Hoezee! De Duitse auto-industrie heeft weer iets gevonden waarin het beter is dan de concurrentie: minder grammen. De gemiddelde CO2-uitstoot van Duitse auto’s is namelijk bovengemiddeld gedaald, en dat is prettig als je half Europa van auto’s voorziet.
Zoals u wellicht weet is het streven van de auto-industrie precies tegenovergesteld aan dat van grote spelers als Naldje: hoe minder grammen, hoe beter. De gemiddelde CO2-reductie van niet-Duitse auto’s die de afgelopen maand op de Duitse markt binnenkwamen lag op 3,8 %, terwijl de Duitse auto’s hier een daling van 5% tegenover stelden (146 gr/km). Bam! Eco-modus in je fizza.
Wanneer je een algemene vergelijking gaat trekken lopen de Duitsers nog steeds een beetje achter op het totale gemiddelde van 145,4 gram. En wanneer je er fabrikanten als Fiat (123,1 gram/km) bijpakt leggen ze het helemaal af. Maar goed, zoiets zet je niet in een borstkloppend persbericht natuurlijk. Het persbericht van morgen gaat waarschijnlijk over het welzijn van de koeien die verantwoordelijk zijn voor de leren bekleding van uw auto. Of zoiets. Wij kijken nergens meer van op. (Bron: VDA, via automobielmanagement)
bigcar zegt
minder co2 = goed voor de Nederlandse portomonee!!!
drivingpleasure zegt
@bigcar: nog wel ja
bigcar zegt
@drivingpleasure: hoezo..?? mooi voorbeeld:
oude m5 = (lekker) veel cilinder, dus jammer genoeg veel co2 uitstoot = hogere prijs (158.000 ofzo)
nieuwe m5 = (jammer goenoeg) minder cilinders, dus minder uitstoot = lagere prijs (132.000..??)
Jantje_555 zegt
zwijg me van die koeien en hun butaan gas, en wij maar met mueslimotortjes rijden
Romen zegt
@Jantje_555: hahaha ja het is allemaal krom.. wat dacht je van de scheepvaart.. alles wat wij hier besparen gaat er daar of ergens anders weer net zo hard uit.. Maarja, wat doe je eraan?
bozewolf zegt
@romenkorn: Scheepvaart is een beetje onontbeerlijk voor de wereldeconomie enzo…
just a thought, voor als je een keer verder kijkt dan die 2 cm neus van je.
floryn zegt
@Jantje_555: Waarom denk je dat de koeien in de wei staan?
jackass266 zegt
Heb me eens laten vertellen dat een koe een factor 20 meer co2 uitstoot in vergelijking met een auto. Rijst bij mij de vraag wat de verhouding is tussen het aantal autos en het aantal koeien in nederland. Misschien kunnen we beter de koeien iets milieu vriendelijker maken.
Ik denk aan koe met catalysator?
deedrieen zegt
@jackass266: En dan elk jaar langs de APK boer om je kudde te keuren.
robskilov zegt
@jackass266: Ja de partij voor de dieren vond dat een goeie reden om maar geen vlees meer te eten.. rare mensen.
Ik vind dat de vergelijking met de koe laat zien dat auto’s helemaal niet zo milieuvervuilend zijn.
Seroo zegt
@robskilov: Kortom, minder vlees is meer V8 :).
norge zegt
@jackass266: Als jij nou eens stopt met vlees eten ,dan rij ik wel met een iets milieu vriendelijker auto :)
super zegt
@jackass266:
koeien stoten vooral het broeikasgas methaan uit, koeien zorgen oa voor co2 uitstoot omdat ze voer eten dat met kunstmest verbouwd en getransporteerd wordt.
Citrofiel zegt
Een procentueel grotere daling is natuurlijk makkelijker te bereiken als je een hogere nominale uitstoot hebt. (A)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Citrofiel: hey,je bent me voor… Wilde ik net zeggen! Plus we hebben het hier nog steeds over de veelgeprezen ‘ Europese Cyclus’ lees ik. En als de Deutschers ergens goed in zijn, is het die manipuleren!!
