De massale overstap heeft zo z’n gevolgen.
Steeds meer autofabrikanten stoppen, met name in Europa, met het aanbieden van dieselmotoren. Door strengere Europese regelgevingen is de brandstof enorm geplaagd. En zelfs als je een diesel nieuw koopt zit je als bezitter met onzekerheid. Welke stad mag ik nu of straks niet meer in, wat betekent dit voor de restwaarde en ben ik wel financieel beter uit met mijn diesel?
Er zijn twee alternatieven waar de automobilisten naar uitwijken. Een benzineauto of een (volledige) elektrische auto. Met name de markt van de volledige elektrische auto staat nog in de kinderschoenen, vooral voor consumenten. Daarom is een benzineauto op dit moment hét alternatief.
Als het gaat om de CO2-uitstoot dan stoot een benzineauto meer uit in vergelijking met een diesel. Aangezien veel dieselrijders overstappen heeft dit tot gevolg dat de CO2-uitstoot in rap tempo toeneemt. JATO Dynamics deed hier onderzoek naar in meer dan 20 Europese markten. Uit het onderzoek blijkt dat de CO2-uitstoot in 2018 op z’n hoogste was in vier jaar tijd. De uitstoot nam met 2.4 g/km toe in vergelijking met 2017.
Van de auto’s met de minste CO2-uitstoot kun je het beste een Toyota rijden. Het hybride offensief van de Japanse autofabrikant heeft als resultaat dat Toyota’s de laagste gemiddelde CO2-uitstoot hebben. Daarna volgen merken als Peugeot, Citroën en Renault. BMW, Volvo, Mazda en Mercedes komen als grootste vervuilers in het onderzoek naar voren.
Nederland staat in de top 3 als het gaat om Europese landen met de minste CO2-uitstoot. Samen met Finland en Noorwegen waren we de enige drie landen in dit onderzoek die juist een daling van de CO2-uitstoot voor elkaar kregen. Landen als België, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland scoorden juist slecht. In deze landen was sprake van een toename van vier procent of meer als het gaat om de uitstoot van CO2.
opuntiaan zegt
Wel interessant om te zien dat een land als Zwitserland het slechtst scoort. Waar je denkt aan schone lucht en natuur :-).
gove zegt
@opuntiaan: als iedereen 4wd auto’s rijdt met een beetje motor om de berg op te komen gaat het hard
Jantje_555 zegt
@opuntiaan: kan ook zijn dat daar veel zware benzines zijn ingeschreven maar helemaal niet in dat land rondrijden.
gregorius zegt
@opuntiaan: Er zijn veel rijke gebieden hier in Zwitserland.
En daarnaast, dit soort nummers wordt afgeleid van theoretische gemiddelden.
Vergeet niet dat 137 g/km nog altijd maar 5.9 liter/100km betekent. Er zijn uberhaupt weinig mensen die dat gebruik halen, laat staan het gemiddelde.
Maar ja, in Zwitserland worden een stuk minder van die koffiemolentjes verkocht.
lekbak zegt
@gregorius: Mazda staat bij de vervuilers terwijl deze in de praktijk bij de zuinigere auto’s horen. Onderzoek op basis van de papieren uitstoot is geen onderzoek. Het is totaal niet relevant en daarmee verspilling van energie en moeite. Hoeveel CO2 zou dit “onderzoek” gekost hebben?
Crosscabouter zegt
@gregorius: dat haal ik met onze 206sw nog niet eens: gemiddeld 7,3l/100km.
Jochempie zegt
@opuntiaan: Iedereen rijdt hier benzine en niemand neemt de fiets.
towi1989 zegt
@opuntiaan: Er is helemaal nix vies aan CO2. Verder niet heel vreemd natuurlijk met al die dikke auto’s die daar rondrijden over de bergpassen.
BaRa zegt
@towi1989: handig, een troll met een passende avatar.
