Een mooie back-2-back op Het Autosalon van Brussel: de Citroën Tubik en zijn oervader, de TUB Type H. Zoveel verandert er dus in 65 jaar tijd.
Echt heel nieuw is de Tubik niet, het ding was in september 2011 al op de IAA in Frankfurt te zien. Daarom had Citroën voor het contrast maar een lekkere oude HY naast de koddige broodrooster gezet.
Laatstgenoemde zal de fans van regisseur Alexandre Aja niet onbekend voorkomen: het golfplaten-busje speelt een prominente rol in de lekkere Franse slasher ‘Haute Tension‘. Een belangrijk verschil is wel dat de TUB HY gewoon gemaakt werd (tussen 1947 en 1981, 34 jaar lang!), en de Tubik (nog) niet verder is gekomen dan de conceptfase. En eerlijk gezegd verwacht ik er ook geen productiemodel van.
robinio zegt
65 jaar en dan zoveel achteruitgang boeken. Schuifdeuren waren toen handig, en dat zijn ze nu nog steeds.
lincoln zegt
als ie zo op de markt komt ben ik eerste klant ..
bungabungastig zegt
@lincoln: Dit exemplaar wordt in 2014 geveild door Bonhams in Parijs (het is crisis). Veel plezier alvast.
911GT2 zegt
@lincoln: Ik geloof het niet. Maar +1 voor jou!
Citrofiel zegt
@911GT2: Hopen voor @lincoln dat Citroën niet de Tubik en de C-Cactus tegelijk uitbrengt, dan moet hij ineens twee nieuwe auto’s kopen. (ik houd hem eraan!) ;)
Citrofiel zegt
Eh, dit is de TUB:
De TUB is de voorganger van de Type H. De H is nooit TUB genoemd…
Pallas zegt
@Citrofiel: Waar, maar in Franrijk worden de HY/HZ vaak TUB genoemd in de volksmond. Wat op zichzelf vreemd is aangezien de orginele TUB maar beperkt op de markt is geweest.
Pallas zegt
@Pallas: Supermodern die oorpronkelijke TUB; zelfdragende carroserie, voorwielandrijving, en volledig frontstuur.
Citrofiel zegt
@Pallas: Maar dat hij in Frankrijk in de volksmond zo wordt genoemd betekent nog niet dat @sir_smokalot die trend hier moet doorzetten. ;)
De TUB is inderdaad heel modern en heel zeldzaam. Nog geen 2000 van gebouwd als ik het goed heb. En de eerste besteller met schuifdeuren.
sir_smokalot zegt
@Citrofiel: OK, ok…. Dan schrappen we TUB uit purisme. Hoewel voor Pallas’ argument ook wat valt te zeggen.
Maar gebruik jij dan voortaan even width=”450″ bij je foto’s (zie Dakar-post)? Scheelt mij weer een hoop resize-werk. Kthxbai! :)
Citrofiel zegt
@sir_smokalot: Dat width-gedoe heb ik nog nooit gedaan en ik heb er nooit last van gehad. In de comments onder de artikelen worden ze blijkbaar automatisch geresized. Waar gaat het dan wel fout, wat moet je nog resizen? Als men er last van heeft zal ik het doen, maar zonder reden zie ik geen noodzaak…
nibor zegt
@Citrofiel: misschien is het altijd goed gegaan omdat de bloggers het altijd aangepast hebben? :-)
Citrofiel zegt
@RRenault: Als ik een afbeelding plaats staat die er direct met een breedte van 450, ik heb nooit afwijkingen in de layout o.i.d. gehad. Zo snel zijn bloggers niet. Daarbij: In al die jaren dat ik hier vreselijk actief ben geweest en massa’s afbeeldingen heb geplaatst, heb ik nooit width=450 gebruikt en er nooit eerder klachten over gekregen van medewerkers of bezoekers van de site. Ik vind het dus vreemd dat het er nu blijkbaar wel toe doet en vraag me af waarom.
kapiteinaudi zegt
Eigenzinnige concepts tekenen kunnen ze bij Citroën als de beste. Ik vind die Tubik echt vet eigenlijk.
norge zegt
Krijg zin in een ijsje, de ijsboer kwam vroeger altijd in zo’n golfplaten bakkie aanrijden bij ons.
jrk68 zegt
@norge:
Een oom van m’n ex had zo’n ding als camper.
