Een gouden ouwe, letterlijk. Onlangs gespot in zonnig Hilversum. Is het geen schoonheid?
Hoewel al wat ouder, hoef je tegenwoordig absoluut niet vervelend rond te rijden in een Citroën SM. Kracht en snelheid genoeg, comfort in overvloede. Op het gebied van veiligheid loop je wat achter, maar misschien wil je het wel niet overleven als je dit stuk rijdt.
Zou Citroën nu een auto van dergelijk kaliber maken, dan moet je haast gaan denken aan een Bentley Continental concurrent. Twee deuren, een loei van een motor, comfortabel, en ook de SM was een voetbal-auto. Wel in een tijd dat voetballers een stuk meer aanzien genoten en verdienden. Als ik deze foto’s terug zie, mag Citroën het van mij gewoon nog een keer doen! Zou er nog plek zijn voor een DS9? Meer foto’s staan op autojunk.nl.
Met dank aan KD-Producties voor de spot!
Flamingo zegt
ja dit is een mooie wagen ja maar ik denk dat Citroen dat nu niet meer kan
timo zegt
Ik ben nog niet oud genoeg om dit mooi te vinden. Bijzonder lelijk zijn woorden die in mij opkomen bij deze foto, maar ik begrijp dat sommige dit prachtig vinden. Kwestie van smaak denk ik.
fant zegt
@timo: Ik ben 17 maar vind het een prachtige wagen :) Heb nooit zoveel met oldtimers, maar citroën heeft vroeger echt heel wat moois gemaakt. (nu zijn ze het verleerd geloof ik)
Hennep zegt
Best een mooie klassieker met veel comfort.
hippopotamus zegt
Bij introductie z’n tijd al ver vooruit!
Flamingo zegt
hele bijzondere spot trouwens. ik kende m nog niet en als k m zo zie met dat glas voor t nrbord, modern dashboard en al die aparte lijnen vormen echt wel een coole auto!
vette spot KD!
Jokkebrok zegt
Lekker relaxte auto!
Danny zegt
In Zoetermeer staat er ook zo 1, maar dan in het donkerblauw gewoon onder in een openbare garage tussen al het gespuis…
Echt een aparte auto om te zien
Something zegt
Prachtige auto niet verwacht dat zoiets nog zou worden gespot:D
EJS zegt
Één van de begeerlijkste auto’s gebouwd, jammer dat ze zo onbetrouwbaar zijn.. Mooie spot though!
Thomas Bol zegt
Meedraaiende koplampen FTW!!
DanielAKAjacK zegt
Hahaha normaal staat er ook een hele mooie donker blauwe met. kleurige, die vind ik zelf nog mooier!!
integralechubasco zegt
timo
je bent niet te jong maar gewoon ongeïnteresseerd… en daar heb je alleen jezelf mee.
S60r zegt
Deze foto doet ‘m geen recht. In het echt een uitzonderlijke lijn, behoorlijk groot ook, imponerend zonder blufferig te zijn, vernieuwend (toen toch) zonder effectjagerij. Een échte Grand Tourer. Hulde.
Maar rampzalig onbetrouwbaar.
Do it again, Citroën. Kan iemand even een C6-coupé photoshoppen?
EJS zegt
@S60r:
Jammer genoeg is de kans klein dat als ze ooit nog zoiets zouden doen dat er een maserati blok in komt.. En dat is toch een gedeelte van de charme;)
Appelscha zegt
Naar ik begrepen heb alleen onbetrouwbaar bij slecht onderhoud, en daar is ie natuurlijk niet uniek in.
Ik blijf het schandalig vinden hoe deze auto het slachtoffer is geworden van Amerikaans protectionisme toen hij aldaar te succesvol dreigde te worden (logisch, als je het technische raffinement verglijkt met de Amerikaanse concurrentie).
jan1666 zegt
@timo ben je ZO jong??
ik ben 16 en vind het een wondermachine (dus mooi)
zo oud hoef je dus niet te zijn om iets mooi te vinden :P
G_deGroot zegt
Bah, bah, bah, bah.
