Rechtstreeks vanuit de designafdeling op het London Royal College of Art. Een raar driewielig conceptding dat uitgeroepen is tot winnaar van een door Citroën gesponserde ontwerpwedstrijd.
Deze Citroën E-3POD Antistatic, zoals het gevaarte voluit heet, is een futuristisch vervoersmiddel met plaats voor één persoon. Het dient niet direct als vervanger voor de auto, maar meer als een toevoeging op de Citroën lineup. Zie het als een opvulling tussen motoren en auto’s, mocht Citroën ook gemotoriseerde tweewielers maken.
Designed by RCA student Heikki Juvonen, the Citroën E-3POD Antistatic electric tripod is a new type of electric vehicle for urban commuting. The ultra-light, micro segment, single-seater is not meant to replace cars, but to be an addition to the family transportation fleet, positioned between bikes and cars. With the E-3POD, the user can enter the world of electric vehicles without having to sacrifice their main means of long distance travel in internal combustion engine cars.
Heikki Juvonen, de verantwoordelijke voor dit ontwerp, heeft ervoor gekozen om het achterwiel zo te ontwerpen dat je er als het waren midden in zit. Wij vinden het misschien een vreemd object dat veel wegheeft van de uitvinding van Mr Garrison, Heikki heeft er wel mooi een halfjaarcontract bij het PSA Design Centre te Parijs mee binnegesleept. En daar gaat het natuurlijk om.
Jochempie zegt
Ha! Zo’n achterwiel langs je zak, respect! Mooi rustig gerenderd. Zeker bij de Majenta Academy langsgeweest. Dat doen er meer via het RCA.
exotic zegt
Dan nog liever mijn Ferrari Senseo apparaat :D
bakkerst zegt
Ik sla hem even over als je het niet erg vind..
“omdat het kan” is zelden een goede reden een product te ontwerpen.. Met alle respect, maar dat toont deze jongeman haarfijn aan.
Jochempie zegt
@bakkerst: true. Omdat het moet is een betere reden.
bakkerst zegt
@Jochempie: moet dit?
Jochempie zegt
@bakkerst: Dit mag niet ;)
C220AMG zegt
Nouja, het is op z’n minst een merkwaardig en orgineel voertuig! Doet me wel een beetje denken aan dit:
autoblogger zegt
@C220AMG: lekker ding.
PJ zegt
@autoblogger: de machine of de man ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@PJ: :lol:
As_long_as_it_is_fast zegt
Haha, Mr. Garrison zijn entity, hoe geweldig was dat? Dit ziet er niet uit. Allemaal goed en wel, dit ding ontwikkelen op pc etc, maar er echt in productie mee komen is wederom een kans van quasi nihil.
Repsac2712 zegt
Allemaal leuk en aardig, maar hoe kijk je voor je uit in zo’n ding.
Jochempie zegt
@Repsac2712: camera voor de achterband, scherm voor je neus.
ary777 zegt
Wth is dát nou weer voor ’n overpotente ligfiets!!??
Yugh!
huge zegt
Het doel van een ontwerpwedstrijd is dat je toont dat je creatief bent, anders denkt en over andere concepten nadenkt dan een “normale” auto; dat iemand die niet een design achtergrond heeft dan gelijk zegt “niks voor mij” “wat een onzin” is een normale reactie maar goed daarom is hij ook een ontwerper en de rest niet…
Jochempie zegt
@huge: Eh ja dat klopt wel enigszins, een ontwerper moet veel dieper op een concept in kunnen gaan. Aan de andere kant, de sterkste ontwerpen zijn degenen die voor iedereen direct duidelijk zijn.
