
Voor de haters is het goed nieuws, voor de fans iets minder. Citroën kapt namelijk de productie van de C4 Cactus.
We wisten al dat Citroën met de C4 Cactus zou stoppen, maar nu weten we ook wanneer. Citroën heeft namelijk bekend gemaakt dat de productie van de eigenzinnige auto per direct stop. De auto is nog als voorraadmodel leverbaar, maar daarna is het uit met de pret. De nieuwe C4 neemt het stokje over, ook al heeft deze nieuwe versie nog amper hét detail wat die Cactus zo speciaal maakte: de Airbumps.
Voor de een was het een geniaal designdetail waarmee je de auto zorgeloos in Parijs kan parkeren, voor de ander was het een wat vreemd designdetail. Toch was het eindelijk weer eens iets anders. Iets unieks, wat geen enkel andere autofabrikant maakte. Het idee sloeg ook aardig aan, in het straatbeeld is de C4 Cactus geen zeldzaamheid te noemen.
Kennelijk vond Citroën zelf het echter minder succesvol. Met de facelift in 2018 werden de Airbumps grotendeels vaarwel gezegd. De flinke strip bij beide voordeuren ging weg. In plaats daarvan was er nog plek voor drie bolletjes aan de onderzijde van de deuren, twee op de voordeuren, één op de achterdeur. Citroën zegt dat er nog andere wijzigingen waren, zoals een in delen neerklapbare achterbank en verlichting achterin. Hier zouden de klanten om hebben gevraagd. Jammer genoeg konden deze wijzigingen de verkoopcijfers echter niet omhoog krikken.
Citroën kapt met de productie, maar zegt dat de ‘geest’ van de C4 Cactus ‘voortleeft in andere modellen’. Zo is de hooggeplaatste LED-dagrijverlichting inmiddels een Citroën-designkenmerk geworden en zijn de Airbumps in andere Citroëns te vinden. Behalve in de volgende C4, dan.
Foto: Citroen Cactus van @Wolfssjrd, via Autojunk.nl.
6 jaar te laat
Zo’n reactie zegt meer over de reaguurder dan over Citroën. Heb je geprobeerd de auto te begrijpen? Heb je geprobeerd te zien wat Citroën wilde laten zien?
@Original_Arnoud: nou leg uit. Ik zie t niet
@kp92: een auto die tegen een stootje kan
@kp92:
Citroën kreeg het voor elkaar om een formaat Golf het gewicht te geven van een Suzuki Swift. En dat is ze goed gelukt.
Heb je er ooit in gezeten? Alles voelt ook alsof ’t zo afbreekt. Waardeloos interieur met slechte stoelen.
Ik zeg ook niet dat er geen betere auto’s zijn. Met auto’s is het niet anders dan met andere producten: you get what you pay for. Citroën liet zien dat er met andere keuzes veel mogelijk is. Een C segment auto met het gewicht van een B segmenter. Dat is ronduit knap.
@F36GC het was dan ook een verschrikkelijke dure auto…
@F36GC: op lange afstand vond ik de stoelen best fijn. (k heb er eentje een dikke week proefgereden toen mijn auto een tijdje bij de dealer stond). Opzich Eindig mis mee, maar in een te opvallende kleur zou ik er niet in gezien willen worden.
Haha wat?!! Jij zit zeker de hele dag op een kerkbank? De stoelen van een cactus zijn niet veel breder dan je gemiddelde auto stoel, maar doordat de ondersteuning in de stoel pas op de buitenste 5cm aanwezig is lijkt dit wel zo. Je zit op een vlak stuk stof met wat schuim eronder. Heb een paar dagen in deze auto gereden en heb nog nooit zoveel last van mijn rug gehad.
Deze stoelen zijn niet fijn en echt verschrikkelijk. Dat is geen mening dat is een feit.
@jack_abarth: het is maar wat je goed gelukt noemt. Zo licht gemaakt dat de deuren al binnen een jaar beginnen te roesten. Liever een paar kilo zwaarder dan alles fragiel uitgevoerd.
@Original_Arnoud: nou en? Dat is mijn mening, ik hou niet van speelgoed auto’s. Ik heb niet gezegd dat het een slechte auto is, alleen voor mij had die niet gebouwd moeten worden :-)
@cheatah: dat hoeft ook niet. Voor jou is er bijvoorbeeld de Nissan Pulsar, een uiterst serieuze auto zonder enige frivoliteit.
@mashell: ik ben erg blij met mijn Mercedes CLS Shooting Brake. Misschien als volgende een goede optie ?
Ik vond hem leuk! Lekker eigenwijs licht.. Gewoon een goed concept! Heb hem proef gereden.. En helaas toen viel hij af.. Te “comfortabel”.. Als hij een beetje meer communicatief was had ik hem wellicht gekocht..
