Het is lang geleden dat we het over de Citroen C6 hebben gehad, tijd voor wat updates. Zo zou Citroën bezig zijn met een nieuwe versie van de C6. Deze “schone” versie zou de badge CX gaan dragen en moet minder dan 100 gram CO2 per km uitstoten. Zal dat de sales weer wat omhoog stuwen?
Nee, maar het is wel leuk om over te speculeren. De limousine van Citroen zal waarschijnlijk gebruik gaan maken van de hybride dieselmotor uit de stal van PSA. We konden al eerder melden dat het Franse PSA de focus verschuift naar luxe diesel-hybrides. De aandrijving is afgeleid van de Peugeot 3008 Concept die we vorig jaar in Parijs zagen (lelijkste van de show). Deze had de beschikking over 200 pk en zorgde voor een uitstoot van 109 g/km CO2.
Onlangs zagen we een Citroen C5 met A-label, die produceerde met de nieuwste HDi FAP éénpuntzes diesel een slordige 140 gram CO2 per kilometer. Niet heel bijzonder, dat moet dus beter kunnen.
Volgens Autocar krijgt de hybride-diesel van Citroen de naam CX. Met die aanduiding keert de aloude Citroen CX terug, de laatste èchte Citroën.
:mrgreen: zegt
Eerste mooie hybride?
Laurens zegt
Tja, met de CO2 tax plannen kan een fabrikant best een paar Euro’s investeren in een auto om het ding toch goedkoper aan de klant te kunnen leveren. Voordeel van het PSA systeem is dat het als de batterij overleden is er eenvoudig uit te slopen is om wat gewicht te besparen!
Frissegast zegt
hybride diesel, 200 pk, 109 g -> zou een wereldpremière zijn ! en bijzonder interessant op fiscaal vlak, in België althans.
Als die motorcombinatie nu eens in de C5 zou komen… maar dat is nog een verre droom vrees ik..
Laue zegt
als VAG lover zeg ik, wat een mooie auto. als je van je duffe a6 af wil koop je dit!
BaRa zegt
Met wieldeksels … dus iets als deze?
ErwinLagcher zegt
@ BaRa
fantastisch. Zo moet hij zijn ja!
sebastianchubasco zegt
@bara
mooi! nu nog 5deurs variant en verklaren dat citroen de eerste was met een 5deurs coupe. (voordat audi dat ook al gaat claimen)
vla zegt
@ BaRa
Die foto word ik nooit beu! :P
De CX, de laatste échte Citroën? Er zijn idd merken die hun identiteit verliezen, maar er bestaat ook iets als hypocrisie hoor… Ik heb het artikel niet gelezen, maar wat is er dan niet echt aan de moderne, vernieuwende, ruime, gebruiksvriendelijke, goedkope, veilige en mooie Citroëns van vandaag?
Ricosuave zegt
Hou echt niet van Citroen.. maar de C6 is toch echt wel een charmante vertoning!!
RDS zegt
WAT ALS
Er een Citroën zou komen met een goede motor, de motoren zijn niet slecht maar als je kijkt naar bijvoorbeeld BMW *vlaggetje zwaait* lopen ze bij PSA toch wel een beetje achter, de nieuwe diesel die ook in de Jaguar XF komt is nog niet zo goed als de “oude” .35d….
De C6 is de mooiste auto op de weg dat is een feit, afgezien van een aantal sportwagens, maar de techniek is niet helemaal citoen.
Vroegah was Citroën de eerste wat betreft techniek, nu lopen ze hooguit mee en vaak achter.
Waar is het merk met de innovaties, waar zijn de dingen die een ander merk niet heeft waar zijn de looks, de C6 heeft ze redelijk en de C5 is mooi maar het spectakel mist, waar is het ooit zo eigenwijze, mooie en innovatieve merk???
