De Citroën Traction Avant was 80 jaar geleden de eerste productie-auto met voorwielaandrijving en een zelfdragende carrosserie. Daarmee was het een ongekend innovatieve auto voor zijn tijd.
Vernieuwende techniek
Het was 1932 toen constructeur Lefèbvre door Citroën bij Renault werd weggehaald. Hij kreeg de opdracht om voor de Fransen een moderne auto te ontwikkelen voor een breed publiek. Iets dat in 1934 de Traction Avant werd, de opvolger van de Citroën Rosalie. Een auto vol vernieuwende techniek en met een uiterlijk design ontworpen door Bertoni. De Traction Avant heeft zoals de naam luidt, voorwielaandrijving. Maar ook de zelfdragende carrosserie, onafhankelijke voorwielophanging, het hydraulische remsysteem en kopkleppen in de motor waren 80 jaar geleden uniek voor productie-auto’s. Het zijn zelfs technieken die we anno 2014 nog steeds toepassen.
Kinderziektes
Door financiële problemen bij Citroën moest de Traction Avant met een laag budget en in een zeer kort tijdsbestek ontwikkeld worden. Des te knapper dus dat het zo’n innovatie auto was. Helaas zorgde dat voor de nodige kinderziektes. Oorspronkelijk was het idee om de auto met automaat aan de man te brengen. Doordat de olie in de versnellingsbak veel te heet werd, kreeg deze al snel de naam ‘frituurbak’. De technici kregen dat probleem niet opgelost en dus werd in de laatste weken voor de deadline gekozen nog snel een handbak te ontwikkelen. Deze bak staat nu bekend als het meest zwakke punt van de Traction Avant.
Varianten
De Traction Avant is leverbaar geweest in veel verschillende versies. Naast de oorspronkelijk vierdeurs-variant kwam er al snel familie uitbreiding in de vorm van een roadster en een Faux Cabriolet (coupe/cabrio). Ook kwam er de wat grotere en bredere ‘Normale‘. De voorloper van de MPV is misschien wel de verlengde ‘Familiale‘. Deze had zes zijruiten en klapstoeltjes en bood ruimte aan 8 man. Deze auto was ook nog eens leverbaar met grotere achterklep, onder de naam ‘Commerciale‘. Zonder klapstoeltjes droeg hij de naam ‘Limousine‘.
Ook met V8?
Er waren in het begin drie motoren beschikbaar in de Citroën, deze varieerde van 32 tot 77 pk (genaamd 7C, 11CV en 15CV). Het merk heeft een aantal extra luxe versies gebouwd met 2.9 zes cilinders en liet zelfs prototypes zien met V8, helaas zijn die nooit in productie gegaan. De Traction Avant is 23 jaar in productie geweest en werd in de tweede wereld oorlog ook veel gebruikt door agenten van de geheime politie. Maar ook de Franse bandenfabrikant Michelin had heel wat Traction Avants rijden. Deze gebruikte zij voor het testen van banden.
Nauwelijks gewijzigd
Door de jaren heen zijn er maar weinig aanpassingen gedaan aan de auto, de grootste uiterlijke wijziging kwam in 1952 toen het reservewiel achterop verdween. De meest drastische technische aanpassing kwam in 1955 in de vorm van een vernieuwd hydropneumatisch veersysteem. Van die laatste werden er nog ongeveer 3000 verkocht, totdat in 1957 de Traction Avant werd opgevolgd door eveneens innovatieve DS. In het totaal zijn er 770.000 exemplaren van de Traction Avant gebouwd. Het oudst rijdende exemplaar is in handen van een Nederlander.
fotocredit: bassmaster
Update [Smoke]: Ter gelegenheid van de 80’ste verjaardag van de Traction Avant stelde Citroën een werkelijk magnifieke fotoverzameling ter beschikking. In de gallery kan je genieten van schitterende Franse taferelen, sportevenementen, presidientiële Traction Avants, oud reclamemateriaal, en een uitsplitsing in de diverse modellen (de 7, 11, 15, en de 22). Zet een accordeonmuziekje of wat Edith Piaf op, en laat je meevoeren in de Francofone fotosessie.
spoolie96 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
tupperware zegt
Kijk, dat was nou “voorsprong door techniek”..
Zelfs 80 jaar na dato blijft het een leuke auto om te zien.
