De spiegels geven ‘m weg.
Veel autoliefhebbers delen tegenwoordig een bepaald gevoel. Ze zijn misschien niet boos op Adrian van Hooydonk, maar wel teleurgesteld. Onder bezielende leiding van onze landgenoot verviel BMW namelijk van Bauhaus naar Barok. Erger nog, het design van de nieuwe 3-serie is inmiddels zo druk dat we misschien zelfs aanbeland zijn in het rococo-stadium. Het is allemaal een beetje tacky geworden. Maar goed, dat hebben we laatst ook al bepraat in het artikel over een zwikje E34 5-serie’s.
Het is oké om problemen te benoemen, maar het is nog beter om te denken in oplossingen. Het Beierse Everytimer Automobile reikt een potentiële fix aan in de vorm van de ETA (EveryTimer Automobile) 02. De naam is een verwijzing naar de BMW 02-serie (Typ 114, E6, E10, E20), die BMW medio jaren ’60 samen met de Neue Klasse (Typ 115, 116, 118, 120 en 121) redde van de ondergang. Strict genomen is de ETA 02 echter geen restomod, want in plaats van een originele 02 dient een veel recentere 135i als basis voor de auto. Dat heeft zo zijn voordelen, want op deze manier hoef je geen opofferingen te brengen aan prestaties en betrouwbaarheid.
ETA gebruikt voor de opbouw de A-stijl, voorruit en het kofferdeksel voor de softtop van de E88 1-serie cabriolet die als donor dient. Alle andere carrosseriecomponenten worden met de hand gebouwd. Het interieur wordt grotendeels overgenomen van de 1-serie, maar kan wel worden aangekleed met wat retro-stof en een klassieke klokkenwinkel, voor de betere old skool look and feel. De coachbuilder uit Augsburg vermeldt op haar site dat klanten uiteraard aan kunnen kloppen met speciale wensen.
Tot op heden zijn er twee prototypes gebouwd en het resultaat is best wel kek, zoals je kan zien in onderstaand filmpje. De conversie kost ongeveer 70.000 Euro. Superdeal?
svdv zegt
Ik vind het net niets… Hij mist het klassieke kleine subtiele van de klassieke bmw’s. Als dat nog noet vaag genoeg is, vindt ik ook dat hij wat “simpel” is ontworpen. Ik had liever een soort moderne interpretatie gezien ipv een soort kopie van de 2002 met lompe moderne kenmerken
neleev zegt
@svdv: juist. Dit is net niks en onherkenbaar. Juist die karakteristieke dingen overdrijven en opleuken met moderne touch was de bedoeling. Fiat 500 heeft dat als beste gedaan.
fmgarcia zegt
@neleev: Vergeet de Giulia tov 159 niet. Zelfde recept..
neleev zegt
@fmgarcia: Conclusie: Italianen kunnen dit beter?
fmgarcia zegt
@neleev: Dat zeker
grandvitara zegt
Ik vind dit wel mooi.
koekwaus zegt
@grandvitara: de twee afzonderlijke auto’s die hier zijn samengevoegd zijn allebei mooi op zichzelf, maar samengevoegd werkt het voor mij nèt niet.
grandvitara zegt
@koekwaus: je moet idd van bijzondere auto’s houden om dit mooi te vinden. Ik hou eel ban iets anders dan wat je normaal ziet.
koekwaus zegt
De rest van de auto past niet bij de neus. Veel chroom in de neus terwijl de rest juist heel clean is. Hij is ook te ‘dik’ en staat te laag op zn wielen t.o.v. de originele auto waar de neus vanaf komt.
isn1981 zegt
Als je nog aantal zaken kunt wijzigen naar eigen smaak….dan zou ik als zo een 1 serie en 70k opofferen.
tortuga zegt
70k voor zo een propere mod? Zou het direct doen ! Uniek en mooi te samen
Foramen zegt
Het mist toch wel de elegantie van een 2002.
Moderne interpretatie zoals BMW zelf ook van de 3.0CSL heeft laten zien kan ik alleen maar toejuichen.
vbarchetta zegt
Mijn inziens klopt de verhouding niet helemaal. De neus lijkt te hoog.
Ik zou buiten dat liever een moderne interpretatie zien van een E30 BMW.
jochempie zegt
Om te janken, door de hoogte van de body lijkt het wel een tank!
ibssr zegt
Net even gekeken op mobile.de en een mooie 2008 BMW E88 135i cabrio voor € 10.900 te koop gevonden. Wel nog even importeren (en bpm afrekenen). Dan afspraak maken bij ETA en je everytimer 2002 cabrio samenstellen. Prijs voor echte liefhebber van € 70k is meer dan fair.
Jochempie zegt
@ibssr: wat een faire prijs is, is toch voor de liefhebber zelf om te bepalen?
Rob zegt
@jochempie:
70k is anders een peulenschilletje vergeleken met wat Singer / Zagato / Touring etc. vragen voor hun auto’s.
Jochempie zegt
@rob: En het is weer duur in vergelijking met een Simpson Design…
reactief zegt
@rob: Daar zit dan ook wezenlijk meer en beter werk in dan deze…
Rob zegt
@reactief:
Nouja, dat mag natuurlijk ook wel. Bedenk dat die lui rustig een half miljoen + vragen voor hun creaties.
Dan vind ik 70k voor een creatie die kwa koetswerk volledig nieuw lijkt, veel geld, maar niet onredelijk.
