De Citroën DS4 rijdt nog amper rond, of er zijn al weer berichten over een heetgepeperde sportversie. Citroën is niet langer voor oude, trage, grijze, kalende excentriekelingen. Het lijkt er op dat Citroën mikt op een klantenkring die weer wat plezier uit het autorijden wil halen en weinig boodschap heeft aan anonieme Duits blik. Na de DS3R, binnenkort ook een DS4R?
Citroën heeft met haar recente rally-geschiedenis natuurlijk een flinke kennis opgedaan als het gaat om sportieve hatchback’s. De laatste jaren hebben ze daar weinig mee gedaan. Zo’n 10 jaar terug hadden ze nog de Saxo VTS, sindsdien hebben we weinig nieuw snel spul bij Citroën vandaan zien komen. In 2011 gaat de DS3 Racing daar verandering in brengen. Een 1.6 THP met 207pk maakt dan zijn opwachting. Valt een DS3 net wat klein uit, niet getreurd. De komende twee jaar wordt er een snelle DS4 (concept) verwacht.
Met de DS4 Racing lijkt Citroën flink uit te gaan pakken. De Hybrid4-aandrijflijn lijkt Citroën te gaan combineren met en benzine-blok. De voorwielen worden door de 1.6 THP aangedreven, de achterwielen gaan assisteren met 95pk elektro-power. In totaal dus 302 Volkswagen Golf R-etende pk’s en nog veel meer Nm’s. De uitstoot moet hiermee onder de 120 gram CO2/km komen te liggen.
Een dergelijke auto vraagt natuurlijk om veel onderzoek-werk en ontwikkeling. Een productie-versie van de DS4 Racing zal dan ook niet eerder dan 2013 rondrijden, zo schrijft Autoexpress. Als zoethoudertje stopt Citroën in de tussentijd waarschijnlijk nog wel de 1.6 THP (207pk) zonder elektromotor in de DS4. Voorlopig een prima concurrent voor Golf GTI’s, Focus ST’s en Giulietta QV’s. Niet zo scherp als een ‘echte’ Racing, wel lekker snel.
pedro zegt
hopelijk
meneersander zegt
Een DS4 wordt toch veel hoger dan een Golf, dus wat is dit voor onzin?
Imom zegt
De zoveelste aanval op de Golf in de laatste 30 jaar.Succes Citroen goed geprobeerd maar al verloren op voorhand,al mag de DS4 zeker gezien worden.
Megakix zegt
@Imom: Ford heeft met de ST en de RS duidelijk laten zien dat Golf niet meer ‘de beste’ is in zijn klasse.
Henk zegt
droom verder citroen want die gt zou ook in productie gaan
frarissimo zegt
Ik hoop echt op alternatieven voor de Duitse koelkasten maar moet zeggen dat de Fransen het qua design en interieur echt niet begrepen hebben.
Tis het allemaal net niet.
KaCh1ng zegt
kvind de DS4 op een SUV lijken, Racing model lijkt me niet zo sportief
Atenza zegt
Wat een onzin. Dan hadden ze maar met een lage 3-deurs moeten komen!
philippe zegt
@Atenza: de megane van de vorige generatie was nu toch ook niet direct de laagste in zijn klasse, maar toch zijn ze er in geslaagd om er een race-machine van te maken.
Gietie zegt
Blijft een mooie auto! Zou mooi zijn als er idd een racing versie komt..
Bumer zegt
Vind de DS4 een mooie auto, maar of ie de Golf kan verslaan?
bartinspace zegt
Wat mij betreft is het een golf killer, alleen de praktijk laat zien dat er nog nooit een auto is geweest die de golf heeft overtroffen in zijn segment. Jammer…
stephan zegt
Ookal wordt het een golf killer het is alijd weer de vraag als je instapt of die het doet.
IbizaSportTDI zegt
@stephan: Goh zeker de leukste thuis..
Laue zegt
Ik mag citroen wel. Een collega met een golf v gti zei laats nog. “ik heb voor een golf gekozen want je ziet ze niet zoveel” nu nog na lachend kan ik alleen nog maar zeggen: Go Citroen go kick some ass!
