We schreven al eens lacherig over een comeback van de Citroën DS, waarbij we bovenstaande impressie toonden. Het lijkt echter dat Citroën serieuze plannen heeft voor een nieuwe DS-modellijn, het eerste model moet reeds eind dit jaar (of begin 2010) op de markt komen.
Dit schrijft Automotive News, de nieuwe DS en het nieuwe logo zouden beiden onderdeel zijn van een plan om het merk meer premium te maken. Blijkbaar heeft men niks geleerd van het “succes” van de Citroën C6.
Klassiekerrally zegt
Jammer… De C6 vind ik persoonlijk een fraaie auto. Wanneer ze nu terug gaan vallen op retro vormen voor een model in het topsegment, dan zie ik dat toch een beetje als een zwaktebod.
Bovendien valt dit wat mij betreft onder de noemer ‘Eerst zien, dan geloven’…
Wouter zegt
Goede fotoshop ook weer.
erwtje20 zegt
het dak lijkt wel van een mini…
Jan Rap zegt
De C6 vind ik zelf ook mooi.
Hoewel ik nooit een Citroen zou kopen vind ik het wel een mooie aanvulling op het segment.
Dit ding hierboven? Volslagen belachelijk.
Eigenlijk ook een belediging voor de oude DS, wat toch echt een mooie auto is.
Klassiekerrally zegt
@ erwtje20: dan ben je niet de enige die dat vermoed :)
Alwood zegt
@ Klassiekerrally
Maar de DS valt toch in de C5-klasse :?
Als de terugkeer van de DS inhoudt dat er een goed betaalbare, zeer ingenieus ontworpen Citroën met een geavanceerd pneumatisch-magnetisch onderstel komt (standaard) dan ben ik helemaal voor.
Als de terugkeer inhoudt dat er een slap retromodel op basis van een C4 komt tegen C6 prijzen ben ik helemaal tegen. Bovendien bewijzen de fransen dan definitief dat ze écht geen auto’s zouden mogen maken. :D
Floryn zegt
ah nee bah dat wordt niks. De c6 is mooi maar niemand koopt m omdat iedereen graag op elkaar lijkt de Citroën formule werkt gewoon niet meer in een markt waar je honderdduizenden auto’s moet verkopen voor het model winstgevend is.
Edje® zegt
Haha… toch wel grappig om te zien zo een moderne her/ver/re-interpretatie van de aloude DS… hoop alleen dat ze dit nooit gaan bouwen… dat heeft de oude godin niet verdiend…
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Ik kan alleen maar zeggen; iieeeuuuuwwwww bahh!!!!
Maar ja die oude was ook niet om aan te zien, and uhh.. ya can’t polish a turd…
Krispi zegt
Design heeft een hoog Spyker gehalte
saasken zegt
bwa, ik vind dit nog mooi.
alle merken zouden hun klassierkers opnieuw in productie moeten brengen…
Bmw E30 en E28 mmmm de mooiste ooit gemaakt
jamesBROWN zegt
@corrado vr6 slc/BMWe30: Das best een gewaagde opmerking als je Corrado in je naam durft te zetten…
Verder… Alwood slaat de nagel op de kop!
Ringfan zegt
Wat een gedrocht!!! Alle verhoudingen zijn volledig zoek…
Bert zegt
Een revival van de 2CV zie ik wel zitten, maar dit slaat nergens op toch.
heidekonijn zegt
Zou mooi zijn als ze de DS 1:1 zouden kunnen kopieren, met huidige techniek en veiligheid, liefst nog hybride met wat extra snufjes. Lachen.
Beetje Verward zegt
@erwtje en klassieker
Even los van de vraag of dit een goed idee is van Citroen: De DS had zo’n dakvorm. Vaker in een andere kleur dan de rest van de auto.
Dus niks lijken op de Mini, maar andersom. Overigens is de nu zo populaire Mini natuurlijk niets anders dan retro/namaak. Maar ja, het is van BMW dus het is verantwoord.
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
@ jamesBROWN:
De mooiste VW ooit! :D
Trobken zegt
Er komen nog reïncarnaties aan hoor… vaker lees ik op het internet dat de BMW Isetta (het mini-wagentje uit de jaren ’50) terug zou komen als volledig elektrisch aangedreven autootje van BMW…
Denis zegt
LIjkt wel een duikboot
Potver7 zegt
@Alwood: om de proporties nog enigszins kloppend te houden, zal de auto toch een stuk moeten groeien om alle hedendaagse veiligheidsvoorzieningen te kunnen herbergen. Dus dan kom je vanzelf in C6-achtige maten met bijbehorend tarief. Daar is op zich niks mis mee: kijk maar naar de Mini/Kever/500, die zitten allemaal een stuk hoger in de markt dan hun respectievelijk originelen.
ZwerverRoodbaard zegt
Oh mijn god, gaan ze weer een klassieker vernaggelen :(
bleegh zegt
ik vind het wel wat. Als tegenhanger voor de prius/civic hybrid kunnen ze prima een model reincarneren wat in die tijd ook vooruitstrevend was.
Arnoud zegt
Ik weet ’t niet hoor. Ik vind de DS een schitterende wagen. En ik hoop eigenlijk ook wel dat Citroën weer meer eigenzinnige auto’s gaat ontwerpen (de C4-drie deurs en de C6 zijn echt geweldig) maar als ze een nieuwe DS gaan bouwen dan aub niet zoals op getoonde photoshop. Die is echt niet om aan te zien.
