



















Extreem luxueus, presidentieel vervoer, rallykanon, boodschappenwagen en busje. De Citroën CX is het allemaal en vervult al deze rollen als de besten. Nog steeds is het niemand gelukt het hydropneumatische veercomfort te evenaren en geen kolos heeft het daarna zo goed gedaan in de autosport. Zo maken ze auto’s tegenwoordig niet meer.
Traditioneel roemt men de Citroën DS. In zijn tijd de meest futuristische auto op de weg en zelfs bij Citroën wist men daar eigenlijk geen passend vervolg op te bedenken. De Citroën DS was in haar tijd zeer modern, futuristisch zelfs. Naast de DS zetten velen de CX al snel weg als ‘saaie opvolger’ maar vergeten daarbij dat de ontwikkeling van deze auto al begin jaren ’70 begon. Geen ‘godin’ maar een ‘luchtweerstandscoëfficiënt’. Vorm volgt functie maar dan op een prachtige manier vormgegeven, zoals alleen de Fransen kunnen. De Citroën CX kende niveau’s van comfort en verfijning die eerder aan de SM voorbehouden waren, een veel duurdere auto.
Honger naar verbetering en vernieuwing was helaas niet goedkoop. Citroën kende een vrij kleine afzetmarkt, had de nodige last van de ‘oliecrisis’ begin jaren ’70 en wist de CX amper de afwerking te geven die deze auto verdiende. Vroege exemplaren werden zelfs zonder stuurbekrachtiging geleverd, de 16 jaar die de auto in productie was heeft Citroën ook echt nodig gehad om het concept helemaal uit te werken.
Misschien is de Citroën CX visionair. Ze wisten wat het moest worden, hadden een perfect plan liggen van de ultieme reiswagen maar pas jaren na de introductie (1974) was er genoeg techniek en kennis aanwezig om het plaatje compleet te maken. Dat doet niets af aan het feit dat geen andere auto in die tijd zo gestroomlijnd was en met zulke hoge snelheid naar de andere kant van het continent kon racen. Autobahn-snelheden van 150-180 km/u waren afhankelijk van de motor geen enkel probleem. Daarbij wees de CX altijd die kant op waar jij wilde gaan. Geen klapband kon hem uit zijn spoor brengen en geen gat in de weg kon iets afdoen aan het comfort.
Het geheim van Citroën was net zoals bij de DS en SM het hydraulische systeem in de auto. In de CX was dit nog verder uitgewerkt dan ooit tevoren. Bollen van het bekende hydropneumatische systeem zorgde als vanouds voor de vering. Ook het remsysteem was natuurlijk in deze hydrauliek geïntegreerd maar de CX had (uiteindelijk) zelfs standaard DIRAVI. Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, ook verwoven in het hydraulische systeem van de CX. Dit in een tijd waarin het gros van de mensen nog zonder stuurbekrachtiging reed.
Om alles nog meer speciaal te maken was Citroën begin jaren ’70 vastberaden de CX alleen met wankelmotor te leveren. Stijgende brandstofprijzen en slecht uitgewerkte techniek dwong de Fransen er echter toe het bij viercilinders te houden. Motoren uit de DS, maar wel voorzien van een nieuw ontsteking- en brandstofsysteem voor de motoren met benzine-injectie.
Absolute toppers waar de Citroën CX mee is geleverd zijn de 2400 GTi, GTi Turbo en TRD Turbo 2. Twee pittige benzine-motoren en één onverslaanbare diesel. Medio jaren ’80 is er geen diesel zo snel als de TRD-update van Citroën. Gewoon een 2,5 liter vierpitter met 2 kleppen per cilinder. Een turbo en intercooler brengen vanaf 1987 het vermogen op 120 pk (en 260 Nm) waarmee de CX in 10,5 seconden naar 100 km/u sprint en doorstoomt tot een top van 195 km/u. Dankzij de lange gestroomlijnde carrosserie is het geen probleem deze top lang vast te houden. Zelfs het verbruik (1:10-11) valt op snelheid nog mee, met een 68 liter tank stoom je in no-time Duitsland of Frankrijk door. Vroeger althans, toen bermflitsen nog was voorbehouden aan een zeldzame paparazzi.
