Klassiekertuning, want met niets kom je zo cool voor de dag als een Jaguar XJS. Alleen voor mensen met heel veel geduld, diepe zakken en schijt aan alles.
Tuners houden zich weer bezig met klassiekers. In ieder geval de tuners met enige ‘historie’. Die heeft Arden ook, daar waren ze 20 jaar geleden al niet vies van een dikke Jag. Dapper want heel ‘vriendelijk’ waren die auto’s niet. Hoewel er best een sterk chassis, onderstel en motorblok aanwezig is gaat daaromheen erg veel stuk. Dat en alle zwakke plekken kom je als tuner natuurlijk tegen.
Misschien is het wel dé reden om je Jaguar te tunen. Dan is ‘ie eindelijk door een Duitser in elkaar gezet en blijft het misschien werken.
Arden ging ook niet kinderachtig te werk. Standaard haalde Jaguar maximaal 329 pk uit de (6 liter V12, verbruikt zo veel als een tank) productie-XJS’en. Arden schopt het met deze AJ7 tot 460 pk. Daarbij is de automatische versnellingsbak aangepast en is er het nodige spoilerplastic aanwezig.
Dit ‘juweeltje’ is een van de allerlaatste XJS’en met 1993 als bouwjaar. Er staan slechts 12.500 km’s op de teller. Kopen kan (bij Arden), breng dan wel €49.500,- mee. Het mag wat kosten, zo’n große Katze.
marokkaanseheld zegt
Mooie auto, alleen zou ik de uitlaten iets aanpassen, meer recht dan zo hoge “dildo stand”..
lemans96 zegt
Echt mooi is anders maar ’t is wel een dik apparaat. Lekkere vreemde eend in de bijt.
randomdutch1 zegt
noem het een vermomde opel manta en ik had het geloofd
sacha zegt
“bezich” ?
marokkaanseheld zegt
@sacha: Zeer scherp, voor de mensen die niet begrijpen wat meneer Sacha bedoelt, “bezich” moet zijn –> bezig. :)
alcantara zegt
@sacha: bezichtiging
jorn_v_v zegt
het lijkt zo net op een opel manta
Vincegail zegt
Koop ik toch liever een TWR-XJS voor weinig:
http://www.carandclassic.co.uk/car/C388224
En voor die 5000 km per jaar die ik er mee ga rijden, boeit het stuur aan de rechterkant me ook niet.
En bij mij in de buurt zijn geen tolwegen en in parkeergarages kom ik nooit.
undifined1 zegt
@Vincegail: het is zo vervelend met inhalen, je ziet niks.
lemans96 zegt
@undifined1: Valt wel mee hoor. Even een stukje terugvallen zodat je meer overzicht hebt en hup, er voorbij. Alleen parkeergaragekaartjes trekken vergt wat improvisatie.
Ik heb ‘ns een tijdje in een linksgestuurde Supra rondgereden(420pk, jay!) en daar maakte ik gebruik van zo’n grijparm voor invaliden. Dat werkte prima.
nickjacker14 zegt
@lemans96: haha leuke en creative oplossing
ej20g zegt
@nickjacker14: dat doen heel veel eigenaren van rechtsgestuurde auto’s. Vaak hebben ze zo’n grijpertje in de auto liggen maar 9 van de 10 keer hebben ze het niet eens nodig. Rechts zitten heeft weinig nadelen, wel veel voordelen (meer als je zou verwachten).
jack_abarth zegt
@ej20g:
Noem er eens een paar, want ik krijg er eerlijk gezegd geen bedacht. (verder no offence, just curious)
ronaldddvos zegt
Doet me denken aan clarkson
E34M5Touring zegt
We hebben er 1 gehad thuis. Een V12 XJS-C met het targa dak. Heerlijke auto. Zoveel koppel in dat blok dat je het frame kon laten flexen. En een 3 bak automaat. Wat dus 110km/h in de 1e versnelling betekent. Flink wat gasten mee laten schrikken. Was geen Arden getuned model ofzo. Wel een heerlijke bak.
ropbp zegt
Het was toen een prachtige auto (eh…. zonder dat plastic en die lelijke velgen). Voor de facelift waren er maar een paar merken die een 12-cylinder hadden. Auto, Motor und Sport had ze een keer bij elkaar. Zes wagens als ik me niet vergis (Lambo Countach, Ferrari BB512 en 412, Jaguar/Daimler XJ 5.3? en deze).
Hupke zegt
Ferm ding, daar kan je wel op meerdere plaatsen mee verschijnen, niet enkel op een retro-tuperware party.
Toch, als je voor deze wagen zou kiezen terwijl er XK’s mkI of zelfs E-types voor hetzelfde geld te koop zijn dan vind ik je toch maar een nut-case.
E34M5Touring zegt
@Hupke: Nahh, voor een net exemplaar E-Type red je het niet met 50k. Zeker een series1-2 ga je niet redden. Top of the line E-type’s kruipen ook steeds dichter en zelfs over de 100k. Mk2 3.4 of 3.8 is denk ik wel te doen.
tridente zegt
dit is zo ontzettend dik.. heerlijk gewoon!
ar156sw zegt
Geniaal! Sowieso een fantastische auto dit en de ook heerlijk getuned. Helaas de 38 miljoen niet gewonnen afgelopen maand, anders had ik ‘m wel gekocht voor d’r bij :D
mbevo zegt
Ga ik toch liever voor een oudere S-type
F355GTB zegt
De XJS is één van mij ‘all time favorites’… , maar dan toch liever een niet-getune-de.
Deze is naar mijn smaak wat schreeuwerig…