SWRT zegt
Nee, niet mooi….strijkbout :P
3-Serie zegt
Ik zou de DS niet in plaats, maar naast het gamma zetten. Maar dan als een een laag volume model met futuristische techniek. Denk aan diesel hybride of compleet electro. Met een DS sausje kunnen ze er dan ook nog een redelijk winstgevende prijs voor vragen
Svenska_Aeroplan_AB zegt
De C6 is absoluut mooi en ‘anders-dan-anders’ genoeg om een ‘echte’ Citroën te zijn…
Dit is dan weer overdreven.
Zou inderdaad echt als apart model naast de lijn kunnen staan, maar dan moet hij er wel anders uit gaan zien als deze shop!!
Klassiekerrally zegt
@ Beetje Verward: wij bedoelden dat voor de Photoshop waarschijnlijk het dak van een MINI gebruikt is, meer niet ;)
Jesper zegt
Ik krijg spontaan zin om te gaan vissen, weet iemand hier een stekkie waar de snoeken een beetje bijten? :D
Beetje aan het bovenstaande model schaven, maar daar is ’t een impressie voor. Verder is dit dé ultieme auto om te laten zien dat je modern en succesvol bent, en ook nog eens heel erg veel smaak hebt! Bovendien toont het dat je relaxed bent en van veel comfort houd.
Wat ik bedoel te zeggen is, waar kan ik tekenen? :P
bmw zegt
Interessant onderwerp. Het doet me denken aan de vraag: “waarom verkopen niet-Duitse luxebakken voor geen meter?” Je ziet het wel vaker: Lancia Thesis, Honda Legend, Citroën C6, Hyundai Sonata, enz. De VW-Phaeton is wel een Duits, maar doet het ook niet goed. Hoe kan dat toch? Als je geld hebt, veel geld, dan ga je toch echt voor iets bijzonders bij een merk dat je aanspreekt. Dat wil niet zeggen dat er daarom geen Mercs en BMW’s en Audi’s verkocht zouden mogen worden (die spreken een aantal mensen oprecht aan), maar ikzelf zou bijvoorbeeld voor de Lancia of de Citroën gaan. Waarom werkt het zo niet?
RenesisHP zegt
Op de 1 of andere manier heeft deze auto erotische vormen. :?
RenesisHP zegt
@bmw.
Simpel. De rijke mensen gaan graag voor “premium” modellen.
Daarbij vinden sommige rijke mensen het heel belangrijk dat ze niet onder doen voor de buurman. Prestige is behoorlijk belangrijk voor deze groep.
Hou er wel rekening mee dat bovenstaande geen waterdicht feit is en ook zeker niet op alle rijke mensen van toepassing.
DafMaf zegt
Ik wil de Daf 44 terug! En de 55 coupé! En de Daf 33 Combi! Met CVT!
Een betere ontwerper zegt
De deur lijkt me ergens teveel Mini achtig.
Hij mag…wegblijven. En hoezo Citroen ineens premium? Is elk merk ineens premium of to-become premium of zo? Zit dan al vol verwachting uit te kijken naar de Lada Niva Executive in het premiumsegment…..
…
MurcieBoy zegt
en waarom ook niet denk ik dan, ziet er leuk uit :D
Erickson zegt
Mooi verhaal, dit is wel echte de slechste foto shop tot nu toe. als ie er komt gaat ie er in ieder geval niet zo uit zien:P
Jesper zegt
@ Een betere ontwerper:
Lada Niva Executive? Heeft die dan een golfballetje over de trekhaak ofzo? :P
Vive la FRANCE! zegt
Eindelijk! Ik hoop zo erg dat er weer een betaalbare, technologische, mooie en hippe Citroën komt. Eentje die net zo zal inslaan als de vorige DS! Bedenk wel dat de impressie van hierboven maar een impressie is. De verhoudingen kloppen natuurlijk niet echt, en ze zal er waarschijnlijk anders uit komen te zien.
@heidekonijn, inderdaad!
Justin zegt
Moet dit???
:( ik was net blij dat er nog zo weinig rond reden, en nu dit weer…..
Ps: ja, dit is maar een mening ja….
Euchrid zegt
ik zou zo zeggen: BOUWEN DIE HANDEL! Citroen heeft altijd prachtige creatieve eigenwijze auto’s gebouwd.
kijk naar de ac4 uit de jaren 20 voor die tijd zeer goedkoop, zuinig en betrouwbaar was. De traction avant, HY, mehari, 2cv, ds, sm, cx, … stuk voor stuk prachtige wagens met een ziel.
Het laatste decennium lijken ze echter hun identiteit te hebben verloren. (op de c6 na dan, waarvan ik ab-so-luut niet begrijp waarom niemand hem moet hebben, had ik geld genoeg voor een premiumwagen, ik zou het wel weten!) Ik begrijp niet dat de rijken der aarde standaard vallen voor die duitse nazibakken met net een paar opties meer dan de buurman. Ik blijf hopen op een terugkeer van het oude citroen!
G. de Groot zegt
Ik vind hem persoonlijk zeer zeker niet slecht, maar ze moeten zich duidelijk beseffen dat het een Citroën is en blijft, weinig premiums aan. Alles komt neer op de prijs die ze hiervoor zullen vragen als ze dit ooit gaan maken.
