Citroën mikt met de E-Mehari op een jonge generatie autokopers, dus dan kunnen we een vriendelijk prijskaartje verwachten, toch? Nou…
Onze Perry schreef eerder al waarom we de E-Mehari moeten haten en eigenlijk kan ik me daar alleen maar bij aansluiten. En dan had de man met de venijnige pen nog slechts de behoorlijk flaterende persfoto’s gezien, want op échte foto’s werd pas pijnlijk duidelijk hoe weinig auto de E-Mehari eigenlijk is. Gigantische kieren tussen de verschillende kunststof carrosseriedelen, een zeer karig interieur en zelfs geen airbag in het stuur. Dit staat dichter bij een 45km-autootje, dan bij een volwaardige automobiel.
Dat is op zich niet erg, als de prijs daar maar naar is. Het zou een iets volwassener alternatief kunnen zijn voor de Renault Twizy (vanaf 7790 euro en 51 euro accuhuur per maand), mits de prijs van de E-Mehari rond de 10.000-15.000 euro zou uitkomen. Hij is immers iets groter en ruimer dan de Twizy en komt dankzij de iets grotere accu maximaal 200 kilometer ver en haalt zelfs 110 km/u in plaats van de 80 waarbij de Twizy het verliest van de luchtweerstand.
Citroën is achteraf bezien waarschijnlijk ook niet helemaal tevreden met de in samenwerking met Bolloré ontwikkelde E-Mehari en doet dan ook haar best er zo min mogelijk te verkopen. Niet alleen staat het wagentje louter bij Franse dealers, ze durven er ook nog eens 25.000 euro voor te vragen. Jep, da’s meer dan voor de veel volwassenere Renault Zoe. Maar bij die Renault moet je de accu’s nog huren, zul je wellicht zeggen. Klopt, maar bij de E-Mehari ook! Je mag elke maand nog eens 79 euro overmaken naar Bolloré voor het gebruik van de accu. Non merci!
Dutchdriftking zegt
Ach ja, over 25 jaar misschien een leuke zeldzame auto. Nu gewoon kansloos….
wimco zegt
@dutchdriftking: en het was nog zo’n goed idee… Zonde…
brabussb1 zegt
@dutchdriftking:
Hij is anders lang niet zo kansloos als jouw reacties.
mastemaker zegt
@brabussb1: explain…
pinut187 zegt
Jezus wat een bak met geld durven ze daar voor te vragen! Schande..
cadrez zegt
Gadver. Waar slaagt dit toch op?
dondeboer zegt
Zo, dat is wel een heel slechte aanbieding.
cupsport zegt
Ehh… Welke dronken fransoos heeft die business case goedgekeurd?!
martijn11 zegt
En je denkt dat mensen hier in gaan rijden
sleepyj zegt
@martijn11: waarschijnlijk vinden ze wel een paar gekken. En op t hoofdkantoor zitten ze dan dijenkletsend rollend op de grond te lachen.
GWBoes zegt
Zouden ze bij Citroën ook weten dat de volledige stuurkolom en diverse andere dashboard en exterieur delen (spiegels, luchtroosters, kachelknoppen, handrem, etc.) zo bij fiat uit het schap komen?
http://images.caradisiac.com/images/5/7/9/3/105793/S0-Presentation-video-Citroen-E-Mehari-vamos-a-la-playa-367981.jpg
Edge zegt
@GWBoes: En dan het geweldige aftermarket stuur zonder airbags of wat dan ook. Ze hadden op z’n minst een restpartij stuurtjes van de vorige C1 of iets dergelijks aan de kant kunnen leggen want dit ziet er echt niet uit.
KEV9 zegt
Wat NOU elektrisch, er is maar 1 mehari , deze :) niet kapot te krijgen, hoosbui? zwembad aanboord, deuren open en weer leeg. en gewoon starten.. kokende motor als het weer eens snikheet is in Zuid-Frankrijk? echt niet.. snelheidsovertredingen? wat zijn dat ? Ding haalt amper de 90km/u na en uur plankgas geven..
maar.. een mehari rules!!!!
http://prntscr.com/aja663
Edge zegt
@Soulmaster: Bergaf kun je toch wel harder dan 90?