Misschien bij deze een zet maar er is nog veel werk voor Citroën te doen, de DS modellen die komen kunnen mooi en een hit worden en dan hebben we nog de GT. Het gaat de goede kant weer op maar ze moeten WEER onderscheidend worden, een Citroën is Anders en dat maakt hem MOOI!!
Laat dit weer terug komen, ja het is PSA maar onderscheid jezelf maak er wat moois van, ik wil geen Peugeot, geen Renault. Maar ook geen duitser, ik wil een andere, degelijke high tech/up to date maar simpel te bedienen auto. Geen moeilijke instellingen, geen auto die mij verteld wat ik moet doen ( pauze nemen, naar de WC gaan etc.) gewoon twee instellingen comfort en sport niet meer niet minder. Citroën haal alst U blieft Uw Identiteit terug!!!! De beste techniek met de simpelste bediening!!!
Zoepie zegt
De C6 is een van de weinige Franse wagens die mij kan bekoren, tenzij een venturi of ander high end sportief merk.
Alleen jammer dat die zo duur is.
SIM zegt
@rds
De nieuwe motor in de Jaguar is momenteel de referentie.
600 Nm en 275 pk en een souplesse en stilte waar ze bij Mercedes en Bmw alleen maar van kunnen dromen.
De 2.7 is een goede motor maar is met 207 pk en 440 Nm koppel geen supersprinter in de grote zware C6
de sjonnies zegt
@ RDS – PSA levert Diesel aan BMW, dus zo slecht kunnen ze niet zijn
on topic : de C6 bevalt me nog steeds, het ontwerp moet goed zijn, omdat de C6 nog steeds geen update heeft gehad.
Verder vind ik em meer dan snel genoeg en is de rust en het comfort gewoon geweldig !
Daarnaast heeft de C6 ook een paar kleine onhebbelijkheden, zoals iedere echte auto die hoort te hebben !
@ SIM – de Jag diesel is in principe dezelfde als de C6 HDI dus….
JeroenTPC zegt
Maak er dan effe minder dan 95 gr/km van, dan is deze ook wegenbelastingvrij, scheelt nogal.
Horus zegt
@ De Sjonnies
Psa levert idd de dieselmotor aan BMW maar je mag nu ook niet denken dat dit het volledige blok is dat ze overnemen. Alles je de gehele motor vergelijkt met die van BMW zie je duidelijk wel de verschillen in kwaliteit.
Toch vind ik PERSOONLIJK dat Franse merken niet zozeer achter lopen op motoren maar wel op afwerking met minder marktwaarde. Maar ze kosten dan ook wel weer een stukje minder.
Horus zegt
Oja persoonlijk vind ik de C6 spuuglelijk. Maar gelukkig verschillen smaken anders reden we nu allemaal in een BMW rond (héhé)
RDS zegt
@ SIM
Dat was de referentie de nieuwe generatie BMW diesel haalt 306 pk en 600 NM uit de 3l 6 in lijn. Deze komt als eerste in de 740d en daarna ook in de andere modellen.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/24/dikke-bmw7-serie-diesel-heet-740d
RDS zegt
@Horus
De oude BMW .35d die al jaren in productie is, heeft bijna de zelfde specs als de nieuwe Ford/Jag/PSA 3l V6. Dat bedoel ik, ze lopen niet echt achter maar ook zeker niet voorop.
R5turbo zegt
Blijft een prachtige auto !!!
Nick zegt
Ik vind dat de PSA groep een beetje alles aan het verwarren zijn.
PSA had nooit de 908 LMP1 prototype onder de Peugeot vaandel moeten plaatsen, niet Peugeot maar Citroën ingenieurs hebben de dieseltechnologie ontwikkelt.
Op het technologische vlak kunnen ze wel mee met de Duitsers.
Alleen op het gebied van duurzaamheid en monteurvriendelijkheid kunnen ze net niet zo goed mee.
Laat hen eerst wat doen aan de gebruikersinterface (iDrive, MMI, COMAND, JaguarDrive, etc) en de gewichtsverdeling.