C220AMG zegt
@Jochempie: De sterkste ontwerpen denk je in het dagelijks leven niet over na, alles is namelijk ontworpen waarbij overwegingen zijn gemaakt! Vanaf je wekker tot , whatever
Atenza zegt
@huge: helemaal mee eens. Wilde hetzelfde typen. Mensen zijn hier nogal eenkennig
bakkerst zegt
@huge:
Ik ben ook ontwerper, maar sorry ik zie het nog niet, ik vraag me heel erg af waarom hij bepaalde keuzes gemaakt heeft qua vormgeving en opbouw van het apparaat. Dat komt voor mij niet duidelijk naar voren uit het ontwerp. Wellicht dat wat uitleg van zijn kant het e.e.a. verduidelijkt en logisch maakt, maar zonder die info, blijft het een moeilijk begrijpbaar ontwerp.
huge zegt
@bakkerst: als je zelf ontwerper bent dan moet je juist begrijpen om wat het hier gaat; of het mooi of lelijk is doet niet zo zeer ter zake. Jij moet weten dat je als student juist probeert andere dingen te maken en soms niet nadenkt of het mooi of lelijk is (want dat is een persoonlijk mening en die verandert nogal eens)
Iets wat nu lelijk is kan over 5 of 10 jaar als mooi gezien worden. En aangezien de jongen RCA doet en een stage bij PSA gaat doen is dat een teken dat hij bepaalde dingen goed doet en misschien meer over auto ontwerpen weet als jij? Ik ben het met je eens dat een paar renderings hier niet voldoende zijn om een concept te verklaren (daar horen nog een paar andere dingen bij)
bakkerst zegt
@huge:
Ten eerste ben ik geen student meer, ten tweede streef ik er naar om geen dingen te maken ‘om het anders zijn’ omdat ik niet geloof dat daar goede dingen uit voort komen. Een product of ontwerp kan zichzelf niet verantwoorden door ‘anders’ te zijn. Wat je zegt over ontwerp dat pas over 5 á 10 jaar begrepen word ben ik deels met je eens. Alleen zie ik niet in waarom je nú iets uit zo brengen wat pas over 5 á 10 jaar begrepen wordt. Dat blijft A) een grote gok, en B)is het ontwerp dan blijkbaar niet zo goed dat het nu óók al ‘geldig’ is. Dat klinkt snoeihard, maar ik ben van mening dat ieder ontwerper daar naar zou moeten streven. En dat dit mogelijk is, is al vaak zat bewezen. Dat noemt men nu ‘klassiekers’ de Jaguar E-type is er zo ééntje, toen geweldig, nu nog steeds. Hij zal ongetwijfeld het e.e.a. over auto ontwerp weten, afhankelijk van zijn gekozen master programma. De renderingen die hij hier laat zien hoeven echter niets te zeggen over zijn stage bij PSA. Wellicht is het traject of het project dat hij afgelegd heeft om tot dit ontwerp te komen veel interessanter dan het uiteindelijk ontwerp. Processes en denkwijzen zijn voor (grote) bedrijven net zo, of zelfs veel interessanter dan ontwerpen zelf. Dat de jongeman aan het RCA studeert zegt iets over zijn kwaliteiten uiteraard, dat is ook de reden dat ik me daar heb ingeschreven. Maar dat neemt niet weg dat ik weinig heil zie in dit ‘product’ omdat ik dit ontwerp niet zie gebeuren. Wellicht zijn ze het bij PSA helemaal met hem eens dat 3 wielers koning zijn en dat er zwaar ontwikkeld moet worden. En nemen ze hem daarom aan. Misschien vinden ze zijn ontwerpmethode helemaal de bomb en willen ze daar meer van weten. Wie zal het zeggen.
Esprit_de_Flandre zegt
@bakkerst: Waarom moet het begrijpbaar zijn? Bekijk het dan als een stijloefening. Even gek doen. Hoeft niet te werken, hoeft niet praktisch te zijn. Automerken hebben nu eenmaal een zekere voorliefde voor onmogelijke concepts. Het trekt aandacht, je kan er speciale dingen mee proberen, mensen laten wennen aan nieuwe vormen, reacties peilen, …
De Bertone Alfa Pandion met die deuren is daar ook een voorbeeld van.
