De Citroën C6 heeft bij de nieuwste crashtesten voor het eerst de maximale score van vier sterren behaald voor voetgangersvriendelijkheid en is daarmee de veiligste auto ooit, maar shit wat is ‘ie lelijk! Onder het mom van: “Het gaat niet om het uiterlijk, maar het innerlijk is wat telt”, maar kom op, het oog wil ook wat…
Ik hoop niemand op de tenen te trappen, want smaak blijft immers heel persoonlijk (hoewel je sommigen best kunt verwijten absoluut geen smaak te hebben).
De C6 is zo veilig omdat de motorkap bij een aanrijding met een voetganger of fietser enkele centimeters omhoog komt. Zo’n lancerende motorkap zagen we ook al eerder bij de Jaguar.
Lees meer over de behaalde EuroNCAP score van de C6 op zibb.nl.
flashheart zegt
De jaguar motorkap gaat toch ook maar een paar cm omhoog?
riki zegt
che MERDA di automobile
Zweef zegt
Ja hoor, word er eens een keer iets gebouwd dat er anders uitziet dan de gebruikelijke dertien-in-een-dozijn bakken, is ’t weer niet goed. Blijkbaar vind je de C6 mooi of je vind ‘m spuuglelijk, de geschiedenis heeft ons geleerd dat je dan meestal met een klassieker in de dop te maken hebt. Ook deze grote Citroen zal dus te zijner tijd een plaatsje krijgen naast de Godin (ID/DS) en het Strijkijzer (CX). En in die toekomst zullen we Dennis nog verwijten dat ‘ie geen smaak had, en dat nog steeds niet heeft ;-)
Sir Smokalot zegt
Zet Smoke dan ook maar in het rijtje van mensen zonder smaak, want in dit ding wil ik nog niet dood gevonden worden! Hij bijna zo lelijk als de laatste ford scorpio!
De Spellingscorrector zegt
Wat Smoke bedoelde was natuurlijk “hij *is* bijna zo lelijk”
Dennis zegt
@flashheart: I stand corrected :-)
Zw zegt
Wat er eigenlijk staat is dat hij ‘m lelijk vindt
Sacha zegt
Lelijk!
yeah zegt
Mooi!
Goes zegt
Eindelijk een mooie citroen en dan snapt niemand hem.
Kopen jullie lekker een Astra…
Lotte zegt
Wat is er dan zo lelijk aan?
citroenc6hater zegt
di vorm is lelijk
Lotte zegt
…ahja… :-?
auto zegt
Ik vind dat het wel mee valt zo lelijk is ie niet
Sjors zegt
Heb de C6 in Geneve en op de IAA gezien en het is een GEWELDIGE auto! Typisch een auto die je in ´the flesh´ moet zien. Het is niet bepaald een duiste allemansvriend, maar oordeel niet te snel.
Dennis zegt
Wat hebben die Fransen toch met hun topmodellen. Als voorbeeld noem ik de Velsatis van Renault. Zal ook best een prima auto zijn, maar gewoon echt niet mooi!
Kom maar kom maar kom maar…
Zweef zegt
[quote Dennis]Kom maar kom maar kom maar…[/quote]
Ja, dahaag, jij vindt ’t gewoon lekker om afgeserveerd te worden, daar begin ik dus niet aan ;-)
Dennis zegt
Kom op Zweef…, wil je daarmee zeggen dat je die ook mooi vindt :-?.
Af en toe is het gewoon leuk om even de meningen te polsen, maar ik meen wel wat ik zeg… (h)
De Monnik zegt
[quote Dennis]Kom maar kom maar kom maar…[/quote]
Je snapt er gewoon geen drol van! :P
De vel satis is prachtig, alleen ondergewaardeerd, net zoals de Avantime.
De C6 is ook een schitterende bak net zoals de meeste andere citroens (behalve die zielige c3). Eindelijk weer eens auto’s met een smoel, dan die saaiie grauwe duitse eenheidsworst. Renault heb ook een eigen smoel, hoewel ik daar eigenlijk wel alle nieuwe bakken zo lelijk als de tering vind, zeker weten die verneukte nieuwe clio.
Lotte zegt
Ja ho es effe! Als geheelonthouder (monnik) vind je al snel iets schitterd ;-)
autoblogger zegt
Monica Bellucci, George Clooney en ook Jacques Chirac schijnen er eentje te hebben…
http://www.motorpasion.com/archivos/2005/11/26-monica-bellucci-en-el-citroeen.php
shaneseagal zegt
tsjaa iedereen zn mening ik personelijk ben helemaal weg van citroen ook de c6 iseen bakbeest als je kijkt naar bmw zo vierkant het zijn dodelijke autos maar de c6 doet het netzo goed en is qwa comfort beter ik zelf ben weg van de xm maar de c5 en de c6 mogen er ckr ook zijn
wolf zegt
autoos zijn nu eenmaal altijd lelijk, maar dan is de c6 minder lelijk dan de rest.
