Citroën en grote sedans kennen een lange geschiedenis, maar een ‘echte’ nieuwe DS is er al in tijden niet meer geweest. Jammer, aldus deze ontwerper.
Met het merk DS doet Citroën iets leuks: de DS 9 lijkt een soort nieuwe ‘echte’ DS te zijn. Een grote sedan met de naam DS die ook nog eens een detail als de hooggeplaatste knipperlichten achter huisvest. Leuk hoor. Maar ook een beetje slap. De basis is overduidelijk de Peugeot 508, waar het exacte snuitje van de DS 7 Crossback op is geplakt. Misschien moeten we het maar accepteren: het mateloze succes en de iconische status van de originele Citroën DS is niet voor herhaling vatbaar.
Snoek
De Citroën DS, in de volksmond her en der ook wel bekend als ‘snoek’, heeft bijna geen uitleg nodig. Om dat toch even kort te doen: de auto was bedoeld als een grote sedan, min of meer een directe opvolger voor de Traction Avant. Citroën propte de auto tjokvol met dingen die de wereld nog nooit had gezien, niet in de laatste plaats de hydraulische veerbollen die voor zijdezachte rijeigenschappen moesten zorgen. Dat alles werd verpakt in een koets met vele rondingen, met een bijna sigaarvormige carrosserie en een daklijn die naar achter iets afloopt. Helemaal voor een sedan was de DS (en zijn ‘instapvariant’ ID) een succes: bijna 1,5 miljoen exemplaren werden gebouwd.
Reïncarnatie
De DS kreeg zijn nodige opvolgers: de CX die eveneens een icoon werd, de XM die wat gevoeliger ligt, de arme, arme C6: de mooiste geflopte auto en dus de DS 9, wat we nog maar moeten zien. Een Koreaanse ontwerper vond dat het tijd was om de DS opnieuw uit de vinden. Zijn visie voor een nieuwe Citroën DS ziet er zo uit.
Kernzaken
Naast de kenmerkende lijnen van de DS, wilde designer Sang Won Lee een aantal belangrijke punten van de Citroën verwerken in zijn digitale opvolger. De eerdergenoemde hooggeplaatste knipperlichten bijvoorbeeld, die compenseren voor de lage lichtbak aan de achterzijde. En de koplampen met hun bijzondere vorm, die bij de laatste wijziging van de DS veranderden in vier ronde koplampen achter glas. Ook de puntige vorm en chromen strip aan de voorkant moest in het design opgenomen worden.
Zo kun je doorgaan en doorgaan over wat de DS iconisch maakte. De nieuwe Citroën DS van Lee laten allemaal de auto zien op hele lage vering, wat de echte DS ook kon met zijn hydraulische systeem. De gehele lijn van de auto die vanaf het midden afloopt naar één punt achteraan. De afgesloten wielkast achter. Ook al is het nog allemaal een beetje futuristisch, de DS van Lee heeft het allemaal.
Digitaal
Zoals gezegd, de nieuwe Citroën DS is gewoon een ‘hobbyproject’ van een aan de weg timmerende designer. Er is geen associatie met Citroën en/of plannen om de auto te bouwen. Wat ons betreft jammer. Als Citroën ooit een nieuwe DS wil bouwen, is een belletje richting Lee aan te raden.
Fotocredit: Sang Won Lee
posthumus zegt
Ja! Gewoon Ja!
Rob zegt
Een DS met een spoiler en brede wielkasten? Neen!
sonnybonds zegt
precies nee! Laat de oude DS in zijn waarde
Oopelkadet zegt
“En de koplampen met hun bijzondere vorm, die bij de laatste wijziging van de DS veranderden in vier ronde koplampen achter glas”
Waar zijn ze dan, die ronde koplampen? Dit zijn weer duizend in een dozen, led gruwels.
“een koets met vele rondingen, met een bijna sigaarvormige carrosserie en een daklijn die naar achter iets afloopt.”
Hier gaat het ook mis. DS heeft een bolle motorkap, met scherpe aftekening van de voorschermen met de koplampen. Dit nieuwe ontwerp is de motorkap lager en foetsie is de sigaar, of liever gezegd ”snoek”-vorm, zoals de DS door us Nlers liefkozend genoemd werd. Ook loopt bij de oude DS de dakrand door waar deze hier veel eerder wordr afgekapt en weer een duizendineendozijn-look krijgt. Nee, echt een verschrikkelijk lelijk design.