Lotus Omega zegt
Woensdag 2 Februari (a.s. woensdag) maakt citroën haar nieuwe Huisstijl bekend,
dealer’s zijn al boos omdat er geruchten gaan dat ze een nieuwe vloer in de showroom moeten leggen, terwijl dat vóór april 2004 er ook al een nieuwe in moest liggen ( een witte) omdat ze anders geen contract meer hadden.
en nu moet er een grijze in…
rare fransen…
Yellomello zegt
in het kader van meer diversiteit op de wegen zie ik deze auto gaarne tegemoet. al zeg ik er gelijk bij dat ik niet een koper zal zijn, maar dat komt omdat ik grote citroens als veerboten vind rijden. uitermate comfortabel, zeker een goed contact met de weg, alleen mis ik het gevoel contact te hebben met de weg.
WieAndersDasAuto zegt
Eerst het definitieve model zien, dan pas bekritiseren of ophemelen ;)
Ik ben wel benieuwd wat Citroën dit keer creëert.
Solstice zegt
Niet doen, Citroën is niet het merk dat zich met retro moet bezighouden in mijn ogen. Auto’s als de C6 en zelfs teutokloon C5, dat is Citroën. :)
Luc zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
j zegt
Grote schilpad
Markus zegt
Die auto, dat is pas een nutteloze bijdrage.
Hanico zegt
Het enigste wat de ontwerper gedaan heeft, is de DS vertalen naar deze tijd en toch vind ik hem lang niet zo mooi als het orgineel. Daarnaast is Citroën een merk dat eerder naar de toekomst kijkt dan het verleden.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Soltice: woord van de dag: Teutokloon!
:D
Ik vind retro ook meer wat voor de kleinere modellen eigenlijk.
Ligt aan de doelgroep: een Fiat 500 of New Beetle voor mijn part wordt gekocht, een auto uit de middenklasse wordt voor 82% geleased en zakelijk gereden… Dan zit je met je restwaarde, uitstraling, etc. niet algemeen genoeg.
Er zijn dan absoluut bedrijven waar hij perfect bij past, bijv. marketingbureau’s ofzo, maar simpelweg niet genoeg om grote aantallen in de leasemarkt weg te zetten.
Begrijp me goed: ik ben absoluut fan van ‘anders-dan-anders’ auto’s en denk dat hier absoluut een mooi retro-model van te maken is, maar ik zie het niet gebeuren in de huidige markt.
robbie zegt
Via: http://www.autonews.com/article/20090202/ANE02/902020290/1018
Er komen dus blijkbaar 3 verschillende “DS” modellen die gebaseerd zullen zijn op de techniek van de C3, C4 en C5. Ik ben benieuwd (en bevreesd!)…
#Lennard zegt
Dit zou nog weleens een succes kunnen worden. Zolang er maar een intressant prijskaartje op zit.
Als dit doorgaat kun je er wel vanuit gaan dat ze de 2CV ook nieuw leven in blazen
Scorso zegt
Het jaar dat Citroën Premium wordt, eet ik mijn schoenen op.
johnny t-jet zegt
Wat is premium , heb ik nooit antwoord op gekregen.
Dit model nu zou fantastisch zijn , als citroen het zich kan veroorloven en dat betwijfel ik.
De 2cv zou ook komen , lijkt me eerder van toepassing.
lincoln zegt
@Johnny t-jet .. premium is marketingpraat ..
dus je zal er nooit een antwoord op krijgen .. behalve dan dat rare gekreun over emotie en passie en historie .. en al dat soort vermoeiende geneuzel dat kant nog wal raakt ..
Citrofiel zegt
Ik heb niet eens zin hier woorden vuil aan te maken. In plaats daarvan kopieer ik wel de tijden en schrijvers van een aantal reacties waar ik het mee eens ben. :P
Klassiekerrally schrijft:
2 February 2009 om 12:02
Alwood schrijft:
2 February 2009 om 12:14 (muv laatste zin)
3-Serie schrijft:
2 February 2009 om 13:34
Das Auto schrijft:
2 February 2009 om 16:26
Svenska Aeroplan AB schrijft:
2 February 2009 om 17:58
Kortom: Ik ben geen fan van het idee, zeker zoals het in het bericht van robbie hierboven gepresenteerd wordt, maar we zullen het moeten zien om uiteindelijk te kunnen oordelen.
Frederik zegt
De link werkt niet, ik krijg:
“You have requested a page that requires a subscription to Automotive News Premium Subscription.”
Kunnen jullie het originele berichtje ook posten?
Frederik zegt
Oh, zie het nu hierboven staan, sorry ;-)
www.jos.je zegt
1 april ???
DeViNe zegt
Voorstel voor facelift C6:
Onderhuidse techniek behouden, koets van deze nieuwe DS eroverheen.
autobandventieldopje zegt
Helemaal goed, produceren maar. Photoshop is danwel niet perfect, maar wie is dat wel….99% v.d auto’s vindt ik persoonlijk gezien wel leuk, zal ze niet allemaal willen bezitten/kopen, maar toch leuk om naar te kijken alleen volslagen verkrachtte auto’s die met spoilers tot de grond zijn behangen en andere mislukte otootjes, als de Hyundai Pony, Lada 2105 , Talbot horizon, oudere suzuki Alto’s en die andere Bejaarde hoogpotige truttomobielen vindt ik helemaal geen fuk aan. Klassiek, hedendaags,futuristisch of retro kvind het allemaal best zolang het maar origineel is en leuk oogt, lekker rijd en beetje vooruit wil komen is het wat mij betreft prima.
