Oeps! Citroën heeft de complete Chinese bevolking tegen zich in het harnas gejaagd met een reclame in de Spaanse krant El País. Hierin is namelijk een afbeelding gebruikt van een afkeurend kijkende Mao Zedong met als onderschrift: “Het is waar, we zijn leiders, maar bij Citroën stopt de revolutie nooit” en dat zorgde weer voor de nodige commotie onder de Chinese bevolking in Spanje.
Vervolgens ging de verontwaardiging als een lopend vuurtje door naar China met als gevolg dat Citroën niet wist hoe snel ze hun excuses aan moesten bieden en de advertentie in moesten trekken. Voor Citroën is dit voorval extra zuur omdat China een hele belangrijke markt is voor het merk. Nu maar hopen dat de verkopen er niet al te ernstig onder lijden. (via: China Car Times)
Gijs zegt
kvind hem wel grappig:P
Ejay zegt
Das toch briljant! De paarse broek die dit bedacht heeft is een held. Geef hem de Gouden Loeki 2008.
lincoln zegt
beste buitelandse autoreclame in china ooit .. zullen het niet expres hebben gedaan maar citroen is in 1 klap wereld beroemd bij 1/5 van de wereld bevolking ..
Willem zegt
whah :D zalig gewoon, geniaal + idd mao is niet zo postiief ma toch
LC zegt
“Het is waar, we zijn leiders, maar bij Citroën stopt de revolutie nooit” Hoewel het in de werkelijkheid anders ligt maar :lol:
Debeerop1 zegt
Het zijn ne keer niet de autobloggers die op de kast zitten door de Chinezen, maar de chinezen die het interieur opspringen!
Markus zegt
Slimme jongens daar bij Citroen.
appieflappie zegt
Slimme jongens bij citroen?? Nah citroen huurt gwn een reclamebedrijf in. Bedankt dat bedrijf maar ;)
monza zegt
slimme zet van citroen en hun reclamebureau ,…gratis reclame over de hele wereld omdat een stel chinezen over de zeik zijn….vooruit denken heet dat,knap gedaan.
VivelaFRANCE zegt
Hahaha! Prachtig! Jaha, je voelt je lekkerder…
…in een Franse auto! :lol: !
VivelaFRANCE zegt
Niet alleen Peugeot dus!
Jeroen zegt
Niet bijster origineel. Ook de Citroën AX werd in 1987 geïntroduceerd met een campagne waarin de auto werd aangeprezen met de term ‘revolutionaire’. Ook toen werd dat geïllustreerd met een decor uit het revolutiekoortsige China: een olijk kijkende Chinees Modaal met zo’n trechtervormige hoed op. De AX reed daarbij natuurlijk over de Chinese Muur. Ik meen dat dat een ‘Europabrede’ campagne was, dus hij zal ook Spanje hebben aangedaan. Daar was toen beter over nagedacht dan hierover, want geen Chinees kon er bezwaar tegen maken. Als PSA nog auto’s in China wil verkopen, hadden ze de oude campagne beter moeten bekijken.
Destijds werd de AX als opvolger van de Eend in de strijd geworpen. Revolutionair was wat overdreven, maar vernieuwend waren de ultralichte constructie met kunststof achterklep, en de afgesloten versnellingsbak zeker. De C4 steekt daarbij toch een beetje flets bij af.
Leuk was ook dat Citroën met de AX-campagne met een tongue-in-cheeck aangaf dat de AX best wel een geschikte auto was om de massa-motorisering van China op weg te helpen, zoals de Eend dat voor Frankrijk had gedaan. Het is er niet van gekomen, maar het plaatste de campagne toch in een apart daglicht.
robbie zegt
@Jeroen, deze bedoel je?
http://www.youtube.com/watch?v=AuTl4kjoiN8
Esprit_de_Flandre zegt
@ Jeroen
Toen was China nog meer gesloten dan nu. Als ze destijds Mao hadden afgebeeld zoals hier zouden daar minder reactie op gekomen zijn dan nu.
Schokkerende reclame heeft altijd het mooie effect van veel extra – gratis – publiciteit met zich mee te brengen door de commotie achterna.
GeoBem007 zegt
Schokerende? Godver.. Gaan ze als de moslims beginnen als we hun Mohammed afbeelden ofwat?
Kortzichtige mensen. Kan ik eigenlijk echt niet tegen.
mercedesfan zegt
Nogal flauw van de Chinezen, om kwaad te worden voor zo’n reclame. Mao was een vreselike dictator (hij is de man die de meeste mensen heeft gedoodt).
Trouwens een zeer grappige reclame.
RScosworth zegt
Ik vind de reclame werkelijk om te gieren! :D
NuttelozeBPM zegt
Nou, dus zoals wij last hebben van Moslims, hebben hun dat nu ook al met Chinezen…belachelijk, men moet zich tegenwoordig aanpassen in je eigen land
Laat de negatieve quotes maar komen;)
Mattijn zegt
Wel een mooie auto op de advertentie! Precies gelijk aan die van mij. wel grappig.