De Citroën CX is al lange tijd een geaccepteerd klassieker. Dat heeft een gematigde invloed op prijzen. Niet-belastingvrije exemplaren zijn doorgaans een stuk goedkoper dan 1986-ers en ouder. Maar algehele staat, onderhoud en historie zijn veel belangrijker dan een bescheiden belastingvoordeel. Zelfs de machtige 1987 TRD Turbo 2 weegt minder dan 1400 kg. Voor €1000-€2000 heb je een aardig ‘kennismakingsobject’, nette CX’en zijn rustig een vijfvoud duurder. Reserve-onderdelen zijn er dankzij vele liefhebbers en meer dan 1,2 miljoen geproduceerde CX’en gelukkig redelijk beschikbaar.
Oud genoeg om zelf aan te knutselen, ingewikkeld genoeg om de meest doorgewinterde ingenieur bezig te houden. Bij weinig auto’s is het zo wenselijk in goed contact te staan met een grote groep liefhebbers als een CX. Eenmaal ‘binnen’ rij je het meest indrukwekkende stukje Citroën engineering ooit. Niet de laatste ‘echte’ Citroën maar wel een zeer bijzondere en unieke auto. Eén die altijd in de schaduw heeft moeten staan van zijn illustere voorganger.
doe je ook verzoeken @alwood zoals de Bmw E38 bijvoorbeeld? anyone? ;)
@bigcar: of een ouwe subaru impreza?
@bigcar: dat is een zeeeeeeeeer goed voorstel!!!
Dus alwood luister maar naar bigcar’
@bigcar: of de classic mini!!
@bigcar: De Benz w114-w115
@bigcar: goed idee!
Uit nieuwsgierigheid: waaruit valt te bewijzen dat hij zo succesvol was in de racerij? Ik kan ook plaatjes posten van oude Mercedes rally auto’s die ook succesvol zijn geweest….
… weliswaar misschien in een race of 2, 3, maar dat kan het hier ook zijn. Vind ik echter dan niet zo succesvol. Als die CX meerdere kampioenschappen heeft gewonnen, ja dan is het wat anders.
@HDM: De CX deed het bijzonder goed in langeafstandsrally’s. Hier een overzichtje.
@Citrofiel: en bij pijprokers
Dat stuur is helemaal geweldig!
@rimls: Met een reden natuurlijk, mocht je een aanrijding krijgen word je niet de stuurstaaf doorboord.
Leuk ding, ik heb er gisteren nog een zien rijden.
PS: Morgen komt de SLS BS!
@kickass: ik heb liever een hele dikke break, dan een sls. Echt wel!
@smotsholle:
Maar ja, jij bent dan ook niet goed in je hoofd.
Interessante uiteenzettingen vind ik dit.
Ga zo door Autoblog!!!
Ik ben altijd al gek geweest op deze auto’s, jammer dat de Franse techniek in de auto vaak voor problemen zorgt.
@bsxc2: dat is tegenwoordig niet meer van toepassing, in ieder geval niet bij Renault. de Laguna GT is niet kapot te krijgen.
@dutchiehd: Mwah… Een kennis van me (die compleet gek is van Franse auto’s, geen vooroordelen dus) kreeg zo’n Laguna III GT van een vertrokken collega in de lease. Hij stond er elke twee weken mee bij de garage…
@Citrofiel: reed die zoveel kilometers
@Soulmaster: Nee, er ging gewoon telkens iets kapot. Allerlei verschillende dingen, er was niet één zwak punt. In een jaar ging er voor €10.000 aan reparaties in zitten, dus buiten regulier onderhoud. Ongeveer de helft daarvan aan de motor, de rest overige. Van niet werkende 12V-aansluiting tot parkeersensoren die op hol slaan. Gewoon niet goed.
Mooi geschreven stuk, Alwood!
Wat een prachtwagen. Door die rallyfoto weet ik dat dit din gecht alles doet. Klasse voor die tekst ook, Alwood!
@mercedesclk350: edit: ding echt.
Fantastisch!! Hoewel ik DS-liefhebber pur sang ben, is de CX een veel fijner rijdende voiture.
Verwoven? Waar is de Van Dale als je die nodig hebt.
En geen woord over de sattelietbediening van knipperlichten en ruitenwissers en dergelijke?
@fortuna: prima Nederlands. Iets kan verweven/verweeft raken en als dat is gebeurt dan spreken je dus over verwoven.
Vergelijk het met verwerven en verworven.
@gerbie: KALF!
Ten eerste, niet antwoorden met spelfouten.