Deze auto lijkt wel een collage van afschuwelijke auto’s die goed door elkaar geschud is.
jansen zegt
Echt een droomwagen. Een van de auto’s die het dichtst bij de teardrop vorm in de buurt komt. Voor is hij significant breder dan achter. Heel bijzonder. Die onbetrouwbaarheid is inderdaad een onderhoudskwestie, overigens kun je tegenwoordig updates voor de motor kopen die de betrouwbaarheid, en de onderhoudsgraad sterk reduceren. hmmm… zou ‘m graag hebben, alle hydrealische prappen die citroën maken kan, inclusief DIRAVI stuurbekrachtiging… deze auto is echt the best!
jansen zegt
prappen moet grappen zijn..
Remko zegt
Ik werd ooit eens gebeld voor een zomerbaantje bij het Autotron: de auto’s moesten uit de winterstalling gehaald worden (“jij hebt toch een rijbewijs?”). Meteen ja gezegd en enthousiast er naar toe, bleek dat de auto’s geduwd moesten worden (rijbewijs was alleen voor de verzekering nodig). Alleen dit model Citroen mocht gereden worden (vanwege de vering), wijzen ze een of ander klein grietje aan om het ding te rijden :-(
Stijn zegt
Godja de SM is uiteindelijk ten onder gegaan aan zijn onbetrouwbare Maserati V6, die met zijn hoog verbruik bij het uitbreken van de oliecrisis op zowat alle fronten de SM begon parten te spelen. De SM heeft zelfs de ondergang (en overname door Peugeot) van Citroën een flink duwtje in de rug gegeven.
Jipp zegt
de sm, een pracht wagen, en nog niet eens zo geheel zeldzaam, in zuid frankrijk zie je ze nog redelijk veel rijden etc, laats was er nog op AB een discussie over…
B /\/\ \/\/ zegt
Wat een afschuwelijke lelijke bak, echt gru-we-lijk lelijk.
Ik heb nooit begrepen wat mensen zo verschrikkelijk mooi vinden aan zo’n auto, die vorm alleen al… Wil je mij pesten, laat dan zo’n foto zien als ik net mn bed uit stap.
Nee, ik ben niet te jong om ze mooi te vinden, het is gewoon mijn smaak niet, en ik snap niet dat mensen het een droomauto noemen, sorry mannen, over smaak valt niet te twisten…
Jipp zegt
@B // //: blijkbaar valt over smaak dus wel te twisten, maar aan je naam te zien moet het lomp en lelijk zijn..? zonder auto’s als deze was de wereld een stuk minder mooi. in die tijd MAAKTE bmw ook nog mooie auto’s nu niet meer.
En voor als je dat ook nog niet wist, dit was vroeger een super car van formaat. Zijn imago komt niet overeen met een van jou gedachte’s lelijk etc.
frank zegt
Prachtige auto. Maar op winterbanden en op gas? Dat duidt op dagelijks gebruik en dat vind ik voor zo’n auto toch wel erg zonde. Koop daar dan een CX voor en zet deze weg voor de zomer.
Bisazza zegt
Goh ik rijd bijna dagelijks langs deze auto en vroeg me toevallig zaterdag nog af wanneer deze gespot zou gaan worden. Deze auto staat er gedurende het gehele jaar brandschoon en als nieuw bij. @Frank hoezo? Wees juist blij dat er mensen zijn die nog dagelijks in zulke auto’s rijden, onderhouden, poetsen. Breek lekker de trend op de weg.
B /\/\ \/\/ zegt
@Jipp;
Zoals gezegd, het is een kwestie van smaak. Toevallig heb ik een andere smaak dan jij, supercar of niet, kan mij het schelen, het is in mijn ogen een oerlelijke bak, nou én? Mag ik vinden toch? Dus niet zo kinderachtig svp, er wordt hier om iedereen’s mening gevraagd, niet alleen om die van Jipp.