Ach, ik wacht wel totdat het CO2 gezeur overwaait… Let maar op, over een jaar of 10 heeft niemand het er meer over. Kijjk maar naar zure regen, of gaten in de ozonlaag.
dikdraak zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Grappig hoe je voorspelling 4 jaar na het feit bevestigd is.
anakiet zegt
@Citrofiel:
Absoluut is het nog makkelijker: 20 gr bespaar je makkelijk op 200 gr dan op 100 gr.
Maar opzich heb je natuurlijk gelijk, als je al schoon bent is het moeilijker om nog schoner te worden.
adyton zegt
Geen slechte zaak natuurlijk! Velen zullen blij zijn met deze resultaten.
Off-topic: De artikels hier hebben vaak een leuke bijhorende foto. Maar nu ben ik niet goed mee. Wat heeft Tony Montana hiermee te maken?
Romen zegt
@adyton: CO2 grammen.. Cocaine grammen..
sir_smokalot zegt
@romenkorn: C17H21NO4-grammen om precies te zijn :)
norge zegt
@sir_smokalot: Zo ! Dat weet je goed :)
sir_smokalot zegt
@norge: Het zal je verbazen hoeveel volstrekt nutteloze info er in mijn hoofd geprent zit. Misschien toch maar eens aan Per Seconde Wijzer meedoen..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@sir_smokalot: je hebt er wel het hoofd voor… lol
Seroo zegt
@adyton: in de ALT (als je met je muis op het plaatje hangt) staat: Ook Tony Montanna werkt graag wat grammetjes weg.
Dan is het heel duidelijk ;).
jackass266 zegt
Heb ff gegoogled 3.800.000 koeien en 7.200.000 autos.
divine zegt
Goed gewerkt van FIAT en de PSA groep.
dawwg zegt
@divine: Fiat bouwt … ehh verkoopt alleen maar kleine autootjes met (smeuige dat wel) meuslimotoren; is niet helemaal eerlijk vergeleken met de Duitse limo-lineup he …
En PSA … wtf ?
divine zegt
@dawwg: als je nu nog verwacht dat ik jou ga lesgeven over welke fabrikanten motoren delen dan heb je het fout begrepen.
sergeklapwijk zegt
We’re OPEC! You fuck with us, you fuckin’ with the best!
rufctr01 zegt
@dawwg: FIAT heeft de diesel technologie wel een schop voorwaarts gegeven. Common Rail is uitgevonden door FIAT.
En PSA is jarenlang de grootste dieselfabrikant ter wereld geweest. Die hebben in het verleden al veel gedaan om de uitstoot te beperken van diesel danwel benzine motoren. Dus eigenlijk is je zogenaamde limo-lineup in de jaren behoorlijk achter gebleven….
jonathan zegt
@rufctr01: Fiat heeft common rail niet uitgevonden… was wel een van de eerste die ze toepasten.
Voor de uitvinder kan je meerdere tech bedrijven aanroepen (SFIT en Denso), en de uiteindelijke producent Bosch. Fiat heeft wel geholpen bij de ontwikkeling, maar nuances zijn natuurlijk niet interessant..
norge zegt
@jonathan: Fiat heeft het wel uitgevonden en toen aan Bosch verkocht.
melcon zegt
@norge: correct:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Common_rail
Het staaat zelfs al in de eerste zin.
realhustler zegt
Koeien eten gras, en gras neemt co2 op. En het lijkt me sterk dat koeien meer co2 uitstoten dan het gras dat ze eten opneemt.
CO2 neutraal noemen ze dat.
Mensen stoten ook meer co2 uit dan auto’s. Als je met de auto van a naar b gaat, stel 50 km, dat is 4 liter benzine zoiets, en een half uur. Ga je lopen, dan is dat 4 liter zweet zoiets, en 10 uur lopen, en dan moet je een boel eten onderweg, allemaal milieubelastend. Dus trappen met dat hok.