Beter zou iemand een DS kunnen restomodden, een hoop modernere techniek in een oude koets doen. Dit design gaat nooit verbeterd worden.
vaakbenjetebang zegt
Een DS restomodden? Dat vind ik moeilijk. Welke techniek wil je aanpassen? Het is namelijk juist vooral de techniek die het ding zo ongelooflijk gaaf maakt. Het enige wat hij eigenlijk nooit heeft gehad, is een motor die recht deed aan de rest van de auto. Citroën was op enig moment van zins om een luchtgekoelde zescilinder boxer in de auto te bouwen, maar de ontwikkeling daarvan is afgebroken. Naar het schijnt zijn er wel enkele min of minder afgebouwde exemplaren van deze motor voltooid, maar het heeft helaas nooit zo mogen zijn. Maar welke motor zou er dan bij de restomod ingebouwd moeten worden? Het moet er wel eentje zijn die past bij het karakter van de auto, en geen dwaas pk-monster. Moeilijk, moeilijk.
Oopelkadet zegt
Oh maar ik deel je mening over motorkeuze hoor. Graag een modern torretje maar sub 150 pk. Zeker met dat stijle voorraam wil je niet veel harder dan 100km ivm vele bugs die te pletter slaan. :) Geen brede banden of die afgrijselijke 20”’ velgen die onder nieuwe design zitten. Misschien wat infotainment in het interieur maar stoelen en dashboard natuurlijk grotendeels hetzelfde houden. Ik weet niet of dat zwevende onderstel van de DS betrouwbaar is en wellicht die van de CX of XM beter zouden kunnen zijn, of de remmen. Ik geloof dat DS vooral mechanisch wel eens problemen konden hebben. Ergens vind ik de DS break nog mooier. Die knipperlichten achter als raketten uit het dak. Staat op mijn bucketlist om ooit te kopen!
vaakbenjetebang zegt
@Oopelkadett: Nu ik er zo over nadenk, misschien is dit wel één van de weinige klassiekers die je kunt uitrusten met een elektromotor en er zo een betere interpretatie van het origineel mee kunt krijgen. Niemand heeft ooit een DS gekocht om de motor – eerder omgekeerd: die accepteerde je, misschien wel met tegenzin. Een stille, koppelrijke en goed aangestuurde elektromotor zou de ervaring misschien nog rustgevender en futuristischer maken. En dan inderdaad op subtiele wijze een aantal moderne features in het interieur integreren (lees: verstoppen) en je bent het mannetje. Zou best een mooi project kunnen zijn!
Oopelkadet zegt
Eens! een EV zou nog veel perfecter zijn voor het ingetogen, zoevende karakter van de DS.
frederik zegt
@vaakbenjetebang: Als bezitter van een DS ben ik het helemaal met je eens. Een zijdezachte zes-in-lijn van BMW zou mooi zijn maar ik ben bang dat het niet past. De motor van een CX GTi past sowieso en is al een stuk fijner. Er is ook een keer de V6 van een SM ingelegd maar dat is echt heel krap aan. Voorlopig houd ik het maar bij origineel.
wimof zegt
Een nieuwe maar zoals de oude, maar beter geluidsgedempt, veeeeeeeeeeeeeel minder verbruikt , toch betrouwbaarder is en absoluut de hydraulische vering bezit en een moderne automaat. En waarom geen Subaru boxer erin, die liggen toch al klaar.
frederik zegt
@wimof: Boxer past niet (meer). Oorspronkelijk was die voor de vooras bedoeld, daarna is het ontwerp aangepast voor de Traction-motor. Misschien maar goed ook want de wegligging is nu waarschijnlijk een stuk beter met de motor achter de vooras.
dirkv zegt
@Oopelkadet: Als u een nieuwe DS zou moeten ontwerpen zal het waarschijnlijk een exacte kopie van de DS uit ‘68 zijn ;)
Ik vrees dat die niet (meer) zo goed verkoopt.
Koos zegt
De nieuwe DS wordt al door Hyundai ontwikkeld :-) https://www.autoblog.nl/nieuws/hyundai-prophecy-is-een-enorm-lekker-ontwerp-142423
Niet een op een maar dit zou wel een mooie basis zijn voor een nieuwe DS
ar156sw zegt
@koos: Mooi concept, maar ik zie vooral een kruising tussen een 911 en een eerste generatie CLS… de link naar een DS zie ik minder terug.