Freewarefreak zegt
Ik kan er ook niet warm voor lopen. En technisch een nachtmerrie.. super gecompliceerde techniek.. als er eens iets aan is… succes dan.. Deze auto heeft 1 UPS… je hoeft nooit je nummerbord voor te vernieuwen.. die slijt niet.
Jipp zegt
@B // //: van mij mag je t vinden, alleen zet er dan niet bij dat over smaak niet te twisten valt.
Kadett zegt
Zie hier in de buurt ook nog wel eens eentje rijden, maar toch mooi om te zien.
Cruyff had er vroeger eentje en zo is hij hier bekend geworden, maar technisch was het een ramp met de Maserati motor er in.
DoubleChevron zegt
Samen met o.a. de DS een van de sprankeltjes genialiteit die de sierlijke capaciteiten van Citroen laat zien. Ze kunnen het als ze het willen. En gelukkig hebben we dit soort vlaggenschepen nog rijden die ons herinneren aan de ziel van Citroen. Mijn hoop gaat uit naar minder van hetzelfde en meer van dit!
timo zegt
@integralechubasco/fant/jan1666: Ongeïnteresseerd? haha grapjas, nee dat is het helemaal net. Ik denk, zoals ik al zij dat het een kwestie van smaak ik. Over die leeftijd wil ik het volgende zeggen. vaak ik iets wat vroeger is gemaakt ook alleen intressant voor hen die het toen mooi vonden. Neem de zundapp en de SM. Waarschijnlijk zegt iemand dan:Ja maar de mustang dan? Ja die vind ik prachtig, maar dat komt omdat Ford ze nog steeds maakt! Ik vind het huidige model mooi, en dus ga je terugkijken naar de vorige modellen. Ik ben 18, en dus heb ik de introductie van de SM niet meegemaakt en kan ik niet anders zeggen dat ik het gewoon een bijzonder lelijke auto vind, hoewel hij technische zijn tijd ver vooruit was! Hij is en blijf een kwestie van smaak, maar ook de leeftijd speelt daarin denk ik een rol. @integral..: denk ff na voor je iets post, niks geen ongeïnteresseerdheid, anders zou ik niet op autoblog zitten dacht ik zo.
de Sjonnies zegt
Elegantie met een vleugje arrogantie, je wilt toch in zo’n SM met je mâitresse naar Deauville vluchten of naar Biarriz; ’s nachts jagend over de Route Nationale.
Citrofiel zegt
Deze had Appeltje ook al eens gespot.
-edit: check “voetbal-auto” ;) –
Citrofiel zegt
@Citrofiel: Wakker worden! :oops: Maar waarom dan nog een keer dezelfde auto plaatsen…
Michael zegt
Citroen is, naast SAAB, het beste voorbeeld hoe je NIET aan brand management kunt doen….
Dimglor zegt
Deze wagen zag er in zijn tijd waarschijnlijk ongelooflijk futuristisch uit, nu ziet ie er niet mis uit, maar ik ben hier niet echt zo’n fan van…
super458 zegt
Heel mooi….
Maar de huidige Citroens zijn ook prachtig.
Als ik moest kiezen tussen C5/C6 of deze kies ik de nieuwe generatie
Beetje Verward zegt
Als deze auto nu “getest” zou worden door Autoweek, -Visie of zoiets zou hij volledig afgekraakt worden want:
– geen communicatieve besturing
– niet geschikt om te hoeken, laat staan te driften
– week onderstel
– materiaalgebruik interieur(kraakjes en rammels)
– niet overzichtelijk.
En ook het publiek zou hem uitkotsen want hij ziet er niet Duits uit.
Gelukkig is dat deze SM bespaard gebleven.
Elfloro zegt
Er zijn genoeg tekeningen en ideeen voor een nieuwe SM
EJS zegt
@Elfloro:
Ik vind dat er dan weer niet uitzien..
