Was dat even balen voor Citroën Nederland toen bleek dat de C4 met 1.6 VTi-motor nét niet in de 20% bijtellingsgroep viel. Het torretje stoot namelijk drie gram teveel CO2 uit. De oplossing? Gewoon, een LPG-tankje op de plek van het reservewiel leggen. En zo geschiedde.
De nieuwe C4 is dus vanaf nu in Nederland te verkrijgen met een bi-fuel systeem. LPG dood? Niet als het de verkoopcijfers kan oppoetsen natuurlijk. Achter het tankklepje van deze uitvoering van de C4 zit de gasaansluiting verwerkt en de tank kan gevuld worden met maximaal 58 liter LPG. En om de twijfel weg te nemen bij iedereen die ooit op verjaardagen vol angst naar horrorverhalen over LPG-systemen heeft geluisterd laat Citroën nadrukkelijk weten dat er gewoon fabrieksgarantie op het gassysteem zit. Niet meer dan logisch, lijkt ons.
Kies je voor deze 1.6 met gastoevoer, dan heb je 120 pk tot de beschikking en stoot je 135 gram CO2/km uit. De Fransen hebben berekend dat het bekende omslagpunt op 10.000 km per jaar ligt. Rij je meer, dan is LPG voordeliger in de Germaans-ogende C4. Prijzen beginnen overigens bij 22.900 euro voor de LPG-variant, een meerprijsje van €750.
Dev zegt
Het is toch ook gewoon nonsense dat 3 gram fantasie duizenden euros verschil uit kan maken.
BobbyD zegt
@Dev: Nee, tuurlijk niet. Het is precies die 3 gram die er voor zorgt dat de complete aarde binnen 5 jaar dood gaat…
DePannekoek zegt
@BobbyD: not sure if srs…..
dennisr zegt
@Dev: tja 3 gram zou niet veel uit moeten maken maar ze moeten ergens een grens stellen, en niet steeds 3 gram verhogen.
Dev zegt
@dennisr: Of ze introduceren zo iets als schalen. Dit gelul met schijven slaat nergens op. Je kunt dan netjes een grafiekje trekken met een rechte lijn. Maar ze moeten helemaal geen grens trekken, CO2 is namelijk letterlijk en figuurlijk gebakken lucht.
rufctr01 zegt
Slimme zet van Citroen..
kadett zegt
Toch niet zo’n gek wagentje met die lpg, kan hem wel hebben…
tjorque zegt
Als ze dit in BE ook leveren, dan ga ik nog een nieuwe wagen overwegen…
norge zegt
Krijg je er wel zo’n bandenreparatie setje bij dan?
mashell zegt
LPG af fabriek (dus niet er achteraf ingeprutst) en dan ook nog een 58 liter tank, dit is warempel een interessante aanbieding.
9000cse zegt
Afgezien van het feit, dat veelrijders graag kiezen voor een alternatief bij de huidige benzineprijzen, is het PSA-concern sinds enkele jaren duidelijk bezig met een drastische verbetering van de kwaliteit van zowel Peugeot als ook Citroën. En eerlijk gezegd ben ik daar als autoliefhebber heel erg blij mee. Hun merken liggen mij namelijk nogal na aan het hart en ik herinner mij graag de tijd, dat zij de fijnste Europese auto’s bouwden.
Jammer, dat er een lange tijd van “mauvaise qualité” in heeft gezeten. Maar die hebben de huidige “notabelen” uit Germania óók gehad. Al wordt dat graag met de mantel der liefde bedekt!
Hetgeen mij echter in dit topic stoort is, dat deze Citroën wordt geduid als “Germaans-ogend”. Wat wordt nou eigenlijk bedoeld? Het design? Het interieur? De afwerking? De gebruikte materialen? Het geheel hiervan? Ik ben van mening, dat de ontwerpers van Citroën gewoon hun stinkende best hebben gedaan, om een Citroën te ontwerpen, die eraan voldoet om de concurrentie aan te gaan met de rest van wereld en dat ze daarin bijzonder goed zijn geslaagd. De bakens zijn verzet en zij doen óók weer mee! En een LPG-uitvoering is nog altijd een voordeliger uitvoering dan een diesel. (Waar ze overigens óók buitengewoon goed in zijn!)