Dat was destijds ook m’n trouwauto trouwens….
larsdeijsbeer zegt
@jrk68: Coincidence? I think not.
eklasse zegt
@jrk68: een oom van je ex?? Don’t mention the war.
jrk68 zegt
@eklasse:
I shall say this only once????
dennisr zegt
Kijk er nu al naar uit.. als die mensen die nergens hun ”oh zo handige” zijkantklep (wtf) open krijgen omdat ze overal tegenaan komen..
Afijn, daar leer je mee leven.. maar die lelijkheid!? dat blijft pijn doen..
Wederom wint de ouder versie het van de nieuwe..
E34M5Touring zegt
Die Type H doet me altijd denken aan een rijdende Favela met die golfplaten.
sir_smokalot zegt
@E34M5Touring: Echter, de kans dat je er 1 miljoen Brazilianen in zult vinden lijkt mij miniem.
E34M5Touring zegt
@sir_smokalot: Zet em maar is met de neus richting een beter leven :) Moet jij is kijken hoeveel volk er in zo’n ding gaat :)
newguy92 zegt
Wat een lelijk ding die Tubik
4991 zegt
zo’n ding rijdt zelfs niet meer rond in algerije.
Jokkebrok zegt
Varkensneus
moveyourmind zegt
Extreem gave concept! Heeft hetzelfde sinistere als wat de HY ook heeft. Laat ze er maar een productieversie van uitbrengen. Zal ongetwijfeld iets duurder en iets minder praktisch zijn als een gewone bestelwagen, maar je hebt dan wel als bedrijf een mooi reclame object. Juist in deze tijden moet je als bedrijf investeren.
bmwe46csl zegt
Die nieuwe is best oké
JaxDryke zegt
Tubik vs Koekblik.
Geef mij dat Koekblik maar ;)
darrock zegt
Damn das lelijk zeg…
De voorkant doet me een beetje denken aan een audi q7 met een allergische reactie
BrutaalAapje zegt
Lelijk ding maar origineel. Er zit potentie in. Alleen wanneer hij zo op de markt wordt uitgebracht wordt het een flop… Een big op wielen…
heidi zegt
Nu niet gaan lopen kutten Citroën, maar MAKEN DAT DING!
ikke8866 zegt
En jullie zijn er in geslaagd de Belgische Wouter mee op de foto’s te nemen: Philippe Quatennens van Fleet TV. Wat een toeval!
Citrofiel zegt
@ikke8866: De Belgische Wouter in de zin dat hij net zo grijs is? ;P
ropbp zegt
Vroeger snapten ze het nog bij Citroën. De Eend voor de puristen die comfortabel van A naar B wilden rijden, de Snoek voor de revolutionairen die in luxe en met comfort van A naar B reisden. Tegenwoordig denken ze dat alleen een idiote vorm genoeg is om her oude imago van Citroen weer te doen herleven…. Niet dus
desjonnies zegt
Pfffffffffffffffffff
Iedere bestelwagen is tegenwoordig een nazaat van de LEGENDARISCHE Citroën H.
Het concept, voorwielaandijving, alles qua aandrijving voorin en een lage laadvloer is zelfs door Volkswagen overgenomen met de Transporter.
Die H’s.
ik reed er vroegâh mee.
Drie bak.
Niet harder dan 90/95 km.
Maar ook met dat gangetje tegen de heuvels op.
Zwaar sturen.
Lag een Citroën ID motor in van 1900 cc.
Veel koppel.
Maar als je op lange ritten met zijn tweeën was, kon de ander altijd achterin een stukkie gaan lopen.
En als het hagelde wist je niet wat je hoorde op die golfplaten.
Werden trouwens in Amsterdam geassembleerd.