Elfloro zegt
@EJS, dat is dan weer wat anders ;-)
EJS zegt
@Elfloro:
Weet ik;) Maar er zit tegelijk ook wel een beetje een visie achter: Ik vind eigenlijk dat als er een nieuwe ‘sm’ komt, deze wederom futuristisch moet zijn en niet retro zoals je bovenstaande impressie.. Dat zou namelijk het hele idee geen recht doen;)
bboekelo zegt
staan er in Nederland 4 te koop via autoscout en dat noemt zich een zeer bijzondere excusiefe auto:S:S prijs vanaf 14K.
Eerijk ik vind het helemaal niks voorkant niet zijkant niet achterkant al Helemaal niet. Doe mij de DS maar, naar mijn mening nog steeds het topmodel van citroen!
Gonzo zegt
Zojuist een vergelijkbare zien rijden in Haarlem. Zelfde kleur alleen met een grote zwarte bies langs de zijkant.
bozewolf zegt
Beeldschoon. Had Happel er ook niet één?
toyotaprius zegt
Tja een zeer bijzondere auto. Was zijn tijd ver vooruit en het ontwerp, dat vind ik prachtig. Ik vraag mij af, of dit model wel een opvolger gaat krijgen? Hoe evenaar je een dergelijke auto?
bboekelo zegt
waarom omdat je anders niet voor je mening uit mag komen?
Tonnie zegt
Ik vind dat dat design nog behoorlijk wat te wensen overlaat…
pascal zegt
Voor die tijd was het een futuristische auto! Best apart om te zien!
SV zegt
De SM op de foto ziet er best aardig uit en petje af voor degene die hem als daily driver gebruikt. Merkwaardig loopt ie wel op LPG. Toch ff de rdw.nl gecheckt en wat ik al vermoedde blijkt waar: de prachtige Maserati V6 is vervangen door een duffe 4-pitter. Waarschijnlijk een 2,3 uit de DS. Toch best wel jammer. Zo’n unieke auto kan niet zonder zijn exotische Italiaanse 6 cilinder volbloed.
Rutgertje zegt
Ook Leonid Breznjev, oud president van de USSR had er eentje, kado gekregen van De Gaulle. Overigens was Maserati in die tijd eigendom van Citroen en was de motor zo “slecht” omdat deze in grote haast was ontwikkeld. Het was van origine een V8 waar twee cilinders waren afgehakt.
SjonnieKroket zegt
@Rutgertje:
Wist je dat de auto van deze oude president nu in Nederland rondrijdt? Een schitterende groene SM. De auto is nu van een tandarts
Hanssss zegt
lelijke schijtbak!
911GT2 zegt
Ik vind hem niet echt mooi om eerlijk te zijn. Daarnaast zit er een flinke deuk in rechtsachter.
Maar goed de hele achterkant ziet er gewoon niet uit in mijn ogen.
eed zegt
Wel eens zien rijden op de A1.
En valt nu pas op dat ie een trekhaak heeft.
Een originele nl-auto dus.
iJules zegt
Er stond laatst ook een pracht van een SM op de Nieuwgracht in Utrecht. Hij rook naar benzine, olie en leer (alles wat lekker ruikt en je tegenwoordig mist bij nieuwe auto’s…)
Benz.. zegt
Een plaatje om naar te kijken.. Een mindere kwaliteit is een feit maar dat hadden de Alfa Romeo’s van die tijd nog een graadje erger!
dirk zegt
Bij BMW 6 cilinder modellen moest je evenveel olie kopen als benzine en na 100000 km waren die motoren op.
Waarom lees ik dit nooit op dit blog?
PeugeotGTI zegt
Schitterend
Zeer geavanceerd en vooruitstrevend voor die tijd
Als ik me niet vergis zit er zelfs een Maserati motor in!
Drika zegt
Als je er in rijd besef je pas waar het om gaat, dan gaat het niet over uiterlijk (mooi meegenomen) of hoeveel onderhoud een auto moet hebben, maar over de rij-beleving.
Het is de enige sportauto met comfort! Er bestaat verder geen sportauto met hydraulisch veer-systeem! Als je erin rijd ben je verkocht aan dit sublieme rij-gedrag. Daar ging het hier om, geen enkele auto geeft dit gevoel!!!!!!