Dat is wel chill, de Mercedes CLE instapper is nu veel goedkoper dan voorheen, terwijl die ook mooier is geworden.
Mercedes rolt langzaam het gamma uit van de CLE. Aanvankelijk kwam de auto als ‘300’, maar nu zijn er meer versies. Een 450 met zes-in-lijn motor, een CLE53 AMG voor mensen met haast en een ‘200’ voor mensen met, eh, aanzienlijk minder haast.
Mocht je zelfs 204 pk (zoveel heeft de CLE200) schromelijk overdreven vinden, hebben we goed nieuws voor je: de Mercedes CLE is goedkoper geworden! En ja, dat komt omdat ‘ie trager is. Mercedes introduceert namelijk de CLE180! En dat is eigenlijk significanter dan je zou denken.
Wat zijn de cijfers van de CLE instapper?
De CLE instapper heeft 170 pk (bij 5.500 toeren) in de aanbieding. Het koppel bedraagt 250 Nm. Dat is niet heel veel, maar komt al bij slechts 1.800 toeren vrij. Een negentraps automaat die de motor constant in het goede toerengebied houdt, is ook standaard. Daarmee kun je in 8,9 seconden naar de 100 km/u ‘sprinten’.
Het is niet een auto voor mensen met haast. Het zijn van die auto’s die prima voldoen in Nederland. Als je normaal rijdt heb je nooit het idee tekort te komen, ook niet als je even moet inhalen. Alleen op de Autobahn merk je boven de 200 km/u dat je wat surplus aan vermogen mist. Is dat erg? Nee joh, we zijn gewoon verwend.
Een groot voordeel van de CLE180 is dat deze standaard geleverd wordt als Luxury Line, op alle andere versies is het AMG-pakket standaard. Niet alleen scheelt dat duizenden euro’s, het is ook een stukje fraaier.
Met een AMG-pakket wordt het al snel ‘fout’. In de juiste kleurstelling is zo’n Luxury Line erg fraai. Hierboven zie je ‘m helemaal standaard, maar hieronder als we even kunnen configureren:
‘Concurrentie’ CLE180
Concurrenten zijn er natuurlijk nauwelijks. Bijna alle fabrikanten zijn gestopt met het maken van coupés. De Audi A5 Coupé bestaat in Nederland niet meer. Opmerkelijk genoeg heeft BMW twee (stiekem rie) concurrenten in huis. De meest directe concurrent is de BMW 4 Serie Coupé, waarbij de 420i met 184 ok de instapper is en qua prestaties vergelijkbaar is met de CLE200, niet de 180. De BMW 2 Serie Coupé is bijna even groot, zwaar en duur als zijn grote broer en is er wel met een ’18i’ basismotor: de 218i Coupé.
- BMW 218iA Coupé | € 56.805
- BMW 420iA Coupé | € 60.240
- Mercedes-Benz CLE180 Coupé Luxury Line | € 62.697
- Toyota GR Supra Launch | € 73.995
CLE instapper interessanter als cabriolet
De Mercedes-Benz CLE 180 is er naast coupé ook als cabriolet. Hierbij is de komst van de instapper nog interessanter, want er is namelijk geen plug-in hybride als semi-voordelig alternatief. Dus je bespaart 8 mille die je mooi kunt uitgeven aan fraaie lederen bekleding en een mooie lak.
Concurrentie CLE 180 Cabrio
- BMW 420iA Cabriolet | € 68.542
- Audi A5 35 TFSI Advanced Edition | € 69.127*
- Mercedes-Benz CLE 180 Cabriolet Luxury Line | € 72.647
*alleen uit voorraad leverbaar.
Alle CLA180’s zijn samen te stellen op de configurator van Mercedes-Benz. Wel eventjes aan de baas toestemming vragen of het mag onder werktijd. Dat hebben wij ook gedaan!
Meer lezen? Dit zijn 10 elegante Mercedes coupés op een rij!
robertvanheerde zegt
We zijn zo verwend met enorme (elektrische) vermogens. Als je gewoon een comfortabele auto zoekt om lekker mee te touren, dan heb je aan die 170 of 204 pk meer dan genoeg.
Johanneke zegt
Is ook zo, maar zoals in de tekst staat, we zijn verwend. Ik ook, want mijn japanse d segment met restwaarde flinke weekboodschappen doet 0-100 in 9.5 seconden. Als ik meer dan 60k aan een auto uitgeef verwacht ik op ieder vlak veel en veel meer, ook qua vermogen. Dan wil ik in +-7 seconden de 100 kunnen halen.
Maar goed, mijn auto was nieuw 30k in 2006, dat is na inflatiecorrectie 45k nu, tel daarbij op dat de CO2 boetes+btw veel hoger zijn geworden, eigenlijk rij ik niet eens in een zo veel goedkopere auto qua nieuwprijs. Maar 30k en 60k klinkt natuurlijk als een bizar verschil.
kniesoor zegt
De Opoe Manta/Vort Capri van de 21e eeuw. Maar dan een (stevig) stukkie duurder. Benieuwd of daar in Nederlandje een noemenswaardige markt voor is.
gregorius zegt
De grote verhuurbedrijven zullen deze gelijk in bestelling zetten. En dit is dan wat je krijgt voor 400 euro per dag: ‘Premium Coupe’.
mashell zegt
Maar wat moet je dan bestellen? Je krijgt immers bij de autoverhuurders nooit dat wat je selecteerd. Ik vermoed dat je een busje moet vragen zodat je een cabrio mee krijgt.
lekkerlinksrijden zegt
Bedankt voor het plaatsen van de drie gele pijlen, anders had ik het wellicht over het hoofd gezien
87sandyd zegt
Al die amg pakketten, ik word er moe van. In dit geval is de Luxury-line veel chiquer en zou dat ook mijn keuze zijn, het liefst bij een 450.
faalhaas zegt
Ik zocht een paar weken terug een C klasse T model gekocht.
Distronic en panoramadak was wel een must. En de paar die te koop waren hadden allemaal een AMG pakket. :-(
Heb geluk gehad en toch een Luxury line met Avantgarde interieur kunnen vinden op een site die je niet via de zoekmachines kon vinden. (Ik denk wat fout gegaan met uploaden)
Het staat toch wel chique, zo’n klassieke grille en een ster op de neus.
Dutchdriftking zegt
Een donkerblauw cabriolet met licht interieur en beige kap, lijkt mij best fijn om mee op pad te gaan deze zomer. Niet schokkend snel, maar rap genoeg om vlot te arriveren bij een Italiaans meer.
ouwedibbes83 zegt
Een chique Benz met redelijk wat gewicht en dan 250Nm. Ik snap dat ze de bejaarde klant zonder haast ook willen bedienen, maar de manier waarop deze instapper wordt aangeprezen vind ik onterecht. Dit is een blok wat in een A-klasse thuishoort, niet een mooie coupé die er dan bijna 9 sec over doet om vanuit de startblokken op gematigde kruissnelheid te komen. Wss in de cabrio nog wat langzamer, want ik verwacht dat die significant zwaarder is.
Marco Pachen zegt
Voor 60k dit of voor 45k een prius….. nou dan spaar ik even door voor dik 👍🏻
eelco74 zegt
Ik zou het ook niet erg vinden als de E estate met de 200 in Nederland geleverd zou worden. De huidige leverbare plug-in is loei zwaar.