Peter zegt
God, wat is tie mooi: jammer dat ’t zoveel geld is
freek zegt
Eindelijk is citroen weer terug waar ze waren en maken ze weer auto’s met ongeevenaarde stijl. het zal wel aan mij liggen hoor, maar als die auto al voor zijn introductie prijzen aan het winnen is kan ie nooit echt lelijk zijn. Ik persoonlijk vind ‘m vreeslijk mooi. zou er bijna mijn DS voor inruilen :-)
Danzig zegt
Het siert de fransen dat ze met een origineel design naar buiten komen…De C6 is een wagen met karakter. Dat lokt soms heftige reacties uit, maar hij laat weinigen onberoerd. Beter zo een wagen dat karakterloze vehikels die al 30 jaar teren op hetzelfde concept ,met name de meeste duitsers. Deze wagen heeft een uitgesproken poëtisch karakter, maar dat zal de meesten onder jullie worst wezen.
Citroën CX 25 Prestige Turbo zegt
Wat een ongelooflijke loser ben jij. Deze auto één van de mooiste designs ooit.
Maar goed sommige mensen hebben nooit geleerd klasse te herkennen en kunnen alleen dat waarderen dat voortborduurt op iets dat we al kennen.
Je favoriete eten is ongetwijfeld ook erg doorsnee. Je draagt alleen die kleding die je vrinden ook dragen. En gebruikt ook de stopwoordjes die je omgeving op dat moment gebruiken. Helaas Helaas. Probeer eens uit je vaste patronen te breken en je zult heel wat moois zien. Je horizon verplaatst zich en je zult genieten. Wellicht dat je het ooit aandurft deze auto wat beter te bekijken en dan bovenstaande onzin terug te nemen.
Maar goed waar maak ik me druk om.
J. de Haan zegt
Eindelijk tonen ze weer eens lef qua model, ik vind het een topmodel, Opel never al rijden ze vierhonderd kilometer per uur. Ik rij zelf een Xantia 1.8 16 V, een heerlijk fijne rdelijk snelle, maar zeer betrouwbare auto, ik hoop voor Citroën, dat ze een zelfde betrouwbaarheid laten zien, want dan zit het wel snor.
Rij eens een keer wat anders ingeslapen Nederlanders heb eens het lef om eens iets anders te rijden. Kijk bijvoorbeeld eens naar het WRC kampioenshap rally, wie ligt daar de meeste keren vooraan, juist een Citroën Xsara WRC, als die geen betrouwbaarheid had, dan lagen ze er al lang uit. Dut nog niet in in jullie ewige Opel liefde! Let wel BMW en VW is niets mis mee en Toyota ook niet.
Misschien hebben de Citroënhaters gelijk, dat hij op het eerste gezicht misschien niet direct de schoonheidsprijs wint, maar apart is hij zeer zeker. Wie kent er niet de overbende DS, maar vooral niet te vergeten de Taction Avants, rijden nu nog steeds rond, veelal nog wel eens als trouwauto, toch nooit is een Opel alstublieft.
Ik hoop voor Citroën, dit een kaskraker wordt, zelf lijkt me de C3 Pluriël met een 1.6 16 V motor als, die een keer uitkomt met een handgeschakelde bak super.
Turbopaultje zegt
@ CX25PT: Helemaal met je eens. Deze C6 is echt goed gestyled en ziet er vooral in het zwart subliem uit. Heeft Citrofiel Jules Deelder er ook al 1 ?
De enige minpuntjes die ik kan noemen is dat a la CX en DS voor een kleine achterklep is gekozen en de achterlichtunits een beetje vreemd lijken. Binnenin ziet ie er ook topklasse uit en zo zit ie ook. Nu nog ff blokje rijden binnenkort.
Gelukkig verschillen de smaken en meningen en zal deze C6 alleen voor de liefhebber blijven en niet voor jan en alleman worden. Als ik ooit eens wat ouder wordt wellicht de juiste limousine…..
klaasjan zegt
Ik heb nog nooit een mooie Citroën gezien.
Rob zegt
Mooie bak! Patserig en sierlijk. Een combinatie die maar weinig automakers kennen.
Niels zegt
de Imac onder de auto’s: prachtig alleen niet iedereen snapt het, maar dat komt nog wel..
Wil zegt
Eindelijk ben ik weer bereidt om een auto te kopen, was het niet dat dit staaltje vormgeving met classe voor mij momentueel nog iets te duur is. Zucht, dat wordt nog ff wachten…
Maar goed ook, dat niet iedereen hem mooi vindt, want dan was het binnen de kortste keren even gewoontjes als een mercedes, D&G of frietje oorlog met een icetea…
Een tip: Durf er eens ’n proefrit mee te maken, dan word je vanzelf minstens wat milder, als niet enthousiast !!!
Mercedes sl 55 zegt
wrm maakt citroen zo UBERLELIJKE autos, wie koopt zo een goedkope autos :s en als je voor de veiligheid wilt gaan kies dan voor de volvo dat in dezelfde klasse valt als bmw mercedes enzo, mooie interieur mooie exterieur goeie prestaties, dus redenen genoeg om gene citroen te kopen, bah moet er echt van kotsen sorry jongens, tzelfde cvoor opel en peugeot :s echt voor de goedkope lelijke eendjes !
wally zegt
Ach, liever een ster in mn voorruit dan zo’n mecedes ster op mn motorkap zeg ik dan maar (op de cls na dan). Ik heb toch al wat ervaring met Mercedes en wat een kolerebakken zijn dat zeg!! Ze kunnen niet eens een fatsoenlijke stoel fabriceren laat staan de fauteuils waar citroen om bekend staat. Zelfs in een eend zit je lekkerder!!!!!! Maarja, over smaak valt niet te twisten en over comfort wel!
