Citroën wil het DS-merk op eigen benen laten staan en dat lukt behoorlijk, getuige de DS Divine concept-car.
In de afgelopen vier jaar zijn er wereldwijd meer dan 500.000 DS’en verkocht, waarop in 2014 is besloten DS tot volwaardig merk te maken. De laatste creatie is de concept car DIVINE DS die alle DNA van dit nieuwe merk in zich heeft. De DS Divine is niet alleen qua uiterlijk een opvallende auto. Hoewel we niet verwachten dat er binnenkort een rechtstreekse kopie bij de dealer staat, geeft de DS Divine wel aan dat Citroën en DS zichzelf willen blijven vernieuwen. De opvallendste functie is Hypertypage, waarmee je binnen vijftien minuten het complete interieur om kunt gooien.
Het komt erop neer dat je de auto verschillende stijlen kunt aanmeten: van koolstofvezel tot kristallen. Daarbij is men een samenwerking aangegaan met bekende merken zoals Lesage voor het borduurwerk en Swarovski voor de kristallen. DS bewijst hiermee te willen en kunnen breken met de gevestigde normen en verschillende werelden te combineren. Hoe dat precies werkt zal Citroën aankomende zondag ongetwijfeld laten zien tijdens het Concours d’Elegance in Chantilly. Dan wordt de DS Divine namelijk getoond aan het grote publiek.
Het front van de DIVINE DS is breed en aanwezig en heeft ook de ‘DS Wings’ die we kennen van de DS 5LS en de DS 6. In het midden van de grille prijkt het DS logo. Een combinatie van verschillende chroomnuances op zwevende elementen in de vorm van diamanten in verschillende maten geven de grille een ‘spacy’ effect.
Onder de motorkap vinden we minder revolutionaire technologie, al mogen we daarover niet klagen. De 1.6-liter turbo is namelijk goed voor 270 pk en iets zegt ons dat deze DS-concept daarmee prima van z’n plek zou kunnen komen. Mocht je dit weekend niet in Chantilly zijn: de DS Divine is ook te zien tijdens de Autosalon in Parijs.
mrniesoe zegt
Nog maar es het bewijs dat Citroën het nog kan…Die DS-lijn heeft echt toekomst…
heer zegt
@mrniesoe: juist!
parker zegt
@mrniesoe: @mrniesoe: leg eens uit, wat is dan ‘de DS lijn’? Het is toch alleen maar een type aanduiding? Persoonlijk vind ik het nogal goedkoop om nieuwe modellen naar een model uit het verleden te vernoemen dat succesvol was, alsof je door er DS op te plakken ineens de grandeur van de oude DS terugkrijgt. Komt nogal desperate over. Ik vind die huidige DS modellen ook heel erg over-designed, veel teveel stijlelementen, led lampen op rare plekken: een soort rijdende identiteitscrisis.
Misschien kan Citroen zich beter weer richten op saaie massaprodukten voor Jan Modaal: met de BX hadden ze echt succes.
tupperware zegt
@parker:
De markt voor saai massaproducten voor Jan Modaal is al jaren in handen van VAG.
Prima dus dat Citroën zich daarvan distantieert, daar staan ze immers ver boven..
mrniesoe zegt
@parker: een mooie wagen wordt altijd gecreëerd door gewaagd uit de hoek te komen en alles anders te doen:als jij het identiteitsloze bakken vindt oké maar IK blijf van de mening dat dit meer toekomst heeft dan de gemiddelde Audi of Peugeot
gregorius zegt
@parker: jje moet t beestje een naam geven. Je hebt een socialistisch bedrijf dat 2 automerken heeft. Eentje heet Peugeot en hun doel is om lelijke auto’s voor t volk te maken die bijna allemaal na ongeveer 7 jaar uitelkaar vallen. Daar slagen ze goed in en vooral in knoflooklanden vallen de mensen er nog steeds voor. Dan hebben ze het mooie, slimme zusje. Citroen. Zij was een weeskind van ene ooit mooie familie heeft nu onderkomen in de socialistische arbeiders familie. Op een of andere manier hebben ze daar bij Citroen jaren weten te overleven met een van de moeilijkste compromissen in de auto indrustrie: goedkope auto maken maar toch vooruitstrevend en disign willen zijn. Tegenwoordig is dat nog moeilijker. Dus ben ik, als Citroen fan (om ze te zien, niet om er 1 te kopen) er blij dat ze nu 2 lijnen doen. De goedkope C-lijn; met de oude compromis en een duurdere DS-lijn waar men echt leuk design kunnen loslaten. En wat nou beter dan het een naam te geven uit een tijd waar Citroen de ene auto-doorbraak op liet volgen door een eigenlijk nog beter ontwerp. Noem ze DS, noem ze d’Or, wat je wil. Ik vind t stuk voor stuk prachtige verschijningen. Als ze versies zouden maken met een 250pk diesel, 4×4 en mooi leder, zou ik er zelfs voor te porren zijn om er 1 te kopen.
