Ik heb mijn angst onder ogen gezien en de BMW iX vol in de ogen gekeken. Voorlopig is nog steeds alleen mijn hart van steen.
In de Griekse mythologie moest je wel een beetje oppassen. Voordat je het weet veranderde je opeens in iets anders. Een boom ofzo, of een koe, of een klomp steen. Dat laatste gebeurde als je zo dapper en dom was om Medusa aan te kijken. Een monsterlijke vrouw met een paar slangen op haar hoofd.
Gelukkig hoeven wij ons daar tegenwoordig geen zorgen meer om te maken. Althans, dat hoefde nooit, totdat de BMW iX gepresenteerd werd aan het volk. Nou is BMW de afgelopen jaren sowieso al een beetje moeilijk aan het doen qua designs. Als liefhebber van de stokoude producten van het merk is het lastig om de liefde levend te houden. Zelfs BMW zelf had er moeite mee dit ding te verdedigen.
De iX leek vanaf plaatjes een nieuw dieptepunt te worden, met die bizarre grille en gekke proporties. Is Medusa veranderd in een auto? Ik had niet direct zin in het beproeven van mijn geluk. Gisteren kwam het echter toch zo ver. Met mijn broer toogde ik namelijk naar Die Heimat om te zoeken naar een dikke vette dinoproof F11 met zes-in-lijn. Het was geen geweldig succes. De exemplaren die we vooraf als doelwitten hadden gesteld bleken allen de nodige issues te hebben die niet op de foto’s in de advertentie zichtbaar waren. Zoals deze op creatieve wijze beschadigde achterbumper.
Uiteindelijk kwamen we na een tocht langs de kenmerkende stacaravans op grindveldjes echter ook terecht bij een heuse BMW-dealer. Geen succes qua auto, maar het leverde ook nog een ander gevaar op. Ik kwam nu oog in oog te staan met de iX. Zou deze dino dat overleven, of werd dit voor mij de meteoor?
Langzaam spreidde ik de vingers van de hand voor mijn ogen. Na een tijdje raakte ik gewend aan de aanblik van de neus. Het was een zwart exemplaar met zwarte nieren, dus ideaal om mee te beginnen. Het viel me redelijk mee. Ik liep een keer om de auto heen en misselijkheid of hartkloppingen sloegen nog niet toe. Dus ik waagde het om de deur open te doen. Er bleek zo’n moderne computer in te zitten die mij welkom heette.
Het interieur vond ik eigenlijk best wel fraai. Ik stapte uit en keek naar de 22″ pornojetsers. Ik merkte dat ik steeds meer begon te wennen aan de looks. Sterker nog, de proporties zijn eigenlijk…best oké. Veel moderne BMW’s zien er in het echt beter uit dan op foto’s, maar dat is iets anders dan zeggen dat ze in het echt fraai zijn. Deze iX viel me echter…honderd procent mee. Het voelt erg vuig om het toe te geven maar, ik zou ‘m best overwegen als ik een ton had om op een EV stuk te slaan.
Zou ik ‘m echt kopen in plaats van een Taycan of e-tron GT? Nee waarschijnlijk niet, laat staan in plaats van iets met een dikke benzinemotor. Maar toch, ik ‘snap’ ‘m ergens wel, die iX. De positieve auto-verrassing van het jaar? Ik denk zomaar van wel. There, I said it. Ik hoop maar gewoon dat jullie me niet allemaal anders gaan zien dan voorheen…
hanstadema zegt
Ik heb een reservering staan. Vond het direct wel een auto “met karakter”.
Overweeg nu toch te annuleren. Onder andere om de volgende redenen:
Het kleurenpalet is wel ernstig karig. Zeker voor een toch dure auto. Ik raak er wat op uitgekeken. Je verwacht meer bij een (geclaimde) vooruitstrevende auto.
Verder nog wat andere irritante dingetjes, maar vooral om de locatie van de laadklep/stekker/stopcontact.
Deze zit rechtsachter. Nog wel aardig als je in een straat langszij parkeert, maar voor mij een afknapper. Linksvoor, dus dichtbij de bestuurder en (9 van de 10 keer) de laadpaal. Het lijkt gezeur, maar ik ben bang dat het een ergernis wordt.
Mijn huidige E-tron heeft een lijst onhebbelijkheden (voor mij), dus ik ben wat voorzichtiger geworden.
911targa zegt
Wat ik niet snap: de ix50 moet 108k kosten. Een Porsche Taycan Gran Tourismo GTS oid kost 132.
Beiden dus een sloot met geld! Maar waarom niet die 24k bijleggen voor de ongetwijfeld beter rijdende Porker? Ja, het houdt een keer op met geld uitgeven, maar toch.