Voor wat betreft een “waardige” DS opvolger: die zou ook (uiterlijk) helemaal niet op de originele DS moeten lijken. De CX, XM en C6 waren prima opvolgers: groot, eigenwijs, comfortabel en vooral een eigen design. Een retro-versie van een DS staat voor mij haaks op wat een echte DS zou moeten zijn. Hierboven wordt het al door iemand geopperd, maar een BEV zou een hele logische optie zijn. Een soort Model S, maar dan stijlvol, karaktervol en heel comfortabel.
sabrerator zegt
@ar156sw:
Hmmmm. Ik vond de C6 toch wel heel erg een moderne interpretatie van de CX hoor. Een bloedmooie interpretatie, dat wel.
mashell zegt
Teveel retro om tijdloos te kunnen zijn.
competition102 zegt
Retrokitsch. De ontwerper snapt niets van de originele Snoek.
doublechevron65 zegt
La deesse is zoals de voiture was, daar kan nog zoveel designed worden, het zal nooit wat worden met iets nieuws zoals we hier kunnen zien. Citroën weet dat donders goed, zij zullen zich er niet aan wagen; de grandeur van vroeger zal nooit meer terug komen.
stekkerkoning zegt
Een zielloos strijkijzer. Te hard, te veel aerodynamische foefjes, te weinig eigen. Alsof het de Hot Wheels-variant is van het origineel. Een echte DS hoort eindeloos veel comfort te bieden, is dienstbaar eigenzinnig en valt haast niet te imiteren.
Groninger zegt
Vreselijke koplampen, ze horen rond te zijn. Verder cool design, maar zal natuurlijk nooit in productie gaan omdat men zo iets niet durft te kopen.
HZW zegt
Bouwen op het nieuwe eVMP, wat staat voor Electric Vehicle Modular Platform, van PSA.
En er zullen mensen zijn die het zeker kopen.
MaartenD zegt
Heel erg gaaf. Ik zeg doen!
henkp1 zegt
Afgezien van de voorspoiler en de zijskirts is ie niet onaardig.
205zonderdak zegt
Ik vind dat er zeker wel mooie elementen inzitten maar wat me wel stoort is dat de spoorbreedte voor niet groter is dan achter. Dat kenmerkt de DS enorm.
moveyourmind zegt
Ik ben er niet bijgeweest, maar toen de DS voor het eerst aan het publiek voorgesteld werd zal het bijna hetzelfde overrompelende effect gehad hebben als wanneer er een UFO was neergezet.
De DS was anders dan alle andere auto’s, en bovenal enorm futuristisch. En datzelfde gold ook voor zijn opvolgers, de CX, XM en C6. En hoewel geen van drieën de Godin ooit heeft kunnen evenaren, het waren goede pogingen.
Maar van bovenstaand idee voor een moderne DS ben ik niet zo’n fan. Die moet nostalgische gevoelens opwekken, terwijl het juist ook een auto zou moeten zijn die zo futuristisch en afwijkend is dat je hele idee van hoe een auto eruit ziet, aanvoelt en werkt totaal overhoop gesmeten wordt.
appeltaartislekker zegt
@moveyourmind: waarvan akte.
9000cse zegt
@moveyourmind
Helemaal eens! Ik was er echter wel bij toen hij in 1956 in Nederland op de markt kwam. Als 8-jarige was ik al helemaal bezeten van het autovirus en fietste na schooltijd heel Venlo door op mijn Erobafietsje op zoek naar mooie auto’s, omdat de stad overspoeld werd door Duitsers, die er inkopen kwamen doen. En daaronder bevonden zich vaak auto’s, die je hier niet bepaald vaak zag.
Ik had gelezen dat de DS bij de dealer zou arriveren en daarom móest ik er na school heen. Nooit eerder heb ik zo’n massa mensen voor het raam van een showroom zien staan en het kostte mij heel wat moeite om vooraan te komen en hem te kunnen zien. Toen ik hem echter zag, viel mijn mond open van verbazing. Dit was zó futuristisch, zó revolutionair dat geen enkele andere auto in die klasse er tegenop kon. Opeens waren die andere auto’s compleet verouderd. En de mensen om mij heen konden alleen maar uiting geven van hun eigen verbazing.
Dat is dan ook de reden, waarom ik niet verwacht dat er ooit nog eens iets ontworpen zal worden wat zo’n ingrijpende verandering in de autowereld kan betekenen. Hij was zeker niet perfect, maar welke auto was dat wel in die tijd?
