Het Parlement heeft dinsdag ingestemd met nieuwe regels die de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s terugdringt tot 95g/km in 2021.
Ondanks stevig lobbywerk van de Duitse auto-industrie heeft de Europese Commissie haar CO2-haat er vandaag bij het Parlement doorheen gekregen. Autofabrikanten dienen ervoor te zorgen dat nieuwe auto’s vanaf 2021 maximaal 3,9 liter brandstof per 100 km verbruiken, naast de opgelegde CO2-grens van 95 gram. Eigenlijk is dit al per 2020 het geval, maar omdat er een overgangsregeling is ingesteld moet in dat jaar minimaal 95% van de auto-afzet aan de nieuwe eis te voldoen.
Superkredieten
Nu is het dus niet zo dat elke auto de verplichte muesliwaarde van 95 gram C02/km moet hanteren. Het gaat om het gemiddelde/ Autofabrikanten kunnen de uitstoot van luidruchtige pk-monsters of andere zwaar materieel compenseren. Hiervoor kunnen ze superkredieten inzetten, die weer worden verdient met extra zuinige bolides. Zo wordt een auto met een uitstoot van minder dan 50 gram dubbel geteld in 2020. In 2021 tellen ze 1,67 keer mee, en zo wordt dit jaarlijks steeds verder afgebouwd.
Het Europees Parlement legt het als volgt uit:
“Zogenaamde “superkredieten” (compensatie voor schonere auto’s binnen de productielijn van een fabrikant) worden van 2020 tot 2022 toegestaan (ze gelden niet in de periode 2016-2020), zij het met een maximum van 7,5 g/km. De volgende berekeningen worden toegepast: een auto die minder dan 50 g/km uitstoot telt voor twee personenauto’s in 2020, 1,67 personenauto’s in 2021, 1,33 personenauto’s in 2022 en 1 personenauto in 2023.”
Voor deze superkredieten is door de Duitse overheid zwaar gelobbyd, aangezien de Duitse autofabrikanten ze het hardst nodig zullen hebben. Bij het EP hebben ze dus een luisterend oor gevonden, want de superkredietenregel is, zij het in een afgezwakte versie, aangenomen.
stinos zegt
huis te koop!
ik verhuis per 2020 naar Amerika! #stelletjemafkezenoveral!
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Gaan ze dan ook eens een keer de testcyclus aanpakken? Dan zullen we eens wat meemaken.
Die regels zijn trouwens erg vervelend voor de kleinschalige supercarbouwers, hoe regelen die dat eigenlijk? Krijgen ze een vrijstelling oid?
gregorius zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: die mogen in discussie met de EU over doelstellingen (geen grap, staat in t rapport).
pjp911 zegt
Wegvervoer in het algemeen is verantwoordelijk voor ongeveer 16% van alle CO2 in de wereld. En welke sector wordt het hardst geviseerd en moet de meeste moeite doen? Tja…
jack_abarth zegt
@pjp911:
Geen idee hoe de verdeling ligt, maar wat als 16% nu de hoogste groep is?
pjp911 zegt
@jack_abarth: http://www.oica.net/wp-content/uploads/co2.bmp
jack_abarth zegt
@pjp911:
Lijkt me een redelijk goede plek om te gaan zoeken naar alternatieven toch? Electricity & Heating wordt ook constant in geinvesteerd. (Zonne-energie/Windmolens etc.)
Even los van het feit dat ik ook graag een auto met flink wat power wil rijden, zou het toch mooi meegenomen zijn als deze dan ook nog eens zuinig is?
pjp911 zegt
@jack_abarth: Akkoord, maar zuinig betekent niet meteen een goede CO2.
mashell zegt
@pjp911: jawel. CO2 is 1 op 1 met het brandstofverbruik. Er zelfs helemaal geen “CO2 meter” aan de uitlaat, men meet gewoon hoeveel brandstof er is verbrand en berekend dan hoeveel CO2 dat is.
gregorius zegt
@mashell: dus de CO2 is gelinkt aan de gecombineerde cycle?