Jochempie zegt
@towi1989: Behalve dat het giftig is in bepaalde hoeveelheden, en dat het isoleert, waardoor de aarde opwarmt.
gove zegt
ben wel benieuwd hoe europa scoort t.o.v. de rest van de wereld, of hoeveel de auto industrie produceert t.o.v. de rest van de co2 makers, kan me namelijk niet voorstellen dat het veel nut heeft dat beetje co2 wat we besparen op de auto’s die hier rondrijden
gregorius zegt
@gove: in de US weigeren ze pick-ups mee te tellen voor uitstoot, want ja, dat is geen personen auto (ook al is het meest verkochte model onder prive personen een pick-up).
De meeste andere gebieden weten geeneens wat er op het moment nog op de weg rijdt. Dus dan valt er niks te vergelijken.
mashell zegt
@gove: de industrie produceert inderdaad veel meer CO2. Maar een tijdje geleden stond er in de Autobild een vergelijkbaar grafiekje met CO2 uitstoot van zowel als industrie als verkeer. Probleem was dat de industrie veel sneller daalde dan het verkeer. Als nu blijkt dat de uitstoot van het verkeer zelfs aan het toenemen is dan ontkomen we niet aan nare maatregelen als nog hogere BMP op slurpers en lagere snelheidslimieten.
lekbak zegt
@mashell: de industrie is dan ook met hele grote afstand de grootste vervuiler. Je kunt beter de 80% vervuiler een tiende schoner maken dan de 10% vervuiler de helft schoner. Is waarschijnlijk nog goedkoper ook.
mashell zegt
@lekbak: jullie wel en jullie niet, zo’n verdeling gaat niet werken. Alles moet gewoon schoner industrie en verkeer.
lekbak zegt
@mashell: zeker. Maar waarom tientallen miljarden investeren om een klein gedeelte iets schoner te krijgen als je voor minder geld meer gedaan kan krijgen door de industrie schoner te maken?
Ik ben nu in de haven van Rotterdam en als ik om me heen kijk is het echt verschrikkelijk hoeveel energie er gebruikt en ook verspeeld word. Ik kijk nu naar een fakkel waarvan ik weet dat het pure waterstof is wat afgefakkeld word. Ik zie hier tientallen pijpen waar stoom uit komt, allemaal verloren energie. Het is dag en alle verlichting staat nog aan.
En ondertussen worden er miljarden gestoken in schonere auto’s maar verbruiken auto’s maar minimaal minder dan een jaar of 10 geleden (=CO2). Die toen ook al een goede katalysator hadden trouwens.
willeme zegt
Dit is de reden waarom ik een oude diesel heb. Ik doe het niet voor de lol, maar uit principe. Voor het milieu.
T5Power zegt
@willeme: Ik heb om dezelfde reden een A8 4.2 TDI. Voor het milieu maar tevens ter compensatie van de CO2 uitstoot van mijn RS6.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Jesse Klaver wil ons allemaal in een 159 hebben? Mooie clickbait ??
specialveloce zegt
@dutchdriftking: en terecht XD
ghost zegt
Ik rijd nog altijd lekker op het sap van satan. Echt problemen heb ik nog niet gehad gezien het een 2018-diesel is. Zelfs in Duitsland nog overal welkom. Volgens mij zijn alleen auto’s van voor 2014, op sommige plekken het haasje.
Anyway; het feit dat het stijgt geeft aan dat mensen diesel misschien beu zijn maar benzine nog zeker niet. Als klimatheïst mag de EV van mij ook verdwijnen/mislukken.
Elektrisch rijden doen we immers op de Kermis.
Jantje_555 zegt
@ghost: elektrische auto’s zijn de oplossing dan ook niet. maar de politiek wil ons dat nu laten kopen. En hoe meer je rijd, hoe meer geld er in het laatje komt en dat kan je dan best met een benzine doen. die verbruik 8 liter ipv 5
torsen zegt
@jantje_555: wel typisch dat Noorwegen dan bovenaan staat als EV’s de oplossing niet zijn.
Kun je dat verklaren?
HzR zegt
@torsen: welke CO2 waardes werden bij dit onderzoek voor EVs genomen? Buiten dat is Noorwegen ook een beetje bijzonder geval omdat ze veel waterkracht hebben.
torsen zegt
@hzr: ik gok geen. Volgens mij is dit alleen de directe uitstoot van voertuigen die hier beschreven staat.Waarschijnlijk berekend aan de hand van testwaardes die geen realistisch beeld geven over de daadwerkelijke uitstoot.