Ten tweede: http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/verweven
@fortuna: U zegt KALF, maar rept zelf eerst over ‘satteliet’…. Wat is dat? U doelt op ‘satelliet’ vermoedelijk, zoals het woord geschreven hoort te worden? Corrigeer een ander pas als eigen kunnen onberispelijk is.
@defteling: lolz
En voor de loodgieter
@norge: Ding lijkt wel een mortuarium. Loopt je zaakje daarom zo goed? Aha.
Leuk stukje. Mijn vader had een CX 20 RE uit volgens mij ’84, dus de Serie 2. Donkerblauw, en wat aanpassingen zoals de luxe velgen, achtervleugel en de gigantische plastic lamellen die over de achterruit heen zaten. Ooit was dat zijn dagelijkse vervoer. Toen ik nog klein was, waren we er ook zelfs een paar keer naar Frankrijk gereden, op vakantie. We hadden de mooie grijze stoelbekleding met een patroon van zwarte Citroen-logo’s erin. Ik herinner me het comfort nog van die wagen. En ook dat door een een of ander systeem de voorwielen altijd vanzelf terugdraaiden als je het stuurwiel niet aanraakte. Handig voor het parkeren. Maar hij moest verkocht worden vanwege het onderhoud, want de motor had soms last van kuren. Zo sprongen heel vaak allerlei slangen los waardoor je binnen een mum van tijd stilstond. Mijn vader heeft er nu nog spijt van dat we onze CX niet meer hebben. Nu rijden we in een zilvergrijze C5 Break Serie 1. Ook veerbollen, maar hetzelfde comfort? Ho maar. De mooie voorstoelen van de CX hebben we trouwens gehouden en hebben nu dienst als een soort luie stoel-iets.
@theblackstig: diravi stuurbekrachtiging bedoel je. Was even wennen met rijden, je kon de auto met je pink besturen.
’84 nog serié 1.
@Pallas: @theblackstig
@Pallas: Idd, ik denk dan van rond 1988.
Leuk stuk, maar wat ik een beetje mis in het verhaal is de GS.
Als je ze naast elkaar zet zie je duidelijk de overeenkomsten in vorm. De cx is een stuk groter, luxer en nog meer gestroomlijnd met zijn holle achterruit maar verder zijn het duidelijk broer en zus. En de GS was er toch eerder dan de CX, dus het kan niet anders dan dat er ideeën en stijlelementen uit de GS zijn overgenomen in het ontwp van de CX.
@Dino2400: Als we toch dingen missen, het hele verhaal van het overnemen van het design van Pininfarina/BMC is al eerder behandeld op AB. In een artikel geschreven door @Michiel_vd_Brink (waar is die held?) Een linkje daarnaar was voor de volledigheid ook leuk geweest.
@Citrofiel: mooie link, bedankt!
@Dino2400: GS was ook een mooie wagen, mijn vader had er eentje ,wel heel klein van binnen en in het begin zocht ik me een ongeluk naar de meest simpele functie’s.
@norge: mijn ouders ook. een station. Met van die zwarte nepleren bekleding waar je ’s zomers aan vast smolt :)
@theblackstig:
Klinkt als een CX-fetish. Kan ik steeds beter waarderen met al die zuinige stofzuigers en bladblazers van tegenwoordig. En dan is dat altijd nog beter dan die rijdende stekkers..
Ik heb niks met de meeste Franse auto’s, maar als er één Frans merk is wat ik nét dat beetje gun is het Citroën. Samen met de DS en SM is dit de Fransoos die ik nog wel zou willen bezitten. Ben altijd al betoverd geweest door de lijnen van deze schoonheid.
Leuk stuk Alwood!!! Prachtige auto,stond hier in Amsterdam op de Westerstraat vaak een verlengde versie van de CX van de krant Le Monde.Neem aan om de kranten van Parijs naar Amsterdam te brengen
@nostravinniedus: Daar werden inderdaad Tissier-CX’en voor gebruikt, o.a. door Hollander.
Ik mis de GTI Turbo II….een auto met prestaties waar je zelfs hedendaagse auto’s het nakijken geeft. Wel geinig dat Grace Jones in de clip van Slave to the rhythm met CX GTI rijdt.
Alleen de prototypes en conceptstudies waren erg lelijk, stond er eentje bij het Conservatoire. In mijn ogen is de GTI Turbo II de allermooiste.
