







Citroën gaat retro, met een open en strandfähig concept op basis van de C4 Cactus, die zijn inspiratie bij de oude Mehari (1968) vandaan haalt. Maak kennis met de Cactus M.
De 4,16 meter lange ‘outdoor’ Cactus M borduurt voort op de Citroën Aircross die we eerder dit jaar in China onthuld zagen worden. Hij wordt aangedreven door een PureTech 110 S&S EAT6 benzinemotor, en rolt op 19″ smalle Bridgestones.
Een dak ontbreekt, je komt bij de tweede zitrij door over de carrosserierand heen te klimmen, waarbij de opstapsteunen in het zijpaneel geplaatst zijn. Van de gebaande paden afwijken en niet vastlopen moet naast de smalle banden ook voorkomen worden door een Grip Control-systeem.
Kamperen
Het interieur kan worden omgetoverd tot een slaapplaats waarbij de dakkap dienst kan doen als tentzeil. Deze kap – die wordt opgeblazen door een innovatief systeem – biedt ook bescherming in geval van regen. De achterbank kan zo worden gekanteld dat hij een verlengstuk vormt van de koffer waardoor een 2-persoons bed ontstaat. Net zoals bij de originele Mehari zou je in de moderne Cactus M dus ook heel wat hippiekindjes kunnen verwekken (of zijn dat anno 2015 hipsterkindjes, die bij geboorte al een knotje en ironisch t-shirt hebben?)
Ook kan de kap omgebouwd worden tot zelfdragende tent met behulp van een opblaassysteem. Die tent vouwt open aan de achterkant van de auto waardoor twee personen van 1,80 m rechtop kunnen staan achter de auto.
U ziet het, het eigenzinnige Citroën heeft weer eens goed zijn best gedaan. Komende maand staat de Cactus M op de IAA in Frankfurt.
Not bad at all!
Ik wil een Citroën C4 Sahara. Dat lijkt me pas gaaf!
Vind hem wel tof, de Cactus groeit een beetje tegen mij aan denk ik, begin hem steeds mooier te vinden (komt ook na een proefrit, rijdt als een trein).
Als ze dit nou eens gewoon echt in productie nemen, zou toch gaaf zijn!
dachten jullie bij AB dat het een cactus met een surfplank op het dak zou zijn bij het zien van de teaser, blijkt de surfplank het dak te zijn
Ruik ik hier nou een revival van de pluriel. Die waren ook iets minder waterdicht dan beloofd…
Vroeger was alles beter, kijk alleen eens naar die wielen van de Mehari.
Zo simpel dat het lijkt alsof er totaal geen aandacht aan besteed is met het ontwerpen. Maar tegelijkertijd onmiskenbaar Citroën met die bolle naafkap en de drie wielmoeren. Daar kan geen moderne lichtmetalen velg tegenop.
@moveyourmind: jou ogen waren vroeger ook beter… ;-) smaken verschillen natuurlijk maar doe mij die velgen onder de cactus maar!
Leuk ding…Maar valt in het niet vergeleken bij het origineel…
Mehari’s waren een soort van poor-mans Range Rover.
Ze gingen best goed op het onverhard en, net als bij de oer Range Rover, lang voordat het een handtasje-dikke mannen-life-style auto werd, was het de bedoeling dat je beide voertuigen gewoon kon schoonpuiten van binnen met de tuinslang, utilitair heet dat met een duur woord, praktisch zou je het ook kunnen noemen
De Mehari – ook wel Tupperware Eend genoemd- had de lange veerwegen van de gewone Eend en de grote wielen; samen met het lage gewicht en geringe aantal PK’s maakte was dat het geheim van zijn terrein vaardigheid.
Dus dit geval, dit is helemaal drie keer nix, dit is voor posers maar niet voor stoere surfers die het strand op willen rijden, want je komt hier hopeloos mee vast te zitten.
