De Citroen Type HG ribbelbus is er nu ook als de Type H ribbelbus iets te veel van het goede is
Ook gewone auto’s kunnen heel erg leuk. Daar heb je geen 700 pk of V12 voor nodig. Sterker nog, zelfs bedrijfswagens kunnen heel erg grappig zijn. Natuurlijk, in sommige gevallen helpt het wel als ze 700 pk hebben, maar ook in de wonderlijke wereld van busjes is er enorm veel mogelijk.
Citroen Type HG
Aangezien elke bus voor een doel ingezet wordt, kun je ze in enorm veel uitvoeringen en varianten krijgen. In heel veel gevallen kun je kiezen voor diverse carrosserievarianten en soort opbouw en/of inbouw. Maar dat is eigenlijk altijd achter het bestuurderscompartiment.
Aangezien veel merken hun bedrijfswagen-activiteiten samen ondernemen met andere merken, is het erg lastig om een beetje visuele identiteit te creëren. Gelukkig is het gelukt met deze Citroen Type HG.
David Obendorfer en Caselani
De Citroen Type HG is een project van David Obendorfer en carosseriebedrijf Fabriziono Caselani. We kennen Obendorfer en Caselani natuurlijk nog van de Citroen Type H. Dat was een Citroen Jumper met andere carosserie. Nu hebben ze een kleiner model, de Type HG.
Deze auto is een hommage aan de Type G. De Citroën G was een kleine bus die onder de Citroen H ribbelbus moest worden gepositioneerd. Daar kwam het echter niet van. Citroen gaf destijds de voorkeur aan de ontwikkeling van de 2CV. Kijk, waarschijnlijk een erg goede keuze geweest destijds! De Citroen Type HG is kort door de bocht een kleine versie van de Type H. De basis is in dit geval de Citroen Jumpy.
Je kan kiezen uit alle modellen van de middelgrote bus. Er is keuze uit een XS, M en XL. Klinkt toch leuker dan L1, L2 en L3. Die benaming hanteert Citroën overigens, die komen niet bij Caselani vandaan. Dan kun je vervolgens kiezen uit de gesloten besteluitvoering, de dubbele cabine of de passagiers variant, die inderdaad Citroen SpaceTourer heet. Het is dus niet mogelijk op de Jumpy in ‘Plancher’-uitvoering, maar aangezien dat een kaal chassis is, is dat volkomen logisch.
Panelen
Het idee is een beetje zoals bij een BMW Z1 en Smart de bedoeling was. De originele panelen verwijder je, zodat de kit van Fabrizio Caselani gemonteerd kan worden. Alle panelen (op het dak na) zijn anders. Met name de voorkant is erg geslaagd. Het is sowieso niet kitsch of overdreven. Sterker nog, Citroen zou het eigenlijk moeten overwegen om het zelf te kunnen. Speciale vermelding voor de retro-tastische wielen.
Overigens helpt Citroen stiekem wel een beetje mee. Met het ‘kopiëren’ van het originele Citroen-ontwerp, moesten er diverse ‘overtredingen’ plaatsvinden op het gebied van copyright en patentrecht. Citroën vond het echter zo’n tof idee, dat Obendorfer en Caselani (wederom) toestemming hebben gekregen.
grasvreter zegt
Ik vind ze super vet. Lief van Citroën dat ze niet zo moeilijk doen over dat patentrecht.
MetalLaires zegt
Is er ook een prijs aanwezig?
Want dan weten we of het de investering waard is, zeker als je een foodtruck wilt hebben.
brammetjedeb zegt
@msfiorentina: even googlen, je zit al snel rond de 50.000 euro voor een bus. Wel met aardig wat opties.
DoubleChevron zegt
Eerlijk is eerlijk
Citroen ligt al een halve eeuw te slapen wat de iconische HY betreft.
Mijn God dat ze daar niet al decennia lang a la VW transporter een begrip van hebben gemaakt.
Dat had ze geen windeieren gelegd.
Zo makkelijk met zo’n uniek uiterlijk. De gunfactor zou een HY revival van iedereen hebben geloof ik.
Zelfs deze officeuze kits zien er toch al heerlijk uit.
jmeverts zegt
@DoubleChevron: ongelooflijk inderdaad
Esprit_de_Flandre zegt
@doublechevron: Eerlijk is eerlijk: je bent mis.
De HY is iconisch, maar niet reproduceerbaar. De ribbels hadden destijds een functie, nu zijn ze enkel cosmetisch. Dat werkt mss voor één retro-generatie, maar kan je niet blijven volhouden. Daarnaast past het niet bij Citro om achteruit te kijken en retro-toestanden te doen. Citro moet altijd vooruit gaan, bvb de DS3 destijds, greep terug naar een oude naam, maar was een modern bakje. Dat hoort zo. Als ze een retro-DS zouden gemaakt hebben, zou dat niet goed gekomen zijn.
Er is wel al sprake geweest om een nieuwe 2CV te maken, maar dat komt er nooit. Het dichtste dat ze daarbij gekomen zijn was de eerste C3, ook weer een heel modern, absoluut niet retro-ding. Een nieuwe 2CV is gewoonweg onmogelijk, niet omdat die zo iconisch was, maar omdat het ding van voor ‘De Groote Designbreuk’ was.