Als je het goedkoper wil, zou je toch echt zelf aan de slag moeten, en dan maar afwachten of je de naadjes en sierlijsten zo strak krijgt als deze Duitsers.
Robert zegt
Ik vind dit wel weer erg gaaf hoor. Qua werkwijze lijkt dit ook veel op wat bijv. Memminger doet met de VW Beetle en Singer (of het Nederlandse Von Schmidt, natuurlijk) met de inmiddels ook al min of meer klassieke Porsche 911/964.
reactief zegt
@rrrobert: Dit vergelijken met Singer? In welk opzicht?
Robert zegt
@reactief: als in: men neme een jonger model en dankzij toepassing van nieuwe body panelen, retro bekleding in het interieur deze de looks geven van een model dat járen eerder op de markt kwam, zonder in te leveren op rijkwaliteiten en betrouwbaarheid. Zoiets toch?
reactief zegt
@rrrobert: Hmm..
Persoonlijk vind ik dit ontwerp verre van gelukt, en de Singer nadert perfectie, maar dat is natuurlijk deels smaak.
Maar buiten dat is dit interieur nog steeds het goedkoop uitziende als dat van de 1-serie, doen ze niets aan het onderstel, de motor, het gewicht etc etc. En dan klopt de verhouding ook niet helemaal…
Terwijl de Singer werkelijk elk onderdeel vernieuwd voor het beste wat mogelijk is en creeert daarmee, gebaseerd op reviews, één van de best- en leuk rijdende auto’s. Een soort best of Porsche 911.
Rob zegt
Tsja, tis nogal een lompe badkuip…
Wel positief om te zien dat er steeds meer coachbuilders / hot rodders opduiken.
f21bmw zegt
Ik kan dit soort projecten wel waarderen. Erg mooi exterieur. Alleen die emblemen en de bekleding vind ik niet zo mooi, maar daar kunnen ze vast wat aan doen.
hdla zegt
BMW’s waren vroeger bijna altijd barok en druk gestyled. Dit is een design van Michelotti niks met Bauhaus te maken. Luchtweerstand is hoog van dit model en last van opwaartse lift.
snuif zegt
Jammer dat ze geen chroom bumpers hebben gebruikt. De grijs gespoten bumpers die er nu opzitten overtuigen niet echt.
johnhert zegt
Afschuwelijk apparaat, héél lelijk…
Goed_Koopman zegt
Te weinig beeld om het goed te beoordelen. Los daarvan weinig creativiteit. Juich het ontstaan van coachbuilders toe, maar kom dan met een eigen alternatief modern ontwerp op de proppen. Zoals in de begindagen van de automobiel, toen je zelf het ontwerp van de koets kon kiezen. Er werd toen immers ook geen paard over een chassis gedrapeerd.
Arnoud zegt
@ 0:22 staredown 2002 vs 135i..
2-0 voor de 2002
Maar ik vind het resultaat toch redelijk appetijtelijk. :-)
plopkoekje zegt
Ik ben nog nergens op internet een plaatje tegengekomen met de softtop dicht…
Waarschijnlijk omdat het er dan niet uit ziet
Rob zegt
@plopkoekje:
https://www.everytimer.de
Even helemaal naar beneden scrollen.
Inderdaad niet briljant, maar is dat niet slechts bijzaak bij een cabriolet?
airditude zegt
Mooi uitgevoerd project zo. Maar zie liever de resto mods waarbij oude carrosserie wordt samengevoegd met nieuwe techniek.
raymondvaneck zegt
Ik vind dit toch wel heel erg gaaf gedaan. Op details kan het beter, zoals de gespoten delen op de bumpers, die moeten echt chroom zijn, net als chromen deurklinken en een chroomrandje rond de achterlichten. Uitlaten zou ik kleine ronde doen op de hoeken, zoals bij 323 e28. Logo’s vind ik ook niet mooi, gewoon bmw laten.
Verhoudingen vind ik gezien oud gecombineerd met nieuw best wel kloppen eigenlijk.
doublechevron65 zegt
@raymondvaneck: op de ETA website staat dat elke individuele wens mogelijk is. Dat nieuwe logo zal ongetwijfeld wat met rechten te doen hebben. Het is geen BMW in de zin van meer. Zie je bij alle ”ombouwers”, bovendien als je onderweg bent dan wordt zo’n merk gezien en gaat men zoeken in het www.
BaRa zegt
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er een markt voor is. De frutsels van BMW tegenwoordig zijn pure horror, maar de algemene lijnen zijn tenminste in verhouding. Bij deze mod klopt zelfs het silhouet niet meer. Laten we het maar houden op “verdienstelijke poging”.
kaeser zegt
Wel gaaf zeg. Nu nog 70 ruggen bij elkaar zien te krijgen.
gandini zegt
Weet iemand toevallig hoe coachbuilders tegen een redelijke prijs carrosseriedelen laten maken? Als ik zo het ontwerp van de motorkap en achterklep zie (constructie aan binnenkant), is dit geen glasvezelmalletje geweest, maar echt van staal gemaakt. Of laat ik me nu voor de gek houden?
sudbina zegt
Het doet me een beetje denken aan de film Cars, daar zou ie zo in kinnen figureren.
Best mooi, maar iets teveel kitsch.
Jochempie zegt
@sudbina: Mij deed het denken aan de film Titanic, met name aan een schip dat daar in voorkomt, genaamd te Titanic.