Dan maar stoer zijn en gewoon € 12000 voor een gebruikte Mehari neer leggen
Of de oer versie van deze fun karretjes de Mini Moke !
http://www.simoncars.co.uk/austincv/slides/Austin%20Mini%20Moke%20front.jpg
@desjonnies:
Wel eens in een mehari gereden, maar hoewel het ding inderdaad goed uit de voeten kon op onverharde wegen had ik niet het idee dat je zonder 4×4 ver zou komen op mul zand. Ik heb honderden km’s in mul zand gereden maar je moet vooral de wagen op gang houden door af en toe een zandfontein onder de wielen vandaan te toveren met het gaspedaal, als niet all wielen dan meedoen kom je echt vast te staan. Een beter range-rover alternatief is dan de 4×4 panda (de oude dan).
Overigens had ik in dat nieuwe ding echt geen mehari herkend.
@super: ‘k Heb, toen ik 16 was, leren rijden met een Mehari. In Centraal Afrika. Trust me, het ding heeft wel degelijk goeie terreineigenschappen. Door het lage gewicht heb je voldoende aan de voorwielaandrijving. Niet vergeten dat een Mehari grosso modo een 600kg weegt. Daar kan je met een doorsnee 4X4 niet tegenop – tenzij je dus 4×4 hebt ;)
Ziet er geinig uit!
Gelukkig niet! Veel beter als al die retro modelletjes!
dit was dus op @norge: bedoeld
Waarom nemen ze dit niet in productie… Voor de komende 10 jaar is hier voldoende markt voor!
De cactus het antwoord op al uw vragen. Waar deze? Wat als het gaat regenen?
@clarkson: waar cactussen groeien daar regent het bijna niet.
Opzich wel geinig maar dit kan natuurlijk niet vergeleken worden de spartaansheid van het origineel…
In de winter rijden in de Mehari was helemaal een belevenis ! Klapperende zeilen om je heen, hartstikke koud maar je rechterbeen gloeiend heet want die zat tegen de kachelunit.
OMG HEBBUH.. heb al een mehari :) en een cactus (voor dochterlief) maar dit is zo bruut
@Soulmaster: gefeliciteerd! En een goede is al 10x meer waard dan in de jaren 80…m’n moeder (en niet iedereen ;) heeft er verschillende gehad, de laatste heb ik zelf nog een tijdje gehad. Nu heb ik al jaren een andere plastic projectauto die helemaal anders is..
Ik had nooit iets met Citroën maar sinds de DS series en de Cactus ben ik het merk steeds meer en meer gaan waarderen. Kan AB niet eens een test doen met de Cactus? Ben oprecht erg benieuwd!
Geeft me gelijk zo’n vakantiegevoel, ook door dat côte d azure blauw.
Alstublieft Citroën, neem deze auto in productie! Doe eens gek! Je hebt met de normale cactus al bewezen dat je het kan! We hebben deze auto nodig! Ennuh, die hipsterkindjes accepteren wij dan ook wel!
Een erg leuke concept, ook al is het meer een C4 Cactus Pluriel
Nee nee en nog eens nee. Hoezo een tof ding? Wat nou Méhari gevoel? Een Citroën Méhari is een simpele, pretentieloze en functionele auto. Dit is een overdesignde handtas voor de urban jungle. Moderne interpretatie, gemaakt voor deze tijd, fashionable blabla en marketing gelul. Dit is een suffe inkopper, zogenaamd in het thema van de briljante Citroën Méhari.
Even een vraagje. Moet je in een Méhari ook achteruit de berg op als het te steil wordt net als in een 2CV?
@peugeotgti: jep,meer tractie.
Ik dacht serieus dat het om zo’n blok ging: http://www.motorcycle-usa.com/photogallerys/Laughlin-Day-3-023.jpg
En dat PureTech dan een moderne, zuinige variant zou zijn daarvan..
Citroën gaat met deze Cactus scoren. Dit is een echte ‘funcar’: leuk om te zien, leuk om te hebben, iets bijzonder én….. Je hebt er niks aan!
Dat is een funcar, voor de FUN.
De Mehari was dat ook wel, maar in eerste instantie was hij bedoelt als 2CV voor mensen aan het de kust, hij roest niet zo snel, en je kunt hem gemakkelijk met de tuinslag schoonspuiten. Ook van binnen.