De PSA-groep (Peugeot en Citroen) zullen de komende jaren diverse modellen met een diesel-hybride aandrijving in de markt zetten.
De eerste auto zal in 2011 op de markt komen, dat is de Peugeot 3008 Hybrid4 (hier afgebeeld). Deze auto heeft een 2.0-liter diesel met 170 pk, plus een 30 kW elektromotor die op de achteras werkt. Beide motoren worden aangesproken bij een versnelling of in 4WD-modus. In stadsverkeer kan op elektriciteit worden gereden. Een vergelijkbare aandrijving gaan we terugzien in de komende Citroën DS5 en de opvolger van de Peugeot 407.
Op de middellange termijn zullen PSA-ingenieurs het hybride concept verder uitwerken. Tevens zullen voor Aziatische markten de dieselmodellen worden vervangen door benzine varianten. In Europa wil men vanaf 2012 gaan testen met plug-in hybrides, Toyota is daar al een tijdje mee bezig maar in Frankrijk lopen ze altijd een paar jaar achter. Als basis voor een plug-in Peugeot zal wederom de 3008 worden gekozen, de engineers beloven daarbij een actieradius van 20 kilometer en een brandstofverbruik van minder dan twee liter per 100 kilometer. De CO2 uitstoot moet lager zijn dan 50 g/km. (via auto-motor-und-sport.de)
KaCh1ng zegt
diesel + hybride = zeer zware auto toch?
Citrofiel zegt
@KaCh1ng: Diesel = zuiniger dan benzine en hybride = zuiniger dan conventioneel. Dus zuiniger in het kwadraat. ;) In theorie althans…
Benjamin1 zegt
En de 3008 is natuurlijk gekozen omdat die de laagste Cw waarde heeft….
Roy zegt
diesel + hybride + peugeot = hele zware auto inderdaad
Saab_Spyker_Automobiles zegt
@Roy: edit
heel zwaar zuigende auto!
Toonster zegt
Is de eerste keer dat ik over een diesel-hybride lees! Nou ja, qua zuinigheid klinkt het mij logischer in de oren. Waarom nu pas, omdat er alleen in delen van Europa veel op diesel word gereden en hier de markt te klein is?
autoblogger zegt
@Toonster: Tot nu toe waren het inderdaad voornamelijk benzinemotoren die gebruikt werden in combinatie met hybride technologie, maar diesel is wellicht nog een betere optie. Diesels worden steeds schoner, dus waarom zou je dat niet combineren met een elektrische motor? Aan beide kanten winst.
In 2007 al wat over geschreven:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/26/peugeot-308-hybride-diesel-concept
w0o0dy zegt
@autoblogger: er is nog een voordeel…. een diesel kan heel makkelijk een relatief zware dynamo ronddraaien zonder er al teveel last van te hebben (veel koppel bij lage toeren). Dus zijn je accu’s sneller opgeladen en hoeft je diesel minder te werken bij start/stop verkeer….
Benjamin1 zegt
@w0o0dy:
Tel daar 170 PK bij op en je hebt een ware Priuskiller ;)
robbie zegt
@w0o0dy: en nadeel is wel dat dieselmotoren wat minder soepel aanslaan en daardoor is het (schijnbaar) moeilijker om soepel te kunnen rijden.
PS Dit nieuws was toch al geruime tijd bekend?
Citrofiel zegt
@robbie: Dacht ik ook even, maar in de derde alinea staat volgens mij waar dit bericht om draait. Tenminste, dat was mij nog niet bekend…
autoblogger zegt
@Citrofiel: Peugeot heeft het nu ook officieel bevestigd.
Benjamin1 zegt
Ondanks dat zal hij gewoon lekker rijden met 170 PK, die 2.0 Diesel is gewoon een mooie motor.
FuelMinded zegt
Electromotor = koppel van 0 RPM
Dieselmotor = veel koppel en vlakke koppelcurve
Moet nu Carlsson C25 bang worden? (1150 Nm (limited))
w0o0dy zegt
Heel slim van Peugeot om een MPV met deze techniek uit te voeren, de eerste Hybride MPV… dit kan een lease-klapper van formaat worden (ruk of niet).
Citrofiel zegt
@w0o0dy: Nou… Dan moet de huidige trend niet doorzetten. De verkoop van MPV’s is dalende.
w0o0dy zegt
@Citrofiel: en waarom is (of moet ik zeggen WAS) dat zo? Denk milieu-labels en co2 uitstoot…..