@rufctr01: Ze heeft ook meegewerkt aan een reclamespot:
http://www.youtube.com/watch?v=ULB2EoYdE38
En bijbehorende papieren reclame:

Totaal bizar en eerlijk gezegd een beetje eng… :P
@rufctr01: Mooie bak is dat ja! Ik vind het nog steeds knap, dat op dit moment alleen de DS3 met 200PK sneller naar de 100 is dan de CX GTI Turbo.. hij doet het in 7,8.. Alle 6 cilinders van citroen zijn langzamer en natuurlijk ook meer op comfort gericht! Maar wel grappig
Ik ben te jong geloof ik om dit te.kunnen waarderen. Echte klassiekers van 50 jaar en ouder kan ik dan weer wel waarderen.
Chinees hier in de straat had een beige CX prestige met donkerbruin dak.
Nog nooit zo’n mooie wagen gezien!
Heel mooi stukje, Alwood. Meer van dit graag!
De CX heb ik nooit mooi gevonden maar als je dan kijkt naar de techniek die er in zit, kan je niet anders dan deze wagen te waarderen. Terecht een klassieker.
Doe dit ook is met een classic mini Please!! Vergeet de overwinnings van monte carlo niet!!
Tatjana: “Zo hee, wat een mooie auto, buurman!”
Hoop dat deze tijden herleven bij citroen: C6 was een begin en de DS reeks belooft veel!
@eklasse: ik vind juist dat die ds reeks met dat kermis uiterlijk de naam DS verkwanselt. Sterker nog: ik denk dat het de doodsteek van Citroën wordt, een soort laatste stuiptrekking richting afgrond..
@flippert: Ja ik denk ook dat ze er minder goed over nagedacht hebben dan jij. Het is tenslotte iets waar ze de hele dag mee bezig zijn! De DS3 verkoopt uitstekend en dat gaat voorlopig niet veranderen..
Hierin heb ik mijn eerste rijervaring opgedaan nadat ik mijn rijbewijs had gehaald in 1981.
Heerlijke en mooie auto, maar desintegreerde vanzelf, zoals afvallende binnenspiegel, krakende deuren, sterk en snel slijtende stoelbekleding en tenslotte roest aan de deuren en dragende delen.
Wat een geweldig mooie auto! Altijd verliefd geweest op de CX. Pure klasse en als Turbo nog razendsnel ook!
De enige leuke Citroën! Alleen in de tekst staat iets over ‘belastingvrij’.. Was daar niet iets mee??
Binnenkort lekker goedkope pre 86′ ers in NL, hoef je niet meer voor naar Frankrijk!
Mijn eerste ‘echte’ Citroen. Mocht met een open dag bij onze dealer meerijden met een Turbo 2. Supergaaf. Die stoelen zijn ongeëvenaard, zelfs de voorstoelen zijn bijna breed genoeg voor 2 personen. En lopen als een trein. Erg gaaf om een keer in mee te rijden.
Je vergeet dat ze ontzettend, onbetrouwbaar, en harstikke duur in onderhoud zijn.
@toeter11:
een klant van me heeft er eentje, een benzine model, en die gaf me de tip om modellen te zoeken zonder elektronische injectie in, dus zonder elektronica. In Frankrijk kan je nog gave exemplaren vinden
@Volvo_440_turbo: dan nog steeds, die vering van citroen is harstikke duur in onderhoud
@toeter11: Wat een onzin, zeker voor modellen als de modellen met het eenvoudige systeem (waar ik de cx onder laat vallen) is het niet duurder dan een normaal systeem. Als het echt hydroactief systemen worden kan het een ander verhaal zijn.
@toeter11: gelul van mensen die het niet kennen. Schokbrekers van de gewone auto is lekker goedkoop! Ik denk zelfs duurder dan het onderhoud van het veersysteem.
@rufctr01: Ze hebben zelfs recent veerbollen uitgebracht die ‘oneindig’ mee zouden kunnen gaan. Waarschijnlijk om het nog enigszins betaalbaar te houden.
Altijd 1 willen hebben. Maar er zijn er zoveel die ik wel wil. Maar wel echt een auto uit mijn jeugd. Ik heb hier meer mee dan met een DS.
Ik vrees dat ik er nooit 1 zal hebben tenzij er wonderen gebeuren.
Ontworpen door Robert Opron, wiens ontwerpen de kenmerkende lang naar beneden toe lopende deuren vaak hebben.
