niet zoveel aan toe te voegen als je het mij vraagt. Blijf gewoon nog een paar honderd jaar die heerlijke, stijlvolle doch onbehouwen GT’s maken. Zo heurt dat immers, in de Britse traditie.
bmwe46csl zegt
Super toffe rappe bak, alleen nu nog de originele achterlichten er terug in….
basman147 zegt
@bmwe46csl: Welke? Die van de Volkswagen Scirocco, of de Mazda 323F?? On topic, ik denk dat de beoogde doelgroep auto’s met de motor voorin niet meer als sportauto ziet. Zelfde reden waarom Corvette is overgestapt bijvoorbeeld na het lezen van een aantal interviews. Men kan dan wel proberen vast te houden aan het verleden, maar tot op heden is alleen Morgan daar succesvol mee…
phaeton zegt
Nog een paar honderd jaar… Lol. Even denken wat we vierhonderd jaar geleden ook alweer deden ter referentie…
jaapiyo zegt
@phaeton: het zijn toch Britten…
anders zegt
Helemaal mee eens. En dan ook nog die gifgroene huisstijl voor de racers van Aston. Doodzonde.
rob5nismo zegt
Ze hebben misschien de kapitaal injectie nodig om de GT’S te blijven maken en daarom een paar hypercars eruit gooien
Rob zegt
Niet de eerste keer dat Aston Martin bezig is met een middenmotor supercar. In 1997 kwam van Ian Callum een concept:
https://twitter.com/IanCallum/status/916765022512181248?s=20
Nu lijken ze het echter wel door te zetten. De link met McLaren snap ik. Maar kan me niet voorstellen dat deze supercars de DB11 gaat verdringen. Dat is en zal de ruggengraat van Aston Martin blijven. Dan zal ik me eerder ‘zorgen’ gaan maken over de aankomende SUV @jaapiyo ;-)
brammetjedeb zegt
Als dacia mooie auto’s gaat bouwen mag aston Martin ook best een McLaren bouwen…
tvklarenbosch zegt
Het feit dat McLaren het erg goed doet en Aston Martin bijna failliet is rechtvaardigt deze auto’s al. En laten we eerlijk zijn, die Valkyrie heeft alles in zich om een van de gaafste auto’s aller tijden te worden.
Dutchcarwizard zegt
De Valkyrie is ontwikkeld bij Red Bull Racing. Genius Adrian Newey wilde zich verbreden. Dat stond tenminste in zijn biografie… Dat er dan uiteindelijk Aston Martin op de auto geplakt wordt begrijp ik ook niet.
basman147 zegt
@baidu: Een straatauto ontwikkelen en homologeren is wel wat anders dan een raceauto bouwen, die kennis heeft RedBull domweg niet. Daarnaast hebben ze bij Aston Martin 1. Een productiefaciliteit en 2. een zwart boekje met de namen van mensen die gewend zijn een paar miljoen op 1 auto stuk te slaan. Die info is ook best wel wat waard.
ArnoldH zegt
Waarom kan aston martin niet beide. Aan de ene kant stijlvolle GT’s en aan de andere kant hardcore racers.
stephisto zegt
Een Aston stond altijd eerst voor tijdloze elegantie, en dan performantie. De oude V8 Vantage is een prachtvoorbeeld, en toekomstige klassieker. Bij het bekijken van de nieuwe vantage kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de klasse verdrukt werd in de zoektocht naar performantie. Zo heeft een Mazda 3 tegenwoordig een mooier dashboard dan een aston. Heiligschennis!
Hoewel de Valkyrie en Valhalla en Vanquish schitterend zijn, hoop ik dat Aston snel de weg naar elegantie en tijdloze klasse terugvindt…
mats106rallye zegt
@stephisto: Amen
risl zegt
Als Aston een Toyota IQ leverde, waarom dan nu niet een McLaren-achtige
str8six zegt
Vind t absoluut geen probleem en ook draag ik het “nieuwe” McLaren een warm hart toe. De GT’s van AM zijn natuurlijk erg gaaf maar ze hebben hun visie veranderd naar meer race gerelateerde auto’s. Niets mis mee imo ze zullen er was niets minder om verkopen.
ericd zegt
AM moet op last van de eigenaren die niches bedienen waar veel geld is te behalen. Dat is al een aantal jaren het segment van de kleine oplage exoten. Je vraagt je af voor hoe lang nog. Een econ. crisis is aanstaande en over 20 jaar zal benzine aanzienlijk minder makkelijk voorradig zijn. AM vind ik al de verkeerde richting opgeslagen met hun modellen die standaard af-fabriek lijken onderhanden te zijn genomen door Mansory. Ze worden ook te breed. Ik maak me sterk dat er ruimte is voor een ‘volumemodel’ op basis van de Vantage, met niet van al die body cladding die er nu op zit. En… met een Straight Six. Een echte GT. Haal daar ook maar eens 10 cm breedte van af. Laatste Vantage (die door Fisker was ontworpen) is in wezen de laatste echte Aston. Overigens denk ik dat de a.s. SUV een succesnummer van jewelste zal zijn.
Dutchdriftking zegt
Tja, met een AM racing Green Vanquish zou ik als rijkaard heel gelukkig zijn. Echt geen F1 geïnspireerde bolide nodig. Maar wie ben ik?
mats106rallye zegt
Fijn artikel! Ik kan me er ook helemaal in vinden toen ik zes was was ik al reuze fan van Aston echte mooie gentlemen auto’s maken ze. Nu tegenwoordig word dat minder en komen ze met de Valhalla en de nieuwe Vanquish, ik word er niet hebberig van, maar zolang ze maar overheerlijke GT’s bouwen zoals de DB9 bijvoorbeeld ben ik tevreden!