De 159 is Alfa Romeo’s gedoodverfde concurrent voor de BMW 3-serie. Beiden zijn reincarnaties van de sportieve sedan en bieden de man/vrouw achter het stuur plezier als er eens geen files staan. Jeremy Clarkson heeft zijn oordeel over de 159 verwoord en komt tot een opmerkelijke conclusie…
Alfa’s staan er om bekend dat er soms onconventionele en vooral onpraktische oplossingen worden gebruikt. Zo is de knop om de achterklep te openen verborgen in het dak. Dat zou kunnen kloppen, tijdens een proefrit heb ik nooit in de achterbak gekeken. Ik kon het knopje inderdaad niet vinden en echt hoog stond de ruimte voor koffers niet op het prioriteitenlijstje.
Een ander schoonheidsfoutje is het kleine, onduidelijk gemarkeerde knopje voor het uitzetten van de cruise control. Dat kan overigens behoorlijk spannend zijn, zoals je kunt lezen in het stukje van Clarkson. Kunnen we daarmee de 159 afserveren? Nee, want clarkson stelt:
“First of all, it is exactly one million times better looking than a BMW 3-series And with those triple headlamps, and perfect proportions, at least half a million times better looking than any rivals from Audi, Mercedes or Jaguar.”
Binnenin wordt het nog beter: je zit goed, de meters lijken door een Zwitserse horlogebouwer gemaakt te zijn en het leer is weggekaapt bij Rolls-Royce. De wegligging en besturing zijn de beste in zijn klasse. Ik heb nog geen vergelijkingen gelezen waarin op dat gebied de 159 werd verslagen door de concurrenten.
Een toppertje dus en dat is dan ook de conclusie van Clarkson.
René zegt
Commentaar betreffende Cruise-Control is natuurlijk onzin; die gaat altijd uit wanneer het rempedaal wordt aangeraakt. Betreffende de kofferbak; knopje zit idd niet handig, maar elke 159 heeft ook een knop op de sleutel zitten.
Verder leuk verhaal van Jeremy, ik hoop dat de 159 een succes zal worden :-)
O.D. zegt
Ik kan menauwelijks voorstellen dat de Alfa inzake besturing ook zou winnen van de 3-serie. BMW stuurt ook altijd dusdanig goed dat het verschil niet zo heel erg groot kan zijn en als je het gas er op zet moet de BMW wel beter sturen. Bij de Alfa ga je toch teveel krachten op je sturende wielen krijgen. (En voor de echte liefhebbers…..sturen met het gaspedaal gaat natuurlijk ook lastiger ;-) )
SimonMc zegt
Ik heb altijd gemengde gevoelens gehad over alfa romeo.
Echt wild was ik nooit van hun design en voor mij waren het maar “wannabe” klassewagens met een sportief tintje, genre bmw.Ook over de kwaliteit was men niet te spreken in de loop der jaren.
Maar…
Sinds korte tijd zijn de recente modellen me niet ontgaan en moet ik zeggen dat ik de modellen zeer aantrekkelijk vind.
Natuurlijk weten we dat jeremy clarckson het niet heeft voor bmw, en zou hij zelfs de renault laguna beter vinden dan bmw’s 3 serie.
Maar deze keer ben ik 100% met hem akkoord.De bmw 3 serie vind ik ronduit lelijk.De vorig 3 serie vond ik telke malen mooier, en dat geld voor ALLE modellen van hen.De nieuwe 5 serie is zo mooi niet als de vorige.De 7 serie was 2 generaties geleden veel mooier enz…
Ook oogt de alfa gewoon veel “slanker”, en bijgevolg veel sportiever.De bmw lijkt gebouwd om te imponeren ( iedereen uit de weg, hier kom ik met m’n beemer )en vind ik belange zo sportief niet ogen.