Auto’s als de New Beetle ,Mini, 500,Jaguar S-type, Mustang en de Dodge Challenger zien er naar mijn mening erg leuk uit, hoewel ik ze geen van allen heel snel zal kopen vindt ik het een verrijking van het straatbeeld. Hoe meer verschillende auto’s hoe beter…veel auto’s lijken toch al veel te veel op elkaar de laatste 2 decennia. Auto’s als de C6 , Avantime, Thesis, Lambo Murcielago, Ferrari 599,Aston Martin (alle modellen!!) Maserati GT,BMW 5 en 6 serie en Benz S-klasse vorige serie zijn wat dat betreft een goede uitzondering op de regel.
autobandventieldopje zegt
Kleine toevoeging.. Alfa Romeo 8C en BMW Z8 !!!!!!!!!!!!!!!!!!! zijn natuurlijk helemaal de BOM voor wat betreft retro design…. kan niets aantippen.. wellicht de retro 250GTO van MvdB.
O ja Saab mag de oude 99 ,Volvo de Amazon of de 1800ES, Jaguar de E-type en Porsche de 356 (speedster) weer in een nieuw jasje steken wat mij betreft….Nu nog een Ford T model 2010 ivm met 100zoveel jarig bestaan en het clubje is weer compleet!
Luca di Gallo zegt
Ik heb nu een DS23i.e. en wat mij betreft mogen ze de DS aanpassen aan deze tijd.
Electrische aandrijving bijvoorbeeld en verder de hele reutemeteut (abs en dat soort dingen)inbouwen.
Als ze de specifieke onderdelen maar behouden.(hydropneumatische vering,meedraaiende koplampen, automatische niveauregeling)
Antirolsysteem zoals op latere modellen zou ook leuk zijn.
Kortom gaan met die (nieuwe) Godin!
Ozan zegt
Oer- en oer lelijk!
Echt waar, hier hou ik niet van, dat Fiat en BMW het doen met de 500 en Isetta betekend niet dat het hier wat mee word, ik zie de ”klassieker” hier in Utrecht nogsteeds rondrijden en dan vraag ik me af: schaamt hij zich niet? En ik vind het zonde om die velgjes onder zo een raar misbaksel te zetten!
Mijn mening. :)
Luca di Gallo zegt
p.s. het plaatje wat je boven dit artikel ziet is al van een paar jaar geleden……
Was een vorige oprisping!
luc zegt
Prachtig:
zoals ik het begrepen heb komen ze met een reeks typeaanduidingen DS, zoals de c1 t/m c8, maar dan voor premiummodellen. En iedereen maar denken dat de DS reincarneert.
de sjonnies zegt
De Citroen DS is de stamvader van alle na oorlogse zgn PREMIUM modellen
Dat Citroen premium wil zijn is een onzin opmerking, wat grote limousines betreft of autobahnvreters, is Citroen ALTIJD premium geweest; men schijnt hier te vergeten dat iedere ‘premium’ auto Citroen Ds genen in zich heeft wat wegligging, comfort en remmen betreft.
Toen de DS in 1955 werd gelanceerd, was de reactie van een hoge Duitse Mercedes ingenieur : zoiets zullen wij nooit kunnen maken
Sommige Duitse premium merken hebben het Citroen limousine niveau nooit kunnen bereiken, zeker en vast wat veercomfort betreft.
mashell zegt
Als het mooier is dan de C6 (en dat kan bijna niet anders) en net zo degelijk eruit ziet als de C5 en goed geproportioneerd als de C4 picasso en C3 picasso wordt het een topper.
J Stienstra zegt
De gemiddelde autokoper is (onbegrijpelijk) niet klaar voor de C6 dus laat dan dit soort dingen ook maar zitten. Bedenk dan liever iets nieuws.. óf het moet een DS Hybride worden ofzo ;)
Bob zegt
Ik vind dit eigenlijk helemaal niks ..
johnny t-jet zegt
@lincoln , ooohh bedankt.
Maar ehh, ik gebruik ook vaak de woorden :emotie en passie en historie
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
L.S.,
Was de Citroen DS uniek maakt is: het design, de plaatsing van de voor- en achterstoelen c.q. het gebruik en de indeling van ruimte, het zicht wat je hebt rondom (vooral als bestuurder), de gewichts-verdeling, de plaatsing van de remschijven (naast de versnellingsbak, effectief gekoeld door een tunnel), de 100% vlakke bodumplaat (dus geen vervelende tunnel in de auto), de plaatsing van de wielen: voor en achter zo ver mogelijk uit elkaar (maximaal comfort) met een voortrein die breder is dan de achtertrein (erg stabiel) en dan last but not least: het hydro pneumatische veer comfort.
Minder aan deze auto is dat vrijwel alles van matige tot slechte kwaliteit is. Veel gaat op den duur kapot: de hydraulische pomp, de hoogte regelaars voor, de hoogte regelaars achter, de leidingen (die zomaar kris kras door elkaar lopen zonder bescherming), de veerbollen (raken lek), de cylinder kop (kleppen worden te warm en branden in), de ophanging (is te slap en dus onderhevig aan slijtage). En zo kan ik wel even door gaan. Verder is de motor zwaar under-powered. Zelfs voor die tijd.
Wat dus te doen: laat de Fransen het concept bedenken en tekenen (design) en zorg evoor dat men zo dicht mogelijk bij het originele DS concept blijft (derde neus). 1 cruciaal onderdeel mogen ze niet ontwerpen: de motor. Vervolgens laat Duitsers het in elkaar zetten c.q. geheel uitvoeren. Hier mag geen Fransman aan te pas komen. De motor kan of beter gezegd moet geleverd worden door Audi. Een 5 in lijn met 20 kleppen en 2 even grote trubo’s met variabele geometrie. Vermogen: 350pk. Niet te veel maar wel genoeg om mee te kunnen met de A8, BMW7 en S Klasse. Het geheel aangesloten op een multitronic versnellingsbak (continu variabele transmissie).
