Er rollen namelijk te veel van dit soort machines van de band.
Nergens worden zo veel niches gevuld als in de autowereld dezer dagen. In een wereld waar keuzestress voor depressies zorgt, wil je absoluut niet dat iemand bedrogen uitkomt als de Mercedes GLC te klein is en de Mercedes GLE te groot. Dat zou dus al een niche kunnen zijn. Verzin het en één van de grotere autoconcerns peilt of het de moeite waard is: meestal wel. Creaties als de Mercedes CLS, BMW X6 en Audi A5 Sportback zijn het gevolg.
Mercedes hun gamma is momenteel voller dan ooit. Het is absoluut niet meer zo simpel dat je spreekt van een C-Klasse, E-Klasse en S-Klasse (met een paar variaties daarvan). Nee, kijk bijvoorbeeld al naar de A-Klasse. Dat is een logische zet, daar niet van. Maar wie op het formaat A-Klasse wil shoppen en wat te kiezen wil hebben, heeft de keuze uit van alles op hetzelfde platform: A-Klasse Sedan, CLA-Klasse, CLA Shooting Brake, B-Klasse, GLA, GLB. En waar het in dit segment helemaal een puinhoop wordt: AMG-versies. De AMG 45-serie kenden we al, maar door de komst van een ‘gematigder’ AMG-label in de vorm van de AMG 35-serie, zijn er in totaal 14 AMG-versies. Alleen al in het laagste segment! En in de hogere regionen is het niet veel beter. Wat te denken van de door AMG ontwikkelde AMG GT vierdeurs coupé, de AMG-versie van de CLS. Om vervolgens die als GT53 én GT43 uit te brengen, parallel aan de zowat identieke CLS 43 en 53. Om nog maar te zwijgen over alles wat je nu kunt met de rest van de AMG GT-serie. Je ziet het: het is dikke pret op de planningsafdeling van AMG. En, al dan niet met misschien een iets gematigder tempo, een aantal van de ideeën van AMG zijn leuk of zelfs briljant.
Tellen we alle modellen en motorisaties mee, dan durven we te stellen dat je bij Mercedes de keuze hebt uit meer dan 100 verschillende motoraanduidingen op meer dan 20 modellen. De enige motoraanduiding die er momenteel toe doet echter, is EQ 400. En die vinden we enkel op de EQC. Als het aan het strenge beleid ligt waarmee de EU de auto-industrie flink onder druk zet, moet Mercedes zich daar maar eens flink op richten om de klimaatdoelen te halen. En nee, de nieuwe C63 AMG om zeep helpen met een schone motor, is lang niet voldoende. De bezem moet door het gamma. Dat meldt de Financial Times.
Het Duitse autoconcern zit momenteel op 138 gram CO2 per kilometer, terwijl de EU oplegt om dat te reduceren naar 100 g/km. AMG zit in de hoek waar de klappen gaan vallen voor Mercedes. Er wordt gesproken over een reductie in beschikbaarheid van zo’n 75 procent. Dat betekent niet dat ze definitief uit productie gaan, maar in ieder geval door dealers niet meer binnen gehaald worden. AMG boert goed: driekwart van het gamma afschieten zou funest zijn voor de huidige winstberekeningen.
De Financial Times meldt dat de wanhoop nabij is voor vele autoconcerns. Last-minute maatregelen om zo snel mogelijk die 100 g/km te halen is niet exclusief voor Mercedes. Ook Ford plant een mild hybrid versie van het gros van hun modellen. Ook bij Mazda is het snoeien geblazen. Hun Skyactiv-X moet het een en ander rechtzetten, maar in de hoek van de leuke auto’s, bijvoorbeeld de MX-5, gaat het één en ander op de schop.
Europa, volledig in de ban van het milieu. Een goed initiatief natuurlijk, maar dat de autofanaat het ondergeschoven kindje is, dat wordt de laatste tijd wel heel erg duidelijk.
Dutchdriftking zegt
Misschien moet Mercedes het verhaal van de andere kant bekijken. Auto’s overal ter wereld verkopen, behalve in Europa……
dees zegt
@dutchdriftking: Ja lekker 1 van de 3 top markten laten voor wat het is. VInden aandeelhouders super.
jelmer zegt
De wetgeving in de Europese Unie waarop dit – een maximum aan de gemiddelde uitstoot per auto van een fabrikant – gebaseerd is, is niet nieuw. In 2014 schreef bijvoorbeeld deze website er al over. En ik hoop dat een groot concern als Mercedes zo’n marktontwikkeling dan niet voor het eerst leest.
Dat Mercedes nu blijkbaar nog érg hard aan de bak moet, heeft dan ook vooral te maken met weinig planning en een slechte strategie. Wat was überhaupt de strategie? Een merk als Volvo, Audi of Lexus heeft een stuk overtuigender antwoord op de vermindering van de gemiddelde uitstoot. Terwijl plug-in’s en ev’s prima hadden gekund in de relatief grote en dure auto’s van Mercedes, waar comfort, soepel en stilte een kernwaarde is.
Dat het nu blijkbaar paniekvoetbal is, is zonde. Voor Mercedes, en voor de Europese auto-industrie. Deze regels hadden het effect kunnen hebben van mild-protectionisme, om GM definitief buiten de deur te houden bijvoorbeeld. Terwijl nota bene het merk wat er het meest klaar voor is, Tesla heet en niet uit ons continent komt..
