“Strak en vloeiend”, zo omschrijft Citroën haar vlaggenschip in een korte zin. De uniek gestylde limo waar de Fransheid vanaf druipt is helaas uit productie genomen, en daarmee komt een einde aan misschien wel de meest comfortabele auto uit het E-segment. En waar blijft zijn opvolger?
Nou, zijn opvolger is de DS9, die in conceptvorm al tot ons kwam in de vorm van de Citroën Numéro 9. Laten we hopen dat de tijd tussen concept en productiemodel niet de C6 evenaart, met de C6 Lignage die in 1999 in Genève debuteerde en pas in 2005 tot een verkoopmodel leidde.
Bij zijn introductie werd de C6 geleverd met een 211 pk sterke 3.0 V6, of een dieselende 2.7 V6 HDi die er 204 pk uitwierp. In 2006 werd er een 2.2-liter vierpitter aan de diesel line-up toegevoegd, waarmee een 170 pk sterke instapper werd gerealiseerd. In juni kwam de laatste motortoevoeging, een 3.0 V6 HDi met 240 pk.
Verantwoordelijk voor het design was Jean-Pierre Ploué, die de C6 voorzag van een concave achterruit en een lijnenspel met veel rondingen. Hints naar het verleden van het merk, overgoten met een modern sausje. Het maakte de 5 meter lange, en bijna 1900 kg wegende C6 hét alternatieve alternatief voor je 5-Serie, E-Klasse of A6. En met de hydropneumatische vering -inclusief sportstand- was het misschien wel de meest comfortabele van allemaal. Herstel: het wás de meest comfortabele. (Check deze comforttest voor context.)
Deze week is de band dan echt stopgezet in het Franse Rennes, en is er weer een groot slagschip danwel vlaggenschip tot een einde gekomen. uiteindelijk zijn er ongeveer 20.000 verkocht. En waar kan je nu nog terecht voor een non-premium sedan op stand? Auto’s als de Peugeot 607, Renault Safrane, Alfa 166, Opel Omega, Saab 9-5 en Ford Scorpio. Allemaal groots en sedannerig en niet meer in productie. De keuze is daarmee beperkt tot bolides als de Cadillac CTS, Honda Legend en Lancia Thema, om maar een paar grote jongens te noemen. Welke heeft jouw voorkeur?
Enfin, we salueren de C6 en pakken de rijtest er nog eens bij –check dat filmpje uit 2007– terwijl we au revoir fluisteren, en hopen dat die heerlijke Citroën Numéro 9 de crisis overleeft.
UPDATE: De Citroënmensen uit Frankrijk – niet de pr-machine in Nederland- wisten ons te vertellen dat de productie inderdaad op zijn einde loopt, en hintte naar een algehele stop in december. Goed nieuws dus, hij wordt nog heel even gemaakt, maar daarna is het over.
erce zegt
Mooiste Fransoos in jaren en tijdloos vormgegeven.
spellingscontrole zegt
Was te verwachten. Veel te duur en zwaar. Oninteressant in tijden van crisis.
flippert zegt
@spellingscontrole: quatsch, welke crisis? Ik ga echt niet in zo\’n spaarhok hiebriedel rijden omdat er buiten een beetje crisis is, gewoon V8 blijven gorgelen, is ook goed voor de economie.
desjonnies zegt
@spellingscontrole:
Bullshit.
Nooit geliefd geweest bij de lease maatschappijen.
Da’s de hele kicksaus.
RoT___ zegt
Jammer dat de grote sedans van de niet-Duitse merken zo slecht aan slaan. De C6 is een schitterende beline, betrap me er op dat ik toch even blijf kijken zodra er een langs komt.
nickds zegt
@RoT___: jaguae xf is anders best goed verkocht. En de xj als je het wilt vergelijken met een 7 serie, a8 of s klasse.
nickds zegt
*jaguar
mgmgb zegt
@nickds:
Jaguar heeft dan ook een ijzersterke basis van decennialang vaste klanten
Hupke zegt
@mgmgb:
En dit was citroëns eerste poging om een wagen in dat segment neer te poten?
mgmgb zegt
@Hupke:
De eerste? Nee bepaald niet, maar waar de DS en de CX nog redelijk succesvol waren was de XM al een redelijke flop, de C6 had dus weinig meer te verwachten van aanhang van zijn voorganger.
