Dat kon op zich geen kwaad.
Een V8 is een magisch motortype. Acht stampende cilinders die het werk voor je doen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de V6 zijn er bijna geen V8-motoren die teleurstellen als het gaat om vermogen, koppel, geluid of loopcultuur.
Rover V8
De Rover V8 is misschien een uitzondering. De Rover V8 is een afgedankt ontwerp van Buick waar de Britten jarenlang profijt van hebben gehad. Er zijn veel Engelse auto’s verkocht met deze motor. De Rover SD1, 3500, diverse TVR’s en Marcossen en natuurlijk diverse Land Rovers. De Rover V8 was relatief bescheiden qua vermogen en koppel, maar kan zuipen als een V12. Gelukkig had de motor andere voordelen. Zo was het blok zeer compact, was sleutelen vrij eenvoudig en met een paar eenvoudige ingrepen kon je er meer vermogen uithalen.
East Coast Defender
Op dit moment heerst er echter een enorme PK-inflatie, waardoor een Rover kietelen vrij kostbaar is, als je ziet wat je er aan vermogen voor terug krijgt. Vandaar dat ze het bij East Coast Defender hebben laten gaan. We kennen de land Rover specialisten voornamelijk van hun vele creaties op basis van de Land Rover Defender. Voor vandaag echter hebben we Range Rover Classic in de aanbieding.
General Motors
Deze was leverbaar met een 3.5, 3.9 of 4.2 liter V8. Bij ECD zagen ze er zoals gezegd geen brood in werd de Rover V8 vervangen door die andere legendarische V8: de LS van General Motors. Deze verbruikt waarschijnlijk net zoveel, maar levert wel aanzienlijk meer vermogen. Het betreft de L92-specificatie van de motor, die we kennen uit bijvoorbeeld de Cadillac Escalade. In dit geval is de motor goed voor meer dan 400 pk. De motor is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met zes voorwaartse verzetten. Om de motor wat beter te kunnen horen, is er een Borla uitlaat gemonteerd voor zo’n lekkere V8 burble.
Standaarduitvoering
De Range Rover Classic is in het Alpine White gespoten, in combinatie met Gloss Black accenten. Het nadeel is dat de auto er onbedoeld uitziet als een standaarduitvoering: wit met zwarte bumpers. Daarbij zijn de velgen ook zwart uitgevoerd en helaas is iets te modern. Het interieur is ook smaak afhankelijk, met Torino Salsa Red leder voor het meubilair. Wel fraai is de zwarte piping. Om het comfort te verhogen is de Classic Range Rover voorzien van luchtvering. Wat het tot ‘Project Gunn’ omgedoopte apparaat moet kosten, is niet bekend. Reken op een hoop, dan zit je altijd safe.
Meer lezen? Check dan onze AB Special over de Range Rover Classic.
dragspert zegt
Vergeet de Aliexpress koplampen niet te benoemen!
johnhert zegt
Allejezus wat een fout ding. Al lepelen ze er een v12 van een Zonda in, dan nog wil ik er niet in gezien worden… Overigens zelden of nooit een stijlvol uitgevoerde klassieke Range Rover of Defender tegengekomen hier op Autoblog…
JaguarV12 zegt
@johnhert: leuke reactie, ik heb er vorige week nog een gekocht☺️
johnhert zegt
@tomvk: Ik ben groot liefhebber van oude Land én Range Rovers, in het verleden een series 2 opgeknapt. Alleen als er op Autoblog een artikel over geschreven wordt, zijn het bijna altijd érg fout uitgevoerde exemplaren…
JaguarV12 zegt
@johnhert: haha is zeker waar, zal ik er over een tijdje dan maar verandering in maken?
laptom zegt
@tomvk: Ik heb er zelf een aantal RRC, maar deze is inderdaad erg fout. De motor motor is het probleem niet, kan ik prima mee leven. Maar de rest is met erg foute smaak uitgevoerd. Door op zijn minst orginele velgen en een normale interieur.
JaguarV12 zegt
@laptom: eens, wel leuk dat er een RRC behandelde wordt op autoblog. Heb jij misschien nog tips voor me om de rr om te bouwen op LPG? Het gaat om een 3.5 met carburateurs.
laptom zegt
@tomvk: Dat is de makkelijkste lpg conversie. Een gewone lpg boer kan dat voor€1000 uitvoeren. Wat ik niet zou doen is rare venturies en dergelijke voor de carb bouwen. Gewoon een aanzuig buis voor ieder carb voldoet prima. Dan is je luchttoevoer tenminste niet afgeknepen. Of anders een Blos systeem.