Richmond zegt
@911targa: omdat het totaal andere auto’s zijn. Er zijn zoveel auto’s die even veel kosten, maar daarmee zijn het geen concurrenten van elkaar. De iX is een elektrische X5 equivalent. Ofwel een SUV. De Taycan Gran Turismo is gewoon een iets ruimere Taycan wat al geen ruime auto is.
power369 zegt
@911targa: Anders toch een cross turismo 4 of 4s? Is iets goedkoper en je zit ook nog eens iets meer op de bok
golf1985 zegt
Ik heb hem vandaag in essen zien staan op de motorshow en ik kan dit nog typen dus niet in steens veranderd gelukkig. Ik heb mijn ogen daarna wel heel snel gespoeld met een e30 m3 die enkele meters verderop stond met bbs rs eronder. Was veeeel prettiger om naar te kijken✌
porker zegt
Zijn auto’s met een rond stuur ineens Not Done? Achterlijk kijk mij eens ontwerpers. En die iDrive kan echt niet meer anno nu. Plaats daar bekerhouder of zo. Ziet er niet uit. Ik verlang terug naar mijn E39 540i.
kniesoor zegt
@porker: Qua vierkante sturen : eens. Qua i-Drive : oneens. In mijn oto zit ook zo’n ding, vind ‘m reuze handig. Dus die mag blijven.
vondick zegt
iDrive is enige fatsoenlijke bediening. Touchscreen is slechts voor er bij
porker zegt
@vondick: wat te denken van voice command? Werkt niet lekker hè bij onze Duitse vrinden. Bij -kuch tesla kuch- anderen werkt het meer dan prima.
vondick zegt
Ik zie voice command als een pleisteroplossing voor een slechte interface. Hoe irritant is het als je tegen een apparaat moet praten als je lekker naar muziek aan het luisteren bent? Nogmaals, met iDrive zit je overal waar je wil zijn binnen een seconde.
Ik gebruik zelf trouwens alleen voice command voor navigatiebestemming
Richmond zegt
@vondick: wel beter voice controle dan gesture control
Richmond zegt
@porker: bekerhouders zijn eronder. Idrive in de armsteun is logisch en intuïtief. Hoef je nog minder je ogen van de weg te houden.
kniesoor zegt
V.w.b. die laatste zin : maak je geen zorgen, zolang je nog pareltjes als ’toogde’ aflevert ben je in mijn ogen nog geen steek veranderd ;-D
potjak zegt
Vorige week bij de dealer bekeken. Vind het toch wel een indrukwekkende auto. Groot ook van dichtbij.
mark383 zegt
Gewaagde stelling. Er zijn mensen voor minder hier verwijderd…
Johanneke zegt
Dat een auto meevalt zegt toch al genoeg. Zo’n product wat echt iets moet betekenen voor een bedrijf moet niet meevallen. We hebben het hier niet over een audi A2, we hebben het over de R8. Dit is HET uithangbord voor alles wat BMW is en elektrisch. Dit is het halo model. Die moet een hit zijn. Die moet niet meevallen, en minder erg dan eerder gedacht.
En ik dacht dat ik de Taycan Turbo dom vond, omdat het de naam turbo draagt, maar de grille van de iX, op een elektrische auto, dat doet de naam turbo verbleken.
Mocht ik toevallig genoeg geld op de bank hebben staan en het huis is helemaal af, en de Galant kapt ermee, dan wil ik een bmw 5 serie touring met 6 in lijn, een late e60, of een vroege f10. Nog 1x voordat alles elektrisch is een bmw hoe een bmw hoort te zijn.
-mooi uiterlijk
-rwd
-6 in lijn
Bij moderne bmw’s moet je blij zijn als je 1 van die drie af kan vinken.
Richmond zegt
@Johanneke: de grille is functioneel, zitten allerlei sensoren in verwerkt.
560pk zegt
@benja01: de grille is een plakplaatje met ingekleurde streepjes. Absolute aanfluiting op een auto van een ton (of meer). Op BMW’s eigen, nieuwe, i4 zit óók een nepgrille, maar daar is in ieder geval aandacht aan besteed door de ontwerpers.
vondick zegt
Hoe bedoel je BMWs eigen i4? Is de iX niet van BMW?
Johanneke zegt
Oh ik dacht dat een grille een andere functie hoort te hebben.
mark997gt3 zegt
Ik vind het een geweldige zet van BMW! Zowel interieur als exterieur zeer fraai. Vooruitstrevend qua design en laat de richting van BMW zijn. Niet heel vooruitstrevend in techniek maar wel gewoon heel degelijk. Ideale familie auto lijkt me. Zeeen can ruimte, stil, comfort, snel. Kan geen auto bedenken in dit segment die en beter en mooier is.
camber24 zegt
Heerlijk artikel, zonder straattaal of ander idioot taalgebruik. Hulde!!
