De Citroën DS5 heeft een lekker achterwerk, glimt lekker tussen een anders grauw wagenpark en nu weten we ook precies wat ‘ie kost.
Goedkoop is ‘ie niet maar het is dan ook een forse auto. Na belastingen begint het allemaal bij €34.550,- om vervolgens op te lopen tot een dikke €51.850,- voor de meest luxe 200pk Hybride uitvoering. Ondanks zijn 20% bijtelling en magere 107 gram CO2 uitstoot betaal je anno 2011 nog steeds €8.647,- BPM voor de dikste DS5. Verwacht daar medio 2012 nog een paar duizend korting op dankzij de nieuwe CO2-belastingombouw.
In totaal vallen 5 uitvoeringen in de 20%-categorie, interessant voor de leaserts. Twee van de 5 zijn voorzien van een zuinige diesel: de 112pk e-HDi. Als “Chic” verkrijgbaar voor €34.690,- of als “So Chic” voor €37.390,-. De resterende 3 hebben PSA’s diesel-hybride 4×4 aandrijflijn gekregen. Now we’re talking. Voorin een 2.0 HDi met 163pk, achterin 36pk elektro-power. De uitstoot verschilt bij de hybrides echter nog afhankelijk van het uitrustingsniveau. De goedkoopste (Chic) is de zuinigste met een uitstoot van 99 gram per km. De twee mét opties puffen allebei 107 gram.
Nouja, echt slecht heb je het in de “Chic” ook niet. Standaard voorzien van 16 of 17″ lichtmetaal, automatische en elektrische vanalles, ESP, achterruiten met tint, cruise control en airconditioning. Tegen meerprijs krijg je zaken als een panoramadak, 18 of 19 inch velgen en gelaagde zijruiten. Bij de 51k Sport Chic krijg je zelfs Bi-Xenon en aluminium sierstripjes.
Carreza zegt
Nou ja, de DS-lijn is nu eenmaal bedoeld als priiiiiiiiieemium dus heel erg schrik ik niet van deze prijzen.
Wat een prachtbak trouwens!
Benz65 zegt
De prijs is niets vergeleken met een Q7 dus zo premium is de prijs niet of was het toch sarcasme.
gorre zegt
40k voor een Citroen ??? gaan we ook niet veel in’t straatbeeld zien denk ik.
mout zegt
@gorre: Tsja, je kan het ook opmaken aan een Golfje. Nog voor je aan de optielijst begint.
Toch heb je wel een punt, want ook van de Golf rijden vooral de 20K modelletjes op straat.
ds3thp zegt
@gorre: wat denk je dat een beetje aangeklede Citroen C5 kost of bijv. een VW Passat of Audi A4 of Peugeot 508 of Mercedes C. Denk dat de DS5 dan opeens een van de goedkoopste is ;-)
fransefinesse zegt
@gorre: onze C5 berline stond ook niet voor minder dan 40 voor de deur. Vooral de ds lijn kenmerkt zich door een hele rijkelijke basisuitrusting en laat dat nu net iets wezen wat heel ‘premium’ Duitsland nooit heeft begrepen
911GT2 zegt
@gorre: De DS3 is lekker goedkoop wil je zeggen, die zie ik ook veel rijden. Ik vind de prijs prima voor die auto!
jekkeh zegt
@gorre: Inderdaad, voor 40k ga je absoluut bij Mercedes of BMW shoppen. Liever een kale C dan een DS5. Begrijp me niet verkeerd ik vind het een zeer mooie wagen. Als ie 5 a 10k goedkoper was zou hij gegarandeerd een topper worden maar die prijs zou ik er nooit voor betalen. Interessant voor de tweedehandsmarkt.
bozewolf zegt
Lijkt best mee te vallen gezien de uitrusting en de kwaliteit (die aanmerkelijk hoger schijnt te zijn dan voorgaande Citro’s)
Voor 40k kom je ook niet ver bij de grote Duitse drie, hoor.
bozewolf zegt
@bozewolf: Sterker nog, voor onder de 40k haal je nog net een kaal 318d’tje…dito voor een C-klasse, 35k tot 40k heb je een kale instapper.
Voor die 40k krijg je bij Citroen een fraai stukske design (mooi of lelijk, eigen smoel heeft ie wel), prima uitrustingsnivo, ook goeie bouwkwaliteit en meer speelgoed. Misschien ook nog wel een stuk grotere auto dan een 3, C of A4.