nickds zegt
@mgmgb: Dat klopt maar met het nieuwe ontwerp hebben ze ook veel BMW,Audi,MB, rijders overgenomen. Plus het ontwerp van de nieuwe Xj was nou niet echt bij iedere vaste klant warm ontvangen. Maar goed dat blijf je houden natuurlijk.
mgmgb zegt
@nickds:
Natuurlijk, ze zijn met de nieuwe designrichting wat vaste klanten gehoord maar bij de plaatselijke Jaguar-dealer zijn toch aardig wat XJ’s van de ‘klassieke’ lijn ingeruild voor nieuwe XJ’s en XF’s. Dat neemt niet weg dat een XJR van de vorige serie een ongelofelijke auto is, de klassieke Jaguar-lijn maar dan met een geweldige supercharged V8 en een geheel alluminium body.
nickds zegt
@mgmgb: Ben het helemaal met je eens!
dragspert zegt
@RoT___: Ik ook. Blijft een ingetogen schoonheid:)
smultie zegt
NNNnNNNnnnOOOOOOOOoooooooooooooo……….. :(
flippert zegt
@smultie: ja, een zwarte dag voor de pijprokert die zichzelf heel anders vindt dan zijn leeftijdsgenoten. Op welke hoedenplank moeten ze nu hun strooien bon vivant hoed leggen?? Die zitten stevig aan de vin vanavond.. Wel van een goed jaar natuurlijk, amice. Wees nou eerlijk: die doelgroep is toch een uitstervend ras!
Kuifje zegt
ik schaam me (net) niet om dit te zeggen, maar ik heb de c6 booit mooi gevonden.
uiteraard is dit een kwestie van smaak aangezien ik nog nooit een gelijkgestemde gevonden heb.
mgmgb zegt
Jammer dat het afgelopen is. Ik vond het vanaf dag één een prachtige auto die helaas, om wat voor reden dan ook, nooit het succes heeft gekregen die hij verdiende. Ja, de afwerking was niet op Duits niveau maar te veel mensen hebben hem geen enkele kans gegeven, resulterend in lage restwaarde en nog mindere nieuwverkoop. Ik hoop oprecht dat de DS9 een betere toekomst tegemoet gaat.
Zababa zegt
Eeuwig zonde. In 2007 kocht mijn vader er een, afstand nemend van “de massa” met 5-series, E-klasses en A6-en. Wat was het een mooie auto, oneindig veel eleganter dan de concurrentie. Zeer comfortabel ook. Na 3 jaar begon echter de serieuze ellende: het hydropneumatisch systeem hield er op weg naar wintersport spontaan mee op (effect alsof je in een bolderkar zit), de ABS begaf het op de meest ongunstige (levensgevaarlijke) momenten, etc.. Met de beste wil van de wereld was deze auto gewoon geen serieus alternatief voor de concurrentie. Zonde, zonde, zonde…
kaasboerin zegt
@Gionni: Moraal van ’t verhaal??
Er is niet voor niks een “massa”. =’D
Hupke zegt
Het is geen wannahave maar wel een hele leuke toevoeging aan het automotive landschap. Ik denk ook wel een toekomstige klassieker (afhankelijk van z’n opvolger).
bsxc2 zegt
Ik dacht dat hij een alternatief was voor S-klasse/7-serie/A8 etc. en niet voor de E-klasse/5-serie/A6.
the-budel-guy zegt
@bsxc2: qua comfort zou hij het kunnen qua motorisering zeer zeker niet.
nibor zegt
Zonde dat de Fransen nu even geen echt vlaggenschip in het E segment meer verkopen. Renault heeft in het buitenland nog de Latitude, maar dat is meer een Laguna XL. Gewoon een erg grote D segmenter, eigenlijk meer een concurrent voor de Skoda SuperB dan voor een 5 serie of een A6. Als we alle geruchten mogen geloven komen er de komende jaren wel weer een aantal zeer fraaie luxe Franse vlaggenschepen aan in sedan vorm. En ik hoop dat er dan eindelijk weer een succesvolle opvolger komt van de Safrane. Want wat was dat toch een comfortabele auto zeg… Mooie tijden… ;)
heyaudi zegt
@RRenault: Hm, de naam Safrane wordt al een aantal jaar misbruikt door Renault. In het midden-oosten was dat een Samsung SM7, en is nu gewoon de Latitude/SM5. En in China krijgen ze de nieuwe SM7 als Safrane.
http://www.carnewschina.com/2011/12/30/spy-shots-renault-safrane-pops-up-in-china/
nibor zegt
@heyaudi: klopt. Erg jammer dat misbruik. Maar aangezien Renault ook een nieuwe top-sedan voor de Europese markt gaat maken hoop ik dat er binnen een aantal jaar weer een echte Safrane komt. Al zou het ook wel mooi zijn als die auto dan weer gewoon 25 zou heten. Dan heeft die auto ook geen last van Samsung\’s met dezelfde naam.