De eerste Cx’en waren regelrechte D series opvolgers en de eenvoudiger Cx 2000 had iddgeen stuurbekrachtiging omdat deze bedoeld was om de Dspecial op te volgen en diende als prijslokkertje voor de Cx serie.
De 2200 was fijner uitgerust met de beroemde snelheidsafhankelijke DiRaVi stuurbekrachtiging
Tevens zaten er uitgeholde delen aan de binnenzijde van de voorprotieren, zodat je arm bij een eventuele aanrijding minder snel beschadigd raakte en had het dashboard 2 ‘cycloop’ ogen, voor de snelheidsmeter en de stuurbekrachtiging.
De Cx ontving vrijwel onmiddellijk na zijn lancering veel veiligheidsprijzen voor zijn passieve veiligheid.
alleen die ene ruitewisser was een rampeding.
Mercedes kopieërde dit voor hun kleine 190, maar loste de problemen van 1 ruitewisser veel beter op.
(Ik bedoel die 190’s waar momenteel zoveel ophef over is in Diesel uitvoering)
De series I was eigenlijk technisch en qua roestgevoeligheid niet best, ze roestten onder je kont weg en hadden vaak last van kleine technische (elektrische) mankementen.
Maar als ze reden was het gewoon een kanon, bijzonder stabiel in de regen; vergeet niet zijn concurrenten waren
Ford Granada, Opel Rekord of Commodore, Peugeot 504, Mercedes 200, Volvo 240 en de BMW 5 serie; de Cx reed gewoon beter door zijn voorwielaandrijving en omdat de spoorbreedte voor groter was dan achter -overigens- a la DS
De Series II was een hele verbetering, ze zijn herkenbaar aan de kunstof ‘Tupperware’ bumpers, maar vooral technisch en qua roestpreventie was er een hele inhaalslag gemaakt.
Tevens kregen de Serie II modellen een normaler dashboard met gewone richtingaanwijzer schakelaars en normale klokken.
Welke ik zou kopen, wel er staat een hele echte 76’er 2000 te koop in Betagne, in Brons metallic voor slechts 1800 Eurootjes.
Met weinig kilometers, maar die zul je echt als klassieker moeten houden.
Voor het dagelijks gebruik zou mijn voorkeur uitgaan naar een 2500 Diesel Series II, al dan niet geblazen dmv een
Turbo.
Weescht niet bevreesd voor de Citroën hydrauliek, er zijn drie miljard BX’en gebouwd (give or take a few) en onderhoud kost relatief weinig en onderdelen en specialisten zijn absoluut niet schaars.
Dan nog 1 opmerking, de zit en het comfort van de Cx en het rijden is vandaag de dag nog steeds een geweldige ervaring, achter het stuur merk je vrijwel meteen wat de standaard is geweest voor iedere fabrikant :
CX!
@desjonnies: geweldig verhaal! Mijn broertje heeft ooit een zwarte Turbo II gehad en heeft daar veel probleemloze kilometers mee gemaakt. En stiekem was het een snelle auto.
Vergeet vooral niet hoe snel de Diesels waren in hun tijd. Ik kan me nog herinneren dat de CX-en in Frankrijk loei hard voorbij knalden op de snelweg. Mijn broertje is een boek aan het schrijven over de CX.
@rufctr01:
laat ie zich vooral richten op Robert Opron, de ontwerper van de GS en de CX, hij schijnt ergens in Bretagne te wonen.
@desjonnies: hier de link: http://www.cxboek.nl/
@rufctr01:
Nog een mooie quote van Robert Opron gevonden :
“Een ontwerp is Barok, als je er geen lijnen meer aan toe kunt voegen, een ontwerp is klassiek, als je geen lijn meer kunt weglaten”
@desjonnies: inderdaad een mooie quote!
@desjonnies: Serie 2 had nog steeds sateliet richting aanwijzers, was alleen wat “ronder” gemaakt, en de dubbele hoorn was verdwenen. Vroeger kon je de claxon schakelaar eerst licht indrukken om een electrische zoemer af te laten gaan, dieper indrukken om de luchthoorn in werking te zetten.
en niet eens iets gezegd over de plaats van de radio, rechtop staand naast de handrem is namelijk ook niet alledaags.
dit zijn helaas wel de autos die verloren gaan door het afschaffen van de klassieker regeling, voo een limousine die twee keer per maand wordt uitgelaten is dat niet op te brengen voor iedereen.