Jammer, vond ‘t wel een verfrissend geheel (voor de facelift), zeker in dat citroen geel.
Vond hem zeker leuk en eigenlijk nog steeds, die eerste serie dan wel te verstaan. Ogenschijnlijk eenvoudig ontwerp met een aantal leuke stijlelementen aan de buitenkant maar ook aan de binnenkant. Blijkbaar hebben fabrikanten tegenwoordig niet de rust om zo’n auto tot een icoon te laten rijpen.
@550maranello: idd want de paarse broeken gingen om de tafel zitten met de bonen tellers, helaas ze kwamen d’r niet uit. Jammer! De opvolger is het voor mij absoluut niet, ook al is er een link naar de GS…
De eerste was leuk, lekker eigenwijs zoals het een Citroën betaamt. Die bijzondere vormgeving hadden ze bij de facelift op zijn minst moeten laten. Helaas hebben ze daar juist weggehaald wat de Cactus leuk maakte.
En zie je Bassie gaan, dan komt Adriaan eraan.
De eerste versie vond ik best leuk, lekker anders. Beter iig dan al die kansloze kleine “suv’s” die de grote merken verkopen
Jammer! Ik vond het echt een hele leuke auto.
Vooral serie 1 met die grote airbumps. Vrolijkte het straatbeeld mooi op.
Heb met een facelift versie gereden, zo één met de zachte stoelen en het zachte onderstel. Leek me leuk om eens zo’n soort auto te kopen, simpelweg omdat zo’n ding diametraal het tegenovergestelde is van het soort plankharde scheurhokken waar ik me normaliter in verplaats. Vond het een uitmate prettig autootje, had er best één willen hebben. ‘t Is er uiteindelijk niet van gekomen, maar dat lag niet aan de Cactee.
M’n tante zag een Cactus in de showroom, en ging er eens in zitten. Ze waande zich ineens in haar sofa thuis, waarop ze “verkocht!” zei tegen de Citroën verkoper.
Wat een gepuber met dat kappen. Verder jammer! Leuke auto is het
Vre.Se.Lijk.
Met de nadruk op ‘lijk’ nu de auto dood is?
Toeval bestaat niet, letterlijk precies op de dag dat ik een jong gebruikte voor vrouwlief heb aangeschaft… Een facelift met de juiste wielen en de zwaardere motor, oprecht een leuke kar.
Alle kleine kinderen vonden hem leuk. Dat klinkt simpel maar dat is het niet. Knappe prestatie.
Rijdt ook niet heel beroerd, zolang je niet perse op asfalthoogte wilt zitten.
Wel tijd dat ie uit productie gaat overigens.
Toch jammer, zeker voor de facelift een leuke auto. Alles zwart staat best stoer. Wel de 1.2 thp nemen met 110pk. Dan is ‘ie vlot met 1000kg leeggewicht. Vaste lasten zijn laag. Deze kreeg in 2014 een score van 16/20 punten bij Topgear! Enige toch wel praktische minpuntje is dat de achterbank niet deelbaar is. De facelift heeft dat wel, maar die heeft helaas een lelijke achterkant. En is daardoor minder guitig.
Sluit ik af met het einde van de Top Gear review uit 2014: hoe langer je naar deze auto kijkt en hoe meer je je in ‘m verdiept, hoe meer je ‘m waardeert. Is miskenning niet vaak tekenend voor een genie?
Zonde. Zo’n pre-facelift met de Airbumps en in een leuk kleurtje is een hartstikke leuke en originele karretje. En natuurlijk moet dat dood.
Orginaliteit en lef moeten deaud.
Het moet allemaal diep grijze primijum droefenis worden.
Maar juist het frivole en geniaal simpele idee van de airbumps had Citroën nooit moeten loslaten.
Ding had iets van de no-nonsense van de eerste Twingo, Gewoon praktisch en geen bluf.
En eindelijk weer eens iets typisch Frans, iets wat de primijum brigade noooooit zal begrijpen.
Als huurauto gehad op Fuertaventura. Prima bak. Wel klein voor een gezin met 2 kids en bagage. De autostoeltjes waren al bijna te groot. Wel een leuke auto om mee te rijden, niks bijzonders maar gewoon goed. Zonde dat ze het bij de facelift al de nek om hebben gedraaid. Dit zijn de auto’s die over 20 jaar nog worden genoemd om hun design
Allemaal ”autoliefhebbers” uhu…. hoe kan je dit nou leuk vinden? Incourant plastic hok op wielen, dit is geen auto.
@20klepper: We hebben niet allemaal een te klein pietje hè . . .
Goedkoop en toch leuk en frivool. Ik vond het echt een soort moderne 2CV. Met een beetje geluk wordt dit ooit een future classic.
Mooi.