Met het toeslagenschandaal nog vers in het achterhoofd uit het CJIB zorgen over extra kosten naar aanleiding van een aanmaning.
De overheid is er niet om u te plagen. Toch kan het soms zo voelen. Vraag dat vooral aan de ouders naar aanleiding van het toeslagenschandaal. In een vergelijkbare situatie trekt het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) aan de bel. Ze pleiten in het jaarverslag voor meer maatwerk als het gaat om boetes.
CJIB aanmaning
Wie een verkeersboete krijgt moet deze zo snel mogelijk betalen. Betaal je deze niet voor een bepaalde datum, volgt er een aanmaning. Daar komen extra kosten bij kijken. Die kosten kunnen enorm oplopen. Soms kunnen mensen de verkeersboete in eerste instantie al niet betalen om wat voor reden dan ook, de verhoging brengt deze groep alleen maar meer in de problemen.
Bij een boete van 50 euro kan het bedrag na twee aanmaningen al stijgen naar 150 euro. Dan liggen de extra kosten hoger dan de oorspronkelijke boete zelf. Het CJIB zegt dat er soms sprake is van overmacht bij de mensen. Een verhoging van de boete is dan niet op z’n plaats.
Niet alleen kan de boete niet betaald worden, maar heeft zo’n verhoging ook een psychologisch effect op de ontvanger. Er is natuurlijk ook een verschil tussen per ongeluk door rood rijden en met 200 km/u over de snelweg razen.
Wat het CJIB betreft komt er meer maatwerk voor boetes. In plaats van hersenloos verhoging na verhoging de deur uitsturen kijken naar de reden waarom de persoon in kwestie niet kan of wil betalen. Dat kan het CJIB wel willen, maar de organisatie is niets meer dan een automatisch incassobureau van de Nederlandse overheid. Het is uiteindelijk aan het ministerie van Justitie om hier iets van te vinden.
Fotocredit: @thomcarspotter via Autoblog Spots.
Robert zegt
“Wie een verkeersboete krijgt moet deze zo snel mogelijk betalen.”
Volgens mij heb je zes weken de tijd. Maar ik kan me vergissen, want ik heb (gelukkig) al vele jaren geen post meer ontvangen uit Leeuwarden.
Joris24 zegt
“Er is natuurlijk ook een verschil tussen per ongeluk door rood rijden en met 200 km/u over de snelweg razen.”
Als je per ongeluk door rood rijdt ben je een gevaar op de weg, die boete is dan des te terechter om je daarop te wijzen. Als je 200 rijdt doe je dat meestal vrij bewust en als het goed is met een behoorlijk bewuste risico-inschatting.
Daarnaast, met name boetes voor telefoongebruik achter het stuur e.d. zijn heel bewuste overtredingen en daar mag je goed voor bloeden wat mij betreft. Als je die niet kunt betalen dan neem het rijbewijs maar in tot er betaald is. Lijpkezen met hun telefoons zijn levensgevaarlijk.
werf76 zegt
Een snotneus die 200 gaat rijden heeft een bewuste risico inschatting gedaan? Echt iets nieuws voor mij.
Joris24 zegt
Ik schrijf meestal. Er zijn ook gewoon totaalmalloten op de weg ja.
mashell zegt
Iedereen die een bewuste risico inschatting doet rijdt geen 200 in Nederland want die komt tot de conclusie dat het overige verkeer er niet op anticipeert en het dus gewoon niet veilig kan.
Yannick zegt
Midden in de nacht op een 5 baans A4 kan je prima 200 rijden want dan is er geen hond op de weg en als ze er wel zijn rijden ze toch ergens tussen rijstrook 3 en 5, dus zolang je dan op de eeste rijstrook rijdt zal er weinig gebeuren. Maar, het heeft in Nederland geen effect.
mashell zegt
In de nacht is het donker, dan is het zicht slechter (want donker duh) dan zijn er minder mensen op weg maar naar verhouding wel meer (slaap)dronken mensen op weg. Een goede risico inschatting geeft je de conclusie dat je s’nachts eigenlijk niet zo snel kunt rijden als overdag.
pietertje123 zegt
keloel, als je op een afslag afkomt met groen, rechtdoor heeft ook groen, allebei gaan op rood, jij mist het geel want je let op het verkeer of de weg of zoiets ouderwets. Geen verkeer van links want die zijn nog niet zover en zeer overzichtelijk dus je zou je vergissing tijdig inzien ongeacht de kleur van het lampje.
Heeft niks met gevaar op de weg en dat soort overdreven termen te maken. Heb je het over een kruispunt in Amsterdam met allerlei fietsers, voetgangers en een onoverzichtelijk kruispunt. Mja, daar is het gevaar vele malen groter.
Niet alles over 1 kam scheren en meteen moord en brand schreeuwen. Of je het kunt betalen of niet maakt ook geen moer uit, je moet naar beste kunnen zorgen dat iedereen op de weg veilig thuiskomt en dogmatisch aan regeltjes houden en rechtlijnig handhaven zijn daar bepaald geen garantie voor.
crashingduke zegt
Per ongeluk doir rood rijden vind ik een stuk gevaarlijker dan met 200 km/h over de snelweg razen. In het eerste geval lette je niet op en in het tweede geval ben je bij de les.