Jef zegt
Dit is een model dat bijna 10jaar geleden een prototype was van citroën… dat zegt volgens mij genoeg over de styling van deze “bol-idé”. Het zal mss langer de tand des tijds doorstaan dan andere fatsoenlijke auto’s maar niet omwille van het mooie design, slechte dingen vergeet je gewoon minder snel…
Moet wel zeggen dat citroën op dit momente wel mooie wagen kan maken bv. C4 picasso! Geef mij maar een goede japanner, techniek staat voorop.
Citrofiel zegt
Wat een prachtige auto toch. Aan de achterkant moest ik wennen, maar die is ook mooi. Met de titel ben ik het dan ook niet eens. En de C6 is de eerste productieauto met de bewegende motorkap, niet Jaguar. Die kwam net iets later. C6 RULEZZZ! :D :D :D
Comfortclass zegt
Hej Gasten die zeiken over deze auto,
Ik weet het niet hoor maar als je toch een keer echt lekker wil rijden dan is dit echt een top auto. Je zit hier echt lekker in omdat de stoelen zoooo goed zijn. Ik ken geen enkele andere auto dan citroen die zo goed zit zelf mercedes zit minder goed
dit wilde ik ff kwijt
C^6 aan de MACHT
Casper zegt
Ik vind het in bijna elk opzicht een mooie auto.
Weer eens wat anders dan die saaie duitsers en altijd retro engelse auto’s Alleen jammer van de middenconsol, die ziet er een beetje goedkoop uit…
Top auto.
Northwestern zegt
Prachtige wagen, net zoals alle andere franse limo’s, prachtig ontwerp, perfecte harmonie ;)
Bob DeSelier zegt
Tja… heerlijk dat de Fransen niet zo standaard zijn, mooie bak!
Willeam zegt
Afgelopen zaterdag even in een C6 gereden. Wow, je weet echt niet wat je meemaakt! Al wel eens een paar dagen in een Citroen DS rondgereden maar zo’n C6 doet net alsof er totaal geen oneffenheden in de weg bestaan.
Ook erg leuk is natuurlijk het gas even vol intrappen ;-)
Wouterman! zegt
Ik ben echt GEEN citrofiel, maar de C6 is ECHT NIET LELIJK!!!
Gideon Buurma zegt
ik hoop niet dat die gozer een journalist is want dan zal zijn carriere snel voorbij zijn, “wat issie lelijk…..” hij is niet lelijk hij vindt hem lelijk. hoe dom kan je zijn. Dit vind ik het niveau van autoblog echt naar beneden halen.
J. de Haan zegt
Oordelen staat een ieder vrij natuurlijk, maar ik denk dat voor deze auto geldt, ga er eerst eens een proefrit in maken, misschien denkt men er dan heel anders over, wat Mercedes, BMW, Porsche, Lexus betreft allemaal prima auto’s, maar ik zou ze voor geen goud willen ruilen voor mijn Citroen Xantia 1.8 16v, ik kan niet oordelen over de C6 heb er niet in gereden, maar lijkt mij superieur rijden alleen al vanwege zijn veersysteem wat geen ander merk dan ook heeft.
Probeer eerst (maak een proefrit) oordeel dan pas!
echt zegt
op de foto dacht ik echt dit zit nie goed maar in het echt een zeer strakke bak
Arne zegt
Hahahaha, denkt de schrijver nog lang journalist te blijven? Als hij hiermee doorgaat niet, objectief blijven is de kunst hè.
Over de C6, wat een schitterende auto, uit iedere hoek een meesterwerk, veeeeeeel mooier dan die Duitse rommel.
Gideon Buurma zegt
idd helemaal met je eens arne, deze journalist geeft een beetje teveel z’n mening weer. Het kon wel een journalist wezen van Autoweek:P hahaha
C6 schitterend auto vind ik het!
autoblogger zegt
Een journalist? Op autoblog?
Gideon Buurma zegt
nouja die l*ser die hier dat verhaaltje getypt heeft over de c6
w0o0dy zegt
ik mag het toch niet hopen… zeker zo’n luie jatter die stoer doet met dure wagens….. ;)
autoblogger zegt
LOL @ Gideon Buurma
Maarten zegt
Wat een onzin. Ten eerste is iets niet mooi of lelijk maar denkt iedereen daar anders over, met uitzondering van de Fiat Multipla. Jullie kennen het bekende bijbehorende spreekwoord dat over smaak niet te twisten valt. En waar menig middenklasser als burgerlullenbak wordt afgeschilderd, heeft Citroën het lef gehad om een gereïncarneerde en naar mijn mening nog mooiere versie van de oude DS neer te zetten, hoewel je het ook als een CX, BX of SM kan zien. Is er dus eindelijk een blikvanger, is het nog niet goed. Ik stel voor dat Dennis even achter de Franse ontwerptafel aanschuift en een mooier model ontwerpt, wat waarschijnlijk zal resulteren in iets in de categorie Rolls-Royce Phantom, waar naar mijn mening het innerlijk (interieur) het enige mooie aan de auto is.