Seroo zegt
@realhustler: Het gaat bij koeien niet zozeer om CO2, maar meer om alle andere stoffen die “slecht” zijn voor het milieu. Gas van hun scheten is in meerdere mate een broeikasgas dan CO2.
bozewolf zegt
Godjezus, ff die Tube link gecheckt van die nederlandse “rap”.
Fuck me, waar is de tijd van E-life, Postmen etc gebleven?
Nep ghetto shit. Fuck off man, dit is Nederland, niet LA.
Dieptriest.
sir_smokalot zegt
Het zijn ook geen rappers, het zijn strati-mannetjes. Zeggen ze zelf :) Ik vind ’t wel vermakelijk, net zoals het Sterrenlaan-spul. Bestaat de green Gang eigenlijk nog?
bozewolf zegt
@sir_smokalot:
Shit, als ik echte gangsta shit wil horen zet ik echte gangsta shit op, zoals Brotha Lynch Hung of C-Bo of Spice-1 of MC Eiht, niet deze kabouters.
Ik kan ze niet serieus nemen wegens hun stoerdoenerij, maar de plaat zelf is ook afschrikwekkend slecht. Zie ook m’n reacties op de YouTube zelf. Alle aspecten van een goeie hiphop plaat zijn hier gewoon afwezig.
dennisr zegt
@bozewolf: je bent echt bloedserieus he ?
bozewolf zegt
@dennisr: Yup! De verloedering van een muziekstijl die mij na aan het hart ligt is niet makkelijk om aan te zien.
speedlimit zegt
Vraag me af hoe dit berekend is,want gaat dit per model kwa motorisering of per uitrusting?
Kijkend naar de huidige golf zijn er alleen in NL al 57 verschillende uitvoeringen.
Op die manier kan je heel makkelijk je gemiddelde omlaag krijgen.
nielsvanderweiden zegt
@speedlimit: Dit soort cijfers worden berekend aan de hand van de daadwerkelijke verkopen. De conclusie van de VDA (de spreekbuis van de Duitse automobielindustrie) dat dat komt omdat haar auto’s zoveel zuiniger zijn geworden is dus een beetje gratuit: het zijn vooral de kopers die voor zuinigere auto’s hebben gekozen.
luuktb zegt
ik vind het waardeloos dat de overheid bepaald dat je maar “schoon” moet gaan rijden ik bedoel de co2 van auto’s is echt niks in vergelijking met wat de industrie uitstoot + dat het nog niet eens duidelijk is hoe schadelijk het nou werkelijk is.ik ben het er mee eens dat we best wel wat mogen doen aan brandstof verbruik maar heeft dat wel zin als we kijken naar landen als de USA dan zijn wij een lachertje als je het mij vraagt doet de staat genoeg met de achterlijke acijns op onze geliefde brandstoffen en de houderschapsbelasting is ook niet niks te noemen. Wat al die linkse eco freaks doen moeten ze zelf weten maar laat mij alsjeblieft met rust!!
mightymike zegt
@luuktb: maarja je moet toch ergens beginnen? Snap je punt wel, vind het zelf ook nutteloos. Auto RAI 2011 heb denk 2 6 cilinders of hoger gezien en verder ecoline ecoflux greenline bluemotion etc… Brandstof besparing is opzich wel logisch in deze tijden
amateur zegt
@luuktb: Mee eens.
BaRa zegt
@luuktb: beetje last van een nimby-humeur, schat? Doe nou maar braaf wat vadertje staat je opdraagt, dan wordt je later een flinke vent.
luuktb zegt
@BaRa: Hahaha laat me niet lachen als je denkt dat je iedereen die zijn of haar mening uitspreekt als brommer broekie kan bestempelen Goodluck !
mightymike zegt
Hoe kan je nou een BMW of Mercedes vergelijken met een fiat? Fiat heb volgens mij nog nooit wen blok groter dan 2.0 liter gemaakt of een 6 cilinder? Duitse auto’s zelfs 8, 10 en 12 cilinders dus gem CO2 zal daardoor bij fiat wel lager liggen. Kan nooit kwaad toch CO2 verlaging?