Dat Citroen klaar is met diesels is jammer, maar begrijpelijk.
Als we het hebben over extreem puike dieselmotoren, hebben we het bijna altijd over Mercedes of een ander Duits merk. Maar er zijn meerdere fabrikanten die er erg goed in zijn. Fiat is er bijzonder bedreven in, Volkswagen vindt (nou ja, vond) het superleuk en PSA mag zeker niet onvermeld blijven.
Een groot verschil tussen de Franse zelfontbranders van PSA en de Duitse diesels is de loopcultuur geweest. In veel gevallen zijn de motoren minder explosief qua karakter, maar lopen ze wel erg fraai. Mensen die een Citroen XM 25 Turbodiesel of C5 HDI zullen dat kunnen beamen.
Citroën diesels op retour
Dat Citroën er bijzonder goed in is, wil niet zeggen dat ze ermee doorgaan. Sterker nog, in navolging van een hele hoop andere fabrikanten is het einde voor de oliestoker ook in zicht bij Citroën. Dat bevestigt Citroëns CEO Vincent Cobée aan Autocar. Volgens hem is er een trend ingezet die niet meer te stoppen is.
Cobée geeft aan géén warme gevoelens meer te hebben voor de diesel. Nog niet zo lang geleden verkocht Citroën enorm veel diesels. Volgens hem zo’n 80%. Dat is al veel minder geworden de laatste tijd: zo half om half. Maar hij voorziet dat het minder dan 15% gaat worden in korte tijd.
Citroen C5 X
Uiteraard is het een echte CEO en promoot hij zijn eigen producten. Hij voorziet namelijk dat veel auto’s enkel met benzinemotor of PHEV aangeboden zullen worden. Volgens hem heeft de (nog te introduceren) Citroen C5 X die trend ingezet. Dat is niet helemaal correct, want er zijn zat automerken die nu alleen auto’s met benzinemotoren of geëlektrificeerde aandrijflijn verkopen.
Toch is de uitspraak van Cobée nieuwswaardiger dan het lijkt. Natuurlijk, merken als Honda, Subaru en Toyota verkopen ook nauwelijks diesels meer. Alleen die merken deden dat 10 jaar geleden ook al niet. Zoals Cobée meldt, is er een periode geweest dat Citroën enorm veel zelfontbranders verkocht. Overigens is het nu nog ‘slechts’ een uitspraak. Er is nog geen officiële mededeling vanuit Citroën of Stellantis (het moederbedrijf dat vroeger PSA heette). Maar met zulke uitspraken kan een dergelijke bevestiging niet heel lang meer uitblijven.
melkkoe zegt
Waarschijnlijk zal citroen net zoals toyota nog wel gewoon diesels blijven leveren in apenlanden en in bedrijfswagens. Want daarvoor telt de vervuiling niet
sabrerator zegt
Ik heb goede herinneringen aan al mijn Citroën diesels.
Van de 1.9td, de 2.1td (fenomenaal blok), de 2.0HDi (net niet zo lekker als de 2.1) en de 2.2HDi.
En met wat fantasie heb ik er nu ook een, want het blok wat ik nu heb is de 2.7d die ook in de C6 en C5 is geleverd. Helemaal fantastisch blok.
Zou er geen 3.0 benzine voor willen hebben.
Begrijpelijk, dat wel. Maar wel het einde van een tijdperk.
monsieurleloure zegt
Eigenlijk best beschamend dat VW gewoon door blijft gaan met diesels, het bedrijf die de hetze tegen diesels in gang gezet heeft….
vindik zegt
En dit is het merk dat ooit de CX en de DS maakte. !
