Dit is het CLEVER Concept, een driewieler die met hulp van BMW tot stand kwam. C.L.E.V.E.R. staat voor Compact Low Emission VEhicle for URban Transport. Hij loopt op aardgas, heeft een motorinhoud van 230cc en levert 17 pk met een koppel van 15,5 Nm bij 6.300 toeren, goed voor een top van 80 km/u. Bij deze zuinige prestaties hoort ook een zuinig verbruik van 1 op 42…
Wanneer je naar dit voertuig kijkt, is de link naar Carver snel gemaakt. Toch zijn de Carvers van een heel ander kaliber wanneer je kijkt naar de prestaties.
De micro-auto is ontwikkeld met steun van de Europese Commissie in de vorm van een subsidie. Naast BMW waren bij het project tal van andere instellingen en ondernemingen betrokken (teveel om hier op te sommen). Het resultaat van de investering van 3,3 miljoen euro is een twee-zitter, die de veiligheid van een kleine auto combineert met de beweeglijkheid van een motorfiets.
Het frame van de CLEVER moet de inzittenden beschermen bij een aanrijding. Het motortje werd door BMW ontwikkeld en is speciaal aangepast om op aardgas te kunnen lopen. Het gas wordt opgeslagen in twee verwisselbare gasflessen waarmee een actieradius van 150 km haalbaar is (ook weer aan de zuinige kant dus).
Een probleem bij de driewieller voertuigen met een korte symmetrische wielbasis is om ’t geheel in de bocht op hogere snelheden nog een beetje fatsoenlijk in de hand te houden. Hier is bij de CLEVER iets slims op bedacht (what’s in the name). In samenspel met het voorwiel en de achterwielen, wordt het zwaartepunt, de cabine, in bochten verlegd middels hydraulische cilinders. Hierdoor kan de cabine in bochten tot 45 graden kantelen.
Stefan zegt
Ik hoop dat je ze nu meer ziet dan de carver…
Patrick zegt
puur gepikt van de carver schande en daar krijg je nog geld van de eu voor ook om smaad te plegen ten eerste zou ik zeggen nederland stap uit die EU :P en ten tweede carver klaag ze aan
yannick zegt
hmmm…dat kantelen kennen we toevallig ook niet van de carver?
Michiel van den Brink zegt
Carver BMW aanklagen?
Ik denk eerder dat Carver hier geld aan verdient.
Carver heeft nooit plannen gehad om hun techniek exclusief voor hun eigen auto te gebruiken.
De Carver moet je meer zien als een showcase voor de kanteltechniek en ze hebben het dan ook vanaf het begin te koop aangeboden aan ieder merk die het maar hebben wil.
BMW was één van de eerste die interesse toonde.
Carver heeft meerdere patenten vast laten leggen.
Ik ben er bijna zeker van dat BMW niet zo dom is om de techniek te pikken.
silasse zegt
ik vind het leuk.
maar 80kmph vind ik traag 130 is goe…
Ruud zegt
Kunnen er twee volwassenen in met een beetje bagage?
Top van 120 voor onze snelwegen lijkt me wel een must !
Bij 80 wordt je onplezierig opgeduwd door vrachtwagens.
Kan je hem in de binnenstad parkeren als zijnde een motor ?
Als aan deze wensen wordt voldaan dan verhoogt dit karretje mijn moboliteit !
Alwood zegt
en de link naar de C1… allebij leuk concept maar de C1 van bmw is grandioos geflopt. wel jammer opzich maar ik vond er óók een veel te licht motortje inzitten, 130 is wel zo fijn en met motor eigenlijk 150.
mss dat ie in nederland voor brommobiel door kan :-P dan is het zeker lekker goedkoop…
Alwood zegt
*motorfiets uiteraard ;-)
Zoef zegt
Ik wil niet pessimistisch zijn.
…de snelheid van 80 is om ons zachtjes voor te bereiden op wat in de toekomst technisch nog zal toegelaten worden…
tim zegt
@ zoef, meestal rijd je op topsnelheid niet bepaald zuinig, omdat je dan met zo hoog mogelijke toeren rijdt. misschien zal in de toekomst wel overal een limiet zijn van 80 km per uur maar dat betekend dan nog niet dat alle voertuigen een topsnelheid hebben van 80
Ejay zegt
een carver is ook best zuinig met die Daihatsu cuore motor.
relax zegt
Clever. Die naam is wel erg Smart.
Jan zegt
Ze gaan dezelfde richting uit zoals Mercedes met Smart heeft gedaan. Dit gaat toch niet scoren. En dat moet BMW toch weten. Ze hebben die C1 ook reeds afgeschaft omdat hij geen succes had. Dit is weer een motorfiets achtig ding waar niemand zit op te wachten.
Een carver is daarentegen wel leuk omdat deze toch wel al een betere motor heeft.
Vincent#1 zegt
“Naast BMW waren bij het project tal van andere instellingen en ondernemingen betrokken (teveel om hier op te sommen).”
zou in dat lijstje carver voorkomen? hij lijkt er wel heel erg op (ik vind deze zelfs mooier). Alleen zie ik er nog geen 2 mensen in plaatsnemen. Ik zie maar 1 stoel met daarachter nog niet eens ruimte voor een boodschappentas.
Wat zou de prijs eigenlijk zijn?
Dennis zegt
Het lijstje:
– BMW
– Technical University of Berlin, Institute for Land and Sea Transport (TUB), Berlin, Germany
– Cooper-Avon Tyres Ltd, Melksham, Great Britain
– ARC Leichtmetall Kompetenzzentrum Ranshofen GmbH (LKR), Ranshofen, Austria
– IFP
– TAKATA-PETRI AG, Berlin, Germany
– University of Bath, Department of Mechanical Engineering, Institute for Power Transmission and Motion Control, Bath, Great Britain
– Universität für Bodenkultur Vienna, Institute of Transport, Vienna, Austria
– WEH GmbH, Illertissen, Germany
Carver komt niet op de lijstje voor, maar wellicht hebben ze de techniek van Carver gekocht, zoals Michiel van den Brink in de reacties ook al aangeeft.
J_RIP zegt
Poos geleden op de site van Carver zitten kijken omdat ik dat wel een heel iig leuk ding vond. & denk dat ik er zie staan heb dat ze een patent hadden op dat kantel systeem (weet de naam niet meer). Dus dan moeten ze er wel aan verdienen.
& 80 km/u is idd wel erg mager. Ben je haast een gevaar op de autostrade… Voor de rest wel leuk natuurlijk
Jasper zegt
apart :-P