Wat veel mensen niet weten is dat een DS net iets groter is dan een A8! Zet ze maar eens exact naast elkaar, dan zal je het zien. Hij moet dus ook in die prijsklasse vallen. En dat zal ook wel moeten gezien het concept. Het is in dat licht ook niet verwonderlijk dat de C6 niet echt de absolute top is. Voor die prijs kan zoeits bijzonders (en dat is de C6 zeker wel) alleen gemaakt worden door wat afbreuk te doen aan de kwaliteit. Als Mercedes dezelfde auto moest bouwen zou de C6 ruim 120.000 euro kosten. Ik schat de remake van de DS op 150.000. Dat de DS veel kleiner lijkt dan de A8 is een enorme prestatie van de ontwerpers van toen. Juist nu in tijden van crisis kan zulks goed uitkomen c.q. een goed selling point zijn.
Vriendelijke groeten,
J.W. v. S.
Solstice zegt
Het is dus als ik het goed begrijp enkel de terugkeer van de naam DS (in de vorm van een bijna-premium lijn (wat dat ook moge zijn :S)) bij Citroën en helemaal niet een retro-model zoals bijgevoegde photoshop (pas op met dit soort boulevard-toestanden) doet vermoeden.
de sjonnies zegt
@ JWvS, interessant stuk, echter, na jaren met een noeste Duitse Diesel gestuurd te hebben, toch maar voor een C6 2.7 HDI gegaan en met 200000 kilometer kan ik niet zeggen dat de wagen onderdoet voor een noeste Duitser
Er zijn wel degelijk verschillen, bij een Duitser voelt alles wat steviger aan, maar bij de C6 gaat het niet kapot en qua comfort en rust is dit toch spitze !
Trek je de vergelijking door met een Jaguar XJ 2.7 HDI (zelfde motor) is de C6 zelfs een koopje te noemen !
phantom zegt
Gewoon Niet doen vind ik, je moet gewoon het oude laten zoals het is, toen was het nog mooi, nu kan het niet meer zo vind ik.
Citrofiel zegt
@ JWvS; Geen tunnel? Heb je er wel eens in gezeten? Ik weet niet wat voor benaming jij dan hebt voor die ‘oneffenheid’ in het midden achterin… Langer dan een A8? De maten er wel eens bij gehouden? De A8 is ruim 5 meter, de DS zo’n 4,8. Kwaliteit valt mee, goed onderhoud en echte problemen blijven hier uit. Over de motor ben ik het dan wel eens.
Je idee voor een nieuwe DS, daar ben ik het compleet mee oneens. Geen motor van buitenaf aub, geen vijfcilinder, en waarom geen diesel? Tegenwoordig toch het paradepaardje van PSA, die HDI. Overigens zal je er voor die prijs waarschijnlijk slechts honderdtallen van kunnen verkopen op jaarbasis. Zo’n dure Citroën, dat gaat gewoon niet (meer).
Overigens lijkt het inderdaad niet zo te zijn als hier wordt gepresenteerd, Solstice (een paar reacties hierboven) heeft het goed begrepen. Geen retro, slechts hergebruiken van een historische naam. Ook voor een klein model op basis van de C3, zo schijnt. Zonde van de naam…
Luca di Gallo zegt
Ik heb geen oneffenheid achterin mijn DS.
Wat bedoel je precies “citrofiel”?
ronan zegt
Citroen was altijd futuristisch dit hoort niet bij hun filosofie. En dat gezever over premium laat dat maar over in een discussie van die zogenaamde premium merken onderling, val daar geen andere merken mee lastig.
transam73 zegt
@Luca: idd die Shop is oeroud.
Ten tweede, komt die Shop gegarandeerd niet van Citroen zelf
Ten derde is de C6 niet van de huidige designchef JP Ploue, maar heeft hij die van zijn voorgangers ge-erfd en er niet veel aan veranderd
Ten vierde is Ploue een van de beste design directors van dit moment, hij heeft na enkele tenenkrommende exercities zoals de (vorige) C5 en Xsara Picasso het merk weer helemaal op de kaart gezet met fraaie en toch Citroen-eigenzinnige creaties. Wacht maar af.
PS: hij is niet voor niks onlangs bevorderd tot design capo van beide PSA merken (Citroen EN Peugeot) – daar was overigens ook wel behoefte aan…
Citrofiel zegt
@ Luca; Stom. Sorry, ik was auto’s door elkaar aan het halen. :oops:
PoPoL zegt
Citroën heeft inderdaad beroemdheid geoogst met zijn Déesse, maar pas nadat ze met de Traction een trapje opklommen van de 2CV. Als autofreak heb ik ondertussen -ik ben er 52 nu- reeds een veertigtal auto’s gehad. Twee ervan waren Citroën 2CV’s. Geen DS, geen CX, geen XM, gewoonweg omdat die te vaak problemen met de hydraulische liflafjes kennen. De 2CV, Dyane, Ami, die kenden die problemen niet en bleven en bleven en bléven maar rijden, tot de roestduivel hen het zwijgen oplegde. Mijn bescheiden conclusie is dan ook dat Citroën er beter aan zou doen een goede, goedkope ‘volkswagen’ à la 2CV te creëren, in plaats van Mercedes, BMW, AUDI en andere brandstof zuipende schuiten concurrentie aan te willen doen…
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
L.S.,
Even kort mijn reactie:
Ik heb zelf een Audi A8 V8 bi turbo diesel en had tot enkele maanden geleden een DS. Van voorbumper (stootrubbers) tot achterbumper (eveneens de stootrubbers) was de DS gewoon langer. Ongeveer 1CM.