JelmerS zegt
Er zullen genoeg fotofinish momentjes zijn als ze nog net denken oranje mee te pakken en net een fractie van een seconde te laat zijn.
Valt me wel op dat hele oude gare gebakjes op de weg soms het snelst van iedereen willen rijden. Naast risico op boetes is het verbruik natuurlijk ook kostenverhogend. Als je die last financieel kan dragen dan moet je ook niet weer te lief zijn met uitstellen van betaling etc. bij dit soort overtredingen
Joris24 zegt
En daarom is er een minimale vertraging tussen het op rood springen en het moment waarop je ook daadwerkelijk geflitst wordt. En donker oranje betekent ook dat je eigenlijk echt wel had moeten kunnen remmen. En wat mij betreft, if you can’t stand the heat, stay out of the kitchen. Dus geen overtredingen begaan die je niet kunt of wil betalen.
crashingduke zegt
Het oranje licht betekent stoppen. Tenzij je niet anders kan. En ik ga niet beweren dat ik nooit doir donkergroen rijd, maar dat maakt het niet veilig. Helaas ;-)
Who_carez zegt
De 350z’s blijven mij momenteel achervolgen… 2 strijd!
vaakbenjetebang zegt
@verhaert: Waar gaat de strijd tussen, een 350Z en een…?
mashell zegt
Probeer ze af te schudden door via een woonwijk met veel drempels te rijden!
jandevries zegt
Maatwerk en wat soepelheid zouden gemeenten ook moeten betrachten. Bijvoorbeeld de gemeente Amsterdam. Daar heb je twee weken de tijd om een parkeerbekeuring te betalen. Haal daar een paar dagen af vanwege de trage postbezorging en je houdt tien dagen over om op tijd te betalen. Hoe ga je dat doen als je twee weken op vakantie bent en die bekeuring valt op de mat.
Otua zegt
Je vergeet te vermelden dat het maanden kan duren voordat hij op de mat, in ieder geval laat genoeg om je te laten denken dat ie niet komt
Otua zegt
In tegenstelling tot de meeste mensen hier heb ik in een dergelijke situatie gezeten waar ik in een korte periode meerdere boetes kreeg die ik niet direct kon betalen (zat zelf niet achter het stuur, lang verhaal). Dan is het inderdaad erg vervelend dat er geen enkele coulance aanwezig is. Zo liepen een paar boetes zo op tot bijna €3000 en een betalingsregeling van €400 per maand. Nu was dit mijn eigen domme schuld maar als iemand al amper rond kan komen is een boete van €100-200 natuurlijk lastig te betalen. Als dit dan x2 of zelfs x3 gaat slaan ze daarmee echt de plank mis.
Yannick zegt
Sommige boetes zitten in een klein hoekje en kunnen flink oplopen. Ik ben een keer op dezelfde N weg bij Den Haag 2 keer geflitst bij de stoplichten omdat ik iets van 55 oid reed. Was ook vrij druk dus was veel bezig met het andere verkeer. Net voordat ik op vakantie ging, 2 boetes samen van 100 nogwat euro. Zeker bij lagere snelheden kan je al snel te hard rijden, en als je dan toevallig het niet kan betalen, kan het helemaal idioot uit de klauwen lopen. Met alle bureaucratie in Nederland vind ik het bizar hoe weinig hier van toepassing is.
mashell zegt
Het zou inderdaad volkomen logisch zijn dat bijvoorbeeld de gemeentelijke schuldsanering de verdubbelaars zou kunnen uitzetten/schrappen. Mensen die in de problemen zitten met keihard aanpakken beleid verder in de problemen brengen heeft de maatschappij niets aan.
Diesel Rocks zegt
Doet me denken aan die collega van mij die ooit weigerde op 6 euro administratiekosten te betalen bij een boete van 90 euro. Hij betaalde 90 euro. Zijn betaling werd eerst geboekt op de administratiekosten, dus stond er nog 6 euro aan boete open, wat wil zeggen dat de boete niet betaald was. Maanden later heeft hij toch maar betaald omdat het te heet onder zijn voeten werd. 1200 euro aan kosten.
werf76 zegt
Wat een slechte keuze qua foto. Heeft niets met cjib en hun gevoelens mbt toeslagen schandaal te maken.
Eerder een casus meer iemand die ergens rijd met groene platen en de aandacht trekt.
mashell zegt
Goede foto keuze! Bijzondere auto die we niet dagelijks zien en passend bij het onderwerp politieinzet.
schuimbekje3 zegt
ik snap zowiezo niet dat een boete verhoogd kan worden, de overtreding wordt toch niet erger?
ik vind wel dat je DAN pas administratiekosten mag rekenen, dus dan kan het hoogstens 6,9 of whatever het nu is omhoog, maar nooit meer dan 100% van de boete…
voor veel mensen is een auto hun enige tool om hun boterham te verdienen, in tegenstelling tot 90% van de mensen hier die meer klinken alsof op een groenlinks terroristen forum zitten dan op autoblog..als ze dan om welke reden dan ook (kind in ziekenhuis of koffie wordt koud) een bekeuring krijgen moeten die mensen niet het hemd over het lijf getrokken worden…
mashell zegt
Waarom sleep er groen links met de haren bij? Die zijn sociaal en zouden het niet zo ver laten komen. Dit is gewoon het gevolg van de jarenlange “keihard aanpakken” terreur van vooral de VVD.