![Dit is geen Citroën](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/dit-is-geen-citroen-ds5-550.jpg)
Geen Citroën DS5 op de stand van Citroën, deze Fransman is namelijk de eerste DS waarbij de merknaam Citroën is komen te vervalen. En dus had DS dit jaar zijn eigen plekje. Naast Citroën natuurlijk, maar het is écht geen Citroën!
Bouwen ze weer eens lekker uitzinnige Citroëns, zijn het opeens geen Citroëns meer… In 2014 werd besloten de DS-lijn los te weken van het merk met de dubbele chevrons. De DS Divine Concept liet vorig jaar zien hoe dat eruit zou moeten zien, een Citroën-loos snoetje, de gefacelifte DS5 brengt het in de praktijk.
Op de beursvloer staat een in ‘Moon Dust’ gespoten exemplaar. Wij noemen het gewoon mat donkergrijs, maar dat terzijde. Het neusje lijkt op dat van de DS 6WR, een voor de Chinese markt bestemde SUV die we in Europa niet in de showroom hebben staan. Daar wordt DS al langer als een van Citroën losgeweekt merk gevoerd.
Het mag voor de autoliefhebber geen verrassing zijn waar de naam DS vandaan komt. In 1955 liet Citroën de auto in de volksmond De Snoek wordt genoemd zien aan het publiek. De eerste dag op de beurs werden er liefst 12.000 verkocht, nog voor de klanten er ook maar een meter mee gereden hadden. Na tien dagen had Citroën zelfs al 80.000 orders op zak. Met een kleine en een wat grotere facelift hield de DS het uiteindelijk tot 1975 vol.
Ziet er leuk uit.. Maar het moest gewoon Citroën blijven
@snelweg: Of een Peugeot
@snelweg: nee, ik vind het wel een slimme zet. De traditionele middenklasse is telkens meer aan het verdwijnen.
Citroen meer het basic busgetmerk met eigen stijl. DS meer premium. Prima keuze.
@gtwillem: en wat versta jij onder de traditionele middenklasse?
No shit Sherlock.. Officieel is DS al een eigen merk sinds januari 2015.
Wat een onzin, dit soort fratsen waarmee ze hun merkhistorie ook nog eens verloochenen gaat Citroën echt niet minder noodlijdend maken, mede met dank aan de debiele franse vakbonden. De echte DS zou zich in z’n graf omdraaien..
@parker:
Beste Parker ik zeick je vaak af om je comments maar eerlijk is eerlijk, je hebt nu voor 100% gelijk.
@desjonnies: ik heb altijd gelijk!!
@parker: Fiat 500, 500L, 500X, en MINI medium, large en extra-large…
Ik vind eigenlijk dat Citroën nog behoorlijk omgaat met z’n historie. Waar BMW en Fiat hun oud modelletje uitmelken door het in elk segment te proberen te sleuren, gebruikt Citroën enkel een oude naam.
Daarbij nemen ze enkel de essentie van de originele auto over – opvallende looks en luxe – ipv alles retro te maken.
Zo’n retro-dingen zouden veel erger zijn. Een DS5 met de gemoderniseerde looks van de DS, plus een gekrompen versie als DS4, plus een heel erg gekrompen versie als DS3, plus een verhoogde versie als DSX, etc… Yuk!
DS als een apart merk neerzetten is zeker een goeie zet in China. En het is daar dat de groei zit, dus zou het wel eens kunnen de cashflow verbeteren. Voor Europa is het ook geen slecht idee, want een MB/BMW/Audi-rijder gaat zelden overstappen naar een Citroën, maar misschien wel naar een DS. Beetje belachelijk, ja, maar er lopen nu eenmaal veel belachelijke badge-starende mensen rond, dus daar is geld te rapen…
Helemaal prima toch. Vond de DS modellen van citroen erg mooi dus waarom niet een opzichzelfstaand merk? Las alleen wel dat de DS verkopen wat tegenvallen. Hoop dat ze ook wat meer modellen gaan uitbrengen, anders zal dat denk ik niet veranderen
Hoe vaak hebben we dat nu al gehoord?
Blijft een mooie auto! Nu alleen nog wat dikkere motoren..
Potverdorie dit is wel echt een gruwelijk mooie wagen
Wat een schitterende auto!
Die snuit doet mij denken aan eem Peugeot 308. Verder blijft het een mooie auto!
@dwersbongel: Dat zou het onderhuids best nog wel eens kunnen zijn…
Wat is eigenlijk de reden om DS als apart merk te gaan voeren? De enige leuke Citroëns zijn/waren de DS modellen
@theracingelf: Toyota — 》Lexus
Wat een ongelukkige kleur zeg. Die rare strips overal vallen zo extra op en maakt het er naar mijn mening niet mooier op. Wel leuker, want op foto 3 “kijkt” de auto nogal nors door die strip boven de koplampen langs, als een oud mannetje dat vindt dat er teveel herrie wordt gemaakt haha.
Ok dit is dus de definitieve doodsteek voor het Citroên merk…maakten ze eindelijk weer eens wat auto’s met onderscheidende waarde mag het geen Citroên meer zijn. Hoezo toegeven dat je merknaam besmet is.
Lijkt me een domme move die PSA niet verder gaat brengen.
@jaapiyo: *mogen dat
@jaapiyo:
Willen ze niet met de DS’en op luxe richten en met Citroen op praktische en goedkope auto’s richten (zie de Cactus)?
Waarom zou dat niet kunnen werken? Genoeg merken die dat principe hanteren en niet geheel zonder succes…..
Ik ga de dubbele chevron in de grille missen…… Blijft een mooi detail.
Dat gezegd te hebbende vind ik de DS5 niks. Te bombastisch. De DS3 is gewoon leuk, schoot in de roos. DS4 kan er ook mee door. Hatchbackjes lukt dus wel. Nu nog een mooie station. Of mag je de DS5 geen station noemen…?
Zijn de autobouwers goed bezig, maakt de marketing afdeling er weer een potje van. Altijd wat met die gekke Fransen.
@peugeotgti: niet alleen bij de Fransen. Duitsers kunnen er ook wat van…
Wat een toffe auto zo in t matgrijs!
Nutteloos om hier een los merk van te maken. Citroen heeft zulke auto’s zelf nodig
@mrrallycross: Waarom zouden ze het nodig hebben? Maakt toch niet uit onder welke naam het verkocht wordt, uiteindelijk komt het geld op dezelfde rekening.
Trouwens, als men nu 100x Citroën verkoopt, en straks 80x Citroën + 30x DS, dan gaan ze er toch op vooruit, ondanks zogezegd lagere cijfers…
“… deze Fransman is namelijk de eerste DS waarbij de merknaam Citroën is komen te vervalen.”
http://www.autoblog.nl/nieuws/citroen-ds-5ls-paarse-psa-sedanswag-voor-china-63815
Gepost op 19-12-2013 om 16:46 door sir_smokalot
UPDATE 2 – In China wordt DS als een apart merk in de markt gezet, vandaar de logo’s. In een reactie laat Anne Lobbes van Citroën Nederland weten niet te verwachten dat dit ook in Europa zal gaan gebeuren.
Hoe heet het nu dan? De DS DS5? Of is het de DS en dan 5?
Die navigatiehaakjes links en rechts van de foto’s vinden zo te zien dat het een Citroën moet blijven…