Ik hoop dat de kwaliteit van alfa er in de loop der jaren op verbeterd is, en zo ja, kan bmw maar best een nieuwe designer aanwerven, want met dit pareltje van alfa zal de beemer zelfs niet meer in vol zonlicht opvallen ;-)/
Christoff zegt
ik vind de 3serie wel heel mooi en zeker de BMW alpina D3
http://www.autoblog.nl/archive/2005/11/24/bmw_alpina_d3_sportieve_diesel
w0o0dy zegt
als ik de opmerking van O.D. zo lees vraag ik me af of hij ooit als eens in een Alfa Romeo heeft gereden. Waarom zou een Alfa niet beter kunnen sturen dan een BMW? Alleen maar omdat de BMW achterwielaandrijving heeft? Dat zegt niets, iedere vrachtwagen heeft ook achterwielaandrijving en toch weet ik zeker dat een goed sturende voorwielaagedreven auto heel wat fijner stuurt op een bergpas in Italië (waarmee ik een BMW niet met een vrachtwagen wil vergelijken, het is maar een voorbeeld). Wie het stukje over de beste auto dat ik heb geschreven heeft gelezen weet dat ik zelf wel hou van een achterwielaangedreven cabrio. Ik vind het leuk om met een auto te spelen en of het dan superhard gaat is een stuk minder interessant dan de lol die ik ermee heb. Het gaat om het gevoel dat de auto je geeft. Ik vind een auto niet geweldig omdat er een bepaald merk dat op zit. Alfa’s geven de chauffeur informatie en sturen vaak scherper (en communicatiever) dan andere auto’s. Dan kan een andere auto nog steeds wel harder een bepaalde bocht doorkomen… bij een Alfa gaat het om wat jij als bestuurder ervaart…. en die emotie geven veel Alfa’s je net iets meer dan andere auto’s….
René zegt
@ O.D.: Volgens de mastertest van Auto Motor und Sport heeft de 159 een betere wegligging dan de 3-serie ;-)
Mpower zegt
ik vind hem scheel van voor, mijn keuze zou uitgaan naar een 3 serie met een M-pakket
Jaap zegt
OK, Alfa is inderdaad een mooie auto, mooier dan een 3 serie ook. Maar Alfa kopen is een ding, Alfa rijden twee. Heb een Alfa ooit gekocht bij SvL, service kennen ze niet (gloednieuwe velgen tegen de stoep rijden bij de eerste beurt, reactie was” bewijs maar dat wij dat hebben gedaan”) maar als je ‘m kwijt wilt (de Alfa dus) moet je of weer een Alfa kopen, of ‘m op rijden. Kocht het ding toen voor 80.000 gulden nieuw. Twee jaar later met 80.000 km. op de klok kreeg ik er zegge en schrijven 15.000 gulden voor terug.
Daarna 3 serie en 5 serie gaan rijden, goede service, fijne auto en onderhoud ronduit goedkoop (vergeleken met de Alfa zeker)Inruilprijs altijd sterk en gewoon 120.000 km. draaien zonder enige problemen.
Conclusie voor mij persoonlij; al maken ze zo’n ding nog zo mooi, alles staat of valt bij een goede garage en een redlijke kostprijs.
Jaap
w0o0dy zegt
daar heb je zeker een punt Jaap. Daarom vind ik klantentevredenheids onderzoeken ook een goede zaak. Heb je trouwens problemen gehad met de auto op zich? Veel mankementen? En om toch nog even terug te komen het onderwerp van discussies…. Stuurde die Alfa goed (of beter)?
C.H. zegt
Had het genoegen een paar dagen in een 159 2.2 met alle toeters en bellen te mogen rijden. En idd een prima wagen. Qua uiterlijk een van de mooiste wagens van dit moment. Kwalitatief heeft Alfa zeker grote sprongen vooruit gemaakt. Geen kraakjes, rammeltjes etc. De zitpositie is uitstekend, zelfs voor iemand van mijn lengte (1,96 m). Hij stuurt heel strak, maar is toch comfortabel. Je merkt wel dat de voorwielen bij flink optrekken een beetje gaan ‘zoeken’, ondanks de 225 mm brede banden. Da’s toch typisch een voorwielaandrijversprobleem…
Reiner zegt
Go Alfa
Sjaak zegt
uiteraard weer een afschuwelijk lelijk middenconsole
René zegt
Hoezo “weer”?
