De voorjaarsstorm zorgt voor flink wat verkeershinder vanmorgen. De A6 richting Lelystad is bijvoorbeeld al afgesloten door twee omgewaaide vrachtwagens.
Bij de ketelbrug richting Lelystad zijn twee vrachtwagens omgewaaid. De weg is afgesloten en verkeer zou normaal gesproken via de N50 om moeten rijden, maar ook die was een tijdje afgesloten in beide richtingen omdat er een vrachtwagen gekanteld was.
Ook op de A50 ging het mis bij knooppunt Valburg. Daar kantelde ook een vrachtwagen en is de weg afgesloten. Verkeer richting Den Bosch kan het beste omrijden via de A15 richting Rotterdam en vervolgens de A2. Op de A35 bij Borne is een boom gevallen, die is inmiddels weg, maar ook daar is het dus een chaos. De verkeersdienst verwachtte vanmorgen zo’n 250 kilometer file maar op dit moment staat er al ruim 320 kilometer.
Het KNMI heeft voor Het noordelijk deel van Drenthe, Friesland en Groningen code oranje afgegeven. In het genoemde gebied (inclusief de Waddeneilanden) kunnen windstoten tot 120 kilometer per uur voorkomen. Meer landinwaarts zijn windstoten tot 90 kilometer per uur mogelijk. Het slechte weer houdt aan tot morgenochtend, is de verwachting.
UPDATE 12:43
Door het hele land blijven vrachtwagens omwaaien. Onder meer op de A7 tussen Avenhorn en Purmerend, de A50 bij Vaassen richting Apeldoorn en op meerdere plekken op de A27 ging het mis. Lege vrachtwagens wordt aangeraden niet de weg op te gaan.
Foto via Weginspecteur Dries
norge zegt
Oef , sterkte jongens.Ik neem nog een bakkie.
Dutchdriftking zegt
Niks van gemerkt vanmorgen.
erwh zegt
Professionals…
Dutchdriftking zegt
@erwh: Jups, als je leeg rijd, en het waait flink dan is een zeilentrailer net een zeilboot. Ik spreek uit ervaring en neem van mij aan, met stevige wind en weinig lading rijden is doodeng. Heeft zeer weinig met stuurmanskunst te maken.
trustmeiamanengineer zegt
@dutchdriftking: Daarom zou het verstandig zijn om op zo’n dag als vandaag niet met dergelijke (lege) trailers te gaan rijden…
Dutchdriftking zegt
@trustmeiamanengineer: Een transporteur wil nooit leeg rijden, dat kost geld. Maar soms is het niet te voorkomen. Daarnaast is er veel lading met een hoog volume en een laag gewicht.
trustmeiamanengineer zegt
@dutchdriftking: Dat is zeker waar. Maar misschien verstandiger om een dagje te wachten dan, in plaats van het onbedoeld af te leveren midden op de snelweg.
Dutchdriftking zegt
@trustmeiamanengineer: Waar mogelijk gebeurd dat ook, maar veel vracht staat onder tijdsleveringen en daar aan gekoppelde boete clausules, dus dan heb je als transporteur weinig keus. En als je puur cijfermatig kijkt gaat het eigenlijk altijd goed, vandaar dat de meesten ook de gok wagen. Het grootste probleem zijn de oostblokkers die hun zeil niet extra zekeren. Een extra spanband om de auto doet wonderen bjj stevige wind.
mrrallycross zegt
Het waait idd hard, als nou maar niet iedereen 80 gaat rijden op de snelweg!
mcaa zegt
@mrrallycross: Nee ze rijden gelukkig 50…
sinaasboom zegt
Ook ging het mis bij knooppunt Valburg. Wat is daar omgevallen dan?
aikon1694 zegt
Weer 30 km minder actieradius met je elektrische auto…
(terug weer 30 erbij dat dan weer wel!)
baasbas zegt
@aikon1694: Zelfde geldt voor alle andere auto’s hè ;-)
aikon1694 zegt
@baasbas: Yep maar op 1.000 km actieradius is dat geen probleem. Maar met 80 km actieradius wel ;-)
celicatwincam zegt
@aikon1694: met je 14% bijteller misschien 1000. ik ben altijd heel blij als ik 450 km haal op n tank.