Tis net een baseballpet hoog op zn poten..
saxoke zegt
Zelf heb ik enkele citroens op diesel gereden, stuk voor stuk prettige blokken , maar m’n laatste was er eentje met een soort van handleiding. Die hield er niet van als ie te rustig werd bereden. De C5 met de 136pk diesel (en FAP) hield er niet van om onder de 2000tr bereden te worden, dan “hikte” die behoorlijk. Ook als ie tijdens t rijden ging regenereren (zuiver stoken van de FAP) merkte je een harde schok doorheen de auto. Er was best goed mee te leven, maar op dat moment was het toch vaak ff verschieten. De 1.6hdi90 in de Berlingo was gechipt naar 112pk, en een bergje meer koppel. Dat reed ook best goed, rustige motor, geen strepentrekker (wat ik van zo een bakkerskar ook niet verwacht) maar in alle rust, zonder explosief te zijn als de turbo mee ging blazen, deed ie heel goed zijn best. Pa zijn Picasso 2.0HDi heeft t een dikke 300.000km volgehouden tot ie m verkocht. Motorisch was er nog lang niets mis mee.
S zegt
Veel mensen worden voorgehouden dat het omslag punt bij een diesel rond de 25.000 km ligt en slecht voor het milieu is. Als je een niet al te zwaar van gewicht diesel rijd bij voorbeeld een Peugeot 308 diesel van 1275 kg dan is het verschil per maand aan wegenbelasting met een benzine ongeveer 66 euro. Reken dat een diesel 1op 19 rijd en een benzine 1op 12 tegen de dieselprijs van €1,50 en benzine €1,89. Als je 1000 km per maand (12000km per jaar) rijd kost een diesel je aan brandstof €79 en met benzine €157 per maand. Het verschil is nihil en zo’n diesel heeft een uitstoot van 88 gram en de onderhoudskosten van een diesel zijn goedkoper!
V8Vantage zegt
En als je wilt kan je een diesel fosiel vrij rijden 😉
monsieurleloure zegt
@s
Das war einmal.
Sinds er roetfilters / egr-kleppen /dubbelmassavliegwielen toegepast werden zijn de onderhoudskosten duurder geworden.
Wil je een goedkope diesel moet je een indirect ingespoten diesel hebben met voorwervelkamer zonder turbo een 190d/200d.250d oid
Richmond zegt
@serg: onderhoud van een diesel is duurder. Brandstof filter, Ad blue, roetfilter. Dat heeft een benzine niet. De intervallen zijn ook niet hoger bij een diesel.
S zegt
@benja01: om de 17000km vul je 10 liter Adblue bij kosten €10. De meeste roetfilters reinigen zich zelf daar hoef je niets aan te doen.
MarcoM zegt
Ojee, Frankrijk was een grote voorvechter van de diesel en tot voor kort zelfs nog en dan de diesel er uit doen, dat is not done voor de fransoos. Ooit wel eens het stroom netwerk bekeken in de binnenlanden? Nou succes dan maar, de EV zal het daar nooit redden en geloof me, Frankrijk is een groot land.
wigboldus zegt
Inderdaad, dat dacht ik ook, en zoals vermeld is het verkoop al gezakt van 80% naar 50% wat een enorm verschil al is, maar om dan al zo’n uitspraak te doen om te stoppen met diesel is dan bijzonder, omdat het de helft van de verkoop nog gaat.
Denk dat die binnenkort dichter bij 10 jaar is dan volgend jaar, anders nemen ze een enorm risico.
edward330d zegt
Citroën maakt helaas vanaf 2005 al in samen met Ford diesels. Dat is toevallig ook het moment dat ze niet meer zo onverwoestbaar zijn als de sterke DW10 en de XUD motoren. Jaren met deze uiterst betrouwbare krachtbronnen mogen rijden. Jammer dat ze ermee stoppen maar ook wel begrijpelijk nu de elektrische aandrijvingen steeds meer ontwikkelen. Toch blijf ik, zolang het nog kan/mag , gewoon diesel rijden omdat de zelfontbrander een heerlijke machine is en blijft.
MarcoM zegt
@edward330d: de oude 504, niet stuk te krijgen, ooit eentje bij een sloperij zien staan waarvan ze de olie hadden afgetapt en dan kijken hoe het duurde voordat deze vastliep, het ding heeft nog ruim een uur gedraaid en begon toen zwaarder te lopen en sloeg af, na een uurtje weer gestart en hij liep weer, wel met geratel, maar toch.