Die Bruine zegt
Op circuit verslaat elke snelle C een Golf R. Alleen rijden de meeste mensen in NL niet zo vaak op een circuit. Daarnaast zien ze ook graag wat van hun geld terug als ze na x jaar besluiten hun wagen te verkopen. Daarom en alleen daarom is de Golf nog heer en meester.
friso zegt
zou mooi zijn!
Daveee zegt
Hoezo die koplampen lijken op die van de audi A1…
Rene zegt
De DS3 is beter geslaagd ontwerp. Dit is nie goe………..
FabianVTS16V zegt
@ stephan,
waar heb jij de laatste 10 jaar gezeten joh. Kom eens uit die grot van je!!
De DS4 is inderdaad hoger geplaatst als de Golf, echter, dit zal voor het grootste deel alleen de uitrusting betreffen. De prijs zal ongeveer gelijk, dan wel lager zijn!
T Bone zegt
Ga toch weg met die propaganda uit niet-Duitsland.
Duitsland blijft gewoon heersen, en is dus simpelweg de Beste!
VAG, BMW, MB !!
Activa zegt
@T Bone:
Ik werk voor een Duitse firma (automotive) en geloof me maar ze maken geen betere kwaliteit als andere nationaliteiten, soms tegendeel zelfs. Maar hun nek is wel vééééél dikker :P .
Franse auto’s zitten tegenwoordig erg netjes in elkaar dus respect.
Over de DS4, ik moet hem eerst irl zien, maar de DS3 is de leukste in zijn segment.
JvT zegt
@T Bone:
Gefeliciteerd, je wint de prijs voor de meest kortzichtige reactie!
Citrofiel zegt
@T Bone: En propaganda uit ‘wel-Duitsland’ is wel toegestaan?
VistaDark zegt
De DS3 racing vind ik er idd beter uit zien!
maar beter maken ze gwn een nieuwe xsara coupe!
Tinus zegt
Waarom denkt iedereen dat Citroën niet weet hoe het werkt?Wie is sinds 2004 ongeslagen in het WRC?
VistaDark zegt
Sébastien Loeb
Citroën Saxo – xsara – c4! (DS3)
Homer55 zegt
Interieur is dik in orde in ieder geval….
Vind IK.
Flamingo zegt
waarom heeft deze auto nou net zo’n achterkant als alle andere hatchbacks?
-seat leon
-alfa romeo giulietta
-renault megane
-opel astra
-fiat bravo
en citroen ds4
miss ben ik er nog een vergeten zelfs.
ThomasBol zegt
Ik zeg, doen!
Hopenlijk is het thuisfront dan weer toe aan een nieuwe auto, smul smul smul.
JMWPvG zegt
Ik had gelezen dat de nieuwe model Ford Focus ook met een AWD komt.
Benzinemotor voor de voorwielen , en Hybrid voor de achterwielen.
Barryyy zegt
Als je in 1 oog opslag even zou kijken, lijkt hij hoog op zn poten te staan, (door de aerodynamica)
Hij lijkt in mijn ogen aan de achterkant gewoon niet totaal afgewerkt qua vorm. Ik weet t niet. hmmm trekt mij niet zo deze auto.
Dennis zegt
Eindelijk wordt Citroën wakker.
Tja , en al dei VAG fans die in hun saaie grijze muizen Golfje rondpruttelen zijn jaloers. Ook VW heeft kutauto’s die niet starten of waar het interieur van rammelt. Maar ja, je hebt altijd van die kortzichtige gasten die denken dat alles wat uit Duitsland komt goed is. En dan hebben ze vaak een te dure Golfje zonder airco en vervolgens zijn ze nog door Pon genaaid, die hun banden omwisselt van Michelin naar Conti’s,rijden in de zomer met alle ramen open en de pauper en petje in de straat rijden ook een Golfje. Nee hoor ik verplaats mij wel in een stijlvolle Fransoos met alles erop en eraan.
Dennis zegt
Oh ja, als VW dit uitbrengt kan het allemaal en is het fantastisch. Als een ander merk het doet dan kan het niet volgens de te dure Duitsezooifans dan kan het allemaal niet, het is dan onmogelijk, dan is de auto in een keer lelijk.
