Een drietal automotive designers van de Coventry University hebben in 2006 de Climax Concept ontworpen. Inmiddels hebben ze een eigen bedrijf gestart en de verwachting is dat de sportwagen in april van dit jaar in productie zal gaan.
De Climax Concept is een moderne interpretatie van de legendarische Cooper Climax Formule 1 bolide. Vandaar het doel om technologie uit de F1 te gebruiken en een auto met vergelijkbare specs als de Lotus Elise te maken. De destijds beschreven specs gingen over een Subaru viercilinder turbomotor met vijf versnellingen en achterwielaandrijving. Het zou daarbij gaan om een vermogen van 270 pk in combinatie met een gewicht van slechts 546 kilo! De topsnelheid is 258 km/u en de sprint naar de 100 (60 mph) moet mogelijk zijn in 3,4 seconden.
Wat de exacte specs zijn van het productiemodel is nog niet bekend, we houden u op de hoogte. Hieronder nog een drietal afbeeldingen van de Climax concept uit 2006:
VonStroke zegt
Respect hoor, mooie wagen, mooie specs.
jela zegt
volgens mij was dit toch al een tijdje bekend hoor, maar toch; het blijft een vette auto. Als je geld teveel hebt is dit een mooie oplossing om van dat probleem af te geraken.
CCX zegt
Sry, maar instappen in deze auto kan toch echt niet gemakkelijk zijn : er zijn geen deuren !
En daarbij : is er nog nood aan zulke wagens ? Oke je kunt zeggen dat er nooit genoeg zullen zijn, maar is dat niet spijtig als ze weer failliet gaan, want echt kans op slagen zie ik dat hier niet hoor.
CCX
jela zegt
@ CCX
instappen lijkt me ook wel een probleem, misschien dat ze daar nog iets voor vinden, maar als de atom en de x-bow geslaagd zijn, zal deze dat ook wel doen zeker?
RA999 zegt
Precies ja, wat is de markt voor deze auto? Als ie vergelijkbare prestaties krijgt als een Lotus Elise waarom zou je die dan niet kopen? Dan krijg je tenminste een dak, deuren en naar mij mening een mooiere auto…
autoblogger zegt
@jela: klopt, maar we hadden er nog niet over geschreven ;)
CCX zegt
@jela
OK, maar die zagen er dan ook veel extremer uit, niet ?
Ik zeg niet dat deze saai is, maar opvallen tussen al die andere extreme auto’s doet hij niet.
Ik mis een deur niet alleen om beter te kunnen instappen, maar met die extra lijn in het zijaanzicht wordt het minder oppervlakkig
CCX
Poekie Lauda zegt
Ze moeten heel erg hun best doen, willen ze dit project laten slagen. De concurrentie in dit marktsegment is moordend. De concurrentie heeft echte toppers in het gamma (Ariel Atom, Lotus 2-11, KTM X-Bow, om er maar een paar te noemen) dus ben ik benieuwd.
Ze hebben we al iets wat de concurrentie niet heeft, en dat is het exterieur, die is best mooi te noemen ;)
jan zegt
gaat gewoon niet heel de zijkant naar omhoog als deur?
w0o0dy zegt
huh reactie zoek?
jan zegt
http://www.autoexpress.co.uk/images/front_picture_library_UK/dir_442/car_photo_221240_7.jpg
hier zit er wel een deur in
jan zegt
hier in een nogal vette kleur
http://www.car4u.ru/files/Image/news/240706/news240706_05.jpg
Omar Pasha zegt
Geef mij er maar een met ramen
CCX zegt
@jan
zie je : met die deur is het toch al veel beter ! En die groene kleur is inderdaad echt vet, vet, vet !!!
CCX
jan zegt
jan zegt
img src=”http://static.flickr.com/65/200588478_04380e7301.jpg” width=”450″
jan zegt
jan zegt
David zegt
Heet het sirieus climax?xD
mashell zegt
Eindelijk een opvolger voor de Renault Spider!
Ralph zegt
Als ze er gewoon een dak opzetten en 2 deuren, zouden ze een veel grotere markt kunnen aanspreken… want ipv dit koop je beter een moto…
Thijs zegt
Ben niet zo fan van de Smart koplampen. Maar verder een leuk ding.
Feanatieke zegt
Lekker veilig. Zit je op de snelweg, vliegen er takjes,vliegen,bladeren etc. tegen je aan.
Moet je altijd een helm opzetten. Net als op een motor. Conclusie?
Qua look is het wel een feantastische auto :D
Jandepandaman zegt
Oei…. Hier lik ik mijn vingers bij af en ga ik spontaan kwijlen- wat mooooooooooi!!! Wat lekker… Wat wordt het mooi op de weg met zulke auto’s…!