Casper zegt
En jammer dat bij juist de c6 het interieur nou net niet mooi is, op de hangkastje na dan…. En er zou best een dikkere motor in mogen, zeker die benzine.. Verder vind ik het de mooiste auto van dit moment, Idd van dit moment want de ds valt gewoonweg niet te overtreffen. Mooi stukje auto van citoen. Het zou mijn voorkeur hebben boven lexus en die duitser die elkaar allemaal een beetje nadoen…
Gideon Buurma zegt
dikkere motor? ik denk dat je dan nog niet met de 2.7 Bi-Turbo HDI hebt gereden. PS de 3.0 V6 had misschien wel meer mogen wezen. maar de geruchten gaan dat er ook een V8 in komt te liggen(Ford Motor).
Arne zegt
Waarom zou er een dikkere motor in moeten Casper? Het is geen racewagen, het is een limousine, afgestemd op comfort, niet op prestaties. En met de 3.0 benzine de 2.2 en 2.7 diesel heeft ie genoeg potentieel lijkt mij zo.
En de DS is inderdaad de mooiste auto ooit gemaakt samen met de Lamborghini Miura.
Gideon Buurma zegt
2.2 heb ik niet mee gereden. lijkt me niet echt een geschikte motor, maargoed. volgens mij ga je toch geen 2.2 kopen als je toch een c6 neemt. dan zou ik lekker een 2.7 Bit. Hdi nemen
Arne zegt
Och met 173 pk zal de 2.2 ook niet echt een stakker zijn.
Casper zegt
Af en toe moet je gewoon voor een stoplicht een sjonnie met een petje in een gti’tje op zijn nummer zetten. Dat gaat met de meeste modere limo’s prima, maar ik denk met de c6 niet… Misschien ook wel en dan heb ik het fout..
Gideon Buurma zegt
dat heb je heel fout, je moet toch een flinke auto hebben. wil je de 2.7 pakken. hij gaat namelijk in 1 streep door naar 235kmpu. het lijkt erop dat ze bij die snelheid begrenst zijn
Frits zegt
Hoeveel mooier is de C6 dan enige duits equivalent. Als je een e-klasse of 5-serie ziet val je toch spontaan van verveling in slaap! De schitterende c6 onderscheidt zich tenminste. Wat een geweldige wagen…
Citrofiel zegt
Geachte mensen die zooo graag saaie Duitse auto’s mooi vinden en rijden.
Duitse auto’s hebben niks bijzonders meestal 4 hoekig.
Deze auto geeft veel emotie.
Rijd als een vliegend tapijt, Duitse auto’s als een zak aardappels!
Dus Deze Auto is Geweldig,Top,Apart.
DAT zegt
Achterste wielen afdekken en de designgrappen uit de achterlichten weghalen.
Make me beautifull:
DAT zegt
Achterste wielen afdekken en de designgrappen uit de achterlichten weghalen.
Make me beautifull:
img src=”http://img225.imageshack.us/img225/4245/citroenc6restyle2qi1.jpg”
DAT zegt
Achterste wielen afdekken en de designgrappen uit de achterlichten weghalen.
Make me beautifull:
DAT zegt
Achterste wielen afdekken en de designgrappen uit de achterlichten weghalen.
Make me beautifull:
Sven zegt
Hahaha beetje oldskool terughalen of niet DAT?;)
Cx style, maar dan moet ‘ie wel ook omhoog en omlaag kunnen bouncen! :P
En Dennis, je bedoelt motorkap denk ik? Niet matorkap? Of is dit een woordgrap die ik niet snap? :$
DAT zegt
Sven: Een beetje oldskool daar hou ik wel van. En zeker oldskool CX !
Auto’s worden tegenwoordig zo overgedesigned n.a.v. een marketingverhaal.
Het heeft vaak niets meer met auto-design zelf te doen.
DAT zegt
Aan iedereen: sorry voor het geklooi met de plaatjes.
J. de Haan zegt
Sebastian Loeb heeft in Monaco even laten zienn, na een ziekteperiode, daar hij van zijn fiets was gevallen op een nogal wat ongelukkige manier.hoe je echt met een bepaalde auto rally moet rijden, je zou denken hij is echt even uit de running geweest, maar blijkbaar voelde de nieuwe C4 Coupé, al weer zo vertrouwd aan, dat hij dit heeft omgezet in een overwinning, de tweede plaats werd eveneens ingenomen door een C4, hopelijk heeft de C6 eveneens deze betrouwbaarheid evenals de betrouwbaarheid van een Xantia. Ik ben nog steeds van mening heb je eenmaal in een Citroën met hydropneumatische vering gereden, dan ben je wat comfort betreft een zeer verwend persoon, dan zul je niet gauw meer in een andere auto stappen.