E34M5Touring zegt
Tijdloze auto. Klassieker in de dop. Vooral met de 3.0v6 HDiF een geweldige reisauto. Stilste auto waar ik ooit mee gereden heb.
xilver zegt
Zat er aan te komen… je zag die dingen niet rijden.
xilver zegt
Lol Michiel Van Den Brink in dat filmpje… da’s ook al jaren geleden.
RoT___ zegt
@xilver: 5 jaar oud alweer, die test. Begin me een Autoblog veteraan te voelen.
xilver zegt
@RoT___: Idd, de tijd vliegt voorbij. We hebben beide het geluk gehad om AB mee te maken in zijn beginjaren als klein forum…
kaasboerin zegt
Ach, gelukkig heeft PSA nog iets héééééééél anders lekkers:
406_v6 zegt
@kaasboerin: Daar moet wel een dikke V6 inkomen dan…. ziet er leuk uit maar zonder V6 blijft ’t net niks.
kaasboerin zegt
@406_v6: Waarom?
406_v6 zegt
@kaasboerin: Wat RoT ook al zegt…. héérlijke reiswagen zeker icm met de V6 Hdi.
RoT___ zegt
@406_v6: Hmm, heerlijke V6 HDi, laat maar komen! Wat ik zo van bezitters hoor is dat het weer een heerlijke reiswagen is.
potver7 zegt
@406_v6: Ik ken anders iemand die al jaren grote Peugeot’s en Citroen’s rijdt (CX GTI Turbo II, Xantia V6 Activa, 607, C6 HDI… leuk rijtje toch?) en die is nu heel erg tevreden met een 508.
the-budel-guy zegt
@kaasboerin: de combi vind ik mooier dan de sedan.
kaasboerin zegt
@the-budel-guy: Door deze reclame zeker;
http://www.youtube.com/watch?v=pFvV1nxiJac
Ali B jeweett0g..
Lucb zegt
@kaasboerin: Dat is wel een Insignia
kaasboerin zegt
@Lucb: Echt waar??
*Kruipt weer onder steen*
heyaudi zegt
@kaasboerin: Weten we in ieder geval waarom Opel het zo slecht doet :P
406_v6 zegt
@ricardo: De Honda Legend is ook al weer zo’n 2 jaar uit productie…. helaas.
potver7 zegt
@406_v6: Wordt nog wel gemaakt, maar wordt in de meeste markten verkocht als Acura RL (Acura is het luxe-merk van Honda). In Nederland is het model inderdaad al een tijdje niet op de markt, hoewel ik er af en toe eentje zie rijden – de Honda-importeur zit hier vlakbij.
406_v6 zegt
@potver7: De Acura RL is een afgeleid model van de Legend (of omgekeerd, weet ff niet welke er eerder was) maar wordt in Europa -officieël- niet verkocht, de productie van de Europese -en japanse- Legend is in 2010 helaas gestopt.
Mavada zegt
Eigenlijk wel zoals het hoort, want na de DS was geen enkele grote Citroën (kwa verkoopaantallen) een echt succes. Maar wel een instant liefhebbersauto, zoals met de CX en XM ook gebeurde. Ik vind de C6 geweldig en wil er best een van zo’n 8 jaar oud. Dan kost ie immers geen moer meer.
potver7 zegt
@Mavada: De CX deed qua verkoopaantallen niet erg veel voor de DS onder hoor.
DS: 1.453.746 auto’s in 20 jaar (69.226 per jaar gemiddeld)
CX: 1.170.645 auto’s in 17 jaar (68.861 per jaar gemiddeld)
Marktaandeel van de DS was uiteraard wel groter, omdat er in de jaren ’50 en ’60 nog niet zo heel veel auto’s verkocht werden.