Dennis zegt
Nu ook op Youtube verkrijgbaar…
http://youtube.com/watch?v=CVnHzBtoR5U
http://youtube.com/watch?v=Gsw41ngx4AA
Larrs zegt
In het eerste filmpje van Youtube is een deur te zien. Verder is het een mooie auto om te zien.
Chip zegt
Niemand gehoord van de Dukes? Who needs doors?
Maargoed, leuke auto, maar waarom moeten er altijd van die kleine dingetjes zijn die net even anders gaan in het vertalen. Ik hoop dat die pukkeltjes niet in het eindmodel komen, niet om aan te zien.
dekster zegt
De echte Climax komt natuurlijk pas als je aan het cruisen bent in de ardeense bosjes en het gaat plots regenen…
ELB zegt
Oe strakke look! Maar waarmee moet ie concurreren dan?
DRU zegt
Typisch studenten design. Vooral die oogjes. Dat doen ze hier bij IO ook allemaal.
Pim zegt
noouuuw.. ik vind hem er iets te veel uit zien als een ipod op wieltjes.. niet echt mijn smaak
DJD zegt
@CCX: een CCX is toch ook niet een auto waar nood aan is??
@pim: waar zie jij dan oortjes uitkomen? :P
ik vind het wel een leuke auto voor erbij, anders niet. dan heb ik liever een auto met een dak
DJD zegt
en met een dak erboven heb je al gauw een goeie concurrent voor de exige/elise
Jan C. zegt
Aah, zie daar, ik had het een zo’n 10 dagen geleden al gepost: http://www.deautogids.nl/auto/merk.asp?merk=7634
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Best leuk voor erbij!
Ideaal voor het zonnige Great Brittain.
Zal hij uberhaupt wel als LHD komen??
user888 zegt
Ziet er te elektrisch uit.
Neluhz zegt
De universiteit van Coventry ontwerpt de Climax? dat moet een grap zijn, of een goede marketingstudent :P
Maarja, als ze daar net zulke goede auto’s bouwen als motoren dan wil ik ook wel zo’n autotje :)
Esprit_de_Flandre zegt
lijkt een beetje op een Renault.
simpson zegt
beetje dukes of hazerd style instappen, maar wel een leuk ding
doet me (net als de geest van vlaanderen) denken aan die renault spider
Arnoud zegt
Porsche 550 RS iemand??
Damoklets zegt
Wat een gezeur over die deurlijn in het zijvlak en conservatieve meningen over een missend voorraam en dak.
Het gaat hier toch om een concept?
Het mooie aan een concept is juist dat er buiten kaders kan worden gedacht.
Waarom verwacht toch iedereen een raam, dak en deuren? (En kom niet met een dom antwoord over het weer ofzo. Maar baseer het op vormgeving).
Het antwoord is heel simpel; omdat wij dat zo gewend zijn. En wat de boer niet kent, dat vreet ie niet.
Een auto is niet perse een soor hokje op 4 wielen, met deuren aan de zijkant, wat luchthappers, een schuin voorraam, lange motorkap, rode achterlichten, kleurloze voorlichten, oranje knipperlichten. Allemaal regeltjes die iedereen als een kuddedier opvolgt. Denk eens voor jezelf!
Denk niet in “Zonder deur kan ik de auto niet in” en “Ojee, al die takjes en regen zo zonder raam en dak”. Denk in de schoonheid van mooie lijnen. Het krachtig ontbreken van conservatieve stigma’s.
En reken maar dat er markt voor zal zijn, aangezien het ontwerp doet denken aan de configuratie van vroegere racers.
Nu maar hopen dat ze het in het productiestadium niet gaan veranderen en deuren toevoegen. En zeker geen conventioneel raam en dak!
De bandenkleur is ook een blijvertje mijns inziens.
Damoklets zegt
@arnoud
precies zo’n klassieker bedoelde ik.
CCX zegt
@DJD
Van de climax bestaan er honderden van in hetzelfde segment. Van de CCX maar max. een vijftal, niet echt veel keuze als je het mij vraagt.
Rick dos zegt
Beetje een anti-climax dit nieuws hoor.
Hahaha!…….Get it climax….en dan anti-climax…….hahahammmmm…….mké…
Lustigson zegt
Doet me een beetje denken aan deze:
Ook onpraktisch… en geflopt. 8)
Brakovich zegt
“De universiteit van Coventry ontwerpt de Climax? dat moet een grap zijn, of een goede marketingstudent”
Marketingstunt dunkt me. Wie kent niet de bekende F1-motoren van Coventry Climax? Toch een stukje Engelse Autosporthistorie.
http://www.grandprix.com/gpe/eng-coven.html