Ik heb een persoonlijke brief gezonden met o.a. het verzoek de C4 eveneens met hydropneumatische vering te willen produceren en de C-Sportlounge de neus van de C4 of C5 mee te geven en deze eveneens te gaan produceren als b.v. de C7.
Groetjes Jan de Haan (Citrofiel).
Citrofiel zegt
Even voor de duidelijkheid:
Citrofiel schrijft,
28 January 2007 om 10:23
Geachte mensen die zooo graag saaie Duitse auto’s mooi vinden en rijden.
Duitse auto’s hebben niks bijzonders meestal 4 hoekig.
Deze auto geeft veel emotie.
Rijd als een vliegend tapijt, Duitse auto’s als een zak aardappels!
Dus Deze Auto is Geweldig,Top,Apart.
Dit was ik dus niet, maar ik ben het er wel mee eens ;) .
@ Jan de Haan; Lijkt me een prima idee, die C7. :)
Zot van Citroëns schrijft zegt
wat is mis met deze auto ik vind hem zelf prachtig
Fuego zegt
Ik vind hem mooi maar te prijzig.
Als je 53.200 Euro aan een wagen spendeert én dan nog 1.100 Euro moet bijbetalen voor lak in metaalkleur… Dat is iets wat ik niet begrijp.
Dan kijk ik liever uit naar een jonge C6 in tweedehands (directiewagen met leer ofzo)…
Gideon zegt
tja ach, als je een vergelijkende auto van een ander merk koopt moet je ook bij betalen voor de metallic lak, tevens maakt het weinig uit gezien de prijs van de auto, hij is namelijk erg goedkoop in zijn klasse.
Fuego zegt
Hij was duurder dan een BMW 520D/ Mercedes E-klasse 200CDI/Audi A6 TDI.
Prijzen vergeleken op Autoweek…
Gideon zegt
vergelijk je dan de basis modellen? want de c6 zijn verder weinig opties op te kopen omdat alles er al opzit.
Fuego zegt
Ik had de basis(diesel)modellen met elkaar vergeleken.
Gideon zegt
ja kies je dan ook dezelfde opties op de a6,520d en de cdi, want ik kan me herinneren dat heel veel mercedessen en bmw 5 series nog gewoon met stoffen bekleding uitgerust worden
Gideon zegt
ik zie sowieso dat de 520d al duurder is.
Gideon zegt
je vergeet bij de modellen de opties ook te kiezen die de c6 ook heeft, zo heeft de bmw en de a6 standaart geen xenon dit kost 1300 en 1700 euro extra, net zoals de electrisch verstelbare stoelen dit kost ook extra wat de c6 al heeft. enz enz
Fuego zegt
Daar heb je gelijk in. Dan is de C6 inderdaad een interessantere aankoop.
Had die optie’s inderdaad over het hoofd gezien.
Gideon zegt
ja dat zien er een hele boel over het hoofd, hij lijkt duurder maar zo’n ding koop je niet kaal, zo’n ding moet leer en alle mooie snufjes hebben. als je dat niet kan betalen kan je beter een rijk uitgeruste c5 kopen, ik vind een half afgemaakte luxe wagen zo zonde
Stephan zegt
Niet iedereen vindt leer een toegevoegde waarde hebben…
Gideon zegt
het maakt de auto wel af, in zo’n auto hoort leer in te zitten. is gewoon simpel zat. Stoffen bekleding vind ik simpel weg niet mooi
Anne-Activa zegt
Helaas ben ik wat laat, ongeveer 2 jaar maar wil toch even reageren op die zogenoemde objectieve journalist Dennis. Wat ben jij toch een schaap, over smaak valt niet te twisten maar over objectiviteit wel. Als deze C6 bijvoorbeeld A6 heete en vier rondjes op de kap had was je mening vast en zeker heel anders geweest. Daarom sluit ik mij aan bij alle Citroën rijders en liefhebbers in deze blog, want een echte autoliefhebber ziet ook dat dit een prachtwagen is met een innovatieve stijl ( niet zoals bepaalde Duitse merken die al 20 jaar voortborduren op dezelfde modellen). Dit nog los gezien van het fenomenale rijgedrag van deze auto. Die niet te evenaren is door wat voor auto dan ook. Dat was mijn korte betoog.
Gegroet.
smoke zegt
Haha, hij zei nog wel “Ik hoop niemand op de tenen te trappen”. Is kennelijk niet gelukt :) .
Maar Anne-Activa, wij zijn geen journalisten hoor, (in Amerika zouden we dat wel zijn trouwens) gewoon autoliefhebbers. En objectief zijn we al helemaal niet, maar dat had je al wel door denk ik als je tenminste verder dan deze post hebt gelezen. Heb je dat niet, dan kan ik je deze aanraden: komt de C6 toch een stuk genadiger vanaf, en er staan nog mooie foto’s en een filmpje bij ook!
J. de Haan zegt
Op tv was de nieuwe Franse President te zien, waar werd hij in gereden, juist een Citroën C6, ze tonen eindelijk weer eens lef om weer een wat gdurfde modellen te maken, de foto’s van een evenutele nieuwe DS en van een nieuwe 2 CV zijn al getoond, super. De nieuwe C4 Picasso 5 persoons versie, wat een pracht model, daar vallen alle ander merken gelijk in het niet. Het enige waar ze nog bij Citroën aan moeten denken is, dat ze wat stiller moeten zijn!