Bron: wikipedia
bobb zegt
@potver7: C6 20.000 dus, onvoorstelbaar als je die aantallen van z’n voorgangers ziet. XM trouwens circa 330.000 stuks.
glashelder zegt
Stelling:
Als op dit zelfde model (de C6 dus)een Japanse badge had gestaan haf bijna iedereen hem spuuglelijk gevonden.
j00rs zegt
@glashelder: Japanners kunnen zoiets niet ontwerpen.
jrk68 zegt
@j00rs:
For that matter, de Duitsers ook niet, en toch is dit van een zeldzaam tijdloze schoonheid.
potver7 zegt
@glashelder: Japanners ontwerpen zoiets gewoon niet. Als Japanners iets ‘raars’ ontwerpen, krijg je auto’s als een Nissan Cube of Juke, of van die Mitsuoka’s. Als Fransen iets raars ontwerpen (en dat noemen ze dan avantgardistisch) krijg je een C6, of een Avantime of Vel Satis. In Italie ziet het er dan weer anders uit.
In alle gevallen iets wat niet ‘main-stream’ is, maar op de een of andere manier wel binnen de cultuur van het land past.
autogek123 zegt
Als ik nu had moeten kiezen bij de Citroen dealer had ik toch de DS5 genomen. Veel mooier en luxer dan de C6.
Ridikulos zegt
Vond het in het begin geen mooi model maar ben het over de jaren wel veel meer gaan waarderen. Geloof wel dat de C6 over enkele decennia een collectors item word.
pomoek zegt
Toch typisch Frans/Italiaans. een model uit productie nemen zonder opvolger (zie alfa romeo, Lancia, Citroen, Renault). Dat is bij de Duise merken haast ondenkbaar, daar stoppen ze alleen met “niche” modellen.
potver7 zegt
@pomoek: Ik moet nog zien of er een opvolger van de Phaeton komt.
En waar is de opvolger van de Scorpio?
Hoe zat het ook al weer met Maybach?
Opel Omega opvolger…?
Ja natuurlijk, ze worden/zijn opgevolgd door een extra-super-luxe versie van het model eronder, maar dat doen die Franse en Italiaanse merken ook wel hoor.
En aan de onderkant van de markt zat er wel een paar jaar tussen de Volkswagen Fox en Up.
Echt niet allemaal niche-modellen dus…
swordfish zegt
-edit: zie update-
the-budel-guy zegt
Een zwarte dag in het leven van the-Budel-Guy. Mijn vader en ik hebben de auto altijd prachtig gevonden en toen wij onze vorige auto kochten hebben we deze ook sterk overwogen. Maar met 100.000 kilometer per jaar toch niet aangedurfd.
Maar ik moet zeggen 2de hands zijn die dingen nog best te betalen.
E34M5Touring zegt
@the-budel-guy: Pak een laatste serie 3.0V6 HDiF. Daar zijn de kinderziektes wel uit (veerbollensysteem is geupgrade bij de laatste) en die motor is echt een beer. Die ligt ook in oa de Discovery en Range Rover en in div. Jags.
gforce zegt
De Lancia Thesis is toch ook al een hele tijd uit productie??
bobb zegt
@gforce: Zal wel Thema moeten zijn.
Hubert zegt
@bobb:
Kappa (en dan vooral de coupé)
bobb zegt
@Hubert: Ik bedoelde die Chrysler variant
Hubert zegt
@bobb:
Oh, ik dacht een Lancia…
lincoln zegt
werd tijd ..
stond samen met Jaguar en Volvo wel altijd ver boven die Duitse sjonnie/priemiejum meuk ..
Hubert zegt
Wat zijn er de laatste tien jaar toch mooie en afwijkende auto’s gemaakt :
Thesis
Avantime
9-5
607
C6
166
Leuk om te rijden en betaalbaar als 2e hands.
nibor zegt
@Hubert: alleen zijn het wel stuk voor stuk vrij dure auto\’s qua rij en onderhoudskosten. Dat is waar veel mensen zich in vergissen. De aanschaf staat in schril contrast met de overige kosten…
The_Gent zegt
Honda wordt officieel niet meer geleverd in NL, zelfde geldt voor Thesis:o jullie bedoelen wss Lancia Thema -_-\’ Vergeten we de Jaguar XJ niet en de Infinity M35 als outsiders?
autoblogger zegt
@The_Gent: inderdaad de Thema, is inmiddels gefixt!
The_Gent zegt
Bedoelde de xf natuurlijk sollie-_-\’ en ik wacht met smart op de maserati ghibli next year!!! :D
Tommy2 zegt
Nu pas? Heeft het nog lang volgehouden dan.
meneersander zegt
Prachtige auto, die het nooit goed gedaan heeft omdat hij anders is. Het is net als de Saab 9-5 je moet het zien om hem mooi te vinden!