Er zijn namelijk twee heel duidelijk gescheiden periodes in autodesign: externe spatborden, en interne spatborden. Die breuk kwam ongeveer rond WO2, met alles ervoor extern, en kort erna werd alles intern. Aangezien de 2CV (en de Kever) ontwerpen zijn van voor WO2, waren die nog extern. Dat heeft ze niet tegengehouden om populair te worden toen ze eindelijk gelanceerd werden kort na de oorlog, maar vanaf ’55 waren ze duidelijk ouderwets. Omdat ze goedkoop waren zijn ze dan nog lang meegegeaan, maar alles rondom hen werd moderner en kregen de wielen in de carrosserie. Dat is nu een probleem om een remake te maken. De Mini en de Fiat 500 hadden dat probleem niet, want die waren al mee met de moderniteit in resp. ’58 en ’59. De New Beetle was al veel moeilijker te doen, en is niet echt een succes geworden. Het ding is een karikatuur van een auto geworden, en de interesse daarvoor droogt snel op. Als Citro hetzelfde zou proberen met de 2CV wordt het gewoonweg een ramp. Echte Citrofielen zouden dat ding nooit willen, en wie geen Citrofiel is ook niet.
Hetzelfde geldt volgens mij voor een HY-remake. Wie de echte bewondert, wil geen namaak. Wie de echte lelijk vindt, vindt hetzelfde van de namaak. Deze kits gaan enkel gekocht worden voor marketing. Ok voor een kleine ombouwer, maar niet nuttig voor Citroën…
viertakt zegt
Dit is heel leuk. Nu nog hopen dat hij totaal niet vooruit gaat.
Ik hoop hem ooit in het echt te zien.
torsen zegt
@willeme: volgens mij bedoel je après i.pv. avant in je titel. Niet bepaald een voorloper op het gebied van ribbelbussen dit ding natuurlijk.
Ik vind ze wel erg leuk. Zeker met de ouderwetsere lakkleuren komt het effect best goed tot z’n recht.
Dutchdriftking zegt
En nu maar hopen dat hij écht komt. Het is de ideale basis voor een hippe foodtruck!
erics zegt
Wat gaaf !! dit is spot on goede retro wat het straatbeeld mooier maakt
raoufff zegt
HG doet wat het beloofd!
Alex_79 zegt
Het enige smetje is misschien die design velgen. Op zo’n busje hoort retro stalen “rommel”. Voor de rest prima gedaan
ericd zegt
Zo zou Citroen ook echt eens met een DS opvolger moeten komen, in plaats van met auto’s die ook van een andere fabrikant hadden kunnen komen.
pjotr zegt
Ik zag aan het Gardameer de camper uitvoering. Wat een ontzettend gaaf ding! (en ik hou nog geeneens van kamperen ;)
admiajfe zegt
In Italie al een paar van zien rijden Type H, echt een gaaf ding. Modern en toch vintage,
moveyourmind zegt
Bij de lage uitvoering komen de lijnen niet helemaal mooi uit, maar de hoge uitvoering is des te geslaagder. Knap gedaan, zeker als je bedenkt dat ze met beperkte middelen voor elkaar hebben gektegen een mooie opvolger voor de HY hebben weten neer neer te zetten.
Als ik Citroën was zou ik hem in de catalogus opnemen. Én een dashboardpaneel in carrosseriekleur leveren aan
deze carrosseriebouwer zodat het geheel nog overtuigender wordt.
sonnybonds zegt
echt gaaf! Wat voor motor zit erin? gewoon diesel of ook eletriek?
cossiekiller zegt
Zal je wel kunnen kiezen zeker. Er is een elektrische variant die er net hetzelfde uitziet.
Je kan misschien voor de leut een Peugeot of Opel als basis nemen. Dan raken ze misschien in paniek.
deSjonnies zegt
Citroën is niet geheel onhandig geweest, de veranderde type goedkeur is alleen geldig voor de Citroën dus de Fiat en Peugeot als basis zijn niet toegelaten. De Boxer versie als Citroën H kost ca € 42000, maar dat is inclusief een nieuwe Jumper.
kniesoor zegt
Geinig ding. Als de prijs een beetje te doen is, zou-ie kopers moeten kunnen trekken.
W115 zegt
Fiat zal wel blij zijn om hun 500 lampjes zo kwijt te raken
MarcoM zegt
Gewoon goed!
RiKe zegt
Yes! Vet! Op de weg er mee en snel. Dit is een fantastische retro reïncarnatie
goodvibrations zegt
Leuk bedacht maar die daklijn & A stijl… vloeken enorm met de andere lijnen.. Wanneer maken ze het af?
tjorque zegt
Ouderwets op nieuwerwetse wijze…
Mmh niet voor mij dit. Het is te hard geprobeerd en niet goed genoeg gelukt naar mijn mening.
Een beetje zoals neptieten waarvan je de silicone implantaten overduidelijk kan zien zitten…
MetalLaires zegt
Als je een echte citro-fiel zou zijn als auto-dealer-dan neem je zeker deze wel als dienstbusje… je maakt reclame als fuck!
driftkicker zegt
Dit is echt lelijk. Te veel lijnen. En de lijnen lopen niet eens in elkaar over. Doe mij de originele maar.