KEV9 zegt
@Edge: nou jij wil echt niet sneller dan 90 in een Mehari :) ooit eens 105 gereden.. nou de jarretels klapperen je om de oren.
itest zegt
Mijn twizy haalt gewoon de 110 hoor na wat spftware aanpassingen ?
itest zegt
@itest:
Software
timmieeee zegt
@itest: je rijdt nog steeds in een Twizy…..
cadrez zegt
@timmieeee: Superhandig toch voor korte snelle verplaatsingen in en rond de stad. Of is een aixam of brommertje dan zoveel beter?
pomoek zegt
@cadrez: in de stad gebruik je een fiets.
itest zegt
@timmieeee:
Staat naast een 335d dus lekker balangrijk voor in de stad perfect… beter dan op de fiets ?
Citrofiel zegt
Bizar. Citroën zet zichzelf voor aap met deze ‘auto’.
Rob zegt
@Citrofiel:
Eens.
Terwijl de Cactus puur goud is…
pomoek zegt
@Rob: ik weet niet of je het serieus meent maar ik vind de cactus geweldig!
rufctr01 zegt
@pomoek: ik ook!
henkhupelschoten zegt
@pomoek: De 2CV is opnieuw uitgevonden, goedkoop stoer en lekker eigentijds met de features die hij hoort te hebben, geweldige wagen!
Rob zegt
@pomoek:
Meen ik. ;-)
Eigenlijk de beste VOLKSwagen vandaag de dag. Heeft het stokje overgenomen van de Panda.
pomoek zegt
@Rob: Dan is het goed.
thisguy zegt
Stel het accupakket in dat gebakje gaat 5 jaar mee, dan hebben ze dus ondertussen bijna 5000 euro ontvangen aan “huur”. Makkelijk verdienmodel! Snap niet dat iemand met dergelijke voorwaarden akkoord zou willen gaan.
jessetje zegt
Nee, gewoon niet
Edge zegt
Het is jammer dat ze het ding zo enorm duur maken. Dit is echt iets voor een Citroën verzamelaar/liefhebber of iemand die over een aantal jaar iets zeldzaams wil hebben. Oorspronkelijk dacht ik dat het nog wel leuk zou zijn voor autoverhuurbedrijven die aan het strand gelegen zijn, maar met een prijs van 25k exclusief accuhuur denk ik dat het zelfs voor de verhuurders een te duur voertuig gaat worden.
niex zegt
wat jammer, voor 10-15k had ik m serieus overwogen. waarom? ik woon op n pefect eilandje voor zoiets, 200km rij ik in 2 weken ong en de zon schijnt altijd, en als je 80kmh rijd dan is dat heel veel….
die prijs, zit daar dan niet eens een accu bij? wat n misser. al is het 5 euro/maand, ik koop niet iets om dan een onderdeel verplicht te moeten huren.
Jochempie zegt
Jongens, ik zou lekker voor weinig een Kangoo Be Bop halen, bijna net zo grappig en voor een fractie van de prijs!
driftkicker zegt
Wat een lelijke auto. Wat een lelijke kleur. Wat een belachelijke prijs. Waarschijnlijk wordt dit een succes.
slowland zegt
Dan vraag ik me toch af of de productie zo duur is, of dat ze er veel aan willen verdienen…
Want als de productie duur is, dan heeft Citroën wel een serieus probleem met dit ding….
beefcake zegt
Net zo kansloos als dat C3 cabrioding met die beugels die je thuis moest laten. Iets aparts maken is leuk, maar Citroën schiet soms toch echt te ver door.
autopetje zegt
Als je dan echt een leuk strandkarretje wil hebben ,dan koop je toch de originele Mahari ? Sterker nog , je kunt er wel vier kopen voor dat geld.
gokartmozart zegt
ik voorspel je dat er wel degelijk een markt voor is. je moet er anders naar kijken om dat te zien.
daar waar de mini moke en orginele mehari bij hun introductie eerst bedoeld waren als low budget funcars zijn ze nu jetset autootjes voor de goed bemiddelde Mediterrane Jetsetters.
De E mehari wordt dat direct ( 25k is geen issue ) die gaan we binnenkort zien in de mondaine badplaatsen waar ze vooraan bij de jachthavens op de eerste rang aan de stekker kunnen. Wil je er 1 op diesel of benzine dan is er wel een bedrijf te vinden die een flex zet op de cactus en deze even dakloos maakt als 4 deurs mehari..
meridian zegt
Gekke Fransen ook altijd. Toch denk dat ze van deze auto wel enkele tientallen kunnen verkopen.
meridian zegt
Dit is Renault Zoe geld en Zoe’s zijn volgens mij nog steeds niet aan de straatstenen kwijt te raken http://insideevs.com/falling-renault-zoe-sales-in-france-could-indicate-zoe-is-suffering-from-twizy-syndrome/
balboni zegt
Toffe auto, vond de concept wel mooier