Carreza zegt
Jammer :(
Ik was een fan van de C6, prachtige lijnen en erg herkenbaar als Citroën. Jammer dat niet meer mensen voor dit juweeltje gekozen hebben.
TimoBac zegt
Opa rijdt een C6 met die 3.0 V6, fantastische auto met ongeëvenaard comfort! Echt een prachtige auto die ondanks zijn \’zeldzame\’ vertoning geen cent in waarde zal toenemen door deze productie stop verwacht ik.
flippert zegt
@TimoBac: ongeëvenaard comfort? Nee hoor, genoeg auto\’s die dat evenaren of overtreffen. Dubbel glas, luchtvering etc: niks bijzonders.
drijver zegt
@flippert: Luchtvering levert niet hetzelfde comfort als hydrauliek van citroen. Het aparte is dat deze de eigenschappen van vloeistoffen en gassen combineert. Heb je niet met alleen een gas. Misschien dat een magnetische schokdemper met goede software een beetje in de buurt kan komen.
flippert zegt
@drijver: en dat is dus gelul, mercedes had die hydrauliek in de jaren 70 ook al. Als dat echt zoveel beter rijdt dan hadden de andere fabrikanten het ook wel in het assortiment gehouden maar dat is gewoon niet zo.
E34M5Touring zegt
@flippert: Heeft niks te maken met ‘beter’ rijden. Is gewoon tering duur om te produceren en te onderhouden. Waarom denk je dat zelfs Citroen mogelijk van de bollen afstapt bij het volgende type C5. Niet omdat het niet lekker rijdt. Het rijd heerlijk namelijk. Maar gewoon omdat het te duur wordt. Zeker als het nog maar in 1 type leverbaar is straks.
jrk68 zegt
@drijver:
Het enige dat het comfort kan evenaren is een volledige aktieve ophanging waar Lotus in de jaren 80 mee heeft geëperimenteerd.
Maar dat was pas vreselijk duur, dus verder dan een Elite proefballon is het niet gekomen.
De pers was er laaiend enthousiast over en ook in de F1 werkte dat zo goed dat het verboden werd.
Die Hydractieve ophanging van Citroën is dus een prima systeem waarvan de kosten best meevallen als je het door een onafhankelijke Citroën specialist laat onderhouden.
Hoonaard in Rotterdam is er zo een die dat al jaren doet.
desjonnies zegt
@flippert:
jij snapt het ECHT niet he?
joeytrambel zegt
Strak en vloeiend, moeten ze mij toch eens uitleggen..?
drijver zegt
Toen deze auto uit kwam reed ik nog in een cx. Een collega van mij reed er 1 als taxi. Na twee jaar is deze teruggekocht door de dealer na heel wat klusuurtjes onder garantie. Gewoon technisch erg slecht. Waar je als taxi als snel uitkomt bij MB, qua prijs-kwaliteit verhouding, was de c6 gewoon echt hekkensluiter. Zelfs de c4 die als vervanging kwam is nu weg wegens teveel problemen. Jammer. Citroen zou de vering moeten leveren en misschien de styling. Laat de aandrijving maar aan Jappanners of Duitsers over. Over 10 jaar ruil ik mijn bx in voor een c6!
p993 zegt
Tijdloos en mooi, maar waarsch kwalitatief onder de maat…zoals veel types van dit merk. Al met al jammer dat ze nog geen vervanger klaar hebben….o nee, is ook niet nodig in de europese markt en china doen ze niet aan.
jrk68 zegt
@p993:
Heb je er zoveel ervaring mee of lul je maar gewoon een beetje met de VAG kudde mee?
Even een tipje, zoek even de ADAC pech statistieken op en je zult zien dat ze betrouwbaarder zijn dan menig VAG produkt. En dat uit de mond van de Duitse ANWB….
p993 zegt
@jrk68: Niet dat ik een VAG geilneef ben zoals jij suggereert, maar ik heb toch de ADAC statistieken er even bijgepakt; in middenklasse en hogere middenklasse (daar hadden we het over?) staan Audi en BMW bovenaan. Citroen zie ik niet in het lijstje staan.
marieke zegt
Een citroen mis je niet in de keuken dus ook niet op straat
flippert zegt
@jmdekort: kan op een tegeltje!
bordeaux zegt
Wat een wagen! Chapeau Citroën voor deze gedurfde limousine. C6, we zullen je nooit vergeten.
flippert zegt
@bordeaux: pijproker?
mellie zegt
altijd al een lelijke auto gevonden
mellie zegt
laat de ds9 maar gauw komen