Gideon zegt
Stiller? als ik de c5 2.0 HDI naast een Passat 2.0 TDI zet en ze draaien allebei stationair, dan is het net alsof de c5 niet loopt,, want je hoort de VAG TDI er flink bovenuit brommen
jodocus zegt
Ik reageer op dit artikel nog met een poos meer vertraging dan Anne Activa maar deel haar mening 200 %.
Op deze autoblog wordt bij de presentatie van een nieuw model meteen door de bloggers met mooi of lelijk gereageerd. En in zoverre dat je duidt dat dat je hoogstpersoonlijke smaak is, en je motiveert waarom je een wagen hetzij mooi of lelijk vindt, vind ik dat dik OK.
Anders is het wanneer Autoblog een nieuwe wagen laat intoduceren door een “journalist” met diens eigen persoonlijke en bovendien ongefundeerde smaak. En dat bovendien ook in de titel laat uitvergroten.
Nu, ondertussen is duidelijk dat de Citroën C6 niet alleen superveilig is, een fantastisch comfort en rijgedrag heeft maar ook een alom ghewaardeerd en tijdloos design heeft!
Inderdaad, allemaal eigenschappen waar banale Duitse premiumwagens niet aan kunen tippen.
Van de auteur “Dennis” , die zich dacht populair te maken met een beetje te komen Citroën bashen hebben we ondertussen niets meer vernomen. Heeft Autoblog hem de bons gegeven? Of is ie zelf met het schaamrood op de kop geëmigreerd naar Beieren… of opgenomen in de Swartzwalt-kliniek ?
Sjors zegt
Klopt Jodocus, ik zat me óók net af te vragen of Dennis niet eens meer een excuusje eraan durfde te wagen! Maar ja, in mijn ervaring zijn mensen die zó ongenuanceerd en bot uit de hoek komen meestal niet degenen die hun uitspraken weer terug durven nemen…
een andere Dennis (citrofiel) zegt
Misschien vindt hij hem stiekem nu wel erg mooi. C6 is een hele mooie auto! Een ding weet ik zeker: over smaak valt niet te twisten maar over comfort wel. En daar wint de C6 op alle fronten mee. Top Gear had een leuke test tussen een C6 en een BMW 5 serie.
jodocus zegt
@ een andere dennis (citrofiel)
Bedoel je dat You-Tube – filmpje waarbij een C6 en een BMW 5 tegenover elkaar gezet worden op de hobbelige weg langs een paardenren-circuit en allebei een camera op het dak gemonteerd krijgen om de paardenrace in beeld te brengen…?
Ja, daar kwam de BMW wel heel erg bekaaid af. De race was nauwelijks tot niet in beeld te brengen door de camera op het BMW-dak: hotsende botsende en trillende beelden. Bij de C6 werd ondanks het parcours de paardenrace perfect in beeld gebracht. Eens te meer een effectief bewijs van het grandioze comfort van de C6 !
GJ zegt
OERLELIJK!!!! zijn jullie helemaal gek geworden ofzo!!! Niet te geloven hoe kun je dit oerlelijk vinden! Echt jullie begrijpen het niet helemaal he, zeker een hoop mensen hier zonder smaak! Oke lees dit even heel goed en laat het tot je doordringen, dit is 1 van de allermooiste auto’s ooit gemaakt! En hier staat dat het oerlelijk is:S tjonge jonge jonge, ik ben hier wel van geschrokken hoor! Ga je is even verdiepen in de wereld van Citroen!!! En vooral van de C6!!!
rotorhead zegt
Oeh, ben ik blij dat ik dit niet geschreven heb zeg ;) Maarre… over smaak valt niet te twisten he ;)
een andere Dennis zegt
@jodocus.
Ach je moet maar zo denken de schrijver rijdt waarschijnlijk in een exlease Audi A3 (omgekatte golf) zonder airco van 40.000 euro met blauwe walmen uit de uitlaat over de linker baan denkend dat meneer een Porsche heeft.
Of zo’n Audi A6 Avant 2.0 Tdi met die stoere uitlaat aan elke kant. Elke 2e hands VAG rijder denkt er niet over na dat die uitlaten ongeveer tegelijkertijd verrot zijn en komen erachter dat ze vervolgens voor 3000 euro aan uitlaten eronder moeten kopen.
Leuk he Duitse eenheid worst??
C6 is een supermooie auto het schijnt dat George Clooney en Monica Belluchi ook een C6 hebben. En ik heb nog niet gehoord dat die een Audi A6 hebben.
Gideon zegt
Ben het helemaal met je eens,, alleen die uitlaten gaan als het goed is niet verrot! zijn namelijk van RVS..
C6 is gewoon de auto,, heb een XM 2.5 TD12 VSX gehad heerlijk…
Maxim zegt
Lelijk!?
Hoe hard ben jij op je achterhooft gevallen??
Lelijk alleen omdat het een Citroën is.
