Had de Citroën C3 aan facelift nodig? Nee. Doet Citroën het toch? Ja.
De eerste twee generaties van de Citroën C3 waren geen bijzonder spannende auto’s, in ieder geval niet voor Franse begrippen (de Pluriel even daargelaten). Met de derde generatie werd de C3 een stuk hipper. Dit heeft de Fransen geen windeieren gelegd. De C3 werd een echte verkooptopper: er zijn sinds 2016 al 750.000 stuks verkocht. Na vier jaar ziet het model er absoluut nog niet verouderd uit, maar toch achtte Citroën de tijd rijp voor een facelift voor de C3.
De meest opvallende wijziging, voor zover die er zijn, is de neus. De grille loopt nu door tot aan het onderste gedeelte van de koplampen, die eerst volledig los stonden. Volgens Citroën is dit geïnspireerd op de CXPERIENCE. Heel inspirerend was die concept car blijkbaar niet, want je moet wel drie keer kijken om overeenkomsten te zien. Verder is het design van de kenmerkende Airbumps iets gewijzigd. Het aantal bobbels hierop is namelijk teruggebracht van zeven naar drie.
De kekke B-segmenter was al in legio kleurencombinaties te bestellen, maar met de facelift doen de Fransen er nog een schepje bovenop. Ze spreken van “97 verschillende gedaantes” waarin de de gefacelifte Citroën C3 te configureren is. Voor de facelift waren dit er nog maar een schamele 36. Het dak en de verschillen details, zoals de omlijsting van de mistlampen, zijn in afwijkende kleuren te bestellen. Mensen met keuzestress kunnen dus beter even verder kijken.
Binnenin in zijn nieuwe Advanced Comfort Seats te vinden. In de C4 Cactus en C5 Aircross kon je deze ook al onder je achterwerk krijgen. De gefacelifte Citroën C3 is binnenkort te bestellen. Half juli zullen de eerste exemplaren hun opwachting maken in Nederland.
cossiekiller zegt
Mooie houtafwerking op het dashboard in een auto die er voor de rest heel plastiekerig uitziet is wel een beetje raar.
sleepyj zegt
Ik zie geen verschil met de huidige, maar dat kan komen door de foto’s met het formaat postzegel.
wickedtheg zegt
@sleepyj: inderdaad. Begint best storend te worden dat de Autoblog app maar niet verbetert. @redactie, hoe lang nog?
87sandyd zegt
@wickedtheg: chill man. Ze zullen vast hun best doen. Geduld is een schone zaak
albertjan zegt
@sleepyj: goh..en als je er op klikt?
sleepyj zegt
@albertjan: gebeurt er helemaal niks.
niex zegt
@albertjan: dan zie je de foto, die moet je afsluiten, soms 3x, dan volgende foto klikken… dat is echt 90s techniek. ik heb heel veel goede kritieken langs zien komen waar nooit wat mee wordt gedaan, ip daarvan wordt het slechter.
mennok zegt
Vreemd dat de C3 nog altijd halogeen koplampen heeft. In combinatie met die leds in zijn neus ziet dat er niet uit.
Dutchdriftking zegt
Tja, nog altijd geen droomauto, maar de airbumps blijven leuk.
bsxc2 zegt
Buitenkant: hipsters / Binnenkant: senioren
moveyourmind zegt
Laatst het vorige model twee dagen als leenauto mee gehad en pas de tweede dag had ik in de gaten dat ik een C3 in plaats van een Cactus mee had. Domweg omdat hij veel groter aanvoelt.
Ziet er ook leuk uit, zeker met deze facelift. Zoals @cossiekiller al schreef is het hout inderdaad een beetje apart in combinatie met het plastiek interieur, maar mij zou het amper meer opvallen.
Maar Ik ben dat al gewend van de C6, die heel mooi leer heeft, mooi imitatiehout en verchroomd kunststof gecombineerd met kunststof dat wel heel erg kunststof is. Vooral op stuur, waar je de precies kan zien waar de afdekking openklapt als de airbag afgaat. Maar ik zie het inmiddels als Franse charme.
gemaskerdemuchacho zegt
Een hele fijne auto! Ik mag al een tijd in de C3 110 met turbo rijden. Erg rijk uitgerust als ik het vergelijk met andere auto’s met een vergelijkbare prijs.. Ik vind bijv. een Toyota ook erg mooi, maar deze auto’s zijn zo prijzig… Kaal al…
De volgende auto wordt wel een hybride.. Hopelijk worden die ontwikkelingen bij Citroen ook in gang gezet…
brammetjedeb zegt
Op ons werk sinds vandaag twee citroens erbij. C1 en c3 nogwa. Zeker die laatste had een leuk interieur. En vooral het stuur was erg fraai en met leer afgewerkt. Aangenaam verrast…
3246cm252kw zegt
Ja ze kunnen het echt bij Citroën, bruut bruut bruut lelijke auto’s maken pffff
reetschild zegt
@3246cm252kw: daarom is deze auto zo succesvol in nederland
roadkill zegt
Deze C3 was er vóór de huidige Polo en Fiesta. Toen die 2 jr geleden op de markt kwamen lag een daling v/d C3 verkoop voor de hand. Maar guess what?? Polo en Fiesta DAALDEN in hun 2de jaar, de kekke C3 steeg! Zeer populair in Italie (#4) en Frankrijk (#3). Minder geschikt voor de rioolbuisgrijs rijdende chagerijnen in iets Duits.
karhengst zegt
@roadkill: Dit oogt ook veel meer crossover-achtig dan de genoemde concurrenten. Daar ligt echt de winst als je kijkt naar hoe men valt voor de Captur.
Ik vind het in ieder geval leuk en hun Citroën ieder succes. Een beetje kleur op de weg mag wel.
grasvreter zegt
@brammetjedeb
De C1 mag je niet meetellen als Citroën, dat is een Daihatsu.
knapzuur zegt
Vind die chrome snor geen vooruitgang..
reetschild zegt
@knapzuur: chromestache
lowlow zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-