Wat heeft VW de afgelopen jaren eigenlijk gepresteerd in de WRC? Volgens mij helemaal niets….
janjulius zegt
hahah is dit een grap ds4 komt niet eens in de buurt veel hoger en lelijker dus ik ga voor de GOLF R
Marc (c) zegt
Dennis, is je vrouw er ooit vandoor gegaan met een VW rijder ? Dus frustratie druipt er een beetje vanaf. Als je een probleem hebt met VW dan koop je toch lekker een Citroen maar laat VW rijders ook gewoon in hun waarde. Respectloos gedoe, discriminatie op basis van je auto-keuze.
Jdam zegt
De citroën heeft al op 1 punt gewonnen, want hij is niet duits.
Mc zegt
haha marc, men mag blijkbaar wel een franse, of italiaanse auto de grond in boren, maar een duitse niet.. Nou ik kan je verzekeren, als je eens uit dat duitse hok kruipt ga je nooit meer terug. Dan merk je dat er meer is dan stenen vering en harde stoelen..
Voor mij is het belangrijk dat ik relaxed van A naar B kom en als het verkeer het toelaat een beetje vlot. Vlot zijn de franse/italiaanse auto’s ook, maar dan wel een stuk comfortabeler.
En ai ai wat is het erg dat mijn auto 3 seconden langzamer op de ‘ring’ is dan de duitse concurrentie. Misschien wordt er wel snel met duitse auto’s gereden zodat men eerder uit de oncomfortabele stoelen kan kruipen ;)
W115 zegt
Er kan er maar een de beste zijn: DAS AUTO! :P
DS4 of golf dan zeg ik DS4
DS4R of golf R dan word t toch de Golf R
Marc (c) zegt
Mc, volgens mij heb je last van tunnelvisie want als er iets continu wordt afgekraakt is het Audi en VW. Lees de verschillende post’s maar terug. En ik zou mijn auto niet bestempelen als hok.
Abel zegt
Klasse Citroen! Ziet er heel wat beter uit dan die grijze muizen uit de VW/Audi stal! Als ik aan al die Golfjes denk zoals Golf Plus, Golf min=Scirocco, de opgeblazen golf Touran en Tiguan! Wat een drama auto’s!!!! Ik heb het dan nog niet over de bestuurders van dergelijke auto’s, petje auto, autoo’s voor yuppie’s, sponsors van het CJIB en ze denken allemaal dat ze in een Golf in Ferrari-kostuum rijden! Citroen is wat mij betreft een veel mooiere auto! De Citroen DS is wel de winnaar van het ontwerp van de 20ste eeuw!!!!
Freewarefreak zegt
Ik vind de neus op die foto erg mooi… en check dat interieur.. da’s toch zeker veel mooier als mijn Duitse bakkie… vet, zelfs het dash en alles is bekleed met leder. De Fransen gaan rap vooruit qua interieur afwerking. Denk dat het niet onder doet voor een normale Duitse auto.
Anti duits zegt
Geweldige auto om te zien! Wat een design! Kunnen de Duitsers met hun saaie uiterlijk een puntje aan zuigen! Ik heb 15 nieuwe auto’s gehad in m’n leven en daar zaten drie hele slechte bij! Alle drie uit de VAG groep. Nooit meer Duits voor mij! Bijna alles is optie bij de duitse merken. Een Citroen wordt gewoon compleet afgeleverd met airco, comfortabele stoelen en kwaliteit. Haha nog iets leuks!!! heel veel Duitse auto’s bevatten interieur gemaakt door Faurecia uit Frankrijk!!! En laat Faurecia nou onderdeel zijn van het Peugeot/Citroen concern!!! Hahaha rij je duits moet je op franse stoelen zitten! Hahahaha dat is pas humor!!!zijn
Autoliefhebber zegt
@Anti duits: Wat een humor zeg!
Je zou cabaretier moeten worden.
Ontopic: het is natuurlijk een moedige poging, maar ik ben bang dat het niet gaat lukken.
Golf is tenslotte gewoon een ijzersterk statement.
Maar niet geschoten is natuurlijk altijd mis.
Het is trouwens wel een lekkere auto om te zien.