Wat betreft de IX; ben het volledig met je eens. Op plaatjes vond ik hem niet mooi. Deed me denken aan een vrouw met een knap gezicht, maar enorme derriere en een kleine boezem. Het klopte allemaal niet. Totdat ik dat ding laatst aan me voorbij zag rijden. Een zwarte. Man, wat een ander gezicht. Die auto smoelde ineens. Stond er mooi op. Had die lelijke dikkerd toch ineens een onwijs leuke uitstraling ;-)
porker zegt
@camber24: it’s your mind that creates this world!
vondick zegt
Die vrouw die je beschrijft klinkt als een droomvrouw😉
w0ut zegt
Vind het op een busje lijken.
En de deurhendels kunnen gewoon niet. Voelen zeer goedkoop aan.
RiKe zegt
Ik heb hem afgelopen week op de snelweg gezien, hij kwame tegemoet op de andere rijrichting. Wat vond ik het een verschrikking zeg, geen aangename manier om je ochtend mee te beginnen. Lelijk is nog zacht uitgedrukt in mijn mening
Korver zegt
Jaapyo, wat een kletsverhaal over Medusa, slangen en stenen, om dan eindelijk bij de iX uit te komen. Ik toog(!) gewoon naar mn BMW-dealer en maakte een proefrit. De iX is een prima auto, technisch behoorlijk up to date, doch prijzig, zeker gezien de actieradius: ritje Parijs bij de huidige weersomstandigheden betekent twee maal laden.
PS. Als je je echt een dino voelt, solliciteer dan bij Autoweek Classics.
jaapiyo zegt
Best een leuk blad inderdaad.
tjorque zegt
Ik ga toch echt eens tijd moeten vinden om de fotosoep aan te slingeren en er van te maken wat het had moeten zijn… (in mijn ogen dan).
Het enige “pluspunt” van deze auto is dat ze er in geslaagd zijn om een maatje x5 er te laten uitzien alsof het een maatje X2 is.
Op de foto althans. In het echt zal dat wel dik tegenslagen.
@Jaapiyo je wordt oud of je zintuigen waren gewoon erg moe(getergd)…
kroon zegt
Ik vind ‘m fantastisch. Er zijn maar weinig auto’ s van dit formaat zo verfrissend functioneel. BMW heeft dat toch maar aangedurfd.
De iX schijnt heel goed te verkopen en ik overweeg zelf ook eentje aan te schaffen.
neymar zegt
Prachtige design! Respect voor grootmacht BMW!
kimhung zegt
Was in oktober op vakantie in Duitsland. Ben toen langs bmw bayer museum geweest (ECHT EEN AANRADER VOOR DE AUTO LIEFHEBBERS!) Ik zag toen ook de IX staan (ook een Alpina en alle m series waaronder de m5CS) gefascineerd keek ik naar de auto waardoor een vriendelijke medewerker vroeg of ik interesse had in de auto. Mijn antwoord was dat ik geen geld had, maar ik vond het wel een interessante auto. Ik vroeg aan hem of ik het interieur mocht zien. Dat mocht van hem en hij pakte de autosleutel bij de balie. Kreeg toen een uitgebreid uitleg over de hele auto. Op de gril lijkt het of er een stikker is geplakt. Maar hij vertelde dat het een soort zelfherstellende polycarbonaat is. Het geluid is ook niet slecht. Kreeg gwm een bioscoop gevoel. En achter zit je ook best lekker omdat de rugleuning meer rond is. Auto moet je vooral niet op een foto beoordelen. Maar je moet het echt zien en beleven. Kan de auto wel waarderen. Dat je het niet mooi vind, tja dat is een ander verhaal. Het is wel een interessante auto. Zal binnenkort even wat fotos uploaden
lexis zegt
Gelukkig voor BMW zijn er nog steeds veel mensen met geld en slechte smaak. Meer valt hier toch niet over te zeggen, als klassieke autoliefhebber kan je hier toch geen positief verhaal rond verzinnen , BMW heeft hier echt alles tot in het extreme ( bijna karikaturaal) willen uitvergroten, wat ze wel al met meer modellen hebben gedaan. Wij zijn heus niet tegen EV maar mag het ook in een meer ingetogen en functionele koets? Dan heeft Mercedes of Audi het toch beter begrepen en voor mekaar. Als autoliefhebber en ook wel liefhebber van mooie BMW’S gaan wij echt niet alles slikken!
RobTWo zegt
Als liefhebber van oude taal, zou ik nog even willen meegeven dat de verleden tijd van tijgen togen is en toogden daar dus weer de verleden tijd van zou moeten zijn? Bestaat zoiets?
bischero zegt
China is de toekomst voor BMW, daar is nu het bewijs voor geleverd. Ik heb hem in het echt gezien, werkelijk niet om aan te zien. Met de nieuwe nieren / hazentanden was het al geen optie meer voor mij, zeker niet na technische drama’s.
Voor de looks hoef je (op een enkel model na) niet naar EV over te stappen.