Mooie auto’s. De eerste paar jaar ben je een soort van beta-tester, maar moet je wel betalen bij aanschaf. Ze beginnen vervolgens met finetunen en na 10 jaar heb je een leuke auto. Gelukkig is het ontwerp dusdanig eigenzinnig dat dit uitkom.
De diesels waren snel, maar geen partij voor een W124 300D Turbo. Die zaten al op 148PK en liepen ruim over de 200.
De GTI Turbo 2 was ook snel, maar de lichtere BX GTI 16v met 160PK was hem de baas.
@Maarten123: De Mercedes is minder snel in de sprint (10,5 tegen 10,9 seconde naar de honderd), de top ligt op 202 bij de merc tegen 195 bij de Citroën. Het scheelt dus allemaal niet zo veel. Belangrijker is dat de Mercedes pas in 1988 op de markt kwam, de CX al in ’84 met dit blok. Qua constructie is de Citroen natuurlijk wel veel moderner, lichter, voorwielaandrijving en let wel: 20.000 euro goedkoper in de aanschaf. 20.000 euro! Wat deden die mensen bij Mercedes in hemelsnaam!
@Jansen: Klopt, de E kwam later. Dat hij iets slomer is naar de 100 komt door de automaat. Maar bijna 30pk op een maar iets hoger gewicht merk je absoluut op de snelweg. Het prijsverschil van 20.000 lijkt me duidelijk als je ziet hoe de bouwkwaliteit van de W124 serie is gebleken.
@Maarten123: ik
Vind het nogal wat. En er rijden ook nog behoorlijk wat CX-en rond.
@Jansen: u bedoelt fl.20.000 (guldens) ??
@Maarten123:
ooit geprobeerd ’s nachts zo’n kranten CX zes-wieler bij te houden met een Volvo 240 Diesel.
Ik liep hem alleen maar bij, als hij moest afremmen voor ander verkeer.
Die CX Turbo Diesels liepen destijds als bloedhonden, zo snel.
Dat hield nix bij van die generatie.
Zelfs die 240 niet, die 6-cilinder huilde als een wolf, maar was een schaapje vergeleken bij zo’n CX
En ook de Mercedes 300 D was qua snelheid een watje vergeleken bij de CX
En die CX ‘gasten’ konden qua sturen en remmen dingen doen met zo’n CX, waar je met geen enkele andere wagen aan hoefde te denken.
Tijdens deze ‘race’ heb ik bijna het loodje gelegd met die Volvo.
@desjonnies: Ik had het net andersom. Ik had een 760 Turbodiesel Intercooler uit 1988, welke ik probleemloos op de 200 kreeg. Dit lukte me met zowel de CX als XM TD’s nooit.
Daarentegen haalde ik 270 met een getunede XM V6.24 (255PK op de rollerbank). Dit deden weinig Volvo’s na.
Zou dr zo voor tekenen om in deze bak te mogen rijden, alleen het wekelijkse onderhoud..
Prachtige auto, en een stuk jeugdsentiment (m’n vader heeft er 2 gehad, allebei breaks). Weet nog goed dat ik als klein mannetje mocht starten ’s ochtends, elke keer weer leuk als dat ding omhoog kwam :) En een ruimte… 2 ouders, 2 kids en een grote hond (in z’n mand in de achterbak) en alle bagage voor een week vakantie, geen probleem…
Zou het best leuk vinden, een mooie CX Break, maar vrees dat’ie toch wat duurder is om op de weg te houden dan de Alfa :P
Goed artikel! Ik rij zelf een CX 2400 GTi. Het injectiesysteem is wel lastig helemaal goed werkend te houden: die oude Bosch onderdelen begeven het allemaal en zijn of niet meer te krijgen of peperduur. Daarom heb ik LPG-injectie ingebouwd zodat dat tenminste goed werkt. In de stad is het niet zo’n geweldige auto maar op de snelweg of route nationale rijdt het heerlijk.
Verder is het, mits goed onderhouden, een heel betrouwbare auto. Al 60.000 km mee gereden en nooit echt mee stil komen te staan. Maar reken zeker op 1000-2000 euro onderhoud per 10.000 km als je het niet zelf doet.
Hier staat eentje te kooop http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=221844996&cd=634849633200000000
Er was iets vreemds met de sloten van die CX.
Na bevriezing trok je die met je autosleutel er zo uit.