Een ‘moet je kijken hoe goed we het doen op basis van theoretische berekeningen’ onderzoekje.
Jantje_555 zegt
@torsen: als je echt denkt dat die emotieloze hokken (geen geluid, geen manuele bak) goed zijn voor het milieu…kom dan maar even van je roze wolk hoor
raymondsmits zegt
Grappig, ben overgestapt van een Mazda 6 diesel naar een Volvo V60 D4. Behoor ik nog steeds tot de groot vervuilers ?
Rick-dos zegt
Betekent dus dat de ingrepen en wetgeving door de Nederlandse overheid werken…
lekbak zegt
Omdat Mazda bij de vervuilers staat neem ik aan dat dit onderzoek de “papieren uitstoot” gebruikt heeft. Wellicht zelfs nog de nedc uitstoot.
Ik kan dit echt niet serieus nemen…
alassad zegt
Portugal op 2? Hebben zij ook een beleid op basis van CO2 uitstoot?
gregorius zegt
@alassad: yep. Vrijwel even zwaar als in NL. Gedeelte op verbruik en een gedeelte op cc’s.
… En een gemiddeld lager inkomen.
Daarnaast geldt het ook voor 2e hands auto’s om in te voeren. Daardoor is de restwaarde wel wat hoger in Portugal.
fanboy zegt
@alassad: Dit gaat over auto’s, maar Portugal is al lekker bezig op gebied van duurzame energie. Zo rijk zijn ze niet maar ze gaan erg hard.
inoh zegt
@alassad: Portugal heeft een paar jaar terug verder iets gelijkends als België gedaan: opeens de prijzen van brandstof fors verhogen. Heeft ervoor gezorgd dat het in verhouding qua koopkracht beter is om hier een auto te rijden, dan daar.
kobus1967 zegt
@willeme: Blauwe diesel erin kiepen en je oude auto is ineens een schone auto.
https://www.agealube.nl/nl-nl/agealube-eco-diesel?gclid=Cj0KCQiAn4PkBRCDARIsAGHmH3d-f71MCwzyS8iMNZgnKujPC3V9oBrwgICyIsGrtwapZ2jg4UOTcL8aAi3mEALw_wcB
stefanvts16v zegt
@kobus1967: toevallig recent voor het eerst over blauwe diesel gelezen. Zeer interessante techniek die zeker potentie heeft om dieselmotoren schoner te krijgen/uitstoot te verminderen. Dan moet wel de prijs concurrerend worden of door middel van wetgeving (accijnsverlaging) goedkoper worden dan reguliere diesel.
johnwaters zegt
@kobus1967: “Agealube Eco Diesel reduceert de uitstoot van roet en rook aanzienlijk omdat het samengesteld is uit pure koolwaterstoffen”….diesel en benzine zijn koolwaterstoffen hoor.
lekbak zegt
@johnwaters: diesel en benzine zijn koolwaterstoffen maar niet puur. Er zit allemaal troep in waardoor de verbranding niet optimaal is en je allemaal nare stofjes krijgt.
frank2b zegt
Duidelijk zichtbaar is het succes van BPM en stimuleren van elektrisch rijden.
Koop op z’n minst een hybride dan ….
menaz zegt
Nog een paar maandjes, dan komt m’n nieuwe diesel. Save the planet!
realhustler zegt
Reden dat we het hier redelijk doen is dat veel ex lease auto’s muesli modellen zijn, kleine motoren. Toch vind ik naar verhouding diesel te zwaar aangepakt hier, mijn auto is heel zuinig, 1 op 20 werkelijk (51365 km met 2510 liter diesel, dat is 4,89 liter op 100 km, en 129,02 g co2 / km), euro 5, dus waarom moet ik zo belachelijk veel wegenbelasting betalen? Meer dan 5x wat mijn vrouw betaald voor haar benzine auto, die 133 g co2 / km uitstoot. Echt zot.
basr32 zegt
Dat ze eens ophouden met het obsessief terugdringen van co2… Wat een waanzin.
mashell zegt
@basr32: dat ze eens ophouden met Baudet en de Telegraaf na te praten, die zijn waanzinnig.