toshtie zegt
@gregorius: Cool story bro
Esprit_de_Flandre zegt
@parker: BMW doet toch hetzelfde met Mini? Uiteindelijk is het enige wat telt de verkoop, en als dat beter lukt door DS erop te plakken, dan gaan ze dat natuurlijk niet laten. En aangezien ze DS tot een eigen merk willen maken (zeker in China) zijn er plots veel DS’en. PSA kan er maar wel bij varen…
vvti zegt
Het interieur geeft mij het gevoel van sm kamer (denk ik ;-)
parker zegt
Leuke Audi..
tupperware zegt
@parker:
Misschien, als ze het ontwerp van Citroën kopen.
Hebben ze daar ook een keer een mooie origineel vormgeven auto, de interieurs slaan zo ook in bij PSA, dus waarom dan niet gelijk het ontwerp voor de buitenkant.
snerkone zegt
@parker: moest ik ook denken, hoe de lijnen op de motorkap naar de grill toelopen en die grill zelf…
Robert zegt
Bij z’n release werd de ‘gewone’ C5 al als een soort van ‘Franse Audi-kloon’ omschreven. Nu ik de foto boven het artikel zie, zie ik in deze DS Divine opnieuw veel Audi (A1/A3) lijnen. Best mooi hoor, maar ik vind bijvoorbeeld de pas uitgekomen Cactus veel meer ‘echt’ Citroën.
drugsrunner zegt
@RRRobert: Porsche 991/laatste generatie clio achterlichten en reventonvouwen.
Corrado16v zegt
Als citroen het DS-merk wil vergroten. ( wat is graag zou zien ). Is er dan niet plaats voor nog wat potentere motoren dan de 1.6 die ze nu heeft? Wellicht in combinatie met hybride-techniek.
rufctr01 zegt
@corrado16v: is 270 pk niet genoeg? De huidige 1.6 heeft ook 210 pk, is ook meer dan genoeg in NL waar je toch niet harder dan80 kunt rijden omdat het te druk op de weg is.
medemblikker zegt
Beetje Brera style…
jrk68 zegt
@medemblikker:
Daar heeft hij inderdaad meer van weg, zeker de achterzijde. Een Audi zie ik hier in elk geval niet in,…
hehehehe zegt
@medemblikker: Wou hetzelfde zeggen +1
knipperlichtje zegt
Singleframe grille bij Audi uit de vuilnisbak opgedoken en er wat Mercedes grilleglitters overheen gestrooid. Nog even een Hofmeister-knik erbij en we hebben het setje compleet
Orichy zegt
@knipperlichtje: Het is maar net wat je erin wilt zien.
Ik vind het geheel wel origineel en ik denk, dat het een goede kans verdiend, om hiermee de Golf, A3, 1-serie en A-klasse te gaan beconcurreren. Interieur is niet mijn smaak, maar dat is dan ook verre van een productiefwaardige staat.
moveyourmind zegt
Je moet toch ook wel compleet van de pot gerukt zijn als je je geld besteed aan een nieuwe “DS” terwijl je daarvoor ook een echte DS in goede conditie had kunnen kopen. Dan rijdt je pas Citroën!
nickds zegt
Ben ik de enige die dit een Brera vindt?
norge zegt
@nickds: Ja…
nickds zegt
@norge: Ok…
hehehehe zegt
@nickds: Nee!
norge zegt
Doe mij maar een Cactus..
Orichy zegt
@norge: Het plantje…?!?
rammillius zegt
Als ze deze zo gaan verkopen, dan zal PSA weer winst gaan maken! mooie auto deze.
mylvan zegt
Ze hebben wel erg naar Audi gekeken….
toyotafortuner zegt
Audi zou dit niet eens in haar natste dromen kunnen maken. Laat staan in de buurt komen. Nee, dit is gewoon een prachtige Citroen. Punt.
JamesBond007 zegt
Voorkant is wel een beetje matig
Sracerr zegt
Ze hadden de DS4 Racing (concept) allang uit moeten brengen bij citroen Sukkels!.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik vind het eigenlijk de minst mooie DS-concept tot nu toe…