On topic: Ik vind dit ontwerp van Lee echt een complete belediging voor de DS! Het is geen verbetering en zou beslist geen kans van slagen hebben.
moveyourmind zegt
Wat een mooi opgeschreven verhaal, ik zie helemaal voor me hoe dat geweest moet zijn om zo’n bijzondere gebeurtenis mee te mogen maken.
En het voelt ook een klein beetje als mijn eigen verhaal, omdat zelfs in 2020 met zoveel innovaties om ons heen de DS me nog nog kan fascineren en me in verwondering kan achterlaten. Net als de SM die ik drie maanden geleden zag glijden over de snelweg. Kan nu nog bijna niet bevatten wat ik gezien heb, zo bijzonder.
ericd zegt
Leuk… maar not too sure t.a.v. de koplampen. Oh, en veelste breed van achteren.
frank2b zegt
Vloeken in de kerk natuurlijk, maar ik vond én vind – die hele DS gewoon niks. Het ziet er niet uit: mensen die klagen over panelgaps bij Tesla hebben nog nooit een DS gezien. Het verschil in spoorbreedte achter en voor geeft een clownesk profiel van een auto met een veel te brede snuit en suppersmalle kont. De carrosserie eindigt 20 cm boven de grond in een fantasieloze lijn – van scheefhangende deurpanelen. En comfortabel? Ik heb de hele tijd het gevoel van de stoel af te vallen. Moet ik nog beginnen over de -uhm- betrouwbaarheid?
Ik vind dat de Fransoos recht heeft op een geweldige limousine – maar als-je-blieft niet weer een DS.
Doe dan een Traction Avant.
goodvibrations zegt
Daar trek je misschien wel een goede vergelijking.. Tesla (model S?) en de DS. Hij was z’n tijd gewoon ver vooruit.. Een retro is wellicht wel leuk (vind deze overigens te geforceerd).. Maar eigenlijk heeft Citroën zoiets als de Lucid air nodig.. en wat passende designtaal.. Om een “nieuwe” DS te lanceren..
Arnoud zegt
Een 70 jaar oude voiture vergelijken met een auto van 10 jaar oud… Tegenwoordig is er CAD, CNC draai en freeswerk, lasrobots en noem maar op wat voor kwaliteit en standaardisering verbeterende technologieën er nog meer zijn. Als je nu nog de enorme panelgaps hebt zoals de auto’s 70 jaar geleden hadden dan moet je je echt diep schamen.
deSjonnies zegt
@frank2b
Maarre, de DS was ook nooit bedoeld om primijum te zijn. Het was gewoon het beste rij-ijzer uit zijn tijd .
En dat is een feit.
appeltaartislekker zegt
@frank2b: carrosserie wordt tijdens het auto rijden automatisch verlaagt door zijn hydraulische ophangingsysteem.
wimof zegt
Het is perfekt mogelijk om het plaatwerk recht te hangen, zoals de mijne bijvoorbeeld. Jammer dat zij teveel lawaai maakt en drinkt als een (weet het even niet) en als je denkt dat je elke schroef omgedraaid hebt valt ze weer “en panne” om één of andere reden.
En toen moest ze gaan, kotsbeu was ik ze, gek werd ik ervan, mijn autistische zelf kon er niet meer mee overweg.
frederik zegt
@wimof: Een DS op benzine kan best 1 op 9-10 rijden mits goed afgesteld. Dat doet mijn huidige bmw ook ongeveer dus zo slecht is dat niet. Rumoerig is het wel boven de 100 km/u.
Ik snap niet waar je het over hebt qua betrouwbaarheid. De DS is typisch een auto die zeer slecht reageert op weinig onderhoud. Maar heb je hem eenmaal op orde, en pleeg je daarna goed onderhoud, dan is het echt een heel betrouwbare auto. Ik heb er eigenlijk nooit iets aan. Veel beter dan de CX die ik had.
ontploffer zegt
Als dit precies zo op de markt komt, loop ik de dealer binnen en speel voor koopman. Wat vet!
dirkv zegt
De oude DS is en blijft natuurlijk een icoon.
Dat nieuwe ontwerp… ik vind het wel wat.
Weer eens iets totaal anders. Eigenlijk precies wat Citroën vroeger was en deed!
Die mevrouw die een overhemd als jurkje draagt!! Hou ik ook van.
Eduardo Cuvelier zegt
Citroën DS SWL – Score :
– Daft Punk : ‘High Life’
– https://www.youtube.com/watch?v=KlUtJOTmmk8