Ik snap dat een C6 2 ton kan lopen. Een Duits blok kan diezelfde 2 ton lopen maar dan onder extreme belasting. Bijvoorbeeld 30% van de tijd vol belast. Verder is de diesel van PSA gewoon underpowered en klinkt deze goedkoop c.q. als een echte diesel. De audi V8’s hebben zowel een mooiere loop alsmede dat de turbo’s onder variabele geometrie erg mooi klinken. Je hoort gewoon een V8 bi turbo en geen kloppen / gepingel. Dit mede dankzij een anti klop systeem wat Audi hier speciaal voor heeft ontworpen. Maar, voor een DS moet het gewoon de uberbrandstof benzine worden. 5 in lijn, bi turbo, 20 kleppen, variomatic, variabele geometrie… 350 pk. En dat ja dat kan alleen goed door Duitsers worden gemaakt. Als Italianen het maken dan klinkt het heel mooi, maar is het zo stuk en de Fransen hebben nog nooit iets gemaakt met een beetje PK c.q. koppel….
Vr. gr.
JW
Citrofiel zegt
@ JWvS; Met eigen ervaring kan ik niet twisten, ik kan alleen noemen dat de cijfertjes iets anders zeggen. En de ervaringen met de PSA-diesels zijn over het algemeen zeer goed, ze worden vaak geprezen. Wel schijnt de 2.7 V6 iets lawaaiiger te zijn dan de modernere diesels, zoals de viercilinder 2.2.
Nog steeds snap ik echter niet waarom Citroën nu volgens jou voor een vijfcilinder zou moeten gaan. Daar is niet in het heritage van Citroën over te vinden. Zoals je vast wel weet, was het eerste idee om een zescilinder boxer in de DS te leggen. Is het dan niet logischer een motor van Porsche over te nemen, om de historie te volgen? Aan kracht geen gebrek, een ook zeker goede kwaliteit.
@ PoPol; Maar dat zou dan een budgetbakkie moeten worden, en daar valt weinig op te verdienen. Omhoog in de markt heb je grotere marges op de auto’s, dus is het wel begrijpelijk dat Citroën dat liever doet.
jodocus zegt
Een remake in retro-stijl van de DS komt er morgen niet dus.
Alvast een geslaagde teaser-campagne van Citroën en grappig dat de hele pers mooie beeldjes van de originele ID / DS opvist vanaf zijn verbluffende presentatie op het Parijse autosalon in ’55 tot en met DS-fans die lyrische verhalen vertellen over hun zwevende slee… mooi!
DS zal evenwel staan voor ‘Distinctive Series’ – en zoals hoger reeds aangegeven – start Citroën met een bijkomende serie DS 3, DS 4 en DS 5 – naast de bestaande C – lijn – op de respectievelijke platformen.
Voor het design van deze serie zal eerder het recent gepresenteerde prototype ‘hypnosis’ model staan en qua motorisatie zou Citroën wel eens kunnen uitpakken met z’n diesel-hybride …?
Nog heel ff slapen en dan weten we meer !
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
Waarom ik een 5 cylinder wil? De ontsteek volgorde 1-2-4-5-3 geeft een erg mooie loop / geluid. Het koppel verloop is erg vlak. In de jaren 80 haalde Audi er al 265pk uit t.b.v. onder meer de Audi 200. In lijn geeft altijd een rustigere loop t.o.v. een V constructie. Echter als de lijn te lang wordt, dan wordt de zaak te fragiel. Immers: langere assen, meer moment. Door de motor op te splitsen in 2 maal 3 (V6) ontstaat een sterker blok. Nadeel is dat er veel extra mechaniek nodig is. Immers: twee maal een cylinder kop die natuurlijk beide moeten worden aangedreven etc. etc. Bijkomend voordeel van een V6 is dat een V constructie een compacter blok oplevert. De 5 cylinder is eigenlijk een zeer mooie tussenvorm. De 5 cylinder is kort genoeg om erg degelijk te kunnen zijn. Hij is groot genoeg (tov 4 cylinder) om er een fors vermogen uit te halen. Hij heeft genoeg cylinders om erg mooi te lopen. Immers 25% meer dan een 4 in lijn en t.o.v. een V6 heeft de 5 in lijn 50% meer cylinders in 1 lijn liggen. Dit mag je niet helemaal zo vergelijken omdat de V6 2 banken heeft van 3, maar geloof me: een 5 in lijn loopt mooier dan een 4 in lijn, V6 en V8. Alleen een 6 in lijn kan in de buurt komen, maar heeft weer niet dat fantastische 5 in lijn geluid. De 5 in lijn van Audi is ondanks zijn super prestaties en eigenschappen een aantal jaren geleden uit productie genomen. Dit omdat men niet aan de milieu eisen kon voldoen. Het blok zou compleet opnieuw ontwikkeld moeten worden om er wel aan te kunnen voldoen. Volvo maakt nog wel soortgelijke blokken echter die zijn niet degelijk, hebben een minder vlak koppel verloop en klinken veel minder mooi. In Audi land gaan regelmatig geruchten over een come back en eigenlijk is die er al een beetje: de V10 in de S8 is immers 2 maal 5 in lijn. Dit blok komt oorspronkelijk van de Italianen. Gelukkig heeft Audi alles wat er omheen hangt verbeterd en degelijker gemaakt. Dat er nog steeds kleine restjes Lamborghini in zitten blijkt uit het feit dat de V10 het blok is binnen Audi met de meeste problemen: Hoog olie verbruik, complete revisies en andere Italiaanse toestanden. Ik zou dan ook graag zien dat Audi de 5 in lijn opnieuw uitvindt en een aantal stuks daarvan doneert aan de DS netzo als Mercedes zijn blokken aan Chinese producenten verkoopt en BMW de britten een handje helpt. Ik heb zelf misschien wel de mooiste diesel die er is: de Audi V8 bi turbo onder variabele geometrie met 330pk en 800Nm echter ooit had ik een Audi 100 2.3 5 in lijn en dat blok is nog steeds mijn favourit als het om mooi lopen, koppelverloop en sensatie gaat.