Citrofiel zegt
@w0o0dy: Eigenlijk niet echt bij nagedacht, maar nu je het zegt… Dat zou zomaar waar kunnen zijn. :oops:
sven2 zegt
Dit zou nog wel eens een écht succes kunnen worden, want het grootste probleem van de hybride technologie, is dat ze worden aangeboden op benzine en niet op diesel motoren…
Benjamin1 zegt
Eigenlijk is de Cw waarde van een 308 helemaal niet slecht. 0.29 is redelijk goed. Blijkbaar heeft de 308 ook het wereldrecord in zuinig rijden voor mainstream cars.
I quote the wiki:
The Peugeot 308 holds the world record of the most fuel-efficient mainstream car currently on production, having averaged 3.13 litres per 100 kilometres (90.2 mpg-imp; 75.1 mpg-US) over a distance of 14,580 km (9,060 mi).
Jammer dat je die info dan weer neit krijgt van AB, heeft ermee te maken dat het Frans dus slecht is?
autoblogger zegt
@Benjamin1: of je had ons gewoon moeten tippen, dan hadden we er vast over geschreven! Ik wist het in ieder geval nog niet…
Citrofiel zegt
@Benjamin1: Tadaaa!
@autoblogger: Was het nog niet officieel dan?! :shock: Dan waren er wel heel vroege en juiste geruchten deze keer. En ken je geschiedenis. Tippen was niet nodig, je wist het al. :twisted:
autoblogger zegt
@Citrofiel: OMG! We hebben er gewoon al over geschreven.. *shame*
Lucn zegt
3008 en bijna alle andere peugeot’s zijn oerlelijk, behalve de 406 coupé, die was echt vet, maar sindsdien is het maar bergaf gegaan met het design.
Hoe lang gaan ze die voorlichten beginnen maken, tot op et dak? khoop voor citroen dat ze der nog wa van kan maken, van da misbaksel.
olivier zegt
Diesel is minder geschikt voor hybride en start-stop, omdat een diesel zwaar vervuilt en minder soepel draait als hij niet op temperatuur is. Met hybride duurt het nog langer voor de optimale temperatuur bereikt is. En diesels zijn ook niet ideaal om in de stad mee te rijden, waar een hybride net het meest voordeel biedt. Benieuwd hoe ze de technische problemen op een betrouwbare manier opgelost hebben (ik denk hierbij aan de roetfilter en overmatige slijtage bij koude motor).
Citrofiel zegt
@olivier: Ik denk dat ze het beste van twee werelden wilden bieden. Zuinig in de stad door hybride, en zuinig op de snelweg door de dieselmotor. Huidige benzinehybrides hebben tenslotte als nadeel dat ze op de snelweg (waar veel van de vertegenwoordigers met lage bijtelling rijden) geen voordeel bieden… Maar ik ben inderdaad ook benieuwd hoe zo’n dieselhybride zich in de stad zal gedragen.
w0o0dy zegt
@olivier: denk nou toch eerst eens na voordat je dat soort onzin schrijft! start stop betekent GEEN koude start. Verder zijn moderne diesels niet zwaar vervuilend als ze koud zijn, het voorgloeien is zelfs verleden tijd en ze hebben een roetfilter. Daarnaast zijn psa diesels met fap juist op het onderdeel koude start beter dan gemiddeld.
Mr. Dj M. zegt
Ze doen er alles aan om maar wat van de 3008 koetswerken kwijt te raken :P
DavidZ zegt
Duurste en meest ingewikkelde aandrijflijn. Hopelijk voegen ze er ook nog 4WD aan toe! Dan weet je zeker dat ’t erg vermakelijke (tweede hands) reviews gaat opleveren…..:)
Sim zegt
De 3008 is een auto die verassend goed rijdt.
Hoe meer ik hem zie hoe mooier ik hem vindt.
De combinatie van electromotor en de superzachtdraaiende HDI moet een voltreffer worden.
Heb een testrit gedaan met de hdi 2.0 163 pk met automatische versnellingsbak en ik overweeg om tot een aankoop over te gaan.
8C_Competizione zegt
Ik zag gistere nog zo’n 3008 rijden, maar werd er niet vrolijk van. Integendeel ik dacht juist dat zal niet goed gaan verkopen alhoewel de prijzen wel meevallen en deze hybridetechniek hem misschien wel interresant maakt. Maar qua uiterlijk voor mij iniedergeval niet!
lincoln zegt
dat ding weegt 1450 kg ..
tankie vol ..
zwikkie electra techniek + accu,s ..
gezinnetje erin ..
hopla .. 1900 kg minimaal ..
ja jongens .. dat zijn opschieters ..
w0o0dy zegt
@lincoln: een diesel heeft relatief weinig last van wat gewicht meer of minder (hoog koppel bij lage toeren)… en een 308 SW met bagage en gezin weeg dat ook wel ongeveer dus heel veel scheelt het niet. Deze heeft dan tenminste nog wat koppel extra bij lage toeren.