Ik weet zeker als er AUDI of zo iets Duits op had gestaan dat het gelijk mooi gevonde word.
Kijk eens naar de auto niet naar het merk
KP zegt
Prachtige auto…
Nu ja, mensen die met doorsnee wagens als een zoveelste volkswagen, bmw, of toyota (al dan niet getuned) rijden zullen wel nooit iets snappen van karakter, charme en een mooie lijn. Net zoals sommige mensen op blonde clichébabes blijven vallen en geen klassedames herkennen ;-)
9000cse zegt
Nou, vooruit dan. Ook een reactie van mijn kant. Precies 2 jaar en 1 dag nadat het artikel werd gelanceerd.
Ik heb de C6 lang moeten laten “inwerken” om er een mening over te krijgen. (Met de BMW 5- en 7-serie heb ik dat ook gehad en daarvan heb ik na lange tijd besloten om ze mooi te vinden).
De C6 zie je (helaas) nog maar weinig, maar wat ben ik die auto mooi gaan vinden! In zijn (of haar?) klasse staat deze auto voor wat mij betreft absoluut bovenaan. Een tijdloos design en vanuit ieder perspectief ongelofelijke emoties opwekkend.
Maar mensen, als ik de reacties van de afgelopen 2 jaren zo lees, dan begrijp ik best wel dat er twee meningen bestaan: Je vindt hem (of haar?) mooi of niet. Maar ik begrijp alleen niet, waarom het merk, dat niet je voorkeur heeft, zo verguisd moet worden.
Ben je autoliefhebber, of beperk je je “liefde” tot een merk of land? Ik zelf koop auto’s die IK mooi vind en wat anderen daarvan vinden zal me absoluut worst wezen, maar ik vind auto’s, die ik niet mooi vind zeker niet saai of banaal. Zo ben ik tot voor kort nooit een fan van Mercedes geweest. Zou er nooit een gekocht hebben. Maar het succes en de verkoopcijfers (nu weer) van dit merk tonen wel aan, dat het zeer goede auto’s zijn.
Maar goed, het land zal weten, dat ik nu ga voor een Citroën C6!
Groetjes
Roger zegt
Inmiddels ben ik 2 jaar en 60.000 probleemloze kilometers verder met m’n C6. En de auto heeft alle verwachtingen waargemaakt. Nog steeds is iedere dag erin rijden een feestje. Nog steeds bewonderende blikken en duimen omhoog bij het langsrijden. Nog steeds complimenten van mensen als ik sta te tanken. Kortom: een heel bijzondere auto. Je hoeft geen citrofiel te zijn om deze auto te waarderen. Je moet alleen durven te genieten van het leven, en durven boven het gemiddelde uit te steken.
Jan de Haan zegt
Wat ik geschreven heb over de Xsara WRC geldt natuurlijk tegenwoordig ook voor de Citroën C4 WRC, toegegeven ze hebben bij Citroën één van ’s werelds beste rally coureur(s) in huis zeker Sebastian Loeb, voor mij is de topper onder de rallyryders, advies kijk bij de Citroën site: Site de la marque of iets dergelijks, zoek dan naar WRC.com o.i.d., zoek dan naar web tv of videos, zoek dag 1 van de rally van Monte Carlo dag 1, zet het geluid goed aan en men hoort een niet alledaags heerlijk Citroën geluid van de C4 WRC met 315 pk en vier wielaangedreven krachtbron. Jaren geleden is een vergelijking gemaakt tussen een Citroën Xantia 3.0 V6 24 kleppen met een Volkswagen, de VW won het dacht ik qua topsnelheid, maar qua wegligging maakte de Xantia gehakt van de VW, met zijn superieure hydractief III systeem. VW, Opel rijders dut maar lekker in. Ik rij in een auto, die geen problemen heeft met een caravan qua wagenhoogte van de combinatie auto en caravan gezamenlijk. Maar eerlijk toegegeven van de VW of Opel (ik zou ze niet kiezen, maar goed dat is persoonlijk, dan zou ik als ik echt tussen deze twee moest kiezen, de VW kiezen, hierbij denkend aan de Bugatti Veyron, die dacht ik in beheer is bij VW.
Nog even terugkomend op de C6, ik weet niet of dat voor alle C6 modellen geldt, maar ik heb begrepen, dat als ze sneller gaan dan een bepaalde snelheid er net als bij Porsche een soort spoiler omhoog gaat en niet te vergeten het systeem, dat de snelheid op de voorruit weergeeft, heeft men denk is overdags niets aan, maar kan denk ik ‘s-avonds erg handig zijn. En het aantal paardekrachten wat ze aan boord heben zit dacht ik ruim boven de 200, is toch ideaal voor zo’n auto, supercomfortabel en behoorlijk snel (tussen 220 – 240 km/uur). Dit laatste mag men toch niet in Nederland rijden, ga dan toch eindelijk eens voor supercomfortabel, Notarissen, makelaars onder u laat eens wat anders zien dan een BMW of een Mercedes, de Citroën heeft in ieder geval laten zien zeker zo veilig te zijn.