aikon1694 zegt
@celicatwincam: In een grote auto zit een grote tank ;-)
celicatwincam zegt
@aikon1694: maar wel diesel toch? de benzine autos die een 80 liter tank of meer hebben rijden vaak 1 op 4;)
aikon1694 zegt
@celicatwincam: Yep, 1 maal 5 serie diesel haalt echt wel 1.000 km op een tank maar geen 14% bijtelling. 1 maal M3 slechts 60 liter maar haalt net de 450 km (ook al geen 14% bijtelling)
autofanaat zegt
De bus had er ook moeite mee vanmorgen, erg stevig zijn ze niet. Op de fiets was het ook leuk, laat het gauwecht lenteweer
autofanaat zegt
@autofanaat: laat het maar echt lenteweer worden.
trustmeiamanengineer zegt
Als ze die grote combinaties nou eens een dagje thuis laten, is in heel Europa bekend dat het heel hard zou gaan waaien.
dubois zegt
@trustmeiamanengineer: de klanten accepteren niet dat de spullen een dag later aankomen. Als ik bij mijn werkgever aangeef dat ik niet rij vanwege de wind kan ik ws gelijk mijn spullen uit de auto halen en gaan zoeken naar een andere baan.
rrk147 zegt
Dat onnozele gezwets dat vrachtwagens maar stil moeten staan met dit weer komt natuurlijk ook nu weer, en is niet erg doordacht. Wie gaat dat betalen? En waar leggen we de grens qua weer dan?
En een groot deel van de vrachtwagens heeft maar beperkt last van de wind, bijv. tankauto’s en stenenauto’s. Degene die vaak voor de overlast zorgen, zijn de 12 ton combinaties zoals je die op de foto ziet. Die zijn erg licht gebouwd om onder de Duitse Maut uit te komen, maar zijn met dit weer niet te besturen, met omwaaien als gevolg.
baasbas zegt
@rrk147: Dat onnozele gezwets over dat het onnozel gezwets is dat vrachtwagens stil moeten gaan staan komt ook nu weer en is niet erg doordacht. Volgens mij ben je als chauffeur verantwoordelijk voor je eigen combinatie. Ga je de weg op terwijl dat niet verstandig is dan neem je een risico. Ten eerste met de gezondheid van de chauffeur zelf. Als die gewond raakt moeten de nooddiensten uitrukken en die betalen we allemaal. Daarnaast bestaat het risico dat andere weggebruikers mee-verongelukken. En het afsluiten van een snelweg kost een veelvoud van 1 dag niet kunnen rijden.
Waait je combinatie om? Dan een dikke vette boete er overheen wegens onverantwoord rijgedrag
rrk147 zegt
@baasbas:
Ja dat is een mooie theorie, en waar ik ook wel voorstander van ben. Echter zoals ik al schreef zijn het de 12 tons combinaties die voor de grootste overlast zorgen. Die staan vaak op Poolse, Hongaarse e.d platen, en dan is die theorie denk ik niet uit te voeren. Althans dat wijst de praktijk ook wel uit. Bedrijven uit die landen houden zich bijvoorbeeld vaak ook niet aan het inhaalverbod, omdat de pakkans erg klein is. Dergelijke werkgevers bekommeren zich minder om het welzijn van de chauffeurs. Hoewel natuurlijk Nederlandse chauffeurs (collega’s, ben zelf ook chauffeur) ook niet altijd het goede voorbeeld geven.
baasbas zegt
@rrk147: Tsja, mijn argument is dat de werkgever nu gewoon bereid is de gok te nemen. Blijkbaar weegt de schade voor het bedrijf (makkelijk) op tegen de kosten. Terwijl als het fout gaat wij als belastingbetalers allemaal veel geld kwijt zijn. De staat controleert nu misschien (te) weinig. Maar als er op een bepaald kenteken een dikke boete genoteerd staat dan wordt de combinatie gewoon in beslag genomen tot er voldaan is. Pakkans is dan wellicht laag, maar de gevolgen heel groot voor de transporteur. Dan gaat men wellicht wat meer aan de veiligheid denken. Overigens, van eigen chauffeurs net zo goed als andere weggebruikers.