Als het 1 op 1 is, waarom probeert de EU het dan niet ook aan de klant te verkopen (die zal het namelijk een worst zijn hoeveel CO2 er uit zn uitlaat komt).
sacha zegt
2021? Moah, dan rijdt mijn G nog wel. Ik compenseer de uitstoot van die nieuwe rijdende mueslirepen tegen die tijd wel.
pjp911 zegt
http://www.oica.net/wp-content/uploads/co2.bmp
barney zegt
@pjp911: Goed initiatief. Alleen zet het weinig zoden aan de dijk als we dit enkel in Europa invoeren. Ik heb geen exacte cijfers o.i.d., maar als het linkje van @pjp911 bekijk, gok ik dat van die 15,9% een bijzonder klein deel uit de EU komt. Wil je de CO2 uitstoot omlaag krijgen, dan moet je dat wereldwijd (lees VS, China & India) doen.
notsobig zegt
Vandaar dat Porsche tegenwoordig ook fietsen maakt!
gregorius zegt
Ben even gaan graven in het rapport (3keer doorclicken bij groen7.). Heb het niet letter voor letter gelezen, maar ik kon zo snel (3 minuten) niet vinden hoe het gemeten wordt. Lijkt erop alsof men het naar volume doet.
Dus die 1e AMG die wordt verkocht tenopziche van die 20 A180’s, compenseert t genoeg –> we zullen de AMG’s van deze wereld houden.
Dus zolang men in Europa graag van die slow-motions willen kopen, komt het goed met de leuke modellen.
En ik gok dat men in veel gevallen ook zeker met mini-bandjes en andere trucjes komt die standaard op de auto zitten om er vervolges in het echie weer normale bandjes op te zetten.
Uiteindelijk ben ik op zich wel voor de strijd: de fabrikanten moeten gewoon zuinigere modellen maken en de technologien ontwikkelen / kopen. Uiteindelijk profiteren ook de leuke modellen daarvan; toch wel fijn als je met je 300 / 400pk mobiel ook met normaal rijden <8l/100km kan halen.
mashell zegt
Hopen dat dit er toe gaat leiden dat een normale auto (zeg een Golfje) weer minder dan 1000kg gaat wegen, daar worden de rijeigenschappen alleen maar leuker van.
gop1 zegt
Gaat een beetje lastig met steeds waar allerlei onzinnige eisen en regeltjes, waardoor auto’s zwaarder worden. Meer gewicht gaat simpelweg niet samen met een lager verbruik. Er is gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig om een massa te accelereren.
Het enige wat nog gedaan kan worden is de efficiëntie verhogen en weerstanden verlagen.
De Toyota hybrides lopen hierin voorop, het probleem is echter dat mensen die te dom zijn om te poepen de techniek niet aanvoelen/begrijpen en dan gaan lopen (aan)klagen dat hun auto onzuinig is. Zie gisteren dat domme wijf bij RTL nieuws.
jaapiyo zegt
Bij het lezen van die alinea over ‘superkredieten’ waar weer een stel ambtenaren en/of externen goed voor betaald zijn van belastinggeld voel ik echt de levensvreugde uit mijn lijf geleeched worden.
mout zegt
Na 10 jaar verzwaren met alsmaar meer veiligheids-goodies, die auto’s lomp van lijn, storingsgevoeliger, duurder, zwaar en krap van binnen hebben gemaakt, zijn we nu een paar jaar op weg met zuiniger maken. Nu maar hopen dat fabrikanten dat doen door de helft van de vorige ronde ongedaan te maken. Licht en mooi gelijnd heeft mijn voorkeur. O ja, en zuinig vind ik ook prettig.
n54coupe zegt
@mout: Dus als ik je verhaal samenvat ben je op zoek naar een lichte zuinige ruime deathtrap met een mooie lijn.
Ik ben benieuwd hoeveel animo daarvoor is…