@Timmie: ja ooit gedacht aan een tikfoutje? 200km dus waarschijnlijk voor die plug-in.
Of zoiets zin heeft… misschien niet, maar ik denk dat mensen zich verkijken op het extra gewicht van dit ding. De aandrijving op de achterwielen gebeurt door de electromotor (dus geen complex systeem zoals bij de Prius) en het aantal accu’s en het gewicht is beperkt omdat je helemaal niet veel nodig hebt met een hybride die nauwelijks op uitsluitend stroom zal rijden… minder dan 100kg extra t.o.v de diesel lijkt me haalbaar… valt best mee dus.
Timmie zegt
@w0o0dy:
duuuuhhh! Ik weet ook wel dat 20 km onzin is :)
Timmie zegt
Waaaauw, een actieradius van 20km! ’s Morgens is mijn fiets-actieradius zonder ontbijt wel meer dan dat!
Timmie zegt
Mja, een diesel is van nature al zwaar, en dan is het nog een tweeliter. Daar nog een elektromotor en een batterij batterijen in, en je zit algauw met overgewicht. Dat doet me afvragen of dit wel beter is voor het milieu. Maar ja, de autoconstructeurs slaan de weg in waar het geld zit, en dat zit nu in onze CO2-gehypete wereld…
GielMK1 zegt
Treinen bestaan toch al jaren met een dieselmotor die een generator en electromotoren aandrijven ?
Die Peugeot heeft wel een relatief zware/sterke dieselmotor en een zwakke electromotor. Knap als ie daarmee een zeer laag verbruik haalt.
Simpson zegt
maar, elektrisch aangedreven achterwielen + alleen elektrisch rijden in de stad = driftfilmpjes in de winter op youtube!
en in tegenstelling tot de 3008 is die DS5 een serieus mooie auto.
wankel zegt
plug-in ??? Diesel???
op het eerste zicht een frappante combo , een diesel en een elektromotor leveren net allebei hun optimale koppel bij laag toerental.. Benzine is toch iets beter geschikt hiervoor denk ik.
En plug-in tjah, is gewoon not done (in vergelijking tot een zelfgenererende variant)
Bert zegt
Een diesel motor heeft een hogere compressie dan een benzine (orde van grootte ongeveer 1:18 t.o.v. 1:10). Om een diesel te starten heb je dan ook een sterkere startmotor nodig. En die verbruikt meer stroom, schokt heftiger etc… . Een typische diesel accu levert dan ook zo’n 66aH, een benzine accu 44.
Probeer maar eens een diesel met startkabels te laten starten op de accu van een bezinewagen zonder véél gas bijgeven : accu benzinewagen pshhht weg.
Een dieselhybride heeft dus een accu nodig die pakweg 50% krachtiger is dan die van een Prius (da’s anderhalve Hummer erbij volgens sommigen). Het is nu pas dat de eerste accus beginnen door te sijpelen die én krachtig genoeg zijn voor een diesel hybride én geen aanslag plegen op de koffer- of zitruimte en de portefeuille.
Komt daarbij nog dat een diesel op zich al behoorlijk efficiënt draait en bovendien over een groter toerental tegen zijn maximale efficiëntie zit. De verwachte winst bij het hybridiseren van een diesel is dus kleiner dan bij een benzinewagen, en dat voor een hogere kost. Maar de batterijentechnologie evolueert snel deze dagen, dus tegen 2011 is een diesel hybride mogelijk wel economisch haalbaar.
BananaFlip zegt
Aha… in stadsverkeer rijdt ie elektrisch. Dat betekent powersliden met die elektromotor op de achteras!
Jesper zegt
Een 170pk oliestoker + een pakweg 40pk stroomblokkie. Wat voor gecombineerd vermogen geeft dat als je alles aanspreekt? Zal in ieder geval beter trekken als een Prius, en gezien het tot nog toe veruit de ruimste hybride op de markt is (Lexus en MB niet meegerekend) gaat dit echt een ware klapper worden als hij in de 14% valt. Go PSA :)
Esprit_de_Flandre zegt
@simpson: “en in tegenstelling tot de 3008 is die DS5 een serieus mooie auto.”
Heb jij de DS5 al gezien dan? Ik ben zeer benieuwd.
Cantago zegt
En hoeveel gebruikt dit ding als je eens goed gas geeft? Juist, liever een BMW M3.
joris zegt
tof ik zocht nog een vuilbak