Pordon zegt
@jelmer: wat is er overtuigender bij Volvo, Audi en Lexus? Mercedes heeft inmiddels ook een volledig elektrisch model en van de best verkochte modellen zijn er plug-ins beschikbaar. Mercedes loopt wat dat betreft niks achter. Het probleem zit hem echter in het feit dat ze aan de andere kant van het spectrum ook nog heel veel modellen er uit pompen onder het AMG label. Als volgend jaar de EQA wordt gelanceerd zal dat al best effect hebben op de gemiddelde totale uitstoot. Als ze dan ook de EQS nog wat naar voren halen en de C63 AMG iets eerder uit het gamma halen zie ik het ‘probleem’ zo al opgelost zijn. Mercedes zal hier echt al wel een planning en strategie op hebben liggen.
harrie zegt
@jelmer:
De Duitsers hebben teveel gerekend op hun sterke EU lobby, maar sinds Frau Merkel loopt dat allemaal wat stroever.
Nu met die Green Deal/Green Bonds hype om de bankensect… eh klimaat te redden kunnen ze het helemaal vergeten.
Jarenlang geen visie, jarenlang arrogant Tesla weglachen, en nu ze de deksel op hun neus krijgen is het paniek.
quinn zegt
@jelmer: het vervelende is dat bij het maken van die CO2 plannen er getekend is destijds met NEDC waarden. NEDC is inmiddels (recentelijk pas) WLTP geworden, maar de EU maximale uitstooteisen zijn onveranderd gebleven. Daar zit het grote probleem!
sizedoesmatter zegt
En het is zo zinloos; schoon en zuinig snap ik helemaal. Maar dat de Co2-hoax nog altijd in stand blijft is verbijsterend!
Zeker het door mensen geproduceerde Co2 draagt niet meetbaar bij aan de mondiale temperatuur! Dat kan elke natuurkundige je zo voorrekenen!
svdv zegt
@sizedoesmatter: bron?
Esprit_de_Flandre zegt
@sizedoesmatter: Vreemd dat elke serieuze natuurkundige een andere conclusie trekt uit die berekening dan jij…
gwnbmw zegt
@sizedoesmatter: ik ben geen groenlinks stemmer, hoor liever een v12 als een tesla, maar om klimaatverandering kan je niet heen. We hebben het voor elkaar gekregen om klimaat veranderingen op aarde te brengen binnen 1 generatie (75 jaar) die normaal in 10 MILJOEN jaar plaatsvinden. Het feit dat het in de winter niet meer sneeuwt, dat het in nederland 40 graden is in de zomer, dat we extreme regen en extreme droogte krijgen is allemaal een hoax volgens jou?
dawwg zegt
@gwnbmw: Nee, het is een symptoon dat er weer een ijstijd aankomt; dan stijgt de temperatuur globaal ook eerst een graad of 4 gemiddeld binnen 1 eeuw….
Maar ff serieus: het gaat niet om het ontkennen van klimaatverandering, het gaat erom dat genoemde maatregelen geneuzel in de kantlijn is zolang de zware industriële vervuilers doorgaan. Transport over de weg is 6% van de totale uitstoot; personenvervoer daar 10% van; dus al dat CO2 gestapo gezeik gaat over 0.6% van de totale jaarlijkse uitstoot. Als je het milieu (in NL) wilt redden, sluit je de Hoogovens, verbied je vieze schepen in de Rotterdamse haven en laat je Schiphol 100% lappen voor de uitstoot ipv vrijstelling van zowel de belasting alswel (alleen de eerste 100m vlucht) de uitstoot-berekening… *BOOM* 40% minder uitstoot. Maar daar is de overheid te laf voor.
svdv zegt
Even een vraagje: hoe werkt deze maximimumhoeveelheid co2 per km bij luxemerken als lamborghini en ferrari. Die halen die 100 gram nooit..
faalhaas zegt
@svdv: Die rekenen per cilinder.
993carrera4s zegt
@faalhaas: of ze leggen een stroomkabel langs het meetinstrument
Loek zegt
@svdv: Volgens mij mag je officieel concernwijd rekenen. Dus aan de ene kant helpt de E-up! mee om Lambo’s te compenseren. Aan de andere kant helpen die Lambo’s de gecompenseerde CO2 van de E-up! compleet om zeep.
De Cygnet was ook zo’n maatregel. Die was ook bedoeld om elektrisch te zijn en vervolgens kreeg je er eentje bij elke AM die je kocht. Maar dat mocht je niet meerekenen als verkochte auto’s en AM kon het zich niet permitteren om een elektrische auto (die indertijd voor een rooitje of 50 verkocht zou worden) weg te geven bij elke auto.
Esprit_de_Flandre zegt
@720s: Krijgen? Volgens mij moest je dat ding wel degelijk betalen, maar je moest al een “echte” Aston hebben voor je er eentje MOCHT kopen…
Loek zegt
@esprit_de_flandre: Wat AM precies wilde met de Cygnet: geen idee. Maar dit is wat mij bijstaat dat één van de ideeën was. Dat kan uiteraard veranderd zijn naar jouw versie en is uiteindelijk de omgekatte benzine-iQ geworden. Wat we wel zeker weten is dat het een flop was en is.
basman147 zegt
@svdv: deze maatregelen gelden voor grotere fabrikanten, voor de kleinere merken/groepen (ik geloof minder dan 200000 stuks per jaar) gelden andere eisen die individueel behandeld worden. Heb daar ooit iets over gelezen van ferrari, ze hoeven niet aan deze eisen te voldoen, maar ze moeten wel verbetering laten zien in hun verbruikscijfers.
Jantje_555 zegt
schandalig dat het deze kant uit moet, en zeker in de Benelux als je ziet wat voor taksen en belastingen er moeten worden afgetikt tov een dikke motorversie in Duitsland, Spanje en zo verder…
Edge zegt
Hoe zit dat eigenlijk met die 100gr/km? Is dat een gemiddelde dat je dat je modellenrange moet halen, of is dat een gemiddelde dat je verkochte auto’s moeten halen?