Vergeleken met de grotere Duitsers gaat het meteen al mank bij de instapprijs van de Duitsers.
bempi zegt
@bozewolf:
Voor 40k heb je een BMW 320i Luxury line ? Als je extra bagage mee wilt nemen. Huur je er toch een boedelbakje bij ?
bozewolf zegt
@bempi: En voor vergelijkende uitrusting op de DS5 betaal je 34 á 35 duizend.
duke3 zegt
Wat een bling bling auto. Als het status had dan zouden er weer veel rappers in gaan rijden.
kraakensmaak zegt
Ik heb de auto zelf in het echt gezien in Frankfurt, en heeft mij toch wel positief weten te verbazen. Een glazen dak dat bijvoorbeeld in de breedte is opgesplitst. Dikke uitlaten en een behoorlijk premium gevoel, en dat voor iemand die geen fan is van Fransen hokken.
speedie zegt
Koetswerk en dan vooral de voorkant is veel te druk. Meer kitscherig dan Premium
Arnoud zegt
Ik zou dit liever rijden dan een 3-serie Touring of A4 Avant. Een basis 3-serie of A4 is nagenoeg gelijk geprijst. Maar een DS5 ziet er wel effe wat beter uit. Ik vind alleen de velgen net wat te schreeuwerig.
mout zegt
@Original_Arnoud: Gokje: jij shopt niet in deze klasse. Want dan zijn de toverwoorden ‘representatief’, ‘restwaarde’, ‘premium’ en ‘ingetogen’.
Voor mij is dat reden genoeg om niet eens in die klasse te willen shoppen, maar ja.
Arnoud zegt
@mout:
Exactly! Als ik de keuze heb om een auto aan te schaffen voor een dergelijk bedrag dan kocht ik wel iets kleiners dat sportiever is. Ik rijd nu een lease Focus wagon die ik gedwongen overgenomen heb van een ex-collega. Maar ik heb zo’n grote auto helemaal niet nodig. De grootste auto die ik zelf gekocht heb was een 205 GTi. En ik zou er zo weer een kopen. Liever een oude liefhebbers auto dan een veel te duur niets zeggend moderne automobiel als de genoemden.
torana zegt
@Original_Arnoud: gedwongen overgenomen van een collega ???
sja als je geen grote auto nodig hebt dan koop je die ook niet natuurlijk, heb je wel een grote auto nodig dan lijkt me dit geen onaardig ding… maar ik ben het zeker met je stelling eens dat de auto’s van tegenwoordig “niks meer hebben”… geen eigen karakter meer… jammer
Arnoud zegt
@torana:
Is dat zo vreemd dan? Is een bestickerde service auto van het bedrijf waar ik voor werk.
torana zegt
@Original_Arnoud: oohh, je hebt ‘m bedrijfsmatig over moeten nemen… ik dacht al… waarom zou je je privé-auto in godsnaam gedwongen over moeten nemen… an error occured in this message ;)
mout zegt
@Original_Arnoud: Helaas is het resultaat, dat er bijna geen markt is voor ‘grandes routieres’ als deze.
Ik reed jaren XM – ook ruim, bijzonder en Frans. Amper verkocht. Ik vrees dat het met deze net zo gaat lopen.
Imom zegt
Duur ding maar wel een prachtige auto.
quincy zegt
Zijn die lucht inlaten op de foto’s Frankfurt voor de hybride? Want op de pers foto’s heeft die DS5 het niet. Ik vind zonder die gaten de auto mooier…
Dimglor zegt
Mja ik kan het nog altijd niet mooi vinden…
Is te druk naar mijn mening…
quincy zegt
Ik zie net dat het geen lucht inlaten zijn, maar chromen strips met een weerspiegeling waardoor het zo lijkt…
TimoBac zegt
Mn pa heeft toevalling net z’n nieuwe C5 opgehaald; mooie bak hoor, helemaal leer van binnen, navi iPod tel, maar dan kom je nog niet in de buurt van zeg 40 k.. Die ds5 is duur!
Jochempie zegt
Genoeg velgen te kiezen, mocht je fan zijn van Duitsland in de jaren ’30 en ’40!
SaabTURBO zegt
@Jochempie:
Je hebt verdomme gelijk… Ik denk niet dat ze daar in Frankrijk over na hebben gedacht. Faaltje van de dag?
bozewolf zegt
@SaabTURBO: Serieus, als je daar een hakenkruis in ziet dan is er gewoon wat mis met je.
Ik doe erg m’n best er iets in te zien en ik kom niet verder dan de schroef van een schip..en ik heb zat hakenkruizen gezien.
dennisr zegt
@bozewolf: eerste setje velgen zou nog kunnen, maar dan moet je het willen zien..
dawwg zegt
@dennisr: Ja, die 16″ velgen lijken er nog het meest op; maar het is toch echt veel ronder dan het hakenkruis. Je ziet er net zo makkelijk een fan in :)
Citrofiel zegt
@Jochempie: @SaabTURBO: So fucking what? Ik word een beetje moe van die paniek bij elk teken wat in de verre verte op een swastika lijkt.