Dimglor zegt
Hmmm als ze ook zo’n belachelijk hoge prijs zullen vragen als dat ze doen voor de ds3 R dan heb ik wat men twijfels… Sowieso.. een concurrent voor de Golf R… Ik weet het zo nog niet…
XytraS zegt
Mijn vorige auto was een saxo 16V en nu rijd ik met een Golf IV TDI GT. Qua vergelijking kan ik zeggen dat de saxo snel en vinnig was en fantastisch reed. De golf reed (ondanks het GTI onderstel) als een vrachtwagen vergeleken met de saxo. Ik had veel beter verwacht moet ik zeggen. Spijtig genoeg moet ik toegeven dat de kwaliteit van de saxo ondermaats was en dat is een eufemisme van jewelste! De auto was fantastisch als hij reed, maar alles wat kon kapot gaan is kapot gegaan en sommige onderdelen meer dan 1x.
En dat lag zeker niet alleen aan de rijstijl, maar aan de erbarmelijke kwaliteit van de auto.
De golf is dan weer betrouwbaar en kwalitatief stukken beter, maar hij is zo saai dat je er zou kunne in sterven^^.
Indien Citroën een auto zou uitbrengen die niet van papier maché is gemaakt en toch dezelfde kwaliteiten als de saxo zou hebben op gebied van rijplezier en wegligging dan zou hij de golf zonder twijfel overtreffen.
Het zal echter niet voor mij zijn, ik heb na mijn pijnlijke (financiële) debacle beslist om nooit geen Citroën meer te kopen.
SjonnieKroket zegt
@XytraS:
Wat een onzin zeg, jij bent nu echt poep aan het praten. De Saxo staat er om bekend vanwege z’n betrouwbaarheid. Als JIJ een Saxo hebt gehad waar jij alles aan kapot hebt gehad, heb je gewoon poep in je ogen gehad bij de aanschaf. De techniek van de Saxo stamt van de Ax en Visa. Deze techniek staat bekend als zeer betrouwbaar. De Ax is een hele tijd de beste koop in zijn klasse als occasion.
En wat betreft de betrouwbaarheid van de Golf, nou dat valt ook wel weer mee, een Golf gaat ook regelmatig kapot. De ene wat vaker dan de andere. Maar vooral benzine versies hebben regelmatig storing in lambda-sondes, krukas sensor, versnellingsbakken die bij 50dkm al versleten zijn, niet door de apk komende TDI’tjes omdat ze teveel roet uitstoten… enz enz.. ik wil Citroën niet de lucht in prijzen. Maar al die koekpraat over dat het niet goed zou zijn, is natuurlijk de grootste onzin. Citroën is zeker een betrouwbaar merk.
@Alwood, Citroën is niet langer voor oude, trage, grijze, kalende excentriekelingen???
Volgens mij moet jij de geschiedenis van Citroën een napluizen. Bijna alle modellen van de laatste 20 jaar hadden wel een bijzonder en bijna onverslaanbaar model qua prestaties.
Citroën BX 1.9 16v 160pk 0-100 7,6 seconden. Deze auto was onverslaanbaar zowel in de bochten als op topsnelheid. Zelfs 325i’s moesten het afleggen.
ZX 16v: bijna zelfde prestaties als bx, maar dan ook nog eens met meesturende achteras. Ook onverslaanbaar in de bochten
Citroen Xsara 2.0 16v VTS verbetering van de ZX ook met meesturende achteras
Ax GTI met maar 95pk was dit een snel paardje, en kon goed meekomen met al zijn concurentjes ook auto’s met veel meer vermogen was hij de baas.
Saxo 16v was natuurlijk een monster, met 118pk was hij zelfs in staat de Audi TT(180pk) tot de 200kmpu voor te blijven.
Oud en Grijs? Dacht het niet
TJ zegt
Bij een hybride aandrijflijn kan je de motorvermogens niet zomaar optellen om tot het totaalvermogen aan de wielen te komen. Dus 207pk+95pk is in dit geval dus geen 302pk.
Dat zou een beetje liefhebber toch wel mogen weten….
Marc (c) zegt
Waarom staat bij de DS3 de handbediende airco als meerprijs ? Bij de Alfa Mito ook al.. zou dat gewoon te maken hebben met een basismodel. Het schijnt dat als je bij VW voor een trendline gaat er ook airco inzit. Dan noemt VW zijn model in ieder geval niet Chic zonder airco.