smaakversterker zegt
Ik ben persoonlijk meer voor BMW maar de laatste 3 serie vind ik gewoon een inspiratieloze gammavervulling :-)
En ja 159 is de max qua design
JW zegt
Zo bijzonder vind ik die 159 helemaal niet en die middenconsole straalt ook bijzonder weinig hoogwaardigheid uit
JeffreyG zegt
tja deze wagen kon niet ontwijken aan het commentaar van clarkson
gelukkig valt het mee :)
maar je moet die vent niet al te serieus nemen
die gaat altijd voor engelse degelijkheid en is anti-duits :P
heidekonijn zegt
Echt weer een mooi Clarkson stukje; heerlijk overdreven, erg grappig en toch weer die mooie fundering van realisme; hij doorgrond steeds waar het op slaat. Dat van die GTV6 kan ik alleen maar beamen.
De 3 is inderdaad nog lelijker dan een Ssanyoung en als ik de vertegenwoordigers hoor die er één hebben, is het maar goed dat er ASR op staat (‘waar dient dat knipperend lampje voor?’) want anders zat menigeen bedrijf zonder verkopers. Vooral de break verdenk je van een starre achteras met bladveren -niet te begrijpen eigenlijk, die dingen breken makkelijker uit als een Honda S2000 en die krijgt er hiervoor in de pers steeds van langs, terwijl het een sportwagen is.
Maar goed, ik sta pal achter wat Jaap stelt. Er zijn twee redenen dat ik niet meer met Alfa rijdt; 1. ze zijn niet meer de snelste in hun prijsklasse 2. hun dealers zijn lagere levensvormen dan wat er tussen mijn tenen zit.
Mark zegt
Euhmmmm.. Ben een liefhebber dus helemaal objectief
In de meeste Auto’s val ik in slaap zo ongelooooofelijk saai/passie loos/oninteressante historie/lelijk etc etc .
Bert zegt
Heb voor mijn werk in de meest uiteenlopende auto’s gereden, maar er zijn er maar weinig die me steeds weer een grijns van oor tot oor geven. Alfa is passie, dat is wel duidelijk. En voor het Alfa-virus bestaat geen medicijn. Gelukkig maar. Privé rij ik er 2, een 156 2.5 V6 en een 75 Turbo met 210pk om mee buiten te spelen. Als de 156 aan vervanging toe is, dan komt er zeker een 159 te staan.
Lt. Winters zegt
BMW & Alfa, het blijft appels met peren. Achterwiel en voorwielaandrijving verschillen teveel om een eerlijk vergelijk in weggedrag aan te geven. Als ik dan toch een mening mag geven vind ik dat Alfa Romeo de beste voorwielaandrijvers ter wereld maakt, en BMW de beste achterwielaandrijvers…
Vergelijk een 159 3.2 Jts Q4 met een BMW 325 Xi, dan heb je appels met appels.
Gotta love them fruits.
H. Hamminga zegt
Alles wat aan auto’s uit Duitsland komt is: te duur, te saai en qua ontwerp veel te zakelijk.
Bij mij komt alleen een Italiaan op de oprit te staan en in ruim 25 jaar, dat ik Italianen rijd, nog nooit noemenswaardige problemen gehad.
AR GT 1,9JTD Dist.
kjell zegt
clarkson heeft gelijk tis echt de mega oplosing(h)
M. de Brouwer zegt
@Lt. Winters : ken de 325 Xi niet uit eigen ervaring, wel de 320D.
Sinds deze week ben ik de trotse eigenaar van een 159 3.2 JTS Q4, en dat stuurt nog veel strakker door de bocht dan mijn vorige bmw-tje. Zal wel de 4wiel aandrijving zijn dan :)
Senninha zegt
Design is altijd een kwestie van smaak, maar de Bimmer is wel zo allejezus lelijk dat volgens echt heel velen zelfs iedere Kia, Hyundai etc. er beter uit ziet….
Rijden doet ie als de beste, maar face the facts, een std. Bimmer heeft geen ziel. Dus de zaak is echt eenvoudig, J.Clarkson heeft 100% gelijk. Eenieder die weet wat good engineering en design inhoudt zal vaststellen: de 159 is an absolute gem !