Of, wat extremer en daarom relevanter in vergelijking met het ontwerp waar het hier over gaat, de BMW GINA.
bakkerst zegt
@Esprit_de_Flandre:
Ik begrijp wat je bedoelt met stijl oefening en reacties peilen. Hoe zich dat tot dit project verhoud is mij onduidelijk. Er is geen duidelijke ontwerptaal aanwezig, en het lijkt vooral functioneel. bovendien staat het té ver van het huidige product en ontwerp aanbod af om serieuze reacties te peilen. Blijft over, shockeren extreem doen aandacht trekken. Dat lijkt te werken. Als concept voor de toekomst is het driewiel auto aanvul idee wellicht waardevol. Ontwerptechnisch gezien, mwoah, zie jij het op een kalender staan? of op een poster boven het bed van kleine mannekes? ik niet. Het shockeren en aandacht trekken leide in de VS tot al die extravagante extremobielen met vinnen gyroscopen en nucleaire reactors. Tegenwoordig doet men dat niet niet meer.
Hedendaagse concept auto’s worden gebruikt om dingen te testen zoals je zei. De pandion gebruikt misschien idioot grote deuren, daar draait het concept volgens mij niet om. de BMW Gina concept verkent een flexibele body, een zeer nuttig, interessant en relevant concept als je het mij vraagt. Bovendien is er duidelijk sprake van een ontwerptaal en een bepaalde relevantie. Men kan dit product zien, een context zien, en een tijdsvak waarin dit kan gebeuren. Dat mis ik een beetje in dit E-3Pod ding.. relevantie
En als ik me een beetje verdiept heb in het RCA doe je er geen dingen ‘voor de leuk’, om eens even ‘gek’ te doen. Dat doe je maar op de kunst/knutsel academie bij (autonome) beeldende kunst..
Citrofiel zegt
Het is wel een interessante constructie…
kowalsk zegt
Cool idee! Nu nog een goede uitwerking.
C220AMG zegt
@kowalsk: Het is een goede uitwerking denk ik zo, dit soort ontwerpen worden namelijk meestal gebruikt om mensen de toekomst te laten zien en inspiratie te halen voor nieuwe modellen en nieuwe ontwerp stijlen! Zie het als een huisstijl die gepresenteerd wordt. In dit geval is het een wedstrijd maar daardoor niet minder goed in uitwerking, het representeert de visie van een ontwerper op een bepaald merk in dit geval Citroen en Citroen kan zich klaarblijkelijk vinden in de Visie van deze ontwerper, je krijgt namelijk niet zomaar een half jaar contract!
Jochempie zegt
@C220AMG: Klopt, één van mijn Haagse Hogeschool voorlopers heeft ook de Master aan de RCA gedaan, werkt nu ook bij Citroën!
florisw zegt
Zet ie ook koffie?
clubbtraxx zegt
@florisw: Ja, maar de vuiliszak buiten zetten ho maar…
floryn zegt
Het is niet zo uniek aangezien dit soort ideeën al ontwikkeld werden in de negentiende eeuw, maar wel mooi uitgevoerd. Lichte voertuigen zijn sowieso de toekomst, wanneer energie duurder wordt.
http://www.youtube.com/watch?v=CWmeTWPN5o4
Kvgorp zegt
Hoe heet dat ding. C3PO is toch die vertaal robot die eindeloos aan je kop bleef zeuren. Hoop niet dat dit ding ook het merendeel van de tijd in stukken ligt
Esprit_de_Flandre zegt
@Kvgorp: Juist, die gouden GayBot. Ik dacht al dat de naam me ergens deed aan denken…
The360box zegt
Best merkwaardig dat hij Garrison heet, want die gozer uit South park die dat ding ‘IT’ bedacht had waarmee je moest ‘pompen en zuigen’ heet ook Garrison! Is dit een joke?
The360box zegt
The360box zegt
@The360box: Laat maar, verder wat een lelijk ding.