Eindelijk grijpt Citroën weer terug op iets wat het merk vroeger legendarisch maakte. De auto’s gaan namelijk weer formidabel veren!
Het is eigenlijk jammer dat Citroën anno 2022 onderdeel is van het immense Stellantis. Want daarbij komen verkoopresultaten, aandeelhouders, cijfertjes en jaarverslagen om de hoek kijken. En als je een ding niet wil als eigenzinnig merk, is het dat wel.
En zo kon het gebeuren dat Citroën de laatste jaren van een eigenzinnig en stylistisch hoogtepunt-op-wielen veranderde in een merk dat vooral opviel door de eenheidsworst die het produceerde. En dat is jammer.
En wat ook jammer is, is het verdwijnen van de hydro-pneumatische vering. Dat was -naast de styling- het andere unique selling point van Citroën. Want hoe mooi was het om het ranke slagschip in de ochtend laag op zijn buik te zien liggen en hem bij het omdraaien van het sleuteltje omhoog te zien komen teneinde een ongeëvenaard veercomfort te bieden. Heerlijk…
Goed nieuws. Dat laatste komt terug. Alhoewel niet helemaal hetzelfde, maar toch. Dat zullen we even uitleggen!
Citroën C5 heeft eindelijk weer speciale veren
Het gaat hier om de vering van de Citroën C5 X PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8. Dat ding heet echt zo, of ze moeten met verkeerd geplaatste umlauts hebben zitten klooien in het persbericht, maar daar gaan we even niet van uit. Om die auto gaat het.
We willen graag uitleggen wat er zo bijzonder aan die vering is, maar we hebben net unaniem besloten dat we de volgende zin uit het ronkende persbericht daarover niet konden verbeteren, dus die plaatsen we even integraal door.
De Citroën Advanced Comfort®-vering met dubbele Progressive Hydraulic Cushions® zoals bekend van de Citroën C4, C5 Aircross en de C5 X benzineversies, wordt bij de Citroën C5 X PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8 gecombineerd met een actief, elektronisch dempingssysteem. Hiermee wordt de demping per wiel onafhankelijk aangestuurd om zachter of juist harder te dempen op basis van de staat van het wegdek.
Aldus de woordkunstenaar in dienst bij Citroën
In simpele mensentaal scant een camera het wegdek en past de computer daar de vering op aan. Een beetje zoals Mercedes al een aantal jaar doet in de duurdere modellen. Maar voor een auto uit de hogere middenklasse is dat natuurlijk wel heel bijzonder.
Te veel mogelijkheden om op te noemen
Citroën heeft zich niet ingehouden met het aantal functies op het veersysteem van de nieuwe Citroën C5 X PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8. Zo is er een comfortstand, sportstand, ladingstand, offroad en noem maar op. Voor ieder wat wils, zogezegd. Oh ja, wil je het systeem aan het werk zien, kijk dan even naar de video hieronder!
Wat het systeem gaat kosten weten we nog niet. Sterker, we weten ook nog niet wat de Citroën C5 X PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8 überhaupt gaat kosten. Maar dat zien we later wel weer en wie dan leeft, wie dan zorgt, zeggen we dan maar!
wimof zegt
Wil men dan ook de levensduur en de vervangkostprijs graag vermelden, aub.
christian85 zegt
Boeit mij niet, ik vind dit een mooiere ontwikkeling dan al dat elektrogeneuzel
sabrerator zegt
Zal vast niet zo goedkoop en goed zijn als de goeie ouwe hydropneumaat.
Die gingen een eeuwigheid mee en een veerbolletje kostte een paar tientjes.
mark383 zegt
Mwah. Misschien de eerste paar jaren, maar op leeftijd zijn het toch wel complexe en gevoelige systemen. Ik rij zelf een XM uit 1999 met 250k kilometers en ik blijf me verbazen hoeveel slangetjes, wartels en kniestukken er in zitten – hij lekt bijna altijd wel ergens. Wist je bijvoorbeeld dat er acht veerbollen in de laatste generatie XM’s zitten? (waarvan 1 totaal onbereikbaar, heel fijn)
moveyourmind zegt
Als het net zo duur is als alle reparaties die ik afgelopen jaren aan het computergestuurde actieve veersysteem van mijn C6 heb gehad…
Dan lach je iedereen met een auto met conventionele schokdempers keihard uit!
Want veel meer dan een paar veerbollen en een paar keer kalibreren van het veersysteem was het niet. En dat voor een Franse auto met ruim drie ton op de teller en een hoeveelheid Franse electronische brol op het veersysteem waar je bang van wordt. Bij een willrkeurige auto was ik voor het vervangen van schokdempers alleen aan de voorkant al meer geld kwijt geweest.
nofxke zegt
Bestaat al lang op peugeot 508, DS7,…
Aan het systeem is niets nieuw met de camera, misschien wel in combinatie met de progressieve kussens…
jarnobakker zegt
Op mijn S-max zitten adaptieve veren .
Alleen aan de achterkant.
Kun je in allerlei standen zetten.
Ik hoop dat ze nooit kapot gaan.
Die krengen kosten meer als 1000 euro per stuk
mustang750supersnake zegt
dan begin maar met sparen…..vroeg of laat ben je toch aan de beurt…..
jarnobakker zegt
Ding is al 11 jaar oud en ze doen het nog als nieuw.
Als ze kapot gaan , gaan er gewone veren onder
jarnobakker zegt
Staat trouwens altijd in Sport stand.
In comfort stand deint hij als een oude amerikaan.😂
kniesoor zegt
Het PHC veersysteem van Citroën is een weldaad voor de bips – zeker in combinatie met de Advanced Comfort Seats – als je AMG’s, M’s en meer van dat soort straf geveerd/gedempt spul gewend bent. Zou zo’n C5 X met zo’n veersysteem er nog wel eens bij willen hebben als het Opeltje de geest geeft. Hopelijk duurt dat laatste nog even, kunnen de tweedehandsprijzen van de C5 X eerst effe lekker zakken.
karhengst zegt
Dat comfort lijkt me heerlijk. Het grootste nadeel van de niet-sportieve varianten is dat ze veelal met een besturing komen die erg indirect, ongevoelig en/of licht is.
Nu dus een AMG-line C-Klasse, met adaptief onderstel, wat vrijwel altijd in comfort wordt gezet. De wagen is zeker niet straf maar het zou qua onderstel voor mij nog wel comfortabeler mogen. Alleen kom je daar dan automatisch uit bij een flink afstandelijker stuurgedrag.