Kees zegt
Zit al sinds de eerste foto’s van de 159 op het internet verschenen over de aanschaf na te denken (de 3.2 JTS Q4). Twee dingen houden me nog tegen: het feit dat de dichtstbijzinde dealer op 35 kilometer zit, en reputatie van kwaaltjes (heb alweer over lakproblemen gelezen enz.) Zijn er 3.2 eigenaars, zoals M. de Brouwer hierboven, die me van die twijfels af kunnen helpen?
Kim zegt
De 159 is een fantastische auto, wat comfort en rijplezier betreft ben ik zeer tevreden. Ik doe dagelijks vele kilometers voor m’n werk en het is een plezier om dit met zo’n auto te doen en geloof me op een afritje laat ik een bmw 3 reeks wel even achter, de alfa stuurt vlijmscherp de bocht in en heeft een heel vast baangedrag, wat daarna gebeurt is anders…de bwm heeft meer pk’s en dat wordt de pittige italiaan gewaar.Qua design en afwerking topclasse…de agressieve snuit , de 18 duimers , het leer que bella machina
M. de Brouwer zegt
@Kees, ik heb geen lakproblemen bij de mijne (tot nu toe) en er is best al veel vogelpoep overheen gegaan ;)
Het enige manco is dat de binnen bekleding bij de rechterdeurstijl niet netjes vastzat. That’s it. Nog 0 keer wegenwacht oid nodig gehad, zelfs geen rare kraakjes, piepjes, klunkjes of zo.
En wat een geil geluid als die V6 boven de 5000 toeren komt; gegarandeerd rubbernekken van alle omstanders.
In de 2 tot 100, in de 3 door naar 160, en dat allemaal voordat de oprit aansluit op de snelweg ;)
Grijns van oor tot oor.
*happy bunny*
Johan zegt
BMW steekt zoveel electronica in zijn auto’s om ze het rijgedrag van een voorwiel aangedreven auto te geven. Als je dat uitzet en je trekt goed op op een nat wegdek, sta je achterste voren. Ik kan vergelijken, ik heb met zowel Alfa als BMW gereden. Ik ben nu ook gebeten door het Alfa virus. Ik zeg niet dat BMW slechte auto’s zijn, zeker niet. Ze zijn misschien zelfs degelijker dan Alfa’s, maar ze missen passie en een rijke geschiedenis. Dat begrijp je alleen als je achter het stuur van zo’n Italiaanse schone gezeten hebt.
eddie M3 zegt
Tjonge wat een bmw-bashers zeg! We hadden het hier toch over een Alfa? Volgens zijn we het er over eens dat die 159 er erg strak uitziet, compliment aan Ciugiaro. Verder is alfa inderdaad een schitterend merk met een geweldige historie.
Maar vanwaar die aversie richting bmw? Typische gevallen van “ik heb de poen niet om er een te rijden anders deed ik het onmiddellijk en daarom zeik ik ze lekker af”……beetje jammer.
gijs zegt
rij sinds april de 159: de maandagochtend auto bestaat nog. tot nu toe probleempjes aan de lopende band. maar je staat wel met een mooie auto langs de kant van de weg…
Nick zegt
Johan,
als je verstand hebt van een auto’s en een beetje weet hoe een chassis in elkaar zit, dan zeg je niet dat bmw met hun elektronica proberen het rijgedrag van een voorwiel aangedreven te geven.
De basis voor een sportauto en bijv een strak sturende auto is de motor voorin en achterwiel aandrijving ( hun voorwiel aangedreven auto wil in de bochten naar buiten sturen en een achterwielaangedreven auto blijft naar binnen sturen ).
Voowielaandrijving is goedkoper en veiliger maar zeker niet sportiever wat toch een stukje passie bij het merk alfa is. BMW heeft deze elektronica systemen uit veiligheidsmaatregelen.
En als het dan al toch uitzet, doe dat dan alleen als je kan sturen. Dan sta je niet meteen achterste voren, jij kan dan inderdaad beter een alfa kopen.
Met een bmw kan je ook nog een mooie drift zetten, alfa kunnen een zielig rokend binnenbandje laten zien.