DoubleChevron zegt
Altijd dat zelfde autoblog gezeik hier. Wie alleen hier rond zou surfen zou de hoop in de mensheid verliezen want het is net een wellis nietes ruzie tussen 8 jarigen in een speeltuin!
Gedraag je toch eens geciviliseerd. Als je niets nuttigs te melden hebt hou dan je mond en laat mensen spreken die wel iets toevoegen of hun mening mooi beschrijven.
Mijn naam zegt het ik heb een voorliefde voor Citroen.
Bash ik Golfjes? Nee! Duitsers? Nee, want ze maken vaak de dikste motorische shit op de markt. punt uit. De Golf is een fenomeen maar daarom niet per definitie de Keizer in zijn segment.
De DS4R is een knap staaltje ontwerp, en lekker pittig. Wanneer zie je een halfhoge auto met een dergelijk interieur met frans comfort en een pittige engine?
Ik zeg, let them battle!
Echte autoliefhebbers hier waarderen iedere aparte toevoeging aan de automarkt, mooi of niet.
Heb eens wat respect en waardering voor wat verschillende bedrijven met verschillende intenties uit verschillende landen op de markt brengen en hou die sjovenistische en subjectieve tunnelvisie voor je.
Het is door dat “mijn merk is beter dan het jouwe” kindergedrag dat hier kwaliteit verloren gaat.
Het laat zien hoe intolerant je bent..
Ik vind deze auto gaaaaf! En zou er graag in willen rijden.
Liefst later nog met een hybrid 2.0l 200pk turbo die ze stiekem hopelijk ontwikkelen!
En aan alle mensen die de moeite nemen iets toe te voegen of uberhaupt fatsoenlijk te schrijven. thanks!!:) i like reading your comments!
Barryyy zegt
@DoubleChevron:
U R THE BOMB(H)..!
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
zit pas sinds kort op dit forum, maar ….. wat een gezeik soms zeg.
Lelijk eendje zegt
De DS4 is een misbaksel, geef mij maar de Golf R of Scirocco R!
EnRiCo zegt
voor alle mensen die commentaar hebben op franse kwaliteit van betaalbare middenklassers. het is niet te vergelijken met duitse middenklassers kwaliteit! het is anders, en vergt idd meer onderhoud, maar in ruil daarvoor heb je wel meer auto, wat gwn beter rijd.
Kortom waneer je in een franse auto rijdt heb je meer gevoel en plezier in alles wat met auto rijden te maken heeft.
Waneer je in een duitser stapt hoef je niet na te denken, maar kun je altijd simpel je gaspedaal in duwen zonder daarbij na te denken. kann nicht kaputt
Tommy2 zegt
Voor de achterkant nemen we een Opel Astra, voegen daar een vleugje Alfa Romeo Giulietta aan toe en plakken daar letterlijk de Audi A3 SB achterlichtunits op. Voor de voorkant kloppen we wederom bij Audi aan om het snuitje van de A1 te lenen en te boetseren.
En ook al komt het geheel wat fatsig over, de nieuwe DS4 is een feit!
Mc zegt
@ tommy
Je was nog vergeten te zeggen dat de banden hetzelfde zijn als bij een focus. En de binnenspiegel lijkt precies op die van een laguna. En de vloermatten zijn hetzelfde als van een 308.
tunefuldjmike zegt
@Mc: vreemd joh dat er dingen in zitten van peugeot, o wacht die vallen onder hetzelfde concern(ooit gehoort van PSA)
xytras zegt
@ SjonnieKroket: waar haal jij in godsnaam het lef om mij te beschuldigen dat ik lieg! Waarom zou ik zo een verhaal uitvinden kerel!?
Ik wou die saxo al van het moment dat hij uitkwam (was toen 18, heeft geduurd tot mijn 26 en het laatste bouwjaar van die saxo eer ik hem kon kopen) en ik zeg trouwens in mijn post dat hij fantastisch reed.
Waar haal jij de culot om te zeggen dat het niet waar is! Het was gewoon één brok brol, een auto gemaakt uit petflessen was steviger geweest en aan de verschillende garages waar ik moeten bij gaan ben (omdat ook de meeste citroen garagisten van bedenkelijk allooi waren) te horen waren zij ook op de hoogte van de lamentabele bouwkwaliteit!
Jij hebt niet alleen een poepverhaal, maar ook poep in je hoofd denk ik.