JaguarV12 zegt
@laptom: owww, ik wilde net over gaan op venturi omdat dat goedkoper is. Zelf ook fan van Blos. Toch maar kopen dan of weet je iemand die er nog een heeft liggen voor minder?
fmgarcia zegt
Dit had heel leuk kunnen worden.
qvdweide zegt
Ik vind dit tof!! Al zou ik zelf ander wielen onder gooien.
mgmgb zegt
Het vermogen snap ik helemaal, dat is altijd leuk, maar het geluid en de geur van de originele Rover V8 passen vreselijk goed bij een classic Range Rover. En die Britten hebben ook niet stil gezeten, je kan meer dan genoeg power uit je alu V8 pareltje halen, geen enkele noodzaak om er een nog antieker brok gietijzer in te hangen.
laptom zegt
@mgmgb: LS blok is vaak ook aluminium. Ongeveer net zo zwaar. Daarnaast krijg je uit een Rover V8 heel slecht meer vermogen, blokken zijn verkeerd ontworpen. Je kan niet zoveel met meer boring, je kan iets aan de slag doen, maar dat betekend altijd een andere krukas. Koppen zijn erg kostbaar om deze goed te krijgen en een andere nokkenas levert maar een paar pk winst op. Turbo is nog een idee, maar met zoals andere verbeteringen aan het blok, met uitzondering nokkenas, is het gewoon kostbaar en komt niet ten goede aan de betrouwbaarheid. Ik ben bezig met een 4.6 om te bouwen naar een 5.0, maar daar ben je voorzichtig €7000 voor kwijt en dan zit je ongeveer op 325pk…
Onehp zegt
Goede herinneringen uit men jeugd, ouders van ploegmaten die ons naar wedstrijden brachten met de RR V8 met ‘sportuitlaat’, of met de E34 520i.
Beide heerlijk geluid, ging nauwelijks vooruit ;)
(en als we eerlijk zijn, op langere ritten best storend)
BaRa zegt
Dat er een V8 in een RR wordt gelepeld: check. Dat een V8 mechanisch een beter (makkelijker) ontwerp is dan een 6- of 4-cilinder: check. Maar dat het geluid beter is? Ammenooitniet. De volgorde voor mijn oor is: ongeblazen I6 van BMW, V6-Busso of open Porsche flat six – dus zonder cat en turbo. En dan al de rest. V8’s klinken in de regel redelijk saai, niet melodieus, zitten in de verkeerde toonaard. Alweer, voor mijn oor. Op zich maakt het natuurlijk weinig meer uit. ICE motoren worden, als het op geluid aankomt, tegenwoordig zo hard verkracht door alles wat op het in- en uitlaattraject geschroefd dat het bijna altijd als een georchestreerde teleurstelling klinkt. Dan liever geen geluid.
cossiekiller zegt
Met die Escalade met dit blok heb ik al eens gereden. Dat was al een klein feestje. Wat moet dat geven met meer dan 500kg minder.
Weet alleen niet of deze auto daarvoor ontworpen of aangepast is…
Dutchdriftking zegt
Doe mij deze maar in het geel met originele wielen.
jan97nl zegt
Het wordt nu wel écht tijd tot die foto’s gefixt worden
Design_Driven zegt
Een heelijke LS swap, deze. De rest zo veel mogelijk ongemoeid gelaten en een heerlijke V8 er in. Zo zie ik ze graag.
tenaci zegt
Please autoblog! Fix de app! Die foto’s zijn echt ruk zo!
realhustler zegt
Het mooie van de ls is dat onderdelen overvloedig aanwezig zijn en dat zonder turbo met wat aanpassingen het slag volume er als sae pk uitkomt en qua koppel nog meer. Met mooie koppen en een scherpere nokkenas kom je heel ver.
sabrerator zegt
SPUIT hem donkergroen metallic, originele velgen eronder en een crème leren interieur en zet dan maar op de oprit. O ja, dan wel graag met een lpg-tank erin. Houdt het faillissement ietsje langer op afstand.