De brokkenpiloot in zakformaat kwam goed weg na weer een stevige klapper. Dit is wat Jeremy Clarkson erover te melden heeft.
Om te beginnen wil Jezza een en ander rechtzetten. Britse media berichtten dat Hammond nauwelijks tijd had om aan de Rimac (1.089 pk, 1.600 Nm) te wennen voordat hij aan de Zwitserse heuvelklim begon. Da’s onzin volgens Clarkson. Richard had al een paar dagen met de elektrische supercar gereden en zelfs de heuvelklim werd al een paar keer geïnspecteerd. Van een matige voorbereiding was dus geen sprake.
Wel dacht Clarkson oprecht dat z’n maatje er geweest was. Hammond vloog bij de laatste bocht na de finish van de baan (video) en in alle consternatie wist niemand precies hoe het met de presentator gesteld was. De verwarring was redelijk groot omdat men aanvankelijk dacht dat een testrijder van Lamborghini de Aventador S waarmee het trio had gefilmd van de baan was gevlogen. De auto in de berm was echter wit, net als de Rimac van Hammond, en toen viel het kwartje.
Uiteindelijk liet Hammond vanuit het ziekenhuis weten dat hij in elk geval niet dood was (VIDEO). Wel lag z’n knie behoorlijk aan diggelen. Naar verluidt klapte de presentator met zo’n 200 km/u van de weg en wist hij de Rimac te verlaten voordat de EV vlam vatte. Gelukkig bleek de fysieke schade naar omstandigheden mee te vallen, binnenkort zal Hammond zelf gedetailleerd beschrijven wat er precies misging.
Dan nog even over die Aventador S. De Lambo overleefde een paar dagen filmen met de crew van The Grand Tour helaas niet zonder kleerscheuren, meer daarover HIER.
jack_abarth zegt
Met 200km/h van de weg? Als ik dat filmpje zo zie zou je zeggen dat het amper 80km/h is. Nog hard zat om te crashen overigens.
Maarten123 zegt
@jack_abarth: gedeeltelijk mee eens. Ik zou 120 zeggen, maar absoluut geen 200.
fijnkonijn zegt
@maarten123: ik denk 121.
slickrick zegt
@jack_abarth: gast echt geen 80, je staat gelijk stil met een supercar als je op de rem trapt. Ik zou geen 200 zeggen maar ergens tussen 120 en 150 zeker wel.
Maar ja, op een filmpje kan je het moeilijk inschatten
realracing3 zegt
Het is wel een brokkenpiloot hoor, raketauto, jaguar f-type en nu dus ook een rimac concept one
cpp1 zegt
@realracing3: zou jou wel eens willen zien als je auto’s zo op de limiet/over de limiet rijdt…
dunhozzie zegt
@cpp1: hij kent misschien zijn limieten beter dan de hamster ;-)
edjehaze zegt
@dunhozzie: niet zo heel moeilijk in Real Racing.
Sir_Vmax zegt
@realracing3: en laatst ook nog een brommer oid…
pomoek zegt
TGT heeft dus hoogstpersoonlijk 12,5% van alle Concept_one’s gesloopt. Als ze dat nu eens deden met caravan’s?
escort77 zegt
@pomoek: 12,5% van de Concept_one’s, dat is niets vergeleken met het percentage van de Morris Marina’s dat ze gesloopt hebben.
allesmetturbo zegt
Wel leuk karretje, maar het blijft een ev. In ieder geval geen V8 gesloopt
fanboy zegt
@allesmetturbo: Jemig, wat minachtend opgescreven.
Neem even 2000 euro mee en je kunt in Nederland wel genoeg auto’s vinden met een V8. Zo bijzonder is dat niet.
Maar hier is 1 van de 8 Rimac Concept One’s gesloopt. Zo’n bizar snelle auto, bijna niemand houdt dat ding bij. Maar “het is maar een EV”.
Terwijl de Rimac juist een auto is waarbij je geen “vroem” geluidje nodig hebt voor de beleving, en wat jij zelf ook rijdt volledig zoek zo rijden.
allesmetturbo zegt
@fanboy: het is zeker een bizar snelle auto, maar dan nog word ik er niet warm of koud van. Niet van het design en niet van het geluid van de aandrijflijn. Specs zijn wel bijzonder, maar dat is het dan ook
fanboy zegt
@allesmetturbo:
Waarom heb jij dan een turbo op je auto? Om 80 op de rechterbaan te rijden?
Of voor het geluid van de blow-off valve?
Of ga je me nu vertellen dat snelheid niet belangrijk is bij een sportwagen?
allesmetturbo zegt
@fanboy: nou ik moet wel toegeven dat het afblaasgeluid toch wel elke x weer genieten is. Maar dat terzijde.
Tuurlijk is snelheid belangrijk evenals acceleratie, maar ik blijf er toch bij dat deze auto mij niet zoveel doet. En of een supercar nu in 2 of 3 sec naar de 100 knalt, ik vind 4sec naar de 100 ook snel zat.
Als ik een sportauto zou kopen van dat kaliber dan wil ik naast cirquitdagen ook op een dijkweggetje kunnen genieten van het geluid. Ieder zn ding ;)
slickrick zegt
@allesmetturbo: genieten van geluid uit een uitlaat ja, maar een blow af valve???? Dat is echt voor kinderen, net of je luchtbed leegloopt, totaal doelloos…
allesmetturbo zegt
@slickrick: ik kan nog veel meer dingen opnoemen waar ik van geniet die doelloos zijn. De hele dag een beetje zuur zitten doen lijkt me geen fijn leven.
Gelukkig klinkt een EV totaal niet als een op afstand bestuurbaar speelgoedautootje voor kinderen ;)
bofkont zegt
@fanboy: Yup EV is waardeloos hoe snel ze ook mogen zijn, geen enkele beleving of emotie, doe mij dan maar een slome V8, veel meer genieten!
fijnkonijn zegt
@bofkont: als je organen verpletterd worden in een Rimac of een Tesla, heb je echt wel een emotioneel moment…
Zeggen dat dat soort auto’s geen emoties losmaken, getuigd van een schrijnende onwetendheid.
bofkont zegt
@fijnkonijn: Tja dat zal Richard ook gedacht hebben tijdens de crash ;)
Vooral zijn organen, oef!!
Onwetendheid mag jij gerust denken, heb meerdere malen met een Tesla modelS gereden, van de P90 ook de launch mogen doen, snel is het zeker, maar zo clean en emotie loos, je zou er bijna van in slaap vallen.
Snelheid alleen doet mij niets, ik wil motorgeluid, het liefst een 6 cilinder of veel meer!
dare2think zegt
@Mauritsh: https://www.youtube.com/watch?v=PdrTn15JYgc