Citroëns hebben na jaren perfectioneren een goed onderstel, maar de gewichtsverdeling is hetzelfde als een oude Audi 100.
Harm zegt
Schitterend, maar ik blijf erbij dat ze nooit en te nimmer 14% bijtelling aan die erger vervuilende ( in productie dusdanig dat het hybride-gedoe het nooit compenseert) hybrides.
Citrofiel zegt
Minder dan 100 gram? Dat is sterk… Maar het zorgt wel voor een leuke lage bijtelling, en hopelijk daardoor iets meer verkopen..? Klinkt in ieder geval als een leuk ballonnetje.
@ RDS; Citroën liep voor qua techniek? Ja, dat wel, maar niet qua motoren. In de DS kwam een slechtere (hoewel, kleinere) motor dan gepland (zescilinder boxer dacht ik, uiteindelijk werd het de simpele motor uit de Traction), omdat de ontwikkeling te langzaam was. En hoelang hebben ze niet vastgehouden aan de tweecilinder uit de 2cv, terwijl andere merken veel meer geciviliseerde motoren hadden? Ik wil Citroën niet bashen natuurlijk, maar ze liepen niet altijd voorop…
ErwinLagcher zegt
Maar die 2 cilinder blijft het wel doen!
Citrofiel zegt
Vanzelfsprekend! Als Citroën iets doet, doen ze het goed.
*wacht op bergen reacties die het tegengestelde onomstotelijk vaststellen* ;)
lincoln zegt
@Citrofiel .. hoe was je weekend Arras .. en !!
belangerijker nog .. heb je genoeg materiaal voor een collumn ??
Citrofiel zegt
@ lincoln; Laat ik even een stukje uit mijn conversatie met Timmy kopiëren.
“Afgelopen weekend dus naar Arras geweest, erg leuk om te zien. Er waren 700+ inschrijvingen, met de bezoekers met Traction erbij zullen er toch 800 Tractions in dat stadje rond hebben gereden en hebben gestaan. De Expo was het thuishonk, daar was een marktje en het Traction-museum. En honderden Traxen op de parkeerplaats. Het grote plein was ook gereserveerd voor de Tractions, die stond ook het hele weekend door vol. Mooi zicht hoor. Ook nog bij de officiële opening door de burgemeester geweest. Hij kwam op zijn Frans drie kwartier te laat binnenkakken en de speech was in het Frans, dus ik verstond er niet veel van, maar het was leuk om mee te maken. Temeer daar de zaal prachtig rondom beschilderd was met eeuwenoude schilderingen.
De Traction heeft het goed uitgehouden. Caravan erachter gaat prima. Alleen met de warme start had hij moeite. Dus als je snel weer wegging: Motor aanlaten. Vreemd, niet eerder gehad. En er brak een deurscharnier. Maar daar viel mee te leven. Beetje oppassen met opendoen alleen. Leuk ritje gemaakt met een paar vrienden in de omgeving. “
Heb je een beetje een indruk. Je plan er naartoe te komen is toch maar niet doorgegaan? Had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht. ;) Goed, materiaal voor een verslagje heb ik wel, maar het probleem is dat tegen de tijd dat ik tijd heb er een te schrijven, het al zo lang geleden is… Dan is het bijna niet interessant meer. Overmorgen ga ik met vakantie, dus verwacht mij drie weken niet hier. En om dan nog een verslagje te schrijven (voor klassiekerrally.nl zou het dan waarschijnlijk worden)… Mwoah.
BananaFlip zegt
Best oké, dat idee.
S400 Hybrid krijgt goede concurrentie.
Peugeot zegt
@Horus
Hahah nee dat zou ook niet best zijn als iedereen in zo’n lelijke bmw rond reed! Gelukkig zijn er nog wel mensen die echte smaak hebben zoals peus,citroen en volvo.
wesley zegt
supermooie auto. jammer dat hij niet voor iedereen is weggelegd met zijn vanafprijs van boven de 60000 euro