De Fransozen zijn druk bezig met het ontwikkelen van de DS5, het alternatief voor de Peugeot 3008 van Citroen. Bij dat ontwikkelen horen tests in extreme kou en zodoende wist iemand de DS5 mules te spotten in het noorden van Zweden.
Wellicht zien we een concept van de DS5 in Genève maar waarschijnlijk moeten we nog even wachten. De DS5 wordt onderhuids een tweelingbroertje van de Peugeot 3008 maar zal qua uiterlijk de Peugeot hopelijk degraderen tot lelijk eendje. De 3008 wordt overigens als eerste hybride met dieselmotor op de beursvloer van Genève ter introductie als speciale HYbrid4 Limited Edition geïntroduceerd. Er worden 300 stuks van gemaakt. Die rijk uitgevoerde 3008 HYbrid4 moet 48.980 euro op gaan brengen in Nederland, de standaard 3008 HYbrid4 wordt leverbaar vanaf 44.090 euro.
Maar terug naar de DS5: hij rijdt dus al rond in Zweden en krijgt (voor zover dat te zien is) een uiterlijk dat veel raakvlakken heeft met de DS4 maar staat wat hoger op de pootjes. Men test met meerdere mules in het gezelschap van (hoe verrassend) een legertje 3008’s. Een productieversie werd destijds verwacht voor 2011 maar of dat ook gehaald gaat worden is twijfelachtig. We zullen zien! (via gmotors)
Roelio zegt
Een alternatief voor de 3008??? Dat was toch die rare SUV-MPV-Crossover die niemand wil hebben?
rvssax zegt
@Roelio:
Zie rechts van het artikel, daar staat ie. Overpriced hok.
Ben benieuwd waar in Zweden hun dat doen, en hoe noordelijk :)
wassenaarbram zegt
@Roelio: Er rijden er al ruim 6400 in Nederland rond dus ik betwijfel of niemand een 3008 wil hebben. Lelijk is ie zeker maar verkopen doet ie zeker!
tjorque zegt
De mooiere versie van een 3008? Ik ben benieuwd!
Ertje88 zegt
In de eerste instantie is de 3008 misschien lelijk, maar overpriced istie zeker niet. Je krijgt er zo veel voor terug. En als de DS5 gebaseerd is op de 3008 kan het volgens mij alleen maar mooi uitpakken
Imom zegt
Inderdaad wat is de 3008 een lelijk hok,maar een collega rijd met een 3008 en wat rijd deze echt machtig goed en de zitpositie is fantastisch al krijg je wel een camionet gevoel,das wel niet leuk.
gserban zegt
Snap de naam DS even niet fie was enkel voor de snoek Citroën wij hadden zelf een DS in de jaren ’60 en ’70
Gietie zegt
@gserban: Klopt. Maar sinds vorig jaar gebruikt Citroën de naam voor een hoger in de markt geplaatste modellenlijn.
Pruts0r zegt
Ja Citrofiel,
Hoe zit dat met die naamgeving ‘DS’? Ik dacht dat dat voor specials was, zoals de DS3 een special van de C3 is. Of heb ik het helemaal mis?
Gietie zegt
@Pruts0r: Dat klopt. De DS5 wordt als het goed is de premium versie van de C5.
Citrofiel zegt
@Gietie: Nou ja, versie van… Het is wel een compleet andere auto die als het goed is een heel andere doelgroep aanspreekt.
Citrofiel zegt
@Pruts0r: Met de DS-lijn probeert Citroën wat hoorwaardiger en duurdere producten aan de man te brengen. ‘Premium’ als je het zo wilt noemen. De DS5 volgt gewoon die lijn met een ‘premium’ crossoverding. Ik snap niet helemaal wat je niet snapt, snap je? ;)
mashell zegt
Een mule is een houtje touwtje proto op basis van een oud model om aandrijflijn, ophangingen en electronica te testen. Dit is vergevorderd prototype dat zomaar op de IAA zou kunnen staan.
yipikaye zegt
Wat een lelijk ding, alle Citroënen trouwens :(