Pallas zegt
@Citrofiel: Bovendien is een swastika niet het zelfde als een hakenkruis. Hitler heeft de draairichting omgedraaid om het zich eigen te maken. Het orgineel staat voor zon ofzo, iets positiefs in ieder geval.
dennisr zegt
@Pallas: gek wel, (ik kende de naam swastika niet :) ) ik zocht het even op google, en dan krijg je telkens dingen van hitler :P
Citrofiel zegt
@Pallas: Niet per sé.
xilver zegt
@Citrofiel: Geen idee waarvan hij da haalt… Het enige dat ik ervan dacht is dat het hele dikke velgen zijn!
adyton zegt
@Jochempie: Ik weet dat je dit niet serieus bedoelde, maar wat een domme vergelijking. Het is toch wat vergezocht he.
Prachtig gestylede velgen. Zouden er toch standaard moeten opzitten. Je verpest het design enorm door wieldoppen.
martijnnn zegt
Een 112 pk dieseltje is niet echt premium..
torana zegt
@martijnnn: 112pk is ruim voldoende voor een diesel
dawwg zegt
@torana: Niet voor zo’n grote auto hoor … De C5 diesel weegt ~1600KG, veel plezier met je 112pk dan !
dennisr zegt
leuke keuze in velgjes.. niet het type auto dat ik zou rijden maar mooi ding! prijs valt mee toch ?
TWJ zegt
Ja Citroen is goed bezig de laatste jaren.
Sinds ze met de DS modellen zijn begonnen ging ’t design er flink op vooruit.
“t worden zowaar aantrekkelijke auto’s!
KaCh1ng zegt
als ik een premium prijs betaal wil ik ook een premium merk , sorry citroen
bozewolf zegt
@KaCh1ng: Gezien je fascinatie met eenheidsworst-merk pur sang denk ik niet dat de Citro-bonzen zich nu de haren uit het hoofd trekken.
Daarnaast was Citroen al premium lang voordat Audi of BMW dat werden…Citro DS was DE premiumauto van destijds. Doktoren, notarissen, hoogwaardigheidsbekleders, filmsterren…een dictatortje hier en daar.
dawwg zegt
@bozewolf: Dat zeg je goed: was premium … en misschien worden ze het (nu met de DS-serie) ook wel weer ;)
De Citroens van de afgelopen 20 jaar kun je echter voor geen meter ‘premium’ noemen; de XM was een onbetrouwbaar hok en de C5 zit vol met el cheapo dun plastic. En dat de C6 voor geen meter verkocht zal ook wel een gegronde reden hebben gehad.
Deze DS5 vind ik echter wel de bom !
bozewolf zegt
@dawwg: Laatste 2 decennia was ’t inderdaad huilen met de pet op, maar dat de Audi fanboy meteen begint te miepen over premium zonder enig historisch besef…
vond ik typisch :)
mout zegt
@dawwg: Tsja… Kijk dan toch nog maar eens naar statistieken over de XM. Zelf heb ik er eentje van 350000 naar 450000 gereden, en eentje van 280000 naar 400000. Een keer per jaar een goede beurt, en ja, ook wel een keer per jaar een flinke reparatie. Mag het, bij de kilometerstanden?
GOD zegt
Staat die in een straatje in Parijs dan is ie mooi.
Staat ie ergens anders dan is het over de top qua design.
xilver zegt
Die is echt mooi, en toch een aardige poging om de Duitsers aan te vallen.
F1Tim zegt
Men profileert zich als premium, en dan toch mar 112 pk in de basisversie… Qua restwaarde zal dit waarschijnlijk een one-way ticket richting crash zijn, dus als bedrijfswagen zal die niet fungeren. De gemiddelde particulier zal deze wagen te duur vinden voor het imago, dus… De DS3 is nog relatief betaalbaar, de DS4 is op het randje, de DS5 gaat erover…
bozewolf zegt
@F1Tim: Premium hangt tegenwoordig af van motorvermogen? :S
Wist ik nie…
adyton zegt
Het design gaat er een beetje over. Toch wel een beetje sprake van overstyling hier. Maar een plezier om naar te kijken. Citroen is het mooiste Franse merk geworden
The360box zegt
Voor 52K de dikste uitvoering is niet slecht, hij ziet er echt mooi uit en is gewoon zo goed!
lincoln zegt
ik haat asymmetrische wielen ..
net effe te priemiejum ..
NicoLauda zegt
Ik ben altijd fan geweest van Citroën geweest, vooral van de bertone modellen.
De modellen daarna waren ook mooi, maar kwamen toch niet zo goed uit de verf in het straatbeeld.
Verder waren de visgraat motieven zelfs nog beter dan die bouquet achtige vlekken op de stoelen…
Dit is weer iets lekker aparts, net als de c6, zullen we wel weinig gaan zien dus..
Of zou nederland er eindelijk klaar voor zijn?
Pallas zegt
@NicoLauda: bedoel je misschien Bertoni? De ontwerper van de TA/2CV/DS, volgens mij is alleen de xantia mede door bertone ontworpen.
Citrofiel zegt
@Pallas: BX… XM…
Pallas zegt
@Citrofiel: I stand corrected…
mashell zegt
Catalogus prijzen zijn ok. Wat gaan de leaseprijzen doen?