De Citroën ë-C4 X roept meer vragen op dan dat ‘ie beantwoordt. Maar als je 510 liter bagageruimte zoekt en 360 km rijbereik: dit is je auto!
Hehe, eindelijk begint het aantal elektrische auto’s in rap tempo toe te nemen. Natuurlijk, fabrikanten moeten uiteindelijk wel, maar het is goed om te zien dat de keuze voor een accu-auto toeneemt. Zeker in het betaalbare segment.
Citroën lanceert vandaag een gloednieuwe auto die ons blij moet gaan maken. Het betreft de Citroën ë-C4 X. Dat klinkt als een paswoord die aan alle eisen qua leestekens voldoet. Niet alleen de naam van de auto is verwarrend, het voertuig is dat eigenlijk ook. Want wat is deze 4,60 meter lange auto dan wel?
Combinatie van een kruising en een mix
Volgens zijn makers is de Citroën ë-C4 X ‘een kruising tussen het silhouet van een fastback, met de uitstraling van een SUV en de ruimtelijkheid van een vierdeurs’. Nu kan het zijn dat je daar helemaal niet wijzer van wordt.
Heel kort door de bocht is de ë-C4 X is een sedanversie van de ë-C4. Qua uitstraling doet de ë-C4 X wel iets denken aan de C5 X. Vast niet ontoevallig.
De auto staat op het platform dat ze bij Stellantis CMP (Common Modular Platform) noemen. Dat is eigenlijk eentje bedoeld voor auto’s uit het B-segment, zoals de Opel Corsa-e en Peugeot e-2008, echter de Citroën positioneert de ë-C4 X een klasse hoger.
Zo is de bagageruimte zelfs 510 liter groot! De techniek zal dan verder ook niet een verrassing zijn. De elektromotor is goed voor 100 kW (dus 136 pk) en 260 Nm. Het accupakket is 50 kWh groot, waarmee je zo’n 360 km op een volle lading haalt.
Stroomlijn Citroën ë-C4 X
Voor het formaat van de accu is dat best een prima range. In het echt zullen het er zo’n 300 kilometers zijn, maar je hoeft tenminste geen extreem grote accu mee te nemen.
Sterker nog, ondanks dat de ë-C4 X precies 24 centimeter langer is dan de gewone ë-C4, kom je wel verder op een volle lading stroom, met dank aan de gunstigere aerodynamica (Cw-waarde van 0,29).
In andere landen wordt de auto ook als C4 X verkocht en kun je ‘m krijgen met een 1.2 PureTech driecilinder met naar keuze 100 of 130 pk. Zelfs een diesel is mogelijk! Interesse? De ë-C4 X kun je bestellen in het najaar van 2022.
Dan wordt ‘ie het jaar erop geleverd. Voor wie de auto bedoeld is? Volgens onderstaand filmpje voor mensen die binnenkort verwachten te baren en derhalve hun nageslacht uit te breiden.
Meer lezen? Dit is zes maal ultiem strandvervoer!
Johanneke zegt
Hopelijk kan je net als in de jaren 90 een vinkje zetten bij bumpers in carrosseriekleur, want al dat ongespoten plastic ziet er zo pauper uit.
sntial zegt
Gaat dat visueel de proporties van de auto niet nog meer verkloten?
1000bochten zegt
Doet me een beetje denken aan een Polestar 2. Zal wel voor mensen zijn die dat een mooie auto vinden, maar dan wat bereikbaarder qua prijs.
faalhaas zegt
Ah, nog een PriuSUV.
basman147 zegt
Een cw-waarde van 0,29 valt tegenwoordig behoorlijk tegen anders.
Als voorbeeld, BMW IX is 0,25 volgens mij, Enyaq coupé is 0,234 en Tesla’s en de Mercedes EQE + EQS zitten rond de 0,2
Pallas zegt
Eens, zeker voor een Citroën, begin jaren ’90 zaten de grotere modellen al rond de 0,30. (0,38-0,33 voor de DS 1955-75, en dat met vrijwel rechtopstaande voorruit)
basman147 zegt
Eventjes opgezocht, 0,28 voor de XM. En nog eens een kleiner frontaal oppervlak ook.
erce zegt
Beter in verhouding dan de ë-C4 en de achterkant ziet er ook minder gekunsteld uit.
wimof zegt
50kw x 0.7 (gaan laden bij 10% tot 80% netto 35 kw, verbruik +- 15 kw/100km dus om de 230 km naar de paal.
Autosnelweg om de 150-180 km.
Een echte reisauto.
jcjc zegt
45kw in de praktijk. Maar je punt klopt redelijk. Ik verkoop ze, rij de ë-C4 nu een jaar, praktijk snelweg km. is ca. 230 rond de 20 graden, bij 0 graden ca. 180. Wel gerekend met een gezonde haast:)
jensoffbutton zegt
Van formaat en vorm een beetje de Polestar 2 van de Aldi. Zal ook wel 10-15k minder zijn zekers?
luittinke zegt
Mijn eerste vraag is “Waarom dat trema op de “e” bij “ë-C4 (X)?”
(ooo--V--ooo) zegt
Als in Citroën
Hebben alle stekker-Citroëns naar mijn weten
raoufff zegt
Dag Citroën, het was leuk je te hebben gekend.
cdlop01 zegt
Wat een verschrikkelijk ontwerp, Stellantis weet met haar nieuwe modellen de goede smaak aardig te irriteren. Peugeot en Citroen ontwerpen zijn tegenwoordig grof en lomp, ver verwijderd van de vroegere Franse chique en elegantie, en voor de basismodellen de eenvoud en functionaliteit bij de ontwerpen. C6,Cx,406,604,504,505 allemaal klassiek en tijdloos, lang geleden allemaal.