Goeie reclame, maakt citroen wel bekender.
Citrofiel zegt
Heerlijk! :lol: Citroën stond altijd al bekend om zijn marketing, en dit is weer een prima voorbeeld, hoewel je dit natuurlijk op twee manieren kunt bekijken.
Scar zegt
Superreclame:d zo moesten ze er meer maken :)
martijnn zegt
Mensen die hier negatief doen over het Chinese volk moeten goed beseffen dat China in principe nog steeds een dictatuur is waar geen vrijheid van meningsuiting is. En Mao Zedong is decennia lang dmv propaganda en indoctrinatie als god afgebeeld, voor het gewone volk is hij dan ook een held.
PJ zegt
Helemaal gelijk martijnn,
De meeste mensen hier weten niet hoe erg Mao Zedong nog gerespecteerd wordt door de chinezen. Hij is nog altijd de grootste nationale held, die de japanners weggejaagd heeft, en de glorieuze eenwording van republiek China tot stand heeft gebracht.
Door maar zijn vreselijk strenge dictatuur en 40 jaar propaganda, was hij een man waar je niks fouts over kon zeggen of zelf kon denken. Onder zijn bewind zijn dan ook ontzettend veel mensen dood gegaan. Maar het lijkt wel of de chinezen nog steeds niet anders durven denken of de waarheid niet weten. En dat terwijl hij nu pas 30 weg is.
PJ zegt
P.S. goede marketing dacht het niet !!!
De Chinezen kopen geen citroen meer als ze deze reclame zien.
“Een bedrijf dat zoon slechte advertentie maak, en de Chairman belachelijk maakt, zou wel hele slechte auto’s maken.”
Een reactie van een paar van mijn Chinese vrienden uit China.
Oxymoron zegt
Ik kan de tekst niet helemaal lezen, maar er staat “Citroen, de leider in verkopen 2006 en 2007. [Geef] de keizer wat des keizers is” d.w.z. de eer die hem toekomt. Waar zit nou die revolutie?
Frasker (Maserati MC12) zegt
Die franse hebben wat met reclames, er gebeurt altijd wel iets vreemd zoals hier bij de stevige (aldus renault) Renault Modus. Moder natuur kan wel wat helpen.
En voor de zekerheid ook nog het artikel:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/18/moeder-natuur-versterkt-reclame-uiting-renault
RND zegt
goede raclame toch , vind em wel goed gevonden.
alleen jammer dat het in het echt net iets anders ligt of stopt die revolutie bij de 100.000km:P et als citroen’s zelf
R. Lestat & Dr. Waflo zegt
als ik de chinese ambassadeur zou zijn zou ik me nu buitengewoon gekwetst voelen.
RoflMAO!
Bas zegt
In Spanje dan(?)…want volgens mij doet Citroen in China al jaren en jaren byzonder goede zaken….wel s waar in wat jullie clonen of kopieen noemen.
Bas zegt
@rnd:
“….of stopt die revolutie bij de 100.000km:P et als citroen’s zelf”
Huh? Ik kocht en Citroen bij 178.000 km en verkocht m weer bij 278.000….nooit problemen gehad (afgezien van het feit dat mijn auto ooit fungeerde als junkieslaapplaats) en ik ben er niet zachtzinnig mee geweest.
Waar heb je het over??
Zoef zegt
Ik vind het toch niet zo hoopgevend dat de Chinezen blijkbaar nog altijd dwepen met deze superdictator die 70.000.000 mensen heeft laten vermoorden.
Alles aan hun lijf is kort, :-; , maar dat geldt alvast niet voor hun tenen blijkbaar.
J. Stienstra zegt
Ach ja Chineze hebben geen gevoel voor humor.. Er is zoveel mis in China maar ja je kan geld verdienen in China of beter gezegd over de rug van miljarden Chinezen, dus zijn de meeste Westerse landen (bedrijven) te bang om er iets tegen te willen doen. China is gewoon té machtig aan het worden en wij laten het gebeuren. OS is een goed voorbeeld van de angst van ‘ons’ als ‘westerlingen’ om iets tegen China te durven doen. Toch jammer dat er niet zoveel aandacht is voor de actie’s van mensen als Erik van Muiswinkel en organisaties als Amnestie International.. Grote kans dat de OS als propoganda gaan dienen hoe goed het met de mensenrechten in China gaat terwijl daar absoluut nog geen sprake van kan zijn. Nou ja heel verhaal (Off T misschien), maar ik moest het even kwijt ;) Kijk maar wat je er mee doet..
haplepup zegt
jullie bemoeien overal mee .het moet jullie niet verbazen als ooit n groot macht komt en die ziet geen verschil tussen de vrijheidvan meningsuiting en de vrijheide van hard potreden
Bas zegt
Ik zeg alleen nog maar:
Shenzhen Dongfeng Fukang Industrial Trade Co., Ltd.
En verder denk ik niet dat de Chinezen zo heel erg boos zijn op Citroen ;)
(al sinds 1992 niet ;))
porschefan zegt
ik vind em wel grappig