Citrofiel zegt
@ JWvS; Bedankt voor de uitvoerige uitleg. Het is me compleet duidelijk geworden. :)
Bert zegt
@ JWvS, ook bedankt voor de uitleg, maar wat mij betreft was het compleet nutteloos, dat ze maar 5 cilinders in een Audi of weet ik veel wat steken. In een Citroën moet ik geen 5 cilinder… alleen een 4 of V6. En Citroën zal ook nooit een 5 cilinder in een wagen gaan steken.
Als jou theorie dan zo klopt, hoe verklaar je dan eigenlijk dat er zo weinig constructeurs geen 5 in lijn maken maar een V6 als ze een motor willen hebben met veel vermogen en koppel ? Dat is omdat een V6 een veel kleinere inbouwgrootte nodig heeft en toch veel vermogen en koppel kan leveren (misschien zelfs meer als een 5-in lijn) en denk dat het ook nog een lagere kostprijs heeft. Ik zeg misschien omdat ik dat niet zeker kan zeggen, omdat een 5-in lijn nu zo weinig gebruikt wordt, het zal toch wel zijn reden hebben hé, want ik kan nu op het moment niet echt een merk bedenken dat geen V6 heeft (kom niet af met Ferrari of Lada hé ;-)) En dat milieu uitvlucht is zever, want een 6-in lijn is ook niet fantastisch voor het milieu, maar toch haalt BMW er goede resultaten uit…
En tenslotte, dat blok uit de S8 is, als ik me niet vergis het blok uit de Lamborghini Murciélago alleen dan wel gedowngrade. Iedereen weet toch dat de Murciélago in principe een Duitse wagen is omdat Lamborghini onderdeel is van VAG, dus je beledigt de Italianen niet, maar gewoon rechtstreeks de Duitsers… dat was toch niet je bedoeling hé ? ;-)
En hoog olieverbruik, weet niet hoe het nu zat, maar toen ze nog met hun “o zo fantastische” pompverstuiver diesels zaten, moest je om de 4a5000 km al een liter olie bijdoen, die moteurs zopen olie, om dan nog maar te zwijgen over het gekletter en lawaai wat ze maakten ivm een common rail…
Jan Willem van Stuijvenberg zegt
De marketing van 5 in lijn is moeilijk. Het is moeilijk uit te leggen dat een motor met dit oneven aantal cylinders mooier loopt. 4,6,8,12,16 klinkt immers veel logischer. Toch heeft een 5 in lijn unieke voordelen. Hij is kort genoeg om zowel in de lengte als overdwars gemonteerd te kunnen worden. BMW heeft met zijn overigens prachtige 6 in lijn motoren het probleem dat deze in de meeste auto’s in de lengte gemonteerd moet worden en dat men daarom vaak ook veroordeeld is tot achterwielaandrijving. Ik zeg altijd: achterwielaandrijving is prachtig zolang dit gemiddeld de 60% niet over gaat…. Voorts heb je met een 5 in lijn maar 1 stabilisatie contra gewicht nodig. Een 4 cylinder heeft er 2 nodig. Hier wordt dus ruimte en efficientie gewonnen. En qua uit te persen vermogen is de 5 in lijn heerlijk. Uit een 2.2 liter 5 in lijn turbo kan men tegenwoordig op een degelijke, verantwoorde manier eenvoudig 330 pk halen. Veel meer is uiteraard ook mogelijk maar dan kom je in de ‘RS’ versies met een relatief hoog prijskaartje. De 330 pk 5 in lijn zou zeker niet meer kosten dan de 3.2 FSI V6 die audi momenteel gebruikt. En juist omdat het technisch superieur is, uniek is en vooral ook omdat het moeilijk uit te leggen is vind ik het iets voor een DS. Het gaat hier om een superieur concept wat je pas echt gaat waarderen als je je erin verdiept hebt en c.q. of mee hebt gereden. Met de DS is dat op veel punten ook zo. Sommige mensen vinden een DS helemaal niets en wanneer zij worden geconfronteerd met de techniek en het algehele concept dan worden zij toch enthousiast. Door de 5 in lijn aan de DS toe te voegen wordt alles bijzonder en dat was in eerste instantie ook de bedoeling want er zou een 6 cylinder water gekoelde boxer in komen. En als het dan geen 5 in lijn wordt dan zou ik kiezen voor de wankel motor. Ook die heeft heel bijzondere eigenschappen. Jammer is dat ze niet efficient is.
Bert zegt
Wankel zie ik ook niet komen in een mogelijke DS, ook weer omdat Citroën nooit wankels heeft gebruikt, het past gewoon niet bij het merk.
Wel zou een wankel terug een mogelijkheid voor Audi kunnen worden… dit omdat voor dat Audi werd geboren was het in feite NSU, deze laatste had dus wel wankelmotoren (zelfs eerder dan Mazda). Dan na een tijd (jaren 60) fuseerde NSU met Auto-Union maar dat werd na een tijd gewoon verandert in Audi.