Gideon zegt
Dag Jan,,
even een korte comment op jou reactie: het optionele headup display is ook overdag goed leesbaar zelf met fel zonlicht! De achterspoiler die bij 80kmpu omhoog komt zit voor zover ik weet op alle c6’en!
Gegroet! zegt
Citroën een klasse apart!
Ten eerste wil ik even zeggen dat smaken verschillen, dat is goed!
Gegroet autofans/Citroënfans,
Het is ze daar in Frankrijk weer gelukt, weer ‘ns iets aparts, niet te vergelijken met andere auto’s!
De Citroën DS en ID zijn volgens mij gewoon de mooiste en beste auto’s die ooit gemaakt zijn, de nog luxere Pallas uitvoeringen zijn gewoon het summum!
Citroën zal deze wagens nooit meer kunnen evenaren!
De DS/ID waren unieke wagens en blijven dat…
Ze waren toen der tijd een sensatie en blijven dat volgens mij.
Citroën heeft amper winst op de DS/ID gemaakt, ze lieten de wereld zien wat Citroën allemaal in hun mars had en ja, vandaag de dag gaat het om €uro’s verdienen!
De C6 haalt het bekende Citroën rijtje wel (Traction Avant, Deux Chevaux, DS/ID, SM, CX… etc.), daar twijfel ik niet aan, het is een niet te vergelijken auto net zoals de DS/ID.
Citroën is een Klasse op zich!!!
Con zegt
Rijd nu al sinds ruim 2 jaar met de C6 3.0 (benzine) en vind het nog steeds de overtreffende trap van mijn vroegere XM (maar ja, ben nu eenmaal een beetje citroëngek).
Heb bewust gekozen voor een rode versie, want he mag best wat minder duister en grijs worden op de weg !
Overigens nog geen enkle probleempje gehad en, bekend met de notoir slechte elektronica van Citroën verrast me dat wel.
Hoop dat dat zo blijft !!
Heb overigens nog van niemand op straat en mijn werk een negatieve reactie gehad over het uiterlijk, juist integendeel !!
Het enige wat denk ik de grote stroom tegenhoudt is de bijna 70.000 eurootjes nieuwprijs die ik heb moeten neertellen en de relatief hoge afschrijving, anders kozen volgens mij veel meer mensen en leasemaatschappijen voor deze vorstelijke (presidentiële !) limousine !
Hammer zegt
Ik vind de C6 MOOOOOOOOOOOI, je moet m niet zo afkraken, als jij de klasse niet bezit kan ik je dat niet kwalijk nemen, maar laat mensen mét smaak dan gewoon deze auto schitterend vinden :evil:
XM Break 3.0 V6 automaat zegt
Zoals altijd laat een nieuwe Citroën niemand emotieloos..simpel omdat ze altijd opvallend en innovatief zijn.
Aan alle citroënhaters: weet wel dat dit automerk, opgericht door een Nederlander, bijna alle moderne autotechnieken op zijn naam heeft staan, ik noem de voorwielaandrijving, zelfdragende carroserie, eerste personenauto met schijfremmen (1955, DS) kopklepmotoren vanaf het prille begin (andere merken gebruikten tot in de late jaren 50 nog zijkleppers..) en natuurlijk het hydropneumatisch veersysteem dat zowel comfortabel als veilig is, een Citroën kan op 3 wielen rijden..ieder ander merk dat een klapband krijgt niet..ook het éénspaaks veiligheidsstuur dat tot de komst van de airbag in gebruik was van 1955 tot ca 1994 was een belangrijke uitvinding tegen letsel bij een ongeval..sorry Zweden, maar deze Franse fabriek was de eerste met veiligheidsnormen..ook lette Citroën altijd op een laag benzineverbruik, probeer maar eens een zuinige Duitse auto te vinden..
Mensen die een stug geveerde auto “sportief” noemen snap ik ook niet..wat is er nu lekker aan een stuiterende hobbelbak, waarmee je voor elk kuiltje of hobbeltje moet remmen?
Weet je wat sportief is? met 50 km/u over een gracht zweven zonder dat je nieren in je sokken belanden en al je zooi door de hele auto vliegt..
Ik ben zelf rugpatient en ik verafschuw auto’s met betonnen stoelen en het veercomfort van een kruiwagen, ik stap liever lekker fit uit na een rit van 500 km.
Maar de keus voor Citroën heeft ook met het soort persoon en zijn levensstijl te maken, petjes, tattoos en “trendy” zijn past nu eenmaal niet bij een Citroën.
Wat ook al opvalt is dat je nooit een “aso wegpiraat” in een Citroën ziet, kijk maar naar wegmisbruikers of blik op de weg..juist, Golfjes, BMW’s, Mercedessen, Alfa’s..één van de redenen waarom ik nooit in zo’n auto zal gaan rijden, wil niet met dergelijk gedrag geasocieerd worden.
VW is natuurlijk helemaal not done! noem een automerk “fout” en deze is koploper, in de eerste plaats door de oprichting van dit merk, door de heer A. Hitler.
Als de oorspronkelijke naam “Kraft dürch Freude Wagen” was gebleven hadden ze waarschijnlijk na de oorlog nimmer een auto verkocht..kijk, dat vind ík nou een lelijke auto!