Ik wordt er nog elke keer dat ik er één zie rijden vrolijk van.
fiestafeest zegt
erg leuk artikel ,weer wat geleerd!
sydney zegt
Zo een heeft die ouwe van tot twee weken geleden ook nog gehad.Hij reed er eigenlijk nooit in en m’n moeder kreeg je met nog honderd paarden in die auto dus heeft hij maar verkocht.En nog voor een hele goeie prijs aan een liefhebber ook, iets wat z’n twee autoverkopende zoons niet is gelukt.Het was best een mooi ding.
Het lukt me niet om de foto’s vanaf m’n iPhone of iPad op de site te krijgen, ben er blijkbaar niet handig in en zeker te ongeduldig.
E34M5Touring zegt
We hebben er een hele tijd een in de showroom gehad. Prachtige auto vind ik. Beetje de Europese gangstercar. Lekker laag en in het zwart wel sinister.
desjonnies zegt
@E34M5Touring:
Eigenlijk zit er een kern van waarheid in je verhaal, in de dertiger jaren kocht de politie van New York een aantal Tractions om zo beter boeven (gangsters) te kunnen pakken bij achtervolgingen, en niet zonder succes.
Het lage zwaartepunt, de voorwielaandrijving zorgden voor een superieure handling en wegligging.
Helaas kochten de New Yorkse gangsters ze ook…
phaeton zegt
Het oudst rijdende exemplaar; hint naar een nieuwe Classic Rijtest?
roadstercoupe zegt
Is de eerste wagen met zelfdragende carrosserie en onafhankelijke voorvering niet eerder de lancia lambda? Deze was namelijk al sinds 1922 in productie.
sydney zegt
@roadstercoupe: Zou kunnen, maar een onafhankelijke voorwielophanging is iets heel anders van voorwielaandrijving.
Rohrl-fan zegt
Mijn vader had er eentje begin jaren ’80 die hij toen gebruikte voor trouwreportages. Drie keer raden wat de enige auto was die thuis stond toen ik besloot dat ik geboren wou worden? :-)
Hupke zegt
Ik vind het een ongelofelijk goed design die TA, niet extravagant mooi als een delahaye oid. maar wel een elegant en mooi en simpel. Een originele TA zou in niet per se moeten hebben maar een resto-mod ervan …
weem zegt
23 jaar praktisch ongewijzigd in productie geweest, dat is nog eens een product lifecycle. De opvolging door de DS was wel enorm drastisch, zowel qua design als techniek, niet beseft dat daar verder geen modellen tussen hebben gezeten.
Arnoud zegt
Ik ben ooit getrouwd in een Traction Avant Familiale. Het huwelijk is ondertussen stukgelopen maar de herinnering aan die TA leeft nog steeds.
bierbuik zegt
“Maar ook de kopkleppen in de motor waren 80 jaar geleden uniek voor
productieauto’s”
Wordt hiermee bedoeld dat dit de eerste productieauto met een 4-takt motor is, of begrijp ik dat verkeerd?
Arnoud zegt
@bierbuik:
Vroeger zaten de kleppen naast de zuiger. Zoek maar eens op zijklepmotor, dan wordt het je ineens duidelijk. Bekendste voorbeeld van een auto met zijklepmotor is de Willy’s Jeep.
406_v6 zegt
@bierbuik:
Deze afbeelding geeft het principe weer van een motor met zijkleppen:
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e3/Single-cylinder_T-head_engine_%28Autocar_Handbook%2C_13th_ed%2C_1935%29.jpg[/img]
En deze van een kopklepmotor:
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/OHV_engine%2C_section_%28Autocar_Handbook%2C_13th_ed%2C_1935%29.jpg[/img]
406_v6 zegt
@bierbuik:
En deze het “schuivenmotor” principe;
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Knight_sleeve_valve_%28Autocar_Handbook%2C_13th_ed%2C_1935%29.jpg[/img]
406_v6 zegt
@bierbuik:
En dit is het 2-takt principe:
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/Two-stroke_deflector_piston_%28Autocar_Handbook%2C_13th_ed%2C_1935%29.jpg[/img]
406_v6 zegt
-=edit: done=-
gearhead zegt
Zeer vooruitstrevende auto! Op alle vlakken. Mooi concept ook qua aandrijving: fwd en midden motor. Alleen dan kan je softe comfi vering combineren met een zeker en voorspelbare wegligging
toyotafortuner zegt
Erg leuk om te lezen dit :)