Ja zie het wel voor me, een sportwagen van Audi met een wankel erin ;-)
jodocus zegt
@ bert
“wankel zie ik ook niet komen in een mogelijke DS, ook weer omdat Citroën nooit wankels heeft gebruikt, het past gewoon niet bij het merk”
Citroën nooit wankels gebruikt ?
Ken je Citroën-geschiedenis man !
Maar je hebt gelijk Citroën heeft een broertje dood aan de wankel-motor én zal die inderdaad nooit of te nimmer meer gebruiken (alhoewel zeg nooit nooit).
Citroën ontwikkelde medio jaren ’70 zijn eigen versie van de wankelmotor onder de noemer ‘Birotor’ en commercialiseerde deze heel even in de GS.
Het werd een complete flop, de ontwikkeling had ontzettend veel gekost en het ding bleek behoorlijk onbetrouwbaar…
Nét niet is Citroën toen overkop gegaan als gevolg van de bijzonder fout gelopen investering in een wankel… Wél is Citroën dan in handen gekomen van Peugeot en was het voor Citroën uit met creatieve technologie te ontwikkelen in een eigenzinnig design.
Idemdito trouwens voor de NSU Ro80. NSU heeft er ook het bijltje moeten bij neerleggen en kwam onder Auto-Union / Audi – vleugels. Een nieuwe Audi met een wankel ??? Ik schat dat Audi ook wel z’n lessen getrokken zal hebben en wars is van dergelijke avonturen.
En als autoproducenten vandaag nog investeren in motoren dan zullen die inspanningen allen gericht zijn op ecologisch verantwoorde aandrijfsystemen, weze het nu door terugschroeven van emissies, alternatieve brandstoffen, hetzij hybrides, waterstof of elektriek,… PSA werkt bv. aan een diesel-hybride…
Nu hou ik wel van mooie wagens en Citroëns, maar motoren zijn niet echt mijn ding. Misschien ben jij wel goed geplaatst om even het mogelijke voordeel van een wankel te duiden ?
Bert zegt
Wankel heeft als grote pluspunten, natuurlijk zijn gewicht en inbouwgrootte. Omdat er minder bewegende delen zijn dan in een ottomotor, kan het rendement in theorie ook hoger zijn… Natuurlijk betrouwbaarheid, verbruik en emissie zijn natuurlijk niet van de minste nadelen, maar in mijn ogen kan daar aan gewerkt worden, maar ja weinig constructeurs willen daar immens veel geld inpompen, dus ja… Maar ben er van overtuigd dat de wankel toch veel meer potentieel heeft dan hij nu op het moment bezit.
Op tweede zicht, zie ik Audi ook niet terugkomen met wankels, daar hebben ze zeker het geld voor, maar niet de durf.
En van de Citroën GS was ik compleet vergeten, dat klopt was geen succes omdat de timing verkeerd was, die birotor werd gelanceerd rond de tijd van de oliecrisis, en de GS was dus niet bepaald zuinig te noemen met de birotor ;-) dus haalden ze hem snel uit de productie.
Wie weet, als het toen een succes was, zagen we vandaag de dag misschien meer Citroëns met een wankelmotor…
Citrofiel zegt
@ Bert; Heel veel investeringen doen in nieuwe versies van verbrandingsmotoren is tegewoordig waarschijnlijk niet de handigste weg, zeker als het zulke nadelen heeft. En er moet een grote afzetmarkt voor zijn, ik denk dat het lang zal duren voordat het een gerespecteerd alternatief voor de klassieke motoren is, dus die afzetmarkt is moeilijk. Ik zie geen grote toekomst voor de wankelmotor, buiten het nichesegment waarin Mazda hem al benut.
@ Jodocus; Je blijft me dingen leren… Ik wist niet dat het precies de wankelmotor was waardoor Citroën in handen van Peugeot kwam.
@ JWvS; Ik ben realistisch, en denk niet dat Citroën ooit een vijf in lijn gaat gebruiken.
akie zegt
het Blijft een franse auto… :(
Dus: LELIJK
Citrofiel zegt
@ akie; Het plaatje dat hierbij staat is slechts een heel oude impressie van een eventuele nieuwe DS. Die komt er echter niet, en is dus compleet irrelevant. Mocht je een oordeel hebben over de daadwerkelijke DS3, dan kan je die beter posten bij het topic waarin de DS3 onthuld wordt…
http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/05/dit-is-de-ds3-luxe-citroen-conceptcar
G.I.T. zegt
tis mooi om te zien dat ze de oude DS terug halen in een nieuw jasje maar als het sirieus een auto moet worden voor op de markt denk ik dat Citroën met wat anders moet komen dan dit want dit is gewoon de reputatie van de oude DS te verkloten met dit ziet er verder mooi uit maar zal denk ik geen succes worden op de markt
Citrofiel zegt
@ GIT; Het plaatje dat hierbij staat is NIET de DS3, dat is een heel andere auto. Zie mijn vorige reactie. De auto die op het plaatje hierboven staat, is een fotoshop, en zal echt niet op de markt komen.
U.G Densborn zegt
gewoon doen ziet er te goed uit
kostenzer zegt
Zoals al eerder hier aangegeven, jammer dat een model zo vernaggelt wordt zoals op de afbeelding weergegeven wordt.
Zelf ben ik verknocht aan deze afbeelding
nu nog